Ai plecat, ramai cu mine...

Decembrie nu mai este luna surprizelor. A fost detronata de mult de octombrie, fara drept de apel si fara sansa de a reveni pe locul intai. Nu va grabiti sa trageti concluzii. Nu ma gandeam la cadouri ascunse sub un brad asternut mai devreme decat ii spune timpul si nici premii castigate la promotii sau alte evenimente cu care ne asalteaza marketerii in perioada sarbatorilor. Publicitarii au avut grija in acest an sa ne scuteasca de plictiseala si sa ne faca sa ne asteptam in fiecare clipa la ceva nou.

Pana nu de curand incepusem sa ma feresc a-mi deschid e-mailul de dimineata. Dar nu scapam nici asa. Cam la una din doua intalniri cu un publicitar sau o data pe saptamana mai primeam un semn ca se anunta o noua plecare. Ei bine, da. Octombrie ne-a impodobit cu zeci de plecari ale unor persoane cheie din agentii importante, catre destinatii cunoscute sau inca aflate sub semnul intrebarii. De la oameni de creatie, la strategi, la oameni de PR si pana la cei de client service. Chiar mai mult de atat. Si managing directori. Si fara sa vrei nu poti sa nu iti pui intrebarea: ce s-a intamplat acum dintr-o data, de ce tocmai acum? Este oare un virus ce se transmite extrem de rapid si fara antidot, ne e frica sa intram in Uniune in formula actuala? Glumesc. Si totusi... ceva se intampla.

Am asistat pe rand la plecari spectaculoare cu final dezvaluit: Razvan Capanescu a parasit Ogilvy pentru Publicis, Emilian Arsenoaiei a lasat GMP pentru a se intoarce la o dragoste mai veche numita Leo Burnett, Ema Prisca a schimbat Leo pe Graffiti BBDO, Victor Dobre a renuntat la Scala JWT si a pariat pe IAA, Raluca Burileanu a ales clientul Wrigley dupa sase ani de Graffiti BBDO. Sunt insa si plecari fara final cunoscut. Daniel Gavrila si Mihai Coliban au lasat Lowe, Gabriela Lungu si-a luat la revedere de la Ogilvy, Razvan Varabiescu a iesit din Media Direction. Publicitatea a fost mereu un domeniu dinamic, insa acum a depasit pe departe asteptarile oricui.
Cele mai afectate agentii de schimbarile de forte din ultima vreme sunt insa cu siguranta Ogilvy si Graffiti pe PR si Lowe pe creatie. Daca la primele doua nu pot sa spun ca nu ma asteptat cat de cat, Lowe a reprezentat pentru mine cea mai mare surpriza.

Ce a fost si de ce?
Sa fie sau nu un blestem, dar noi jurnalistii suntem mai mereu urmariti de ideea asta de a afla de ce si cum s-au intamplat anumite lucruri. Nu intotdeauna poti spune tot ceea ce stii, nu mereu afli tot ceea ce ti-ai dori, dar incercarea trebuie facuta. Nu sunt disperata dupa exclusivitati, nu caut nod in papura sau dezvaluiri senzationale si tind sa cred ca stiu cand sa nu scriu anumite subiecte. Acum este insa un pic diferita situatia. De ce? Este foarte simplu. Lowe nu a pierdut un om oarecare sau o echipa. Lowe a pierdut mult mai mult de atat: un managing director si un creative director care au reusit sa aduca agentia acolo unde nu fusese niciodata pana atunci.

Atat in clasamente de notorietate, clienti importanti, cat si din punct de vedere creativ prin premii si pozitii fruntase la festivale de renume din stainatate si la Ad`Or. Nimeni nu s-ar fi asteptat la aceste decizii dupa succesul de la Portoroz. Surpriza insa... Amandoi hotarasera de mai mult timp sa plece si au ales acest moment nestiind unul de hotararea celuilalt. "Eu si cu Gavrila am fost, pana la urma, doua transplanturi nereusite. Sistemul s-a chinuit el ceva timp, saracu', pana n-a mai suportat si a inceput sa dea semne evidente de proasta functionare. Prin urmare, celor doua organe nepotrivite li s-a aratat, in fel si chip, ca n-au ce cauta acolo. Iar noi, nu atat de prosti pe cat ne credea sistemul, am inteles mesajul", a spus plastic Mihai Coliban, fostul Creative Director Lowe. El mai crede ca, in tot acest rastimp, amandoi au facut, ca niste angajati constiinciosi, mari eforturi de a se convinge, pe ei si pe cei pe care trebuiau sa-i conduca, ca sunt in locul sau momentul potrivit. In ceea ce il priveste, Daniel Gavrila a luat hotararea de a parasi Lowe la inceputul anului 2006, dar si-a dat un termen nelimitat pentru prezentarea deciziei sale. "Primul motiv este ca atunci veneau in agentie niste oameni care stiam ca fac acest pas si din cauza unor discutii cu mine si ma simteam foarte dator sa nu ii las balta. Al doilea motiv este ca simteam ca suntem foarte aproape de implinirea unui obiectiv pe care l-am stabilit pentru agentie eu si mi-a fost si mie stabilit de catre actionari. De fiecare data cand ma simteam neimplinit ma gandeam ca obiectivul asta este pe drum si acesta este drumul corect", a declarat Daniel Gavrila. Cu toate acestea, a avut si el foarte multe momente in care s-a intrebat ce se intampla cu el si cu obiectivele sale si ale agentiei. "Cred ca momentul in care am operat despartirea este momentul in care am simtit pe de-a-ntregul ca obiectivele acestea asumate nu sunt in pericolul de a fi ratate", a concluzionat fostul Managing Director. Un moment cu adevarat decisiv pentru un om care si-a petrecut 13 ani de zile in agentie, comparat de el cu un divort. Chiar si cand ne-am intalnit si am vorbit se simtea emotia anilor petrecuti in Lowe. "A fost o despartire aproape traumatizanta pentru mine si inca nu cred ca am incheiat-o. Sunt inca in proces de despartire. Suntem inca intre faza in care nu mai locuim impreuna si faza in care se pronunta divortul. Sunt o multime de oameni de la care nu mi-am luat la revedere cum trebuie si care merita un fel de exprimare a sentimentelor din partea mea", a continuat Daniel Gavrila.

