Pentru Beatrice Paun, vârsta de 30 de ani a venit cu schimbări de direcție în carieră. Atunci a luat decizia de a face tranziția de la marketing-ul offline la digital media. A urmat o perioadă de training de care își aduce aminte cu drag și care era marcată de căutarile care începeau cu „How to” pe youtube. În digital a găsit dinamism, multe provocări și șansa de a găsi soluții creative și inovatoare. E domeniul care o ajută să lucreze constant la a deveni cea mai bună versiune a ei, asta pentru că trebuie să fie mereu la curent cu noutățile și schimbările importante din industrie și nu numai.
Imi amintesc ca mi se parea cool tot ceea ce fac si aveam o pasiune nebuna pentru Facebook ads, care nu s-a chiar pastrat- imi amintesc ca lumea ma intreba ce fac si de ce am renuntat de la jobul de marketing manager si mi-era mult mai simplu sa zic ca fac postari pe Facebook si reclamele pe care toata lumea le uraste pe Youtube.
Acum, Beatrice aplică tot ce a învățat și își exersează în fiecare zi abilitățile la agenția Canopy. Despre cum s-a simțit trecerea de la un job în offline la unul în digital, provocările și satisfacțiile industriei ne-a povestit mai multe în rândurile de mai jos.
Inceputul tau in digital
Ca sa zic asa, cu putina modestie pe ici pe colo pot fi un exemplu, ca nu exista o varsta la care sa alegi sa faci altceva, daca iti doresti cu adevarat. Vin cu experienta (in ordine cronologica) de jurnalism, sales pe alocuri, mult marketing offline, ca acum 5 ani sa ma reprofilez la online.
Ce te-a atras la zona asta
Mereu am considerat ca este extrem de important ca fiecare dintre noi sa investim in competentele noastre digitale pe tot parcursul vietii. Sunt o fire dinamica, mereu in actiune, asa ca am cautat un mediu dinamic si mereu in schimbare.
Pasionata de schimbare si de tehnologie, am ales acest drum din dorinta de a deveni cea mai buna versiune a mea. Si in acest moment, sunt atrasa de informatia care se updateaza zilnic.
Sa stii ca nu sunt genul care sa apese doar un buton zilnic si sa fie multumita cu jobul ei, un job plictisitor, in care tinzi sa devii un robotel.
Mie imi plac provocarile, iar in acest domeniu de activitate, ai provocari de uneori simti ca nu le poti duce pana la capat. Merg pe premisa ca atunci cand nu mai pot, mai pot putin. Iar cand intervine pasiunea pentru acest job, nici nu mai simti ca lucrezi, pentru ca lucrezi la ceea ce iti face placere si sa nu uitam ca jobul ne scoate deseori din confort zone, ceea ce pentru mine este mai mult decat important.
Tranzitia de la online in offline
Cu siguranta unii dintre cititori se vor regasi in povestea mea, a celor care decid ca de fapt vor sa faca altceva si de ce nu sa o ia de la zero intr-un domeniu total nou.
Nu a fost o tranzitie usoara, insa eu stiu ca asta a fost de fapt o adevarata provocare.
Inceputul meu pare o gluma, insa este gluma care mi-a schimbat parcursul vietii, in care am descoperit partea frumoasa a acestui job.
Inainte lucram pe marketing offline, si mergeam la sediu, un birou friguros. Poate pare comic, insa frigul m-a determinat sa schimb in prima faza jobul si am zis ca hai si domeniul si uite asa dupa ce aveam o functie frumusica in offline, am decis sa devin "invatacel" in online.
Ca si context, am prins vremurile :)) in care business-urile mai mari incepeau sa descopere puterea digitalului si incepeau o usoara tranzitie catre online. Domeniul era cat de cat la inceput, iar consumatorii aveau o oarecare neincredere in partea de online, fiind obisnuiti cu bannere stradale si flyere pe partea de promovarea. Nici nu vreau sa ma gandesc cum era pe zona de sales, in care incercai sa vinzi "reclame pe net" versurs impartit de flyere, prin promoteri stradali.
