Acum 3 - 4 ani am fost trimisa fara sa fi cerut la un training pe teme de leadership, eu neavand nici cel mai mic chef sa pierd 2 zile din programul meu de munca si-asa foarte incarcat. 2 zile pierdute ar fi insemnat 3 nopti pana spre 4 dimineata in conditiile in care si-asa in mod regulat nu plecam inainte de miezul noptii de la birou.
In fine! Descoperind ca in audienta erau exclusiv oameni din middle si top management, trainer-ul ne-a cerut sa ne lasam telefoanele mobile la intrare, stiind probabil ca tentatia de a tine legatura cu biroul va fi mare. Nu va spun ce reactie a generat in sala aceasta cerere! "Am de trimis un feedback in 2 ore", "echipa mea e intr-o prezentare si trebuie sa stiu cum decurge" etc., iar eu tocmai lansasem Kandia si trebuia sa-mi pregatesc o dizertatie pe care s-o prezint in fata membrilor CNA. Concluzia celor doua zile este ca fara doar si poate acest training de leadership a fost cea mai buna investitie pe care a facut-o organizatia McCann Erickson in mine si nu pentru ca am aflat care e diferenta intre un manager si un leader.
La sfarsitul celor 2 zile, trainer-ul ne-a cerut sa impartasim cu audienta care este acel gand unic care ne-am marcat si cu care plecam din sala cu scopul de a-l impartasi oamenilor cu care lucram. Majoritatea participantilor s-au ridicat si au reprodus din memorie vari definitii ale unor procese sau notiuni cu care lucrau deja - lucru dealtfel bun, pentru ca profesionistii din Romania sunt nu de putine ori in situatia de a reinventa roata pentru ca nu au o fundatie teoretica temeinica. Dar iata ca mi-a venit si mie randul si-am ezitat pentru cateva secunde: sa pretind ca sunt un invatacel model care-si ia notite, sau sa fiu eu insami, adica participantul care prefera sa asculte ca sa poata interveni in discutie ori de cate ori are o opinie?
Citandu-l pe trainer am spus: "People rather are stupid than look stupid!". Si asta a fost tot! Poate ca in fata celorlalti participanti am parut mai degraba superficiala. Mi-a pasat? Cu siguranta nu, pentru ca in momentul in care trainerul a facut acesta afirmatie am vizualizat nenumaratele dati in care si eu alaturi de majoritatea colegilor mei dadeam din cap in sensul "te urmaresc si te inteleg" in fata clientilor disperati ca nu-si pot indeplini obiectivele de marketing pe anul respectiv.
Cei mai multi dintre noi nu intelegeau ce insemna "weighted distribution", "share in shop", standard de mercantizare, parametru de brand, TGI, GRP, CPP, "circulation", "pass-by" etc. si nici nu-i urmaream pentru ca nu ne pasa decat de faptul ca acesti clienti nu puteau la randul lor sa inteleaga cat de geniala este ideea noastra creativa si cat de multe premii de creativitate va aduna spotul pentru care ei nu erau pregatiti sa plateasca mai mult de 50.000 euro.
Important totusi e faptul ca unii dintre noi, cei care aveam remuscari dupa astfel de intalniri in care dadeam din cap ca gastele ne duceam la birou si umpleam time sheet-urile cu ore suplimentare in care puricam internetul incercand sa ne astupam gaurile din bruma de cunostinte de marketing cu care iesim de pe bancile facultatii. Si uite asa ajungeam sa strangem frustrari cum ca nu avem viata personala.
Cand am intrat in consultanta mi-am dat seama ca titlul de consultant te obliga la cunoasterea si intelegerea unei categorii de produs/serviciu in profunzime si nu doar a unei marci. Partenerii tai de discutie se asteapta sa fii consultant pentru piata de "ciocolata", "asigurari", "medicamente", "faina" etc. Si ca sa poti fi perceput ca fiind destept in prezentarea solutiei esti obligat sa-ti asumi statutul de prost care ti-ar putea fi atribuit in cadrul sesiunilor de briefing. Oricat de multe ore ai investi in cautari pe net sau in articole din reviste sau in teorii din carti, nu vei afla mai repede decat intreband clientul ca vara nu e sezon de ciocolata intrucat se topeste pe raft datorita untului de cacao, ca puterea fainii este un parametru al produsului care insemna cat de mult poate creste aluatul, ca producatorii romani de medicamente vor muri in fata competitorilor internationali nu pentru ca sunt romanesti ci pentru ca nu au un pipeline in R&D care sa le poata mentine competitive etc.
Adrian Stanciu - Managing Partner la Human Synergistics spunea in cadrul unei dezbateri ca un consultant inseamna "25% knowledge, 75% personal experience". Dupa aproape 3 ani de consultanta pot spune ca e o teorie care sta in picioare indiferent de tipul de consultanta pe care-l oferi. Experienta personala nu insemna ce faci dupa orele de program, ci cat de mult ai interactionat cu o piata sau o categorie si cat de in profunzime ai patruns astfel incat sa poti dovedi ca esti destept inca de la prima intalnire cu urmatorul tau client. Un slogan celebru spune "good things come to those who wait", iar eu as mai adauga in acest context " and ask". Asa ca intreaba cand nu stii ceva si vei vedea ca in timp te vor intreba altii pe tine.
Sau si mai bine articulat: "Stay hungry, stay fullish!" - Steve Jobs - CEO Apple Computers