[Noii artizani] Andreea Badragan: Îmbinarea procesului creativ cu antreprenoriatul se simte ca un dans pe sârmă uneori, n-aș putea spune că am găsit încă o coregrafie 100% eficientă

[Noii artizani] Andreea Badragan: Îmbinarea procesului creativ cu antreprenoriatul se simte ca un dans pe sârmă uneori, n-aș putea spune că am găsit încă o coregrafie 100% eficientă

Ea lucrează obiecte de ceramică și porțelan, el creează bijuterie din aur și argint. Uneori, le combină pe cele două în adevărate piese de colecție. Au trecut prin mai multe domenii de lucru până să ajungă la ceea ce îi împlinește cu adevărat, arta meșteșugului. Andreea Badragan și Florin Chiuță s-au întâlnit în 2018, atunci când fiecare se așezase pe drumul lui creativ, și au deschis împreună atelierul Joined by Fire.

Creează obiecte unicat în studioul lor, uneori spontan, alteori trecând printr-un proces îndelungat, care presupune cercetare, schițe și simulări. Oricare ar fi etapele prin care un obiect capătă formă în mâinile lor, rezultatul este mereu același: zâmbetul și bucuria clienților. Iar asta contează cel mai mult pentru cei doi artizani.

”Obiectele noastre sunt de cele mai multe ori unicat și/sau realizate după dorințele clienților noștri. Super-puterea lor este să aducă zâmbete și bucurie, iar cele kinetice, care sunt specialitatea lui Florin, au mereu un wow-factor inclus”

Ceramista Andreea Badragan povestește despre îmbinarea meșteșugului cu antreprenoriatul, și despre ceea ce face împreună cu bijutierul Florin Chiuță pentru creșterea brandului Joined by Fire.

 

Echipa Joined by Fire

Atelierul “Joined by Fire” este format din Andreea și Florin, o ceramistă și un bijutier, avem aporturi diferite, dar egale, așa că răspunsurile trebuie să fie despre amândoi. La intrebări vă răspunde Andreea.

Primul meu job a fost în recrutare IT, ca urmare a studiilor universitare în psihologie și a unui liceu de informatică, am trecut apoi la management de echipă și proiect în zona webdesign și publicitate online. Mi-a plăcut, pe rând, fiecare domeniu în care am activat, dar s-a simțit mereu ca insuficient. La începutul lui 2009 am început să lucrez pe cont propriu, ca artizan, sub numele Glorybox. Florin a lucrat în atât de multe domenii încât sunt greu de enumerat, dat ăsta este poate și semnul cel mai clar că nu și-l găsise

încă pe cel potrivit. Bijuterie a învăţat singur, acasă, într-un atelier improvizat pe balconul de unu pe doi al unei garsoniere. A ajuns astfel să realizeze obiecte de cult timp de şapte ani, iar în paralel a lucrat în diverse ateliere de bijuterie, unde a realizat ceea ce se numeşte fine jewelry”. Ne-am cunoscut și am deschis Joined by Fire împreună în 2018.

 

Primele încercări în artizanat

Desenez și pictez dintotdeauna, mi-am dorit să studiez artele dintotdeauna și nu-mi imaginam că asta se va întâmpla abia la 30 de ani. Mi-e greu să spun care au fost primele încercări. Dacă nu facem referire la mărțișoarele din șiragurile de mărgele rupte ale mamei pe care le înșiram pe sârmă de bobinaj în copilărie, la portretele pe care le făceam colegilor la ultimul job și pe care ulterior am început să le fac la comandă, atunci primele încercări trebuie să fi fost în iarna lui 2008 când am descoperit lutul polimeric. Primele încercâri au fost ... hilare și aș prefera să nu le arăt nimănui, mai ales că am schimbat complet materialele și stilul de lucru de atunci.

Florin are un trecut similar, îmi plac la nebunie poveștile lui de când era un ghindoc de 6 ani care își făcea arbalete (nu simple arcuri) sau pistoale pneumatice. Bijuteria a început-o pe propriul balcon, așa cum spuneam, șlefuind cu pile de unghii. Acum face bijuterii kinetice cu zeci de piese în mișcare, folosindu-se în continuare de propriile mâini, dar și de aparate de precizie și tehnologie 3D.

 

Între libertatea creației și rigoarea antreprenoriatului

Eu mă ocup de partea antreprenorială a atelierului și, n-o să mint, uneori urăsc să fac asta. Partea antreprenorială ocupă mult mai mult timp decât mi-aș fi imaginat acum câțiva ani, dar este necesară. Este unul dintre motivele pentru care Joined by Fire este și va rămâne un atelier mic. Alt motiv fiind simplu fapt că așa ne place. Îmbinarea procesului creativ cu antreprenoriatul se simte ca un dans pe sârmă uneori, n-aș putea spune că am găsit încă o coregrafie 100% eficientă și asta poate fi frustrant, dar ne îndreptăm în direcția bună și între timp ne bucurăm de aprecierea clienților noștri.

 

Învățăturile antreprenoriatului creativ

Creșterea continuă, autenticitatea și consecvența sunt absolut necesare. Eu am intrat în domeniu când era greu să spui că există o comunitate creativă, nu existau decât câteva evenimente, nu existau cursuri, workshop-uri sau tehnologie, publicul era needucat, iar noi eram o mână de oameni și ne descurcam cum puteam. Tehnici care acum sunt banale sau hilare erau folosite și preluate de întreaga ”comunitate”. Am crescut împreună cu domeniul și am asistat la apariția și dispariția multor creatori. Ce am învățat? Nu poți fi speriat de concurență și este o idee foarte proastă ca în loc să creezi o comunitate, să transmiți informații și cunoaștere, să fii parte din creșterea ei, să te închizi de teama că ți se vor fura ideile și secretele. Pentru că asta se va întâmpla oricum. Creează ceva care e atât de personal încât să nu poată fi preluat și creează mereu altceva. De asemenea, poți fi genial la tine în atelier dacă nu ești o prezență constantă la evenimente și în online. Clișeic sau nu, trăim într-o eră a vitezei, poți fi uitat foarte repede și nu (mai) e romantic să fii apreciat și descoperit doar de familie și prieteni sau postum dacă vrei să faci din asta jobul tău permanent.

