Oamenii de comunicare conteaza in vreme de razboi, spune Alex Strimbeanu, Creative Director JANDL Bratislava, si aminteste ca in advertisingul international si-a facut loc in ultimii ani, tema ‘Creativity for good’. Campania SpecialLoveOperation gandita de el si colegii lui de la agentia din Slovacia, in contextul razboiului din Ucraina, este un bun exemplu.
Alex si echipa lui au gasit o modalitate simpla de a comunica publicului rus realitatea razboiului, si anume prin aplicatia Tinder. Practic, s-au gandit la un alt fel de a atinge inimi: oricine are un profil premium poate folosi fotografiile din galeria de pe site-ul campaniei, alaturi de mesajul predefenit tradus in rusa, care descrie concis ce se intampla in Ucraina. Cei de la Anonymous au preluat ideea si au share-uit-o pe contul lor de Twitter.
Am povestit cu Alex despre ideea campaniei, dar si despre starile prin care a trecut de la inceputul razboiului, aspectele care l-au marcat si cum isi gaseste linistea.
Raspunsurile tale emotionale
De cativa ani, imi incep diminetile cu 30 de minute de meditatie, lucru care m-a acordat mai bine gandurilor si emotiilor mele. Eram mandru si multumit de mica mea rutina, acum nu prea mai sunt. De cand a inceput razboiul, ma surprind cu multe rostogoluri de emotii si ganduri. As fi preferat sa nu le recunosc.
Am inceput cu un intelectualism pedant, incercand sa rationez ce se intampla, apoi am trecut la revolta, absurd, furie, anxietate, smerenie, admiratie pentru ucraineni, neputinta sau tristete.
Cum iti vezi de cotidian
Una dintre meditatiile pe care o practic mult dinainte de a incepe razboiul se numeste “Negative Vizualization”, un fel de worst-case scenario personal si familial. Ei bine, acum nu trebuie sa mai inchid ochii sa-mi imaginez nimic, se intampla langa noi, in timp real.
Ce fac mult mai des este sa ma joc, vorbesc, petrec mai mult cu David si Ester. M-am retras in lumea copiilor, e mult mai frumos si simplu acolo.
Ce te-a marcat cel mai mult
Sunt absolut socat de capacitatea umana interminabila de a genera haos si dezastru si de a crea naratiuni in jurul lui. Cum poti argumenta, geopolitic, politic, filosofic, psihologic, uman, uciderea unor copii sau mame? L-am vazut pe Putin argumentand lui Biden ca nu el, ci el e criminal, dintr-un unghi Jungian. Noaptea mintii.
Ideea campaniei
Am vazut o stire cum ca soldatii rusi, veniti sa faca prapad in Ucraina, sunt pe Tinder incercand sa agate. In viata mea n-am simtit atata absurd si suprareal. Cea mai dementa juxtapunere de dragoste si moarte. Asta ne-a inspirat pe mine si pe colegii mei de la JANDL.
Reactiile oamenilor
Colegii imi spun ca s-a dus aproximativ viral in Austria, UK. Ideea s-a intamplat atat de repede ca nu m-am gandit la reactii, impact, sau alte chestii de genul asta.
Sincer, nu stiu cum sa evaluez potentialul campaniei. Nu ma asteptam la atatea reactii. Daca misca si un om sa se activeze pe Tinder, eu sunt multumit. Am cheltuit zero lei sau euro, deci orice reactie pozitiva, o consider un succes.
Implicarea comunitatii creative
Poate parea ridicol, dar oamenii de comunicare, dupa titlu sau dupa talent, conteaza in vreme de razboi. Sa fim mindful sa nu cream mai mult noise, dar e important sa ne implicam cu idei si bun simt. Creativity for good e o tema de ani buni in advertising, acum e timpul sa comunicam binele. A, plus sa donam niste banuti, concret si direct.
Initiative de suport
Am remarcat “Here for Ukraine” facuta de McCann sau un art de acolo, nu sunt sigur. Si am mai remarcat discursul minunat al lui Arnold Schwarzenegger.
Mesaje
Evident speech-urile/mesajele lui Zelenskyy, un modern-day Churchill. Sper ca politicieni romani iau notite. Nu ma refer la vreo ideologie sau mesaj, ci la forma si fermitate.
Atitudinea romanilor in presa internationala
Romanii sunt dati exemplu de cum ajuta refugiatii. Saptamana asta, multi colegi mi-au trimit un articol scris de Mircea Caratarescu pentru un ziar local. E un articol superb care contribuie serios la imaginea noastra in Slovacia.
Sursele tale de informare
Citesc tot, din toate sursele. Nu ma apar de nicio opinie, le vreau pe toate. Insa, incerc sa ma inradacinez cat mai adanc in principiul “actively try not to harm others or yourself”.
Ghid de supravietuire in social media
Am o singura tactica in care esuez constant, cat mai putin social media.