[Marcom 2022] Ciprian Dron & Cristi Marinescu: Va fi o lupta continua pentru a ajunge in cosul de cumparaturi al clientilor si pentru ca brandurile sa reprezinte mai mult in viata cumparatorilor

[Marcom 2022] Ciprian Dron & Cristi Marinescu: Va fi o lupta continua pentru a ajunge in cosul de cumparaturi al clientilor si pentru ca brandurile sa reprezinte mai mult in viata cumparatorilor

Ne-ar fi placut ca adaptarea sa fie un talent mai putin folosit in acest an, dar nu e dupa noi, se pare. Si daca tot nu putem controla ce se intampla la nivel macro, macar sa stim cum sa reactionam. In ultimii doi ani, marcomul a fost condus de incertitudine. Asta a insemnat decizii in regim de urgenta, viteza maxima, super-creativitate, spun Ciprian Dron (stânga), CEO Unity Group, și Cristi Marinescu, partener pe agentiile media din grup. Iar acest tip de rezistenta va fi de folos si pe viitor.

Companiile & brandurile au fost constranse sa abordeze microstrategii de lucru, contextul pandemic si cel economic nepermitand exercitii de predictibilitate. Ne asteptam la un scenariu asemanator si pentru urmatorii doi ani, spune Ciprian.

Vorbim cu Ciprian si Cristi in randurile de mai jos despre planurile si obiectivele din acest an, previziuni si trenduri care influenteaza piata si de ce 2022 va fi anul strategiei. 

 

La început de 2022

Ciprian Dron: Optimist, concentrat, cu un focus creativ accentuat pe proiecte si, mai ales, pe strategia de dezvoltare a Unity Group. 

Cristi Marinescu: Optimismul a crescut, desigur, comparativ cu perioada 2021, lovita de trecutul lockdown si masurile de preventie luate de companii. Avem o directie solida catre dezvoltare in 2022.

 

Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat

Ciprian Dron: 2021 a fost provocator si, in egala masura, interesant din perspectiva in care a trebuit sa jucam intr-un context desenat de presiunea pandemica, de cresterea inflatiei si de cresterea preturilor la gaz si electricitate. Acest context este provocator si pentru o mare parte dintre clientii nostri, insa istoria si experienta ne-au invatat pe toti ca trebuie sa gasim solutii. M-au incantat brandurile, companiile & antreprenorii care au avut curajul sa faca noi lansari in piata si sa sa reinventeze cu succes in ultimii doi ani pentru a transforma contextul intr-unul favorabil pentru ei.

Cristi Marinescu: Puterea de adaptare a oamenilor la noul context, gasirea rapida de metode pentru a contracara criza pandemica m-au pastrat cu nivelul de optimism ridicat. Pe de alta parte, anul politic 2021 a creat o zona de neincredere in randul populatiei si, spre dezamagirea mea, au luat amploare vocile radicale. Asta pot spune ca m-a dezamagit, mai degraba decat enervat sau bulversat.

 

Rezolutii 

Ciprian Dron: Contextul de piata si de business din ultimii doi ani au impus adaptarea pe termen mediu si scurt si cresterea atentiei la contextele favorabile pe care sa le escaladezi cu succes. Astfel, mobilitatea & elasticitatea companiilor din grup & a echipei au contat foarte mult. In toti anii am avut cresteri in business (clienti, proiecte & bugete), ceea ce a dus la indeplinirea obiectivelor de business: cresterea sanatoasa a companiilor din grup si cresterea mixului de clienti si proiecte.

Cristi Marinescu: In contextul dat, 2021 a fost un an in care ne-am dus la bun sfarsit toate proiectele incepute si am punctat si la capitolul crestere. Dupa scaderea din 2020, de care am fost toti afectati, 2021 a aratat o redresare rapida. 2022 a inceput cu o perspectiva diferita fata de anul precedent, mai optimista in speta.

 

Planuri & obiective

Ciprian Dron: An de an ne dorim sa crestem impactul proiectelor noastre in piata pentru brandurile pe care le deservim, iar clientii nostri sa isi atinga, la randul lor, cu succes obiectivele si chiar sa le depaseasca. Dorim sa continuam cresterea sanatoasa a tuturor companiilor din grup si, implicit, a fortei grupului in piata. Dorim sa crestem numarul de proiecte regionale si internationale. 