 

De la idee la obiect. Procesul creativ

Depinde de fiecare proiect în parte. Uneori procesul e îndelungat și ca la carte, cum am învățat la facultate: avem un concept, facem o mică cercetare ca să vedem ce s-a mai făcut în domeniu și în domenii conexe (uneori e important să vezi că ideea ta genială a mai fost, de fapt, făcută de alții 20 înaintea ta), apoi facem schițe sau simulări 3D și abia apoi trecem la realizarea efectivă. Alteori lucrurile se desfășoară spontan și organic, se nasc dintr-o idee și le dăm voie să se creeze singure.

 

Unde găsiți inspirația

De oriunde. Absolut de oriunde. Ne inspiră tot, orice sau nimic. În sensul că ne pot inspira imagini, trăiri, muzica, o textură, felul în care bate vântul, un zâmbet pe stradă sau, aparent, nimic, așa cum spuneam mai sus. Putem începe să lucram spontan, când cel mai probabil se coc idei ce au fost active în subconștient și le-a venit pur și simplu momentul să prindă viață.

 

Locul de lucru preferat și rutina zilnică

În ateliere, bineînțeles. Nu avem o rutină clară, depinde ce avem de lucru, dar cu siguranță fiecare zi începe cu cel putin o cafea, făcut planul zilei pentru fiecare dintre noi, apoi Florin începe lucrul, iar eu răspund la mesaje și mail-uri, fac colete, rezolv ce probleme administrative mai apar și abia apoi trec la partea creativă. Nu ne lipsesc niciodată din preajmă cafeaua, pisoii atelierului și muzica.

 

Produsele care ies din mâinile voastre

Lucrăm bijuterie din argint și aur, obiecte din ceramică și porțelan, și, uneori, o combinație a lor.

 

Super-puterea lor

Suntem dintre creatorii cărora nu le place să se repete, chiar dacă uneori lucrăm serii mici dintr-un design. Obiectele noastre sunt de cele mai multe ori unicat și/sau realizate după dorințele clienților noștri. Super-puterea lor este să aducă zâmbete și bucurie, iar cele kinetice, care sunt specialitatea lui Florin, au mereu un wow-factor inclus.

 

Clienții voștri

Clienții noștri sunt iubitori de obiecte cu poveste și personalitate, care, ca și noi, nu găsesc nimic atractiv la bijuteria sau ceramica de serie, care vor să poarte obiectul pentru ce transmite și pentru cum a fost creat, și nu brand-ul. Clienții noștri ajung la noi prin social media sau ne devin clienți după ce au primit în dar un obiect creat de noi, pentru că vor să dea mai departe același gen de bucurie. Și pentru că putem lucra obiecte pe care puțini alți creatori le pot crea.

 

Ce preferă

Design-ul organic, inspirat de natură, asimetric și brut, perfect-imperfect. Preferă obiectele care poartă amprenta mâinilor care le-au creat, atât când este vorba de bijuterie, dar și când este vorba de o cană care ți se așază în mână de parcă acolo îi este locul.

 

Cum vă promovați

Suntem prezenți pe Facebook și Instagram, dar cel mai de ajutor ne este Facebook-ul pentru că acolo am crescut, iar obiectele noastre au mereu o poveste atașată, așa că avem nevoie de un mediu care să atragă nu doar prin imagine, cât și prin story. Celelalte canale se bazează mai mult pe imagine/video și nu ni se potrivesc la fel de bine. Încercăm să fim consecvenți și să arătăm cât putem de des nu doar rezultatul final, dar și partea de ”how it’s made” pentru ca imaginea să fie completă.

 

Brandul vostru în social media

Mmm ... credem că se vede bine. Am preferat întotdeauna creșterea organică și abordarea personală, pentru ca cei care aleg să ne urmărească să o facă pentru că vor, fie pentru că ne sunt clienți, pentru că și-ar dori ceva creat de noi sau pentru că ne apreciază creațiile. Nu credem în conturile de social media crescute forțat, care ajung la multe mii sau zeci de mii de urmăritori, dar cu engagement aproape nul. Ni s-a demonstrat de nenumărate ori că avem o comunitate puternică și stabilă, care ne urmărește de drag, iar asta ne ajută să creștem constant și frumos.

 

Comunitatea artizanilor români

Suntem destul de mulți ca număr, dar comunitatea este mică. Pentru că este încă o comunitate tânără, și nu mă refer la vârsta celor ce o formează, predomină încă teama de concurență și reproducere și se confundă puțin tehnica și mediul de lucru cu personalitatea și originalitatea creației. Mi-ar plăcea să fim mai deschiși unii către ceilalți, să ne împărtășim tehnicile, să ne respectăm unii pe ceilalți suficient de mult încât să nu ne preluăm ideile și să ne întrecem în originalitate și creativitate, pentru ca la final să putem fi prieteni și să ne admirăm reciproc.

 

Gânduri, visuri și dorinte mai departe

Anul acest avem amândoi un fel de foame de creație și de creștere, care face ca ziua de lucru să fie mult prea mică. Ne dorim cu tot sufletul să putem aloca timp mai mult creației libere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related