Matei Radu a pasit pe domeniul muzical oarecum clasic, incepand cu vinilurile parintilor, apoi colectia de casete care se tot marea, iar mai tarziu s-a apucat de chitara. A trecut prin trupele Go to Berlin si Yoon, iar din 2014 a luat drumul solo sub numele nEVER, proiect electronic sub care a scos mai multe EP-uri si single-uri la labeluri locale si internationale.
Imi place sa fac proiecte care ma inspira, cu oameni cu care rezonez, pentru un public care se bucura. Un label mare poate sa scoata pe cineva din anonimat. Insa vad destui artisti in jurul meu care se ridica independent - atat in underground cat si in mainstream.
Cand are timp, ii place sa sampleze sunete din oras sau natura pe care le integreaza in piesele proprii. In prezent lucreaza la cateva release-uri pe vinyl dar si la scoaterea in online a unor produse audio-video sub forma de NFT. Cel mai confortabil e sa citesti discutia cu nEVER ascultandu-i si cel mai recent EP lansat, Numerology, direct pe Bandcamp.
Primele experiente muzicale
Am rezonat puternic cu muzica inca din primii ani de viata. Colectia de vinyl-uri a parintilor mei avea cate putin din tot. Ulterior tatal meu si-a facut un bun obicei din a aduce frecvent acasa casete audio. In cativa ani aceasta colectie a devenit foarte cuprinzatoare si cu adevarat impresionanta, spre deliciul nostru. Mai tarziu, in liceu, am inceput sa cant la chitara si asta mi-a oferit un mare sentiment de libertate si bucurie. Curand am devenit interesat si de productie si inginerie de sunet si prin 2008 incepusem sa fac muzica acasa si sa inregistrez in Fruity Loops si Audacity. Un an mai tarziu am inceput sa cant cu trupa Go To Berlin si in 2009 grupul a lansat un EP de 5 piese la un label din Anglia - Lockjaw Records.
Ulterior am colaborat cu proiectul Yoon pentru o serie de inregistrari si concerte. Trupa a scos un material la JunkDog Records precum si un EP la Glitches Label - detinut de Gabriel Ananda. Din 2014 am continuat singur sub numele nEVER. Am scos mai multe single-uri, EP-uri si colaborari la label-uri precum MixCult Records, Tzinah Records, PhonicHouse, Underdog Records, dar si o serie de release-uri independente pe Bandcamp.
Cum s-a nascut proiectul nEVER
Prin 2013-2014 incepusem sa produc cu precadere muzica electronica. Tot atunci am inceput sa mixez si sa organizez petreceri in Bucuresti. Acest proiect reprezinta output-ul meu muzical ca si producator si DJ. Este numele sub care scot muzica electronica lasandu-ma inspirat mai degraba de moment decat de un concept anume. Acestea fiind spuse, gasesc evident inspiratie continua in alte stiluri electronice, experimentale sau de alta natura, in muzica de film, precum si in universul natural care ma inconjoara - e de ajuns doar pentru o clipa sa ma uit adanc intr-un colt al naturii si inteligenta creatiei ma va inspira teribil.
Chitara imi va ramane mereu aproape, fiind instrumentul cu care am descoperit bucuria muzicii. Insa curiozitatea ma impinge mereu sa cunosc noi universuri sonice. Recent am scos pe Bandcamp si un EP cu 6 inregistrari originale de pian sub numele meu - Matei Radu.
Single-uri, EP-uri si alte release-uri
Incepand cu 2014 am scos mai multe single-uri si EP-uri cu diverse label-uri din sfera electronica minimal, house, techno, cat si alte release-uri independente pe Bandcamp care sunt ceva mai experimentale si se indeparteaza mai mult sau mai putin de aceasta zona. Alte materiale unreleased au fost incluse in productii cinematografice dintre care amintesc UMBRE (HBO). Daca vorbim despre ce poate fi definitoriu in ce ma priveste, atunci e intreaga discografie pana in prezent.
Artist semnat vs independent
Am colaborat cu label-uri inca din 2009. Inainte de toate, cred ca e vorba despre placerea de a contribui la un catalog care te inspira pe tine in primul rand si de a te adresa comunitatii label-ului respectiv. Imi place sa fac proiecte care ma inspira, cu oameni cu care rezonez, pentru un public care se bucura. Un label mare poate sa scoata pe cineva din anonimat. Insa vad destui artisti in jurul meu care se ridica independent - atat in underground cat si in mainstream.
Party-uri de pus in rama
Inca de la inceput m-a interesat fenomenul muzical in plenitudinea lui - creatia, productia, ingineria, dar si partea de business si organizare din spate. Ideea de a fi autonom si independent mi-a suras dintotdeauna. Ultimii 13 ani au fost presarati cu momente muzicale frumoase pentru care sunt recunoscator. In primul rand, pentru mine cea mai mare bucurie e atunci cand scot muzica noua. Asadar, fiecare release e un moment pe care il pretuiesc. Dincolo de asta, au fost seri frumoase la pupitru in Control sau in Vama la Molotov, petrecerile de la Avanpost din 2017 cu Sebastian Mullaert si Etapp Kyle si cu siguranta multe alte intamplari.
Unde gasim muzica nEVER
Bandcamp mi se pare cel mai bun magazin de muzica digitala - din motive evidente ce tin de accesibilitate si remunerare. Totodata e si o buna platforma de streaming. Desi am avut un release digital si pe Spotify si restul platformelor de streaming - nu rezonez foarte mult cu aceasta zona a distributiei muzicale si cred ca ar trebui sa fie reformata foarte curand pentru a avea un viitor sustenabil.
Pe vinyl urmeaza sa am curand niste release-uri. Pe caseta si CD nu cred ca voi alege vreodata sa scot muzica. Nu stiu cata lume mai are casetofon sau chiar si CD-ROM.
Social media
Folosesc aceste platforme in scop strict profesional - incercand sa postez numai content legat de activitatea mea si de muzica sau evenimente la care particip. Folosesc Instagram & Facebook.
Sper sa apara curand o alternativa si la acest univers social virtual care sa rescrie regulile si sa aduca mai multa valoare user-ilor.
Muzicala electronica din Romania
Scena de muzica electronica din Romania e un fenomen care ar trebui sa ne bucure pe toti in amploarea lui. Un alt aspect pozitiv e ca spre deosebire de alte tari e relativ usor sa faci evenimente in Romania. Cu siguranta ne-ar prinde bine mai multe spatii dedicate acestui fenomen. In continuare asta cred ca e unul din cele mai delicate aspecte in ce priveste organizarea unui eveniment. De asemenea, ar prinde bine si o asumare si un sprijin mai mare din partea autoritatilor - nu doar catre festivalurile gigant din tara cat si pentru promoteri / cluburi care au cladit ceva de la 0 pe forte proprii.
In Romania am avut placerea sa colaborez cu label-uri precum Tzinah Records, PhonicHouse, Underdog Records si sa impart pupitrul cu producatori si DJ precum Ada Kaleh, Alexandra, Melodie si altii. In lumea cinematografica am colaborat pentru titluri precum Umbre (HBO), Cateva conversatii despre o fata foarte inalta (Bogdan Theodor Olteanu, 2017) si altele. Ultimul meu release - Numerology EP - a iesit la MixCult Records din Sankt Petersburg si include un remix facut de Nicolas Barnes - un producator si DJ din Letonia.
Inspiratia si jucarii audio
Incerc sa fac ceva constructiv in fiecare zi. Cand nu produc sau cant, sunt destule alte lucruri utile si interesante de facut - de la networking si promovare pana la a cauta muzica noua dar si programe si sample-uri nou aparute. In unele zile ies si fac inregistrari ambientale - prin oras sau in natura - pentru a-mi imbogati colectia personala de sunete pe care apoi le integrez in piesele mele.
Productia mea are loc in mare parte in-the-box, Folosesc Ableton. La partea de mix insa folosesc cand am ocazia scule analogice din studiourile prietenilor.
Momentan nu fac altceva in afara de muzica si activitati conexe - productie muzicala pentru reclame sau alte productii audio.
Planuri pentru 2022
In momentul de fata se contureaza doua release-uri pe vinyl, o colaborare audio-vizuala sub forma de NFT dar si alte colaborari si release-uri independente pe Bandcamp. In ce priveste timing-ul, probabil release-urile digitale vor aparea primele, caci coada de asteptare pentru productia de vinyl ajunge din nefericire pana la 1 an de zile. Sper sa se faca eforturile necesare pentru a debloca acest impas si pentru a da frau liber avantului oamenilor pentru muzica imprimata pe vinyl.
In ce priveste evenimentele - cu mici exceptii nu am fost foarte activ in perioada pandemiei. E grozav ca revenim acum la viata de care ne bucuram inainte, deci putem iarasi sa creionam evenimente si proiecte.