Ce însemna atunci “digital” cand ai intrat tu in domeniu
Cand am inceput sa cochetez cu aceasta nisa de activitate, digitalul era privit doar ca un simplu canal de distributie, iar partea creativa mai ca nu exista deloc.
De fapt, asta a fost partea cea mai atractivă, pentru ca am vazut acest aspect ca o oportunitate. O oportunitate de a cauta strategii, concepte creative, news, etc. O oportunitate de a invata deodata cu domeniul si de a te adapta la tot ceea ce urmeaza.
Ca si trenduri, puteam vorbi de Facebook si Google, sau daca erai putin out of the box faceai si putin Linkedin, dar cam atat. Acum cand ma gandesc retrospectiv nu-mi mai pot imagina viata inainte de social media. Sa nu uitam totusi ca Facebook, Insta sau TikTok nu era atat de prezente in viata noastra, Instagram era destul de in spatele Facebook-ului, Pinterest era folosit pentru idei de decoruri(nu pentru vanzare) si TikTok cred ca abia se lansa in China.
Asteptarile si prejudecatile industriei de comunicare
Nu consider ca s-au schimbat prea mult si eu cred ca inca mai este loc pentru schimbarea perceptiei. O sa avem asteptari tot timpul, mai ales cand vorbim de inovatie. Prejudecatile sunt si acum, daca ai mers o viata pe offline nu prea accepti noutatea adusa o daca cu trecere in online, din diverse motive: fie ca este scump, fie ca nu ajungi la rezultate in scurt timp, fie ca un concurent nu face si merge si asa.
Nici la nivel de asteptari lucrurile nu s-au schimbat, ne dorim: rezultate rapide, fara a tine cont de perioada de learning, factori sociali si optimizari.
Cred ca tocmai aici vine input-ul unui om de PPC, aici zic eu ca ne aducem aportul, in a explica si arata in cifre cat de mult ajuta online-ul, in a atinge rezultatele dorite.
Cum ai învățat să lucrezi în industria asta
Intr-un astfel de domeniu trebuie sa fii in primul rand organizat. Asadar, in prima faza, m-am organizat pe mine si am lucrat eu cu mine. Am citit doarte mult, am facut cursurile de Skillshop, participat la Ateliere Digitale si, ce este cel mai important, am facut mult research- folosindu-ma de site-uri din afara si in special de Youtube. "How to"cred ca era cel mai bun prieten din acea perioada- bine, sincera sa fiu nici acum nu ne-am separat. Totodata, cu diverse tools, am invatat sa imi dau ddl-uri pe taskuri si sa le prioritizez in functie de urgenta si necesitate. Unele le respectam, altele le amanam, pana la solutionare.
Apoi, cautam raspuns la fiecare intrebare in parte, pe Google, iar unde nu gaseam raspuns, (desi se intampla foarte rar acest lucru), cautam raspuns la persoanele apropiate, cu cunostinte avansate in domeniu.
Asadar, daca iti doresti sa acumulezi informatii, un prim pas este sa iti doresti. Apoi descoperi diverse tools care te ajuta, informatia exista peste tot, in secolul 21.
As vrea sa amintesc faptul ca zilnic ai de invatat noutati in aceasta industrie. Zilnic te lovesti de actualizari, tools, cuvinte si implementari noi. Platformele se updateaza periodic, iar optimizarile se fac la fel. Asadar, trebuie sa iti placa atat de mult, incat sa vrei sa tii pasul cu ele :)
Primele tale proiecte de digital media
Am pornit timida la drum, cu rolul de junior, eram un invatacel de 30 de ani, care cumva isi dadea restart la tot ceea ce stia si incepea pe un drum nou, cu multa speranta si determinare.
Astazi, ma mandresc cu o evolutie frumoasa, atat pe partea de PPC, cat si pe parte de training-uri.
