Re(descoperă)-te pe tine sau echipa din care faci parte în podcastul Exploratist „Adevăr sau provocare”.
Podcastul E-talks marca Exploratist s-a transformat de această dată într-un dialog aproape „metafizic”, pe o temă serioasă și profundă, care suscită interes în organizații: interdependența dintre gândirea critică și construcția echipelor agile. Încă de anii trecuți, Exploratist a transformat aceste concepte în programe experiențiale de Learning & Development, personalizate pe nevoile clienților.
Episodul #6 abordează conceptul gândire critică pe trei coordonate:
- Definiție – a gândi critic înseamnă a gândi logic, rațional, a face o analiză, a pune întrebări și a nu te lăsa influențat și copleșit de informațiile vaste care te inundă;
- Output – decizii optime pe termen lung pentru viața și bunăstarea noastră;
- Conexiune – gândirea critică și generațiile: diversitatea percepțiilor, transferate de la o generație la alta, ne conduce într-o zona de curiozitate și învățare continuă, indiferent de vârstă.
Invitatele ediției sunt: Angela Posdarascu, HR Director Zentiva, lider a cărui carieră a acompaniat transformarea și evoluția acestei organizații (vocea clientului), Emilia Zăinel, Growth Hacker & Behavioral Designer, cu experiență complexă în traininguri pe tema biasurilor cognitive și a gândirii critice, pasionată de lucrul cu oamenii și de studiul procesului decizional (vocea consultantului extern), și Mirela Tănase, Senior Partner Exploratist, cu o perspectivă agilă și analitică, mereu atentă la nevoile clienților Exploratist, pe care le transformă în soluții strategice cu impact (vocea agenției).
Exersarea gândirii critice ne ajută să luăm decizii optime, în beneficiul nostru, pe termen lung. Când luăm decizii din zona emoțională, din sistemul limbic, acestea nu sunt cele mai bune pentru noi. Însă, folosind cortexul prefrontal, luăm decizii complexe în avantajul nostru. Dar, un astfel de proces presupune timp și efort și, tocmai de aceea, o mare parte din oameni aleg scurtăturile cognitive provenite din zona emoțională, care ajung să ne saboteze propriile obiective.
Luarea de decizii este un proces, iar procesele sunt sistematice, cu etape clare. Valoarea gândirii critice rezultă din faptul că la început alocăm timp să înțelegem situația în ansamblu. Înțelegând, având suficiente perspective, șansele să găsim opțiuni alternative sunt mai mari.
A gândi critic înseamnă a gândi logic, rațional, a face o analiza, a-ți pune întrebări.
Putem asemăna acest proces cu dialogul „socratic” al filosofilor antici, care, tocmai provocându-se, ajungeau la cele mai bune și profunde răspunsuri.
2021 a fost anul în care am reinventat normalitatea și în care am înțeles că schimbarea face parte din viața noastră, personală sau profesională.
Echipele cu adevărat agile sunt cele care acceptă schimbarea ca o oportunitate de a face ceva mai valoros.
Acestea se adaptează din mers la tot ce se întâmplă în jurul lor, la nevoile clienților. Au o atitudine care poate fi definită prin sintagma just start now, pornind de la o idee pe care o dezvolta treptat, versus proiectele complexe care implică o pregătire și o durată de implementare mai lungă.
Gândirea critică și autonomia gândirii înseamnă că oamenii înțeleg tot contextul, iau propriile decizii, învață din propriile greșeli și se ridică după o perioadă de impas. Este un concept destul de greu de însușit, deoarece trebuie să înveți să fii rezilient, să-ți gestionezi emoțiile și presiunea din jur, precum și teama de eșec.
Există o legătură intrinsecă între gândirea critică și echipa agilă. O echipă agilă caută neîncetat răspunsuri. Este o echipa care face din imposibil posibil, care îndrăznește să ia decizii curajoase, dincolo de expertiza anterioară, cutume sau limitări.
În ultimii 10-20 de ani am început să folosim gândirea critică pentru că a trebuit să ținem pasul cu evoluția. Oamenii care nu folosesc gândirea critică sunt „atacați” de multitudinea de informații care circulă în societate, ei doar reacționează, nu trec prin filtrul propriu aceste date. Și, pentru că au început să fie copleșiți, au început să selecteze, să cerceteze pentru a-și forma propria opinie.
Noile generații au crescut și au fost educate să fie autonome și independente. Au beneficiat de un proces de învățare evoluat, centrat pe dialog, și au fost încurajați sa pună întrebări.
Accesul nelimitat la informație a transformat învățarea dintr-un proces de memorare într-un proces de gândire. Asta înseamnă să analizezi și să nu să fii critic în sensul negativ, în care adresezi întrebări pentru că nu ai încredere, ci întrebi pentru a explora și pentru a înțelege mai bine ce se întâmplă în jurul tău.
Nu trebuie sa comparăm într-un mod competitiv generațiile. Generațiile senioare au experiență de viață, au fost învățate să fie analitice. Cu cât reușim să transferăm de la o generație la alta valorile și punctele tari, cu atât mai mult oamenii se îmbogățesc și se dezvoltă.
Termenul de „gândire critică” poate atrage preconcepții și o neînțelegere a esenței conceptului.
Din această confuzie, este posibil să apară teama de a fi judecat. Oamenii pot percepe o persoană ca fiind obraznică sau infatuată. Astfel, pentru a de adapta, oamenii își minimalizează gândirea critică. Cu toate acestea, este important să găsim un echilibru între exprimarea unei opinii cu asertivitate și a nu fi aroganți în relație cu ceilalți.
În alte instanțe, poate oamenii pot fi atrași în capcana dihotomiei „rațional & emoțional”, crezând că o gândire critică înseamnă să adopți un comportament rece, versus unul empatic și deschis. Este o interpretare eronată, fără legătură cu acest concept. Concret, deciziile emoționale sunt în detrimentul nostru pe termen lung; din punct de vedere funcțional, folosim cortextul prefrontal pentru a lua decizii benefice pe termen lung. Când oamenii gândesc critic, își folosesc emoțiile în mod inteligent, fără a rata ocazia de a avea perspective și opțiuni variate și de a face alegeri inteligente.
Organizațiile din România au început să își îndrepte atenția spre dezvoltarea gândirii critice, căutând soluții care să ajute echipele să se raporteze mai eficient la contexte greu de anticipat.
Comunicarea joacă un rol cheie. Gândirea critică este practicată prin dialog. Există o tendință din ce în ce mai clară de a regândi structurile organizaționale: comunitățile și grupurile tip networking, unde comunicarea și schimbul de idei sunt mai informale și relaxate, iau locul ierarhiilor tradiționale. În aceste contexte se nasc idei noi, inovații. Dar pool-ul de idei, care are de multe ori o notă subiectivă în funcție de background-ul propriu fiecărei persoane, trebuie cernut prin filtrele gândirii critice pentru a ne asigura că soluțiile și deciziile finale sunt cele mai corecte și vor aduce un beneficiu pe termen lung organizației sau vieții fiecăruia dintre noi.
Exploratist este agenție locală de employee experience care livrează integrat servicii și produse de HR, marketing și digital menite să acopere toate etapele parcurse de angajați într-o organizație, de la onboarding și L&D până la comunicare internă, evenimente și programe de engagement.
În 2022, portofoliul Exploratist adună peste 100 de clienți, companii multinaționale și antreprenoriale din România și străinătate, 150 soluții de employee experience, 700 de proiecte implementate și peste 100.000 de beneficiari.
Exploratist aduce de 11 ani oamenii mai aproape unii de ceilalți și de cultura organizațiilor. People first. Everyday.