În anii 2005-2006, Atena Florea descoperea odată cu clienții zona de digital. Era perioada când trebuia să explice la ce se referă concepte precum banner sau newsletter, iar brand-urile nu aveau incluse în planul de comunicare un buget pentru digital. A avut totuși noroc: a dat de clienți curioși, dornici să încerce lucruri noi și de echipe cu expertiză în domeniu.
In jur de 2005 -2006 cand niciun brand nu avea inclus in planul de comunicare digital si drept urmare buget aferent. Incercam sa vand primele mediaplan-uri, sa explic ce este un banner, ce este un newsletter sau o comunicare digitala catre client.
Acum, Atena este Digital Lead și owner la HappyDigital. Toată experiența profesională a pregătit-o de realitatea de astăzi, cea în care toate proiectele pun accentul pe zona de digital. În rândurile de mai jos am povestit mai multe despre cum arăta domeniul când ea abia pornea la drum, care era relația cu clienții și cum s-a schimbat modul în care industria de comunicare privește digitalul.
Cand ai inceput sa lucrezi in digital
Aveam cam 25 de ani, undeva 2004-2005 am intrat prima data in contact cu ceea ce se numea atunci marketing direct și care mi-a deschis cumva niște oportunități de a cunoaste oameni care sunt cu adevărat veteranii digitalului în România. Lucram intr-o agenție de BTL din cadrul The Group – acum desființată – Touch Communication - care la un moment dat și-a dorit un “shift” și au găsit această asociere cu marketingul direct, email marketing. Am făcut câteva cursuri care mi-au starnit interesul spre acest tip de comunicare digitală și apoi m-am trezit că “văd” digital in orice.
Ce anume te-a atras la zona asta
A ajutat mult contextul dar și oamenii pe care i-am cunoscut atunci, felul in care gândeau si noutatea domeniului.
Care era contextul cand ai inceput
In jur de 2005 -2006 cand niciun brand nu avea inclus in planul de comunicare digital si drept urmare buget aferent incercam sa vand primele mediaplan-uri, sa explic ce este un banner, ce este un newsletter sau o comunicare digitala catre client. Nici macar eu nu aveam idee de cum precep consumatorii doar ca stiam ca e un nou canal, ca este foarte cuantificabil si asa cum curiozitatea personala ma atragea spre aceste noi tool-uri de comunicarea simteam ca si consumatorii de varsta mea gandesc la fel.
Ce însemna atunci “digital”
Era vremea primelor portaluri online si consumatorii consumau orice “piece of content” digital pentru ca era ceva nou. News, moda, gossip – imi amintesc ca faceam parte din echipa care construia petocuri.ro – o echipa editoriala care dorea sa aduca contentul din reviste in online si simteam ca va merge.
Asteptarile si prejudecatile industriei de comunicare
In 2007 deja ma angajam la MRM si am avut norocul de a lucra pentru un client digital – ma rog, ce insemna atunci digital si anume Microsoft care pentru mine a fost un game changer.
Cum ai învățat să lucrezi în industria asta
Cel mai mult m-a ajutat lucrul cu echipa tehnica, cu programatorii. Asa am invatat sa anticipez toate nevoile unui proiect digital si sa imi insusesc limbajul specific. Deja in 2,3 ani lumea digitala explodase si se faceau platforme, websites, promotii si consursuri, toate cu componenta digitala. In MRM ma ocupam de peste 10 clienti deodata, care mai de care mai mari – Coca-Cola, Nestle si nu aveai cum sa nu inveti, mai ales cand iti place.
Primele proiecte
Cel mai mic media plan din lume pentru BSH Romania, petocuri.ro si apoi foarte mult Microsoft.
Relatia cu clientii si deschiderea lor
Am avut noroc de clienti deschisi la nou si care au avut macar curajul sa incerce chiar daca nu intelegeau mare lucru, sincera sa fiu nici eu nu intelegeam tot, daramite ei :) Mai apoi lucrurile au evoluat rapid si toata lumea dorea digital, websites si interactiuni digitale. Apoi a inceput sa activeze Facebook, care a fost o provocare iar prin 2009-2010 deja faceam zeci de aplicatii pe luna. Provocarile cele mai mari au venit cand am inceput sa lucram direct pe platformele globale ale marilor brand-uri si implicit lucrul cu echipele globale care faceau digital la alt nivel.
Cum s-au schimbat clientii
Acum sincer nu cred ca mai exista proiect fara o “bucatica” de digital si provocarile nu mai vin de la clienti asa cum vin de la consumatori, de la multitudinea de platforme, de la noile generatii care consuma content digital intrun mod diferit si cu care trebuie sa tinem pasul.
De ce skill-uri ai nevoie in acest domeniu
A lucra in digital cred ca este un amestec de curiozitate, tupeu sa incerci sa propui ceva nou , rabdare sa iti vinzi ideile si multa organizare. Norocul este ca acum digitalul vine el la tine – in orice faci, oriunde te intorci esti expus la tehnologie, la content digital si trebuie doar sa fii deschis si atent. Daca mai ai si o echipa buna care “iti tine spatele” si crede la fel ca tine ca orice este posibil tehnologic, e perfect.
Ce s-a schimbat in digital
E greu de spus cate cate s-au schimbat ca sunt foarte multe transformari insa fundamental pentru noi care facem asta de mult timp incercam sa le privim doar ca versiunea 2.0, 3.0 etc
Ce se intampla acum in digital in Ro
In ultimul timp ca si antrepenor interactionez cu o parte mai mica din tot ce inseamna digital. Marea provocare mi se pare dezvoltarea segmentului de small&medium business care, natural, a trebuit sa se mute in digital (mai ales in pandemie) si micii antreprenori stiu ca trebuie sa faca ceva insa nu au pregatirea si background-ul unor oameni de marketing si de comunicare ca in trecut – cateodata ma simt iar ca in 2006 cu ei J. Chiar cred ca se simte nevoia unor asa zice agentii sau platforme care sa ii ajute in contextual ca marile agentii sunt “ocupate” cu marile conturi.
Sfaturi pentru cei ce abia pornescu la drum
Curaj sa incerce ceva nou, mereu sa accepte provocari ca orice este posibil in acest domeniu. Fara teama ca orice “eroare” se rezolva cu un commit in 2 minute :)