Alexandru Palade are 38 de ani si lucreaza in Game Development full-time de 6 ani. E co-fondator si CEO-ul Rikodu, un studio independent din Cluj-Napoca. Spune despre ei ca sunt mici, dar aprigi, cu ambitii si planuri mari. Primul proiect pe care l-a facut la Rikodu, este Robo Revenge Squad, joc publicat de ei pe Steam Early Access si care urmeaza sa fie lansat in varianta completa pe PC si console.
VR si AR a incetinit per total dar trendul mai larg legat de Metaverse va influenta cu siguranta si industria jocurilor in 2022. E o industrie foarte larga, cu blockbusters pe care le stie toata lumea, dar care lasa loc si pentru tot felul de joculete mai mici si mai creative care isi pot gasi o audienta
Alexandru e de parere ca industria de gaming a evoluat pe toate planurile in ultimul timp, platformele de mobile sunt in crestere accelerata, bugetele au crescut si ele, la fel si modelele de business. In mare, ce era valabil acum cativa ani, nu se mai aplica in prezent. Cand prinde timp liber ii place sa-l petreaca in natura, iar de jucat, uneori ii place la consola, alaturi de sotia sa.
Start game
Am fost curios de procesul de creare al jocurilor de mic. Practic, dorinta de a intelege cum se fac jocurile si cum functioneaza m-a facut interesat de programare inca din scoala generala, si a fost motorul viitoarei mele cariere.
M-am angajat ca programator in timpul facultatii, dar nu in domeniul asta. Am facut back-end development si big data timp de 10 ani, pornind ca programator si ulterior in diverse roluri de management in care am condus echipe de development si de produs.
Totusi, ma rodea dorinta de a face ceva pe cont propriu si de a imi urma pasiunea veche cu jocurile. Am realizat prin 2016 ca daca nu fac pasul asta acum, nu o sa-l mai fac niciodata, asa ca am luat decizia si am facut o foarte mare schimbare in cariera.
Primele proiecte
Proiecte hobby am facut de cand am inceput sa programez. Pe vreme aia insa nu era usor sa le publici pe Internet asa ca nu e nimic public. Primul proiect pe care l-am facut la Rikodu, este Robo Revenge Squad, joc publicat de noi pe Steam Early Access si care urmeaza sa fie lansat in varianta completa pe PC si console. Acum lucram la un proiect neanuntat si intre timp am facut mai multe proiecte mici pentru clienti.
Cum inveti in domeniul asta
Eu am fost intotdeauna auto-didact dar mi se pare important si studiul formal. Am o diploma de ing. software care a luat 5 ani la vremea respectiva. Stiu ca acum e la moda sa te angajezi cat mai repede, dar chiar cred ca facultatea e importanta pentru ca iti pune niste baze teoretice importante. In plus, e o perioada care-ti permite sa studiezi ce te intereseaza pe cand mai tarziu vei studia doar ce e necesar pentru job.
Daca vrei sa faci programare in jocuri de exemplu, e important sa ai bazele generale de structuri de date si algoritmica. La fel si pentru arta, e important sa ai fundamentele inainte sa inveti lucrurile specializate necesare pentru jocuri.
Pentru lucrurile specializate sunt o droaie de platforme de invatare online, nu recomand una anume pentru ca nu am destula experienta cu ele.
Cum s-a schimbat munca
Pot marca doua schimbari relativ recente care au avut un impact major.
1. Democratizarea engine-urilor. Pe vremuri, aproape toate studiourile trebuia sa-si faca engine-urile proprii, o intreprindere extrem de costisitoare in timp si bani. Acum avem Unity, Unreal si multe altele care sunt gratuite pentru indies. Asta a deschis accesul mult mai multor oameni sa faca jocuri si se pot face acum jocuri cu echipe mult mai mici. Iar engine-urile astea devin tot mai performante si ofera tot mai multe servicii anciliare.