Cristi Marinescu: Obiectivul principal din punctul meu de vedere este sa reusim sa imbunatatim rezultatele clientilor nostri prin optimizarea continua a solutiilor si a strategiilor pe care le folosim si le implementam alaturi de ei.

 

Schimbari. Zone noi

Ciprian Dron: Unity Group prin agentiile sale varf de lance (Bloom Communication – branding, comunicare strategica & advertising; Sunday Media & We-Do Communication – mix integrat de servicii media; Impressum Communication - PR, Social Media, Influencer Marketing, Corporate Communication & Events; Nomenius – proprietate intelectuala & consultanta juridica in procese de comunicare) abordeaza atat proiecte sectoriale, cat si proiecte majore 360.  Vom dezvolta pentru fiecare agentie mai multe instrumente de analiza structurala, big data & consultanta strategica. Noi ne-am evidentiat in piata prin serviciile de consiliere & consultanta cu impact pozitiv in business, plecand in procesele noastre de lucru dinspre nevoile businessului, piata, competitie spre strategie de brand, strategie de comunicare si, in final, spre concepte creative si implementare de campanii.

Cristi Marinescu: Ne concentram in continuare sa fim la nivelul asteptarilor clientilor in ceea ce priveste zona de comunicare 360 de grade, astfel incat sa ramanem un partener de incredere si capabil sa gestioneze echilibrat si eficient investitiile clientilor. Investim timp si resurse pentru a ne asigura ca toata echipa noastra este bine pregatita in a intampina provocarile/cerintele venite de la clientii nostri, cu deschidere si un flux de lucru optimizat, pentru a obtine efectul agreat. Practic, sa degrevam clientii cat mai mult de grija campaniilor de marketing desfasurate cu noi. Pana la urma, este rolul nostru principal :)

 

Piata de comunicare in 2021

Ciprian Dron: Ultimii doi ani au fost incarcati de provocari. S-au luat decizii din scurt, a fost nevoie de adaptabilitate rapida in formate mici de timp si viteza mare de executie, s-au consumat foarte multe ore de lucru pentru fundamentarea deciziilor de comunicare, racordandu-le nevoilor structurale ale business-urilor clientilor. Lupta (pentru a fi pe primul plan) intre creativitate, memorabilitate, pragmatism & comunicare comerciala punctuala a fost foarte puternica. Companiile & brandurile au fost constranse sa abordeze microstrategii de lucru, contextul pandemic si cel economic nepermitand exercitii de predictibilitate. Ne asteptam la un scenariu asemanator si pentru urmatorii doi ani.

Cristi Marinescu: Fata de anii precedenti, zona de instabilitate a crescut in ceea ce priveste investitiile in publicitate, astfel ca rata modificarilor ad-hoc sau putin prevazute a crescut simtitor, ceea ce a necesitat o mobilizare mai mare. Au existat si situatii in care s-au anulat bugete sau, din contra, bugete care s-au marit. Astfel, aceasta dinamica ne-a oferit surprize si provocari, aproape pe tot parcursul anului. Ne-am adaptat si am livrat!

 

Factorii care au influentat cel mai dramatic piata

Ciprian Dron: Clientii nostri nationali si internationali reprezinta un mozaic interesant de categorii de business. Resorturile care influenteaza piata sunt de la cele clasice (contextul pandemic cu limitarile lui legale, inflatia, cresterile costurilor la curent electric si gaz) pana la cele personalizate pentru fiecare business (strategie pentru piata locala, resurse umane, tehnologice si logistice etc.). Este clar ca cel mai dramatic au influentat factorii clasici, pentru ca totul se invarte intre cerere si oferta, intre ritmul de consum si cosul de achizitie. Acestea au avut diverse ritmuri de crestere si scadere, iar predictibilitatea pe termen mediu si lung a suferit puternic. De aceea am vazut in piata multe decizii luate din scurt, ceea ce a afectat claritatea strategica si creativitatea. Speram ca in urmatorii doi ani lucrurile se vor