În 2007, atunci când Bogdan Epure a început să lucreze în digital marketing, încă studia Ingineria Construcțiilor Civile, Industriale și Agricole. Propunerea care a dat startul carierei lui a venit într-o zi de toamnă de la Dragoș Novac, iar de atunci și până acum a fost direct implicat în ascensiunea mediului digital. Ceea ce a înțeles încă de la început despre spațiul ăsta e și sfatul pe care îl dă mai departe tinerilor pasionați de domeniu: să se pună în pielea utilizatorului și să îl înțeleagă. E ceea ce continuă să aplice din rolul lui de Head of Social Media din cadrul agenției Oxygen.
Tot ce se întâmplă în digital e dictat de către utilizator. Asta e o lecție foarte importantă pe care din fericire am învățat-o încă de la început și pe care încă o aplic în ceea ce fac. Cu acest lucru în minte m-am apucat să învăț cât mai multe lucruri despre utilizator. De la studii până la cărți de psihologie, toate sunt utile în a înțelege mai bine ce dorește un utilizator. Urmând apoi să vezi cum poate să facă asta brand-ul de care te ocupi.
Se bucură că trendurile internaționale sunt preluate local mult mai repede decât în trecut. Asta e, crede el, un semn de maturizare al industriei. Mai multe despre cum, atunci când a început, digital însemna multă muncă în offline și schimbările treptate ale industriei ne-a povestim în interviul demai jos.
Începutul în industrie
Deși mai tot timpul am avut tangențe cu domeniul ăsta, fiind prima generație cu internet acasă, am ajuns să lucrez printr-o întâmplare.
Era o după amiază călduroasă de toamnă când m-am dus să văd temerarii de la Red Bull ce urmau să sară în Dâmbovița puțin mai încolo. Printre ei era și Dragoș Novac (FourHooks, Metropotam) pe care îl cunoscusem la RoBlogFest cu mai puțin de un an înainte.
M-a întrebat dacă n-aș vrea să mă ocup de un proiect care urma să socializeze mersul la variate evenimente offline (pe vremea aia doar din astea aveam).
Aveam 22 de ani, am acceptat pe loc.
Până în ziua aia nu cred că mă gândisem că digitalul ar putea să fie o carieră. Comunitățile online și zona de blogging cu care tot cochetasem în ultimii ani le priveam ca pe o joacă.
Ce te-a atras la zona asta
Având o formă ușoară de introvertism, pentru mine digitalul a reprezentat o zonă unde puteai să socializezi în ritmul tău. Unde lumea devenea dintr-o dată mai mică, iar tu aveai acces la ordine de mărime diferite de informație față de cineva care trăise chiar și cu 10 ani înaintea ta.
În ce alt domeniu mai puteai să ai atunci acest sentiment de pionierat? Cu siguranță nu în ingineria construcțiilor civile, industriale și agricole unde eram student.
Cum era în online pe atunci
Era 2007. Aveam cam 7 milioane de utilizatori de internet, iar digital însemna bannereală și proiecte speciale de conținut. Consumatorii trăiau, fără să știe, ultimele lor clipe liniștite pe Internet. În curând urmau să apară reclamele cu sunet și care aveau auto-play. Totul era web 2.0 și principala rețea socială era Hi5.
Dacă ar fi să privim sub o prismă nostalgică momentele acelea, atunci cu siguranță am putea să spunem că respectiva perioadă a fost o epocă de aur pentru digitalul românesc. Epocă de aur în accepțiunea internațională, nu locală.
Schimbarea industriei
Chiar dacă piața în acel moment era guvernată de agențiile media și digital era echivalent cu banner display, lucrurile aveau să se schimbe în următoarea perioadă. Încep să apară din ce în ce mai mulți producători de conținut și primele branduri care vor să facă și altceva în afară de bannere pe Internet.
Asteptarile si prejudecatile industriei de comunicare fata de digital
Relativ târziu am ajuns de partea cealaltă a baricadei așa că aș evita să îmi dau cu presupusul referitor la așteptările și prejudecățile din respectiva perioadă.