Momentele acestea il fac totusi sa vada si partea un pic mai pragmatica a lucrurilor. "Imi dau seama ca nu ne despartim asa de drastic si ca un loc de munca este un loc de munca si o relatie este altceva decat un loc de munca. Sunt oameni pe care i-am castigat, a caror cunoastere am castigat-o, si lucrul acesta nu poate fi luat de nimeni. Si nici eu nu pot sa il tai cu foarfeca. Deci, intr-un fel cedez impulsului de a considera ca despartirea este despartire si vocea mea rationala spune ca nu este un capat de tara".

Venit de doi ani si jumatate in Lowe, Mihai Coliban spune ca factorul decisiv in plecare sa au fost oamenii. "Recunosc ca am un mare defect. Dau oricui, din prima, credit maxim. Din nefericire pentru mine, cu 2-3 exceptii, ultimul an a fost o insiruire penibila de revelatii deprimante despre oameni carora le acordasem maximum de incredere. Asa ca mi-am zis ca am avut parte de o portie cam mare de colegi si angajati fara coloana vertebrala. Ma saturasem cam de toti si de toate. Asa ca a fost o hotarare usor de luat. Am asteptat doar sa treaca Golden Drum-ul", a continuat Mihai Coliban. Pe principiul ca este bine sa te retragi cand inca esti in varf, Coliban a putut spune cel mai bine "la revedere" agentiei acum, dupa numirea in juriul Golden Drum si intoarcerea acasa cu un Golden Watch si premii pentru DaKINO. Eu as spune ca a plecat mai mult decat cu fruntea sus si stabilind o tinta buna pentru cei care ii vor urma.

Vorbind despre cei care ii vor lua locul, Mihai Coliban este la fel de sincer si de taios cum ne-a obisnuit, spunand ca ar putea sa scrie un roman patetic, sordid si kitschos despre acesti "multipremiati", dar ii este deajuns "faptul ca a fost nevoie de 4 directorasi de creatie pentru a ma inlocui. Sunt magulit, de-a dreptul". El crede ca sistemul se va autoregenera, desi putini vor mai putea sa duca agentia pe locul doi in topul creativitatii romanesti la Golden Drum, asa cum spunea un comunicat lansat de agentie imediat dupa festival.

Viitorul suna mai mult decat bine
Stiu ca va intrebati cu totii ce drumuri au ales Daniel Gavrila si Mihai Coliban, dar si care este strategia Lowe de back-up. Ei bine, o agentie mare are mereu resurse de a repara. Cat de bine vom vedea. Pana la rezultate insa, avem concretul. Noua echipa de creatie Lowe este formata din Creative Groups conduse de Diana Angelescu & Avi Giosanu, Andreea Chirica si Raluca Ciupercescu, in calitate de Group Creative Directori. Toti au hotarat sa revina acum in Lowe, dupa ce au facut parte, mai demult sau mai de curand, din echipa de creatie a agentiei. Potrivit Veronicai Savanciuc, Presedinte si CEO Lowe & Partners Romania, toti cunosc bine clientii Lowe si pun creativitatea pe primul loc. Astfel, Diana Angelescu & Octavian Giosanu sunt premiati la festivaluri precum Epica, New York Festivals, Golden Hammer; Raluca Ciupercescu si co-echipierul ei Cosmin Cucu Mihai, premiati, printre altele, la cel mai recent festival Ad'Or; iar Andreea Chirica & co-echipiera ei Otilia Mihalcea sunt creatoarele campaniei "DaKINO". De partea cealalta, timpul de gandire i-a folosit pe deplin lui Daniel Gavrila. El a hotarat ca din acest moment sa se concentreze pe lucrurile care ii plac si pe care stie sa le faca foarte bine, intr-o formula ce va fi aleasa mai tarziu. "Vreau sa fac strategie de marketing si de comunicare. Daca o sa o fac singur sau cu un partener, intr-o firma a noastra sau intr-o firma care deja exista, mare sau mica, nationala sau internationala, sunt lucruri la care stau sa ma gandesc in aceasta pauza pe care mi-am luat-o", a concluzionat acesta.
Eu prefer sa inchei cu un mesaj care, din punctul meu de vedere, spune totul: "Ex-colegi, nu jubilati, nu ma las de publicitate" - Mihai Coliban.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Sectiune



Branded


Related