E importantă teoria? Ar trebui să fie, spune hotărât Dragoș Smeu, General Manager Mavericks. The Agency, care predă două cursuri la SNSPA, în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice: E-business & Digital Marketing și Branding prin Performance Media. Chiar și în cea mai creativă industrie unde înveți făcând, teoria e necesară, pentru că altfel ajungem să avem multe păreri și nu neapărat expertize care au un fundament sănătos. Dragoș a început să predea acum 3 ani, a trecut de la offline la online, iar experiența lui în învățământ a acumulat și lecții de pandemie.
Odată cu trecerea în online m-am lovit de o altă provocare: cum îi țin atenți, cum îi țin engaged. Și așa am descoperit chat-ul și meme-urile pe care le adaptez și inserez în prezentare. Chiar și digital marketing-ul poate fi de la slide-ul 34 plictisitor așa că dacă în slide-ul 35 mai faci o glumă atenția studenților se mai reactivează, povestește Dragoș.
Vorbim cu el mai jos despre noile generații de studenți, întâlnirea dintre facultăți, agenții și corporații, dintre teorie și practică și rolul profesorului în această epocă suprasaturată de informații:
Istoria ta de predat
Nu cred că am avut un AHA moment. Ar suna bine, de Hollywood dar nu prea a fost un moment ci mai degrabă un proces. Lucram într-o altă agenție de performance media unde am primit oportunitatea de a fi trainer regional Google. Am participat la un program de formare în Polonia, Wroclaw, și mai apoi am început să țin mai multe training-uri organizate de Google pentru diferite publicuri: antreprenori, studenți, entuziaști în ale digital marketing-ului. Mi-a plăcut foarte mult experiența și mai ales feedback-ul bun de la evenimente dar mai ales în cazul unor sesiuni ceva mai practice feedback-ul că au înțeles, au aplicat și au avut rezultate bune în campaniile lor de digital marketing. Atunci am simțit că misiunea mea a fost îndeplinită și sentimentul acesta foarte plăcut de a învăța pe altcineva am vrut să îl replic cât mai mult.
În timp ce tot acumulam experiență în programele de educație Google am primit invitații la mai multe evenimente de marketing și în cele din urmă am primit și o invitație de a vorbi la un curs de la Masteratul de Brand Management despre Performance Media. Am avut acea prelegere și mi-a plăcut foarte mult rolul acesta de profesor pentru care am lucrat mai apoi în background pentru a-l și îndeplini.
Sincron între învățământ și corporații
Începutul profesoratului a fost cu aceste invitații punctuale de a le vorbi studenților. Am fost invitat de profesori de la SNSPA care îmi sunt prieteni și chiar mi-au fost colegi de generație pe băncile SNSPA: Bianca Cheregi, Raluca Săvulescu, Denisa Radu, Silvia Ciochină. De fiecare dată am acceptat invitațiile fără să clipesc.
Într-o vară mi-a povestit Bianca despre o nouă licență în limba engleză pe care cei de la Facultatea de Comunicare și Relații Publice vor să o lanseze: Communication and Emerging Media. Licență pentru care vor să aibă o programă adaptată nevoilor pieții de acum dar și profesori cu experiență vastă în aria lor de expertiză.
Așa a apărut invitația să am un curs la FCRP, în engleză, sub umbrela Google. La început am crezut că e mai ușor să sincronizezi planete decât să sincronizezi o insituție de învățământ și o corporație precum Google. Însă ne-am întâlnit într-o după amiază în biroul Decanului Alina Bârgăoanu, i-am prezentat structura macro a cursului și obiectivele de învățare, cei de la Google au acceptat ca acest curs să fie powered by Google și să Dan Oros, Head of Marketing la Google România să vină invitat la unul din cursurile mele.
Așa s-a născut cursul E-Business & Digital Marketing în care le povestesc studenților timp de 13 săptămâni (curs și seminar) despre cum construiești imaginea unei organizații în mediul online, importanța, analiza competiției, stabilirea obiectivelor dar și cum poți promova un business online.
Începutul
Prima zi de curs a fost acum 3 ani când cursurile erau offline. Și acum îmi aduc aminte de golul în stomac pe care l-am avut când am urcat cu liftul la etajul unde aveam cursul. Am venit cu jumătate de oră înainte ca să fiu sigur că sunt primul și că nu o să am nicio problemă tehnică. M-am așezat pe scaun, mi-am repetat prezentarea și când au intrat primii studenți porii au avut o explozie deși mi-aș dorit să fi fost doar o implozie :) În cele din urmă s-au strâns toți studenții (adormiți căci cursul meu este la ora 8 dimineața) și am început. Nu îmi aduc aminte cum și ce am zis exact dar am avut parte de atenția lor și asta m-a încurajat să continui.
