[RDW x 10] Radu Manelici: Nu mă pot sustrage forței gravitaționale a acestei extraordinare mici invenții, litera

[RDW x 10] Radu Manelici: Nu mă pot sustrage forței gravitaționale a acestei extraordinare mici invenții, litera

Designul made in Ro e vivace, dar nu doboara recorduri olimpice de creativitate, crede Radu Manelici, designer & profesor UNArte. Mai e nevoie de vreo 10–15 ani până să vorbim despre un apogeu creativ local, cu valențe de produs de export. Lucruri bune se întâmplă, însă, în acest domeniu, și ele se văd cel mai bine la Romanian Design Week, care împlinește 1o ani. Radu Manelici a expus încă de la prima ediție, propune proiecte boardului RDW în fiecare an și a fost implicat în conturarea identității grafice a edițiilor RDW 2020–2022.

RDW a trecut de la stadiul de tânără speranță la nivelul jucător regional. Spun regional cu maximă convingere. Calitatea designului românesc poate face față cu brio într-un show de anvergură regională, iar contextul/cadrul de expunere și mediatizare idem, spune Radu. 

 Ediția din 2022 Romanian Design Week se desfășoara sub tema #FORWARD intre 13 și 22 mai și sărbătorește 10 ani de întâlnire a comunității creative din România. Vorbim cu Radu mai jos despre optimismul primelor ediții, cum a evoluat festivalul și care e starea designului autohton în 2022. 

 

Etape de formare. Declicul

Salut, Radu aici. Designer și prof @UNArte.

Educația/formarea cred că o pot atribui unor oameni și nu unor instituții. Mai întâi family & friends. Apoi: Gheorghe Rasovszky este unul dintre acei oameni, la fel și Dinu Dumbrăvician. Au fost machete de scenografie open-air și italice vs. oblice, instalații mecanizate și sisteme de comunicare; iar ca inspirație: Beuys sau Kippenberger și Morris Fuller Benton sau François Rappo. Spațiul preocupărilor mele a fost constant expandat datorită lor.

Primul job a fost la LecturaForm, alături de Alexe Popescu. Primii 2 ani au fost de formare practică. Am împărțit același birou aprox. 4 ani. Grafica Chair & Coffee Table, identitatea Victoria Books, L-amp și Buddy sunt doar câteva dintre rezultatele unei perioade foarte prolifice.

Ulterior m-am tot mutat, studioul căzuse pradă crash-ului.

 

Temele care te preocupă 

Orbitez în continuare în proximitatea literelor, a cuvântului vizibil, a tipografiei. Pare că nu mă pot sustrage forței gravitaționale a acestei extraordinare mici invenții, litera. O unitate abstractă, dar fără de care construcția umanității, as we know it, nu ar fi fost posibilă.

Clubul Lettergazing, similar Birdwatching sau Trainspotting :), e în continuă creștere worldwide, dar și în RO.


KV RDW10: © Radu Manelici & Sebastian Pren

 

Designul din România în 2022

Designul made in RO e mai vivace azi ca ieri, e evident. Aruncat în bazin, designul carpato–danubiano–pontic va ajunge cu bine la scară, chiar fără mari eforturi, dar nu va doborî, încă, niciun record olimpic.

În opinia mea, mai sunt necesari minimum 10–15 ani până să putem discuta despre un apogeu creativ local, cu valențe de produs de export, adică teoretizabil.

Și contextul, în întregime, de la educație la popularizare, necesar maturizării designului local, pe toate direcțiile sale contemporane, are nevoie de o perspectivă mai clară, coerentă și unitară.

 

Întâlnirea cu RDW

A long, long time ago, I can still remember how that music used to make me smile... 2013.

Am fost contactat de echipa RDW, mai exact de Ioana Pîrvu, și invitat să expun la prima ediție. Eram extatic și oarecum nedumerit, eu? Sigur? Nu credeam că știe cineva despre mine, eram la început. Pe scurt: merci Ioana & Milos. :)

 

Primele ediții

Primele ediții au fost... optimiste. Îi scriam atunci Ioanei că „Proiectul RDW sună foarte bine. Poate fi manifestarea care să umple un gap mare în peisajul autohton.” Fast forward, cred că RDW, prin eforturile constante ale unei echipe incredibile, a reușit nu numai să fill the gap, dar și să construiască on top of that.

E un task anual de a face un rezumat personal și propune proiecte board-ului RDW. Am ratat o singură ediție ca participant. Cred că #3.

Am ocupat ulterior, la invitația echipei TTTT, și poziția de designer implicat în conturarea identității grafice a edițiilor RDW 2020–2022. Nu singur, ci în echipă cu Sebastian Pren. Plus, anul acesta, împreună am definitivat și un proiect complex și entuziasmant, redefinirea întregului sistem vizual THE INSTITUTE. Cred că ați putut observa deja 4 T-uri în libertate și mai multe litere-linii. Pas cu pas, noua identitate se va dezvălui pe multiple canale.

All were a joy!

 © Radu Manelici, Sebastian Pren & Victor Oboga 

 

Schimbări importante 

Răspunsul se ascunde mai sus, RDW a trecut de la stadiul de tânără speranță la nivelul jucător regional.

Spun regional cu maximă convingere. Calitatea designului românesc poate face față cu brio într-un show de anvergură regională, iar contextul/cadrul de expunere și mediatizare idem.

Ba chiar mai mult, unele dintre proiectele expuse pot ridica privirea mai sus, către ștacheta europeană/internațională.

 

Bilanț RDW

Momentele memorabile sunt cele care aparțin comunității.

Comunitatea RDW este marele câștig al proiectului. Together, ca să mă raportez la ce a fost anul trecut, putem crea efervescență, un cadru empatic și empowering; putem seta scopuri și avansa mai repede.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related