2. Deschiderea platformelor. Distributia digitala a fost si ea o revolutie la vremea ei dar e deja istorie veche. In schimb o schimbare mai recenta este usurinta cu care poti sa-ti publici singur jocul pe platforme ca Steam, App Store sau chiar si consolele mari de la Microsoft, Sony si Nintendo. Mai demult era de neimaginat asa ceva pentru dezvoltatori mici.
Cat dureaza lucrul la un joc
Un joc de PC si/sau console ambitios nu prea are cum sa ia mai putin de 1.5 – 2 ani de lucru. Se pot face joculete mai mici, dar orice proiect cu o dimensiune un pic mai mare o sa treaca pragul de 1 an.
Cum arata o zi de munca?
Nu sunt cel mai bun target pentru intrebarea asta. Pentru ca ma ocup de studio si de echipa, si mai si contribui direct pe proiecte, am o diversitate extrema de activitati. De la emis facturi si discutat cu posibil parteneri, pana la lucrat pe cod si design sau administrat roadmap-ul proiectelor.
Pentru publicul larg cea mai interesanta si inedita activitate e cu siguranta game design-ul. Pentru ca e foarte greu de descris pe scurt insa, o sa las curiosii sa citeasca The Door Problem.
Evolutia industriei jocurilor
Clar se joaca mai mult.
Evolutie este pe toate planurile, de la platforme unde mobile e in continuare in crestere mai rapida decat celelalte, pana la bugete, valori de productie si modele de business. Totul e in miscare si ce era valabil acum 2 ani nu mai e valabil astazi.
Trenduri in 2022?
Sincer, nu sunt destul de imersat in analiza de piata ca sa dau un raspuns pertinent. Sunt jocuri anuale care merg in continuare foarte bine (Call of Duty, Assassin’s Creed, etc.), sunt jocurile tip service care la fel sunt foarte puternice, si apoi sunt nise care merg bine intotdeauna. VR si AR a incetinit per total dar trendul mai larg legat de Metaverse va influenta cu siguranta si industria jocurilor in 2022.
E o industrie foarte larga, cu blockbusters pe care le stie toata lumea, dar care lasa loc si pentru tot felul de joculete mai mici si mai creative care isi pot gasi o audienta.
Cele mai reusite videogames, all time
Cu asta m-ati blocat. Eu am gusturi diverse si joc tot felul de jocuri. Daca e sa fac un top of all time, as zice ca Mass Effect, Starcraft, XCom, Planescape Torment, Heroes of Might and Magic sunt cu siguranta in topul meu.
Din zona mai indie as nota Disco Elysium, Devil Daggers, Sins of a Solar Empire.
Ce sa mai, sunt prea multe.
Ce joci in timpul liber
Asta e un cliseu dar e adevarat: cel mai rapid mod sa-ti reduci timpul de gaming e sa te apuci de facut jocuri. Am perioade in care apuc sa ma mai joc, si apoi perioade in care nu am timp deloc pentru asta. Plus ca prefer sa ma deconectez in aer liber pentru ca petrec suficient timp la calculator.
Dar daca e sa zic – ma joc mai mult single-player ca o forma de escapism. Mai joc cu sotia mea pe consola. E o forma de gaming mai light si pentru noi e o modalitate buna de petrecut timp impreuna.
Nu recomand jocuri concrete pentru ca tine foarte mult de gusturi. Recomand sa explorezi si sa gasesti jocurile care te relaxeaza, nu alea care te fac sa te simti ca si cum ai munci ca sa progresezi.
Gaming in era Metaverse
VR nu o sa aiba succes prea curand in gaming din foarte multe motive. S-a incercat, s-au bagat o tona de bani, nu e viabil. E mult prea costisitor si nu s-a gasit inca piata de oameni care sa joace jocuri in VR de durata lunga. Sau cel putin e o piata foarte mica.
Cu Metaverse-ul o sa fie interesant. Cred ca va fi o oportunitate majora pentru aplicatii gamified si jocuri sociale. Ma gandesc aici la joculete simple care se pot juca mai mult ca o scuza de a interactiona cu alti oameni. E clar un spatiu de urmarit.
Dar nu, nu cred ca vom ajunge in Ready Player One prea curand.