"E greu sa imi gasesc oameni, din ce in ce mai greu" Am auzit aceasta fraza de mult prea multe ori si am inceput sa cred ca acesta este adevarul. Prieteni din domeniu vin sa ma intrebe daca stiu oameni buni care ar vrea sa isi schimbe agentia. Daca stiu recomand cu cea mai mare placere. Nu pot sa nu ma intreb insa: de ce nu si juniori? Ne ferim sa luam tineri, desi ne place sa pretindem sa spunem ca ii dorim in echipa. Este relativ simplu de ce. In primul rand pentru ca odata intrati in caruselul numit publicitate, juniorii trebuie instruiti, au nevoie de un senior care sa le arate cu rabdare primii pasi, sa ii inteleaga cand mai gresesc, sa mai inchida un ochi.
Apoi s-ar mai adauga cursurile la care ar trebui sa participe, pentru ca stim cu totii cat de putin te pregateste o facultate, fie ea si de profil. Si toate costa. Iar agentia de multe ori nu este sigura ca are de unde sa isi recupereze investitia. Multi se tem ca odata tanarul instruit poate fugi la o alta agentie, acolo unde i se vor oferi mai multi bani sau un titlu mai pompos, care s-ar putea sa "ii tina cald la noapte". Au existat cazuri si cred ca orice om din industrie le cunoaste. Asta nu inseamna insa ca nu ar mai trebui sa riscam din cand in cand. Viata este in sine un risc continuu. Si cred sincer ca daca nu risti nu ai de unde sa castigi.
Se spune ca nu mai vin suficient de multi tineri buni din urma, ca in urma cu cativa ani situatia se prezenta cu totul diferit. Eu cred ca nu este chiar asa. Si mai cred ca de acum inainte avem sansa unor tineri din ce in ce mai buni, mai informati, mai puternici. De fapt, oameni care nu mai intra pe "neve" in acest domeniu, doar pe baza unei diplome la arte sau in jurnalism/relatii publice/comunicare. Vor fi si sunt o parte din ei oameni care intra pe site-uri de publicitate, care vin la evenimente, care citesc reviste si carti de profil si care mai trag cu ochiul la prieteni care lucreaza deja si au curajul de a-i intreba cum este. Poate debordez de optimism in aceasta dimineata, dar nu as zice. Sa nu uitam ca avem de partea noastra multe bile albe: publicitatea este in continuare unul dintre cele mai dorite domenii, nu am ajuns ca in Croatia, Serbia, Ungaria unde un talentat designer sau inginer nu ar da in veci meseria lui pentru a trece pragul unei agentii. Sunt de parere ca depinde mult si de agentie si de prima impresie pe care ti-o lasa. Visatorii vor pieri repede, pentru ca nu au pragmatismul necesar, vaccinul zilnic anti-deadline-uri exagerate si clienti stresati. Pentru ca da, asa este... Realitatea dintr-o agentie nu poate fi povestita, trebuie traita si ai nevoie de timp si de multa pasiune ca sa te poti acomoda. Daca nu iti place suficient de mult, daca o faci pentru bani, nu vei supravietui, nu vei putea intoarce fila celor 10, 15 sau 20 de ani intr-o agentie, nu vei ajunge pe un post fruntas, pentru ca te vei pierde pe drum. Si asta, oricat de mult talent ai avea.
Nu ii lasati sa se piarda
Stimati directori de creatie, manageri... nu lasati tinerii sa isi piarda dorinta de a crea. Nu le rupeti repede aripile, nu le luati avantul, dati-le voie sa spere, sa invete. Uitam usor ca si noi am fost la inceput de drum candva, ca atunci vremurile erau altele. Nu putem compara piata din Romania de astazi cu cea de acum 10 ani, nu are rost sa spunem cu nonsalanta ca noi ne descurcam altfel cu 100.000 lei in buzunar. Cred ca e total gresit sa comparam vremurile, experientele in acest mod. Timpurile se schimba vertiginos si tinerii trebuie sa se adapteze. La fel trebuie sa faceti si voi dragii mei publicitari, sa invatati sa intelegeti. Tinerii cer astazi mult. Asa este, pentru unii dintre ei. Insa nu mai pot cere ca acum 2 ani. Nici voi nu mai sunteti aceiasi. Instinctul de supravietuire este mult mai dezvoltat si nu ne putem lupta cu el. De ce nu ti-ar cere un salariu mare cand stie cat investesti anul in festivale, cand iti vede masina parcata in fata agentiei, cand stie cu ce mobil si vila te lauzi?
De ce nu ar visa un tanar sa ajunga si el mai repede acolo? De ce nu ar vrea si el o excursie in afara tarii pe banii clientului, pentru o filmare? De ce nu ar cere sa aiba weekendul liber, ca doar o tinerete are? Nu ma intelegeti gresit, nu incurajez pe nimeni sa ceara mai mult decat merita, sa arda etape, cer doar un pic de intelegere si flexibilitate si de la voi publicitarii cu putere.
Comentarii