Cum ai învățat să lucrezi în industria asta
Tot ce se întâmplă în digital e dictat de către utilizator. Asta e o lecție foarte importantă pe care din fericire am învățat-o încă de la început și pe care încă o aplic în ceea ce fac. Cu acest lucru în minte m-am apucat să învăț cât mai multe lucruri despre utilizator. De la studii până la cărți de psihologie, toate sunt utile în a înțelege mai bine ce dorește un utilizator. Urmând apoi să vezi cum poate să facă asta brand-ul de care te ocupi.
Asta se întâmpla atunci, acum sunt sigur că găsești 1248 cursuri pe Skillshare care conțin cuvintele cheie digital marketing. Oricum, în ambele variante e necesar să depui destul de mult timp pentru a învăța, dar a și te menține la zi cu informații relevante pentru ceea ce faci.
Primele proiecte
Digitalul de atunci avea o parte surprinzător de mare offline. Țin minte și acum un proiect ce în zilele noastre ar putea să fie numit daily cooking vlog, cu vreo 3-4 ani înainte de Jamila, unde după amiaza eram social și digital manager, dar dimineața eram regizor, cameraman și eventual trepied.
Desigur, rezultatul nu a îmbătrânit foarte bine având în vedere avansul tehnologic pe care îl avem, dar tocmai m-am uitat acum la un episod și se vede pasiunea cu care e făcut. Nu zic că acum un proiect similar ar fi fără pasiune, dar cu siguranță nevoia brandului de a controla fiecare aspect ar diminua cum s-ar vedea aceasta în produsul final.
Cum intelegeau clientii domeniul
Cred că mă număr printre norocoșii care au lucrat fie cu oameni care înțelegeau despre ce e vorba în digital, fie cu brand-uri internaționale pentru care digitalul nu mai era un factor de noutate și de multe ori direcțiile în acest sens veneau direct de la global.
Clientii de acum
Clienții actuali cu siguranță înțeleg mai bine digitalul și cum acesta joacă un rol în business-ul pe care îl au. Obiectivele lor sunt mai specifice și ROI mai bine definit și urmărit ca înainte. Și asta pentru că în departamentele de marketing de la clienți au apărut din ce în ce mai des oameni specializați în digital. Unele departamente având chiar multiple subdiviziuni de digital, dar asta ține foarte mult și de profilul clientului și modelului de business.
Cum faci față unui mediu atât de dinamic și mereu în schimbare
Este drept că numărul de știri și schimbări din domeniu poate să fie dezarmant, dar secretul e să găsești acel newsletter/digest care ți se potrivește ție ca profesionist. Te va scuti de foarte mult timp să urmărești zeci poate chiar sute de fluxuri de informație zilnic pentru a afla acea bucată de informație care e relevantă pentru ce faci tu.
Dar până la urmă e important ce faci cu informația respectivă, iar aici cred că o gândire analitică e unul dintre cele mai bune skill-uri pe care le poți avea pentru industria asta. Atât când vine vorba de conturarea strategiei pe care vrei să o ai, cât și despre interpretarea rezultatelor.
Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum
Simt că există o ciclicitate în digital care pune accent ba pe content, ba pe display.
Când am început era vorba de conținut pentru că doar așa puteai monetiza, apoi când GDN-ul a devenit popular s-a trecut pe cantitate pentru că practic pe asta erai plătit. Apoi iar am avut conținut când a apărut social media ca în scurt timp să fie iar despre display. Acum sper/vreau/cred că suntem la finalul acestei perioade, urmând să avem o perioadă în care brandurile să își dorească iar să genereze și să investească în conținut.
Conținutul tip display nu e conținut.
Mediul digital din România
Cel mai pozitiv lucru pe care îl văd în digitalul local e reducerea perioadei de adopție a trendurilor internaționale. Dacă acum câțiva ani dura 1-2-poate chiar 3 să vezi un trend internațional căpătând tracțiune la nivel local, acum chiar suntem la zi cu unele.
Aș zice că e un semn de maturitate.
Sfaturi pentru cei ce incep acum in domeniu
Să se pună mai mult în pielea utilizatorului. Mantra să fie „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face”.
Atât.
E simplu, decent și chiar de bun simț.