[Account Life] Ioana Dumitrăscuță: Suntem, sau ar trebui să fim, responsabili de ceea ce comunicăm consumatorilor

[Account Life] Ioana Dumitrăscuță: Suntem, sau ar trebui să fim, responsabili de ceea ce comunicăm consumatorilor

Circulă multe prejudecăți în industrie vizavi de accounți și tocmai de accea am pornit această serie editorială, pentru a le da la o parte și a vedea ce înseamnă, de fapt, munca de account și cum s-a schimbat ea în ultimii ani. Ioana Dumitrăscuță, Client Lead @Publicis Romania, a intrat în publicitate acum 12 ani și a început la o agenție mică, unde organiza evenimente pentru colectarea de deșeuri electronice. A urmat apoi un parcurs clasic: agenții mai mari, experiență, multă muncă, proiecte interesante de toate felurile. Chiar dacă pare că totul se schimbă cu viteză în jurul nostru, munca de account a rămas în esență la fel. Dar se bucură să vadă că oamenii din publicitate sunt din ce în ce mai conștienți de responsabilitatea lor socială atunci când comunică.

Interesul crescut față de problemele societății în care trăim, manifestat în implicarea din ce în ce mai constantă și concretă a brandurilor și agențiilor este cu siguranță o schimbare în bine, spune Ioana.

Povestim cu ea în rândurile următoare despre viața de account, publicitate și ce s-a întâmplat cu industria în pandemie. 

 

Începutul

Am început relativ târziu, la 25 de ani - mi-a plăcut mult școala și nu am vrut să fac rabat, m-am gândit că am timp suficient să muncesc după ce termin facultatea. Între noi fie vorba, acum aș proceda diferit. Așa că prin 2010 m-am angajat la o micro agenție (eram... 5 oameni?), unde am organizat și implementat evenimente pentru colectarea de DEEE (Deșeuri de Echipamente Electrice și Electronice) prin țară. Am realizat rapid că vreau mai mult și pasul spre acest mai mult s-a concretizat în angajarea mea la Next Advertising. Acolo mi-am făcut ucenicia și încă una de care sunt extrem de mândră, pentru că am lucrat alături de cei mai seniori și buni oameni din agenție, de la care am învățat și furat meserie.

 

Ce a urmat

Deși spusesem cu mult înainte să ajung aici că Publicis e the one, agenția în care vreau să ajung să lucrez, colaborarea s-a lăsat așteptată, însă good things come to those who wait și totul se întâmplă la momentul potrivit.

Un pas relevant a fost etapa în care am lucrat predominant ca CS de evenimente (6 ani mai târziu de la prima interacțiune cu micro-agenția unde am descoperit publicitatea), pentru că mi-am dat seama că, deși îmi plac evenimentele și tot ce vine la pachet cu asta, îmi doream foarte mult să revin la campanii integrate. Și de acolo, ușor-ușor, mi-am construit drumul spre Publicis, cu care am ținut legătura vreo 2-3 ani până să fac pasul decisiv: prima întâlnire cu Adina, șefa mea :) vibe-ul ei m-a convins că trebuie să vin aici, mi-am dorit să lucrez cu ea.

 

Primele proiecte la care ai lucrat

Au fost destule și-mi e greu să nominalizez unul pentru că junior fiind, am lucrat pentru un mall din București și pentru un mare brand de vinuri - ambii clienți cu proiecte multe, mișto, mari. Totul la vremea aceea era interesant pentru mine, de la proiecte de DTP la branding și design de etichete de vin.

Dar menționez noaptea petrecută în mall cu ocazia decorării acestuia pentru sezonul de toamnă: mi s-a părut deosebit să pot umbla toată noaptea printr-un mall gol, nestingherită, chiar dacă toate magazinele erau închise, și mai ales să văd ce presupune decorarea. Era practic dezvăluirea magiei și mi-a plăcut. Acum îmi dau seama că am avut destul de multe interacțiuni cu zona de BTL de-a lungul anilor :)

 

Rolul industriei din care faci parte

Atunci mi se părea fascinantă, cool și cu un rol destul de relevant în viețile oamenilor. Am fost expusă de la început la discuții strategice, complexe și mature și, chiar dacă îmi era greu să înțeleg tot și să fac toate conexiunile, simțeam că e important ce încercăm să facem.

Acum mi se pare fascinantă, cool și cu un rol mai relevant în viețile oamenilor. Suntem, sau ar trebui să fim, responsabili de ceea ce comunicăm consumatorilor. Doar că am început să văd foarte clar și lucrurile mai puțin plăcute, faptul că nu totul are esență și nu orice aduce valoare în viața oamenilor.

 

Învățături

Cea mai importantă este cea care m-a ajutat foarte mult și în plan personal și anume cum să comunic și faptul că a vorbi nu înseamnă neapărat și a comunica.

De asemenea, industria e mică și șansele de a te reîntâlni cu oameni cu care te-ai intersectat în trecut sunt extrem de mari, așa că don’t burn bridges. Felul meu natural de a fi m-a ajutat mult în construirea și păstrarea unor relații pe termen lung - chiar și după ce am închis anumite colaborări profesionale, faptul că am avut relații bune cu toți oamenii cu care am lucrat mi-a fost de mare ajutor.

Odată cu trecerea timpului, acumularea de experiență și promovările, desigur că totul a evoluat: sarcini mai complexe – de la mai mult execuțional la mai mult thinking, de la superficial la strategic și profund; responsabilitățile sunt mai mari, dar și realizările și răsplata sunt pe măsură :) munca mea a rămas în esență aceeași, cu la fel de multe responsabilități, doar că acum o fac la un alt nivel.

 

Ce nu știu oamenii despre munca de account

Oamenii din marcom cred că știu tot. Cei care nu fac parte din industrie cred că știu prea puțin.

Încă de la început am fost avertizată despre faptul că percepția este că accounții doar dau forward mailurilor de la client către colegii lor și invers, și mereu am vrut ca această etichetă să nu mă reprezinte.

Un account (bun) trebuie să facă mult mai mult, e nevoie de coordonare și organizare precisă în spatele culiselor. Accountul este ghid pe drumul de la problemă spre soluție, mediază discuțiile dintre toate părțile implicate, are viziunea de ansamblu asupra întregului proiect și păstorește evoluția acestuia spre un final fericit.

 

Schimbări relevante

Faptul că din ce în ce mai multe branduri adoptă o strategie globală de comunicare mi se pare un minus.

Interesul crescut față de problemele societății în care trăim, manifestat în implicarea din ce în ce mai constantă și concretă a brandurilor și agențiilor este cu siguranță o schimbare în bine.

 

Motivația

Ce mi-a plăcut la început îmi place și acum: atmosfera lipsită de rigiditate, libertatea, extravaganța și creativitatea, nonconformismul și mai ales lipsa monotoniei, oportunitatea de a interacționa cu multiple industrii și de a-mi îmbogăți constant cunoștințele.

 

Marcomul în pandemie

I-am descoperit latura umană, pe care intuiam că o are, dar cumva părea mereu că se ascunde. Am fost mult mai atenți la nevoile celorlalți, ne-am susținut și ajutat mai mult, am fost mai înțelegători și empatici.

 

Rolul social al companiilor

Un rol obligatoriu în primul rând. Apoi, îl văd ca pe un rol important de asumat, care merită atenție și efort din partea noastră, a tuturor. Și, nu în ultimul rând, cele menționate anterior sunt valabile atât pentru publicitate, cât și pentru companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related