Ce ți-ai propus să aduci nou
Nu știu dacă mi-am propus să aduc ceva nou ci mai degrabă să ofer exemple cât se poate de practice. Știu că a devenit un truism partea aceasta cu exemple practice dar e una din nevoile pe care ei o au (și știu asta pentru că după primul curs le-am trimis un formular de feedback atât pentru primul curs dar și legat de așteptările pentru următoarele cursuri). Pe lângă partea de exemple din viața reală și uneori chiar cu exemple ce se întâmplau fix în acel moment pe care le dezbăteam la curs mi se pare foarte important să oferi structură și claritate prin modul în care oferi informații. Suntem inundați de informații din toate direcțiile, Youtube, Udemy, LinkedIn Learning sunt pline de informații, cursuri, tutoriale despre digital marketing. Așa că ce rol mai mare un profesor dacă informația este acolo?
Eu cred că rolul profesorului este de a curatoria informația și de a arăta cum trebuie să decurgă procesul. Profesorul trebuie să fie acel pacemaker după care te ții atunci când alergi un maraton. Să îți ofere ghidaj, să îți spună unde să găsești informațiile și de asemenea să te facă suficient de motivat să termini acel maraton.
Cum s-a schimbat felul în care ții cursurile
În primul rând am migrat de la offline la cursuri online ceea ce e destul de mult. Odată cu trecerea în online m-am lovit de o altă provocare: cum îi țin atenți, cum îi țin engaged. Și așa am descoperit chat-ul și meme-urile pe care le adaptez și inserez în prezentare. Chiar și digital marketing-ul poate fi de la slide-ul 34 plictisitor așa că dacă în slide-ul 35 mai faci o glumă atenția studenților se mai reactivează. Așa că le-am presărat acolo unde poate explicațiile ar fi fost prea complexe.
Stilul tău de predare
Încep prin a-i întreba cum le este ziua. Nu îi întreb despre o temă pe care au avut-o sau despre ceva legat de digital marketing. Îi întreb cum au dormit și poate la ce serial se uită pe Netflix. Sau despre ce părere au pe un anumit subiect cotidian fără să intru în subiecte sensibile precum politică, religie sau altele. Apoi încerc să fac conexiunea cu digital marketing plecând de la un anume serial sau chiar de la un ad pe care ei l-au văzut pe Youtube din partea Netflix și de acolo ne trezim deja în mijlocul unei dezbateri.
Pe parcursul dezbaterii încerc să nu îmi exprim punctele de vedere pentru că de multe ori omoară orice conversație. Dacă profesorul zice X eu nu pot să zic Y. Și atunci s-ar transforma dintr-un dialog într-un monolog. La finalul dezbaterii îmi exprim punctul de vedere dar nu fără să iau din părerile expuse până atunci. Mai apoi duc concluzia în zona de curs și despre ce vom vorbi în ziua respectivă și intru în prezentare.
Unde predai acum
Am în prezent două cursuri la SNSPA, în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice.
Predau la licență la specializarea Communication & Emerging Media cursul 'E-business & Digital Marketing' și la masteratul de Brand Management și Comunicare Corporativă cursul 'Branding prin Performance Media'.
Începând de acest an predau și în cadrul Digital Hub Academy Brașov, parte din American European Education un curs în limba engleză Pay Per Click Marketing
Cât contează teoria
Este importantă dar nu necesară. Ar trebui să fie necesară teoria? Eu zic că da altfel ajungem să avem multe păreri și nu neapărat expertize care au un fundament sănătos, solid. Am întâlnit persoane care își spun expert sau senior sau diverse alte denumiri dar nu știau să facă diferența între strategie și tactici. Digital marketing-ul este un domeniu nou și unde foarte mulți au fost autodidacți dar să nu confundăm știința folosirii unui tool, platforme cu expertiza, știința și absorbirea unui domeniu. Iar pentru scenariul din urmă ai nevoie și de teorie.
Cum crezi că te văd studenții tăi
Ce aș vrea să știu răspunsul la această întrebare! Pot răspunde doar cu condiționalul optativ. Aș vrea să mă vadă drept unul de-al lor către care pot veni mereu pentru un sfat în carieră sau legat de o speță în digital marketing.
Ce te surprinde la noile generații
Sunt din ce în ce mai conectate cu digital marketing. Dacă la început îmi lua ceva să le explic ecosistemul, despre diferența între ads și organic, acum lucrurile acestea inițiale sunt deja cunoscute de ei. Prin urmare discuțiile au evoluat de la ce și cum la de ce și cu ce scop fac acel lucru.