Imi amintesc ca mi se parea cool tot ceea ce fac si aveam o pasiune nebuna pentru Facebook ads, care nu s-a chiar pastrat- imi amintesc ca lumea ma intreba ce fac si de ce am renuntat de la jobul de marketing manager si mi-era mult mai simplu sa zic ca fac postari pe facebook si reclamele pe care toata lumea le uraste pe Youtube. Pe langa task-urile micute primite de la seniori, de la care furam meserie, pot spune cu mana pe inima ca : primul setup complet, nu se uita niciodata- cred ca am verificat si reverificat, de atatea ori, incat stiam pe de rost, si cea mai mica setara aditionala facuta.
Relatia cu clientii
Am acumulat experienta formala in comunicare, lucrand pe conturi mici, ca mai apoi sa trec la cei mari si foarte mari.
Am avut multe de invatat despre ce inseamna specialist si account management si am deprins de acolo un mod de lucru eficient, foarte bine pus la punct.
Sa stii ca de la fiecare colaborare in parte am avut de invatat, chiar si din greselile facute. Cine nu invata din greseli?
Pot spune ca am avut noroc de clienți deschisi la schimbari, cu aceleași obiective ca și ale mele.
Insa, sa stii ca cele mai valoroase lectii au venit de la clientii de calibru, cu care am avut norocul sa lucrez. Stii acei oameni care au acel mindset de can-do si reusesc sa fie deschisi la recomandarile tale? Chiar si atunci cand ii indrumi catre solutii noi, curajoase, uneori cu riscuri? La acel tip de client ma refer.
Imi mai amintesc ca m-a ajutat foarte mult partea de comunicare, invata la Jurnalism. Unul dintre cele mai importante atuuri ale unui om de PPC este sa fie human friendly si sa invete sa vorbeasca deschis cu clientii, sa fie sigur pe si de munca lui.
Cum privesc acum domeniul
Ce s-a schimbat este mentalitatea clientului. Acestia au devenit mult mai constienti ca in online trebuie sa fii prezent pe cat mai multe canale si accepta mult mai usor recomandarile/sfatul venit din partea unui specialist. Inteleg notiunea de funel, faptul ca pentru a obtine performanta trebuie sa investesti in brand.
Asta este de fapt adevarata schimbare. Cand oamenii incep sa vada cat de mult conteaza si campaniile de brand awarness pentru o strategie de succes.
As vrea sa reamintesc totusi un aspect foarte important. Sa nu uitam ca am trecut cu era digitalului printr-o pandemie (neavand istoric de asa ceva) unde toata lumea a migrat in online. Si dupa ce ne-am mai relaxat cu pandemia, am intrat pe un alt taram necunoscut, cu un razboi langa noi. Am invatat sa ne adaptam, sa facem strategii faine care sa ne ajute sa fim top of the mind chiar si atunci cand focusul clientilor nu este chiar achizitia. Dar cum se zice: "Usor, poate oricine", asa ca 2023 Bring it on :))
Skill-uri necesare in industrie
Organizarea, proactivitatea si dorinta de a invata sunt cele mai bune metode. Intr-un mediu atat de dinamic si mereu in schimbare, pe mine acest trio ma ajuta sa raman conectata la toate schimbarile zilnice.
Ca si skill-uri de trecut in CV putem trece cu usurinta: lucru in echipa, human oriented, perseverent, rabdator si cu o dorinta nesabuita de a invata.
Ca sa raman eu conectata la toate update-urile, sunt abonata la cat mai multe canale de stiri in domeniu, doar ca sunt si norocoasa, noi Canopy suntem Google Premier Partener si primim acces la informatii rapid, avem acces la update-uri inca in variante beta si alfa si suntem printre primii care pot testa noutatile. Ca si un sfat pentru a ne tine up to date cu tot ceea ce misca in domeniu: citeste, cauta pe youtube si nu uita sa testezi.
Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput
Sa stii ca fiecare an trecut, ca sa nu zic fiecare Q a venit cu schimbari aferente. Pot sa iti confirm ca s-a schimbat totul. Cand spun totul, ma refer la tot, de la strategii manuale si bid pe cuvant la smart bidding si lasa AI-ul sa isi faca treaba pentru a intelege cat mai bine audienta. Sincer cred ca acum avem parte de schimabrile mari: campanii de performance max, care inglobeaza campaniile facute pe vremuri separat, partea de cookies, consent mode, Google Analystics 4. cumva totul a devenit mult mai masurabil si mai precis. In digital totul se schimba si trebuie sa citesti si sa te informezi cat poti de mult pentru a tine pasul. Avem tool-uri care ne compara concurenta, care ne spun cum stam cu bugetul, ce cuvinte sunt relevante sau irelevante, tot ce trebuie sa faci este doar sa vrei sa tii pasul si sa inveti, ca este un domeniu in care nimeni nu poate zice ca stie tot, ca in fiecare zi apare ceva nou.
Digital in Romania
Exista si parti bune, si mai putin bune.
La ce pot spune ca nu sunt cel mai mare fan, sunt schimbarile la schimarile facute recent. Hai sa iti dau un exemplu. Cand deja ma obisnuiesc cu interfata unei platforme, si la o luna/doua, aceasta se actualizeaza.
De asemenea, mai avem si partile care nu sunt dependente de noi, adica acel moment cand nu se incarca platformele sau cand se fac updates fix cand eu am de finalizat un setup sau de urcat campanii noi.
Cu toate aceastea, sa stii ca sunt o persoana care vede partile bune: ma declar cel mai mare fan pentru insight-urile la care avem acces, asta pe mine ca om de marketing ma ajuta sa inteleg cat mai bine profilul clientului.
Sincer, nu as schimba nimic, nici macar multe schimbarile frecvente, pentru ca daca nu ar fi dinamicitate, atunci jobul nostru nu ar mai fi atat de provocator.
Sfaturi pentru cei la aflati la inceputul drumului digital
Am primit multe intrebari despre cum trebuie procedat: de unde incepi, ce skill-uri iti trebuie, cum obtii experienta de lucru. In acelasi timp, in digital nu exista o singura sursa de unde sa iei informatiile acestea, pana nu cauti raspunsurile prin practica. Multa practica, dorinta de cunoastere si de dezvoltare.
Desi unii spun ca pentru a deveni un specialist marketing digital de succes ai nevoie sa faci o anumita facultate sau sa urmezi anumite cursuri de specialitate, eu zic ca este important doar sa vrei, daca vrei cu siguranta reusesti, resurse sunt, oameni care fac traininguri sunt.
Ca sa las totusi cateva skills, am incercat o sumarizare:
- este foarte important sa stim sa vorbim si sa scriem corect gramatical- este nevoie pentru partea de creatie copy, pentru anunturi Google Ads, pentru descrieri de produse. Sa nu uitam ca noi suntem interfata dintre business si clienti, ca atare orice ad cu greseli, prezinta clientul intr-o lumina deloc favorabila in online.
- trebuie sa iti placa cifrele, sa fii o fire analitica, sa iti placa matematica de baza, iar daca nu iti place, sa cunosti macar notiunile de baza :) lucram cu metrici si ne place sa ii intelegem si sa ii analizam pentru a atinge obiectivele dorite.
- sa fii o fire curioasa, sa iti placa sa intrebi, sa cauti raspunsuri si sa gasesti solutionare in tot ceea ce te inconjoara.
Concluzionand, in online totul se schimba atat de rapid ca va trebui sa te reinventezi constant, daca ramai blocat pe aceleasi idei si principii devenite obsolute, cariera ta se va ofili si ea. Sa fii deschis/a la canale noi, tendinte noi, idei de promovare noi este cheia succesului. Bucura-te de fiecare informatie pe care o primesti si pe care o oferi, pentru ca e un domeniu frumos, care te ajuta sa te dezvolti si sa ai un job in top 5 trending jobs din lume.