Batalia pentru zero la suta sau de ce nu creste cozonacul bunicii in .ro.

Orice bunica respectabila stie ca pentru un cozonac bun e nevoie de pasiune, munca si rabdare. Framanti vartos aluatul, pui exact cata drojdie trebuie, il mai framanti nitel, mai pui faina, termini de framantat si il lasi sa creasca. La caldura. Si daca ai respectat reteta si nepotii nu au dat la o parte prosopul care acopera ligheanul cu aluat, cozonacul are toate sansele sa iasa bun.

In industria online romaneasca insa lucrurile stau cu totul diferit. Isi doreste sa fie delicatesa de la masa bugetelor insa reuseste cu greu (din cand in cand) sa acceada la statutul de desert din care cei mai multi advertiseri gusta doar o farama sau renunta pe motive de dieta. De ce se intampla asta? Multi dau vina pe agentiile mari care nu se obosesc sau le e frica sa inoveze (sau sa riste). Altii pe tineretea industriei. Cu totii au dreptatea lor. Insa eu cred ca motivul principal pentru care aluatul online creste atat de greu este haosul general si batalia permanenta dintre jucatori pe o felie cat mai mare dintr-un cozonacel, in loc sa puna mana sa-l framante impreuna, sa astepte sa creasca si abia apoi sa se cearta cum il impart.

Anul acesta am avut parte de cele mai multe schimbari din industrie si de cele mai nastrusnice declaratii din partea regiilor mai noi sau mai vechi. Pe langa faptul ca am auzit, pe rand sau simultan, de vreo 4-5 autoproclamati lideri ai pietei ne-am si bucurat sa auzim cum va creste advertisingul online intr-un an cat altii intr-o luna. Marea majoritate a regiilor dau estimari, emit procente si se bat cu caramida in piept cum ca ei sunt (sau vor deveni in scurt timp) liderul pietei. Site-urile se misca voioasa de la o regie la alta, rate-cardurile nu si-au gasit linistea iar in privinta unor studii demografice echidistante abia se fac primii pasi.

Si toate astea se intampla in timp ce plannerii de bugete mari nu inteleg care e treaba exact cu afisarile vs. utilizatori unici, clientii intreaba la ce ora li se difuzeaza bannerul iar campaniile online de peste 10.000 Euro le numeri pe degete. In caz ca nu va mai amintiti, cozonacii din tv, print, outdoor si radio cresc sanatosi si rumeni si numara zeci sau sute de milioane de euro fiecare.

Si toate astea pentru ca industria online din Romania s-a trezit cu o droaie de nepoti obraznici si nici o bunica sa pazeasca aluatul pus la crescut.

Mai liderilor de piata online, cu voi vorbesc! Nu va mai luptati aiurea intre voi. Nu deocamdata. Dusmanul e in alta parte. Nu vrea nimeni din cozonacelul vostru acum – nici bugetul de tv, nici ala de presa si nici cel de radio. Nici macar clientii nu vor. Framantati-l si voi cum trebuie impreuna, educati piata, vorbiti pe un singur glas, asteptati linistiti sa creasca si apoi bagati-l in cuptor.

Cand o sa miroasa a cozonac online in casa publicitatii sa vedeti cum o sa dea buzna toti si in momentul ala puteti sa va imbranciti cat vreti.
Pana atunci, daca tot ati reusit anul asta (dupa 2 ani de la prima initiativa) sa acceptati BRAT-ul in rol de bunica echidistanta – lasati-l pe el sa va masoare cozonacii fiecaruia si sa spuna pietei care e mai mare, iar voi puneti mana la munca ca altfel va fi vai de cozonacul pietei (care, apropos, creste saraca de una singura).

Si da, am exagerat in titlu. Anul asta, pentru prima oara se estimeaza ca publicitatea online o sa depaseasca fatidicul procent si va ajunge pe la 1,3 – 1,4% din bugetele totale. Adica cei din publicitate zic ca se vor cheltui in total cam 5 milioane euro pe advertising online. Tot anul. Stiti cat va fi bugetul de radio, penultimul din clasament adica? In jur de 30 milioane – adica desi radio-ul este Cenusareasa bugetelor, tot are un cozonac de 6 ori mai mare. Asa ca ar fi trebuit sa pun titlul “Batalia pentru unu la suta”, dar zero mi s-a parut ca suna mai bine si mai aproape de adevarata fata a industriei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related