Îmi place ceea ce văd și spun mereu că viitorul sună din e în ce mai bine. Vom avea specialiști în marketing tot mai bine pregătiți încă de la primul job în agenție.
Ce fel de student ai fost
Am plecat în anul 1 de facultate cu gândul să fiu un student de 50%+1. Să fiu în prima jumătate. Am avut cumva noroc să îmi placă foarte mult ceea ce am învățat la cursuri astfel încât am ajuns în anul 2 să iau și o bursă de studiu. Nu mi-am propus ci s-a întâmplat. Evident, au fost niște bani bineveniți și bineinvestiți (nu zic aici în ce) dar nu a fost un scop în sine. Am plecat cu destul de puține așteptări pentru că eram destul de bulversat după un liceu care nu mi s-a potrivit neapărat foarte mult: un liceu economic unde la materiile de profil precum contabilitatea, finanțele sau economia abia am reușit să închei cu bine situația.
Așa că am început fără așteptări și am fost de-a dreptul uimit de profesorii pe care i-am avut și prelegerile pe care le țineau. Profesori precum Grigore Giorgiu, Dumitru Borțun, Bogdan Halic, Nicolae Frigioiu sau Ion Chiciudean au fost unii din profesorii care m-au marcat. Cursurile lor erau adevărate spectacole de unde mă prindea finalul de curs fără să fi notat mare lucru pentru că mai degrabă am rămas prins gură-cască la poveștile și firul epic al poveștilor spuse de ei.
De unde ai învățat publicitate
Aici a fost o provocare. Când am început să lucrez în prima agenție cam totul era nou. Singurele concepte pe care le-am știut și unde nu am întrebat ce înseamnă au fost cele legate de brief, buyer persona și alte lucruri pe care le-am învățat la cursul de Publicitate a lui Dan Petre.
În rest, informațiile mai practice pe care le-am aplicat la primul job au venit din acitivități extra academice; evenimente de marketing și comunicare, evenimente organizate de asociațiile studențești unde veneau oameni din industrie și vorbeau.
Pe vreme mea (hehe) nu erau invitați din industrie la cursuri cum sunt acum. Și asta mi se pare un mare plus pentru studenții din '22.
Industria comunicării cu bune și rele)
Conectarea este cuvântul cheie. Agențiile se plâng că nu au oameni calificați, universitățile că nu au studenți interesați de cursurile lor și studenți care vor mai multă practică. Soluția nu este una polarizantă ci de găsit un mix între toate aceste lucruri. Doar practică nu este suficient, doar teorie este clar prea mult și programa ar trebui înnoită. Dacă nu la anumite specializări clasice, atunci construirea de specializări noi cum este cazul la FCRP a Communication and Emerging Media.
Mesaje de mulțumire după cursul online din sesiunea 2020/2021, prima online
De ce crezi că e nevoie cel mai mult acum în școala de comunicare
De o colaborare mai strânsă profesori din mediul academic și specialiști din mediul de business. O conlucrare înseamnă inclusiv de schimb de experiențe. Suntem noi care avem experiență hands-on dar ne lipsește spiritul didactic pe care am putea să îl luăm de la profesori. Iar de cealaltă parte, profesorii ar trebui să facă ceea e au făcut în ultimul timp; să îmbrățișeze mai mult mediul privat și experții cu experiență reală în industria în care activează.
Acest schimb de experiențe ar trebui creat nu doar prin programe scorțoase și consumatoare de timp ci printr-un proces mai lin care să includă educarea profesioniștilor în marketing/comunicare în sfera didactică și a profesorilor prin includerea lor în activități practice și poate vizite de lucru alături de studenți în agenții.
Lecții din criză
Am învățat că poate exista interacțiune și poți transmite nu doar informații ci și valori, motivație și drag de un domeniu și printr-o platformă de videoconferință. E al naibii de greu pentru cel care este la 'catedra virtuală' dar se poate. E al naibii de greu să te motivezi două ore să vorbești și să încerci să animezi discuția când în fața ta ai doar un display sau doar avataruri ale camerelor închise dar la final de semestru, când mă uit peste proiectele pe care le au de făcut văd că informația, modul de gândire și abordare chiar și dragul de acest domeniu a fost transmis. Și atunci toată acea energie invesită, consumată, tot acel vortex de întrebări existențiale și simțiri despre și dacă a ajuns informația cum trebuie la receptor înseamnă că a meritat 200%.
Iar când studenții tăi îți spun că s-au angajat în digital marketing și datorită cursului tău atunci misiunea mea este îndeplinită, fie că am ținut acel curs offline sau online, chiar dacă am vorbit 120 de minute în fața unui monitor neștiind dacă informația ajunge unde trebuie. Iată, se pare că ajunge chiar și prin video conferință.