Rocsana Marin, Regional Account Director MRM Romania, a intrat în lumea advertisingului acum 15 ani, din curiozitate. Voia să vadă ce se întâmplă în culisele campaniilor și ale promisiunilor brandurilor care ne înconjoară. Pentru ea, industria era ca un puzzle gigantic pe care încerca să îl descifreze cu fiecare client și proiect. Experiența acumulată între timp nu i-a schimbat perspectiva.
Industria advertisingului era un tărâm pe care îmi doream să-l descopăr. Acea lume fascinantă, colorată, care îți vorbea la persoana întâi, te ademenea să experimentezi și să-ți dorești să fii parte din acel univers. În mare, și acum o privesc la fel. Este aceeași lume captivantă, dar mult mai creativă și mai conștientă de efectele pe care le poate avea, fie ele pozitive sau mai puțin benefice.
S-a schimbat, între timp, perspectiva generală față de munca de account. Perceput ca un fel de ”văr de la țără” al publicității jobul de account a început să fie înțeles mai bine. Ce înseamnă el în 2022 și care sunt provocările în domeniu, povestește Rocsana după cum urmează:
Când?
Acum mai bine de 15 ani, în timpul discuțiilor cu o prietenă foarte bună, din domeniu, când am zis că îmi doresc să văd și eu, cu ochișorii mei cum se `coc’ toate campaniile astea care apar peste tot în online și care, parcă aproape-intenționat, ne tot ‘spamează’.
Și uite-mă, în prima agenție, mică dar ambițioasă. M-am bucurat de izul cu potențial pe care il împraștia în industire. Totodată, componenta socială, adică oamenii locului erau tare-tare faini. Luarea acestei decizii a constituit ‘piatra de temelie’ în tot acest proces. 7 ani pe căile cunoscute și, bineînțeles, mai puțin cunoscute, ale advertisingului din România.
Căutarea izvorului creativ a existat dintotdeauna, asta e clar. Si acum, dar acum discutăm despre atunci, se cauta neobosit luminița creativității de la capătul tunelului în multitudinea de proiecte. Cu atât mai mult, cu cât perioada de atunci poate nu putea fi descrisă drept atât de stabilă vs prezent.
Ce pot spune, însă, este că am cunoscut oameni care au contribuit la knowhow-ul actual, la experiența acumulata. De la acești oameni am învățat enorm. Au fost izvorul meu de informație și de comportament. Un alt fel de a spune ‘am furat meserie’ :). Așa că, făcând o trimitere către o mare clasică a nișei muzicale franceze, care și-a trăit viața învățând doar de la cei mai buni, pot afirma și eu că - je ne regrette rien, mon amie.
Parcursul în industrie
Sunt un om al stabilității, de toate felurile, așa m-aș putea descrie, însă, adevărul este că n-am schimbat prea multe agenții în toată drumeția mea profesională. Cu toate acestea, mereu mi-am dorit să lucrez pe proiecte pestrițe. Mereu am avut setea contextelor de puzzle, care căutau felurite moduri creative și interesante în a fi rezolvate. Motorul procesului meu de cunoaștere a fost constituit din doi piloni: curiozitate și sociabilitate. Și clar, au constituit și pilonii maturizării mele profesionale.
Primele proiecte la care ai lucrat
Parcă printr-un puseu al premoniției și chiar al inspirației, am amintit adineaori despre proiectele pestrițe de care ‘m-am lovit în tot acest timp’. Am fost sortită să mă bucur, în adevăratul sens al cuvântului, și să am parte de provocari creative & campanii care nu mi-au dat senzația că mă voi plictisi prea curând în industria aceasta. Am bifat o listă de nenumarate proiecte, unele mai creative decât celelalte.
Amintesc acum unul foarte drag mie: o plaformă de asigurări medicale, ceva destul de nou pe piața de atunci, cu foarte mult work în culise. Atunci am experimentat și lucratul în schimbul 3 :)). Dar pot să vă spun, fără remușcări, că a meritat.
Și cufărul de proiecte umplut, treptat, de expertiza mea profesională, e variat. Aș crede că are de toate, felurite animații, joculețe, magazine online etc. Multe și diverse, my plate.
Rolul industriei din care faci parte
Cum am fost o fire curioasă și care cauta mereu să își dezvolte cultura general, am privit totul drept o provocare. Pentru mine, în acel timp, industria advertisingului era un tărâm pe care îmi doream să-l descopăr. Aproape ca pe un imens puzzle, am încercat să îl descifrez, și cu fiecare proiect/client, acesta prindea, treptat-treptat, contur. Acea lume fascinantă, colorată, care îți vorbea la persoana întâi, te ademenea să experimentezi și să-ți dorești să fii parte din acel univers. În mare, și acum o privesc la fel. Este aceeași lume captivantă, dar mult mai creativă și mai conștientă de efectele pe care le poate avea, fie ele pozitive sau mai puțin benefice. Este o lume cu o putere de convingere incomensurabilă, dar care este ghidată de valori și responsabilități puternice.
Ce ai învățat
Întotdeauna am considerat că am fost un om al oamenilor, cum îmi place să spun. Toată drumeția asta a fost presărată cu nenumarate lecții, atât la nivel professional, dar mai ales personal. Și spun acest lucru, pentru că am convingerea că în toată povestea asta despre publicitate, componenta personală/umană este punctul principal. Așa cum spune un proverb, ușor adaptat, cum haina nu-l face pe om, nici funcția nu-l ajută, dacă nu se comportă după valori umane și empatice.
A.Lincoln a spus: ”I learn from everybody, even if it's sometimes what not to do.”
Mi-am lustruit mai bine lentila prin care privesc tot ce mă înconjoară și pot spune că este un process constant. Mi-am dat seama că acea curiozitate și setea de cunoaștere m-au ajutat să ies din zona de confort și mi-au deschis noi perspective.
Ce s-a schimbat
Nu stiu alții cum sunt, cum ar începe Creangă povestea, dar pornind dintr-o agenție mică, am deprins o varietate de lucruri. De la o coordonare strașnică, orientată pe soluții, până la ‘balet’ în Photoshop sau procese financiare elaborate, cam tot ce era nevoie. Un proces ușor n-a fost, dar mi-a prins bine.
Optica se schimbă, ușor, atunci când există specializări și fiecare își cunoaște foarte bine rolul în tot acest ecosistem.
Deci n-aș spune că s-a schimbat foarte mult, ci a căpătat noi forme. La fel ca umanitatea, industria de publicitate se schimbă, evoluează, dar nu se abate de la adevarata ei natură.
Ce nu știu oamenii despre munca de account
Job-ul de account, acest liant între client și echipa internă, a fost perceput și încă mai este, în unele cercuri, ca un fel de ‘vărul de la țară’, partea aceea de care nu te poți lipsi, dar nici prea multă atenție și importanță nu-i acorzi. Percepția cred că a mai suferit, în timp, schimbări. Cu trecerea timpului, majoritatea a înțeles că este un job-ul care presupune provocări și, în natura lui, necesită multe atribute și, cel mai important, nu poate fi practicat de toata lumea. Are atât de multe valențe încât te poti speria, la început, dar, cu răbdare și dorința de învățare, poți ajunge să cunoști oameni tare faini și, mai mult, to know yourself.
Este un job care, prin prisma sinapselor sociale și a diversității proiectelor, îți deschide noi perspective.
Schimbări relevante în industrie
În primul rând, schimbările sunt întotdeauna benefice, uneori nu în concordanță cu ce ne dorim, dar lucrurile sunt menite să se sedimenteze cumva în favoarea noastră.
Mă bucur ca, prin campaniile din prezentul cotidian, ne orientăm optica spre empatie și spre oameni, spre nevoile lor. Încercăm să contribuim la bunăstarea lor și efortul publicitar să aibă un folos. Sper, însă, ca noua abordare să nu fie temporară, cred că ăsta e un mare challenge, atât pentru branduri cât și pentru agenții.
Da, cred că am reînceput să avem campanii și pentru oameni, nu doar pentru premii. Campanii relevante, în care există o implicare activă, nu susținute doar de un buget media.
Pe de altă parte, multe branduri au prins trenul digitalizării. Unii ușor forțați de tot contextul pandemic. Astfel, totul a devenit extrem de aglomerat. Resimt o sufocare în piață, atât în mediul online cât și în cel offline. Cu atât mai mult cu cât oamenii au devenit un pic mai atenți la propria persoană și la adevăratele lor nevoi.
Ce îți plăcea la început
Așa cum am menționat anterior, pentru mine era o lume nouă, necunoscută, intrigantă, însă, treptat, după ce guști din tot ce ți se pune la dispoziție, îți dai seama ce îți place și ce nu. Realizezi, de altfel și ce toleranțe și intoleranțe ai. La fel ca într-un regim alimentar. Devii mai selectiv. Este clar un improvement, cu atât mai mult cu cât am fost parte din tot acest proces, și nu doar la nivel de idei creative cât și în zona de tehnologie și dezvoltare.
Deci da, îmi place că încercăm să rămânem creativi și relevanți, progresul este vizibil și sunt multe campanii faine în piață, dar, cum ar spune clientul ‘we are not there yet’. Încă e loc de mai bine și de mai bun.
Marcomul în pandemie
Wow, cei 2 ani de pandemie au însemnat un izvor nesecat de idei pe zone precum tehnologie și inovație, creație, entertainment etc. Un soi de boom pe care, cumva, am fost nevoiți să-l imbrățișăm, un fresh start, un ghiont privit drept un pas înainte, dacă vrei. Pătrunsesem într-o zonă de comfort și, nu este așa? acolo e cozy și bine, dar mulți clienți au realizat că prezența în online joacă un rol esențial în acest ecosistem al comunicării.
Pandemia a turat motoarele, a deschis larg ușa unor oportunități și ne-a arătat că putem să go the extra mile. When there’s a will, there’s a way, always :)
Rolul social al companiilor
Publicitatea, în tot ansamblul ei, a devenit un tool fundamental, un fel de sabie cu 2 taișuri, poate conduce la un rezultat pozitiv sau nu, depinde de cât de bine știi s-o mânuiești. Deja suntem în al 3-lea an pandemic și schimbările sunt notabile. Deci mi-aș dori ca, din ce în ce mai multe campanii să fie trecute prin acest filtru uman, al nevoilor reale ale oamenilor și să ajutăm mai mult.
Consider că pandemia, neminimizând efectele sale dureroase, despre care știm cu toții, a însemnat un imbold pe zona de advertising dar și o responsabilitate. Aceea de a arăta ca ne pasă unii de ceilalți și că, prin puterea pe care o are, advertisingul nu este doar o formă de awareness ci o formă de suport, ajutorare.
Închei într-o notă optimistă, as always, cu speranța că, dincolo de business și de transformările prin care trecem, cu totii, vom ramane oameni.
Don’t try to be perfect, just be an excellent example of being human. Tony R.
Cheers!