Daca acum 5-6 ani Internetul era ceva exotic pentru o campanie publicitara, in acest an piata atinge aproximativ 4-4,5 mil de Euro, respectiv un estimat de 1,4% din intreaga piata de publicitate. In fiecarea an cresterea a fost de aproximativ 100%.
Sunt rate de crestere uimitoare, dar nu inexplicabile. Mai multi factori au stat la baza acestei cresteri. Piata de publicitate, in general, a crescut cu 30-40% in fiecare an. In alte tari procentul Internetului in mix-ul media variaza mult(intre 1% si 10%). Cresterea de pana acum a insemnat alinierea bugetelor la tendintele din alte tari in privinta Internetului. Numarul de consumatori a crescut simtitor si atinge acum in jur de 6 milioane de utilizatori. De asemenea a crescut si timpul mediu petrecut de un utilizator pe Internet.
Mult mai interesant este ce se va intampla de acum inainte. Sa analizam fiecare factor de crestere in parte. Se asteapta o incetinire a cresterii generale a pietei de publicitate in urmatorii 3-5 ani. In alte tari, procentul utilizarii Internetului in mix-ul media este este in crestere (SUA si Marea Britanie sunt vedetele). Estimarile pentru urmatorii ani sunt foarte optimiste ajungand chiar la 20-30% din intreaga piata de media. Cred ca pentru a trece de bariera de 2% din mix-ul media o sa fie nevoie de studii si cercetari de piata, pe care speram sa le avem si noi la sfarsitul anului viitor.
In privinta numarului de utilizatori, si aici se estimeaza plafonari dupa 3-5 ani. Numarul de utilizatori va atinge mai ales mediul urban, deci se va opri la aproximativ 10 milioane de utilizatori. Dupa acest prag, crestera va fi mica de la an la an (pana acum cresterile au fost de peste 50% de la an la an). Totusi, timpul mediu petrecut pe Internet va creste odata cu penetrarea broadband-ului (acum in jur de 20%). Acest lucru va afecta insa distributia bugetelor si mai putin volumul total.
Nou venita si cu potential ridicat, este publicitatea contextuala. In alte tari ea are 40-50% din volumul publicitatii online. Insa, pentru Romania, asta ar insemna niste schimbari importante, in special in privinta platilor online, domeniu in care suntem deficitari. Deoarece publicitatea contextuala se va plasa mai mult in sfera direct marketing si se va adresa in special advertiserilor mici, o vad mai mult ca Ileana Cosanzeana. Ma astept sa nu fure foarte mult de la Fat-Frumos si sa vina cu zestrea ei.
In piata nu au intrat toti marii advertiseri. O categorie importanta, reprezentata deficitar, este FMCG. Anul acesta au fost cateva incercari care ar putea reprezenta un inceput promitator pentru 2007 si pe aceasta categorie.
Acestea fiind spuse, cred ca vom mai vorbi de Fat-Frumos (si Ileana Cosanzeana) inca 3-5 ani, dupa care majori, vaccinati si casatoriti se vor aseza la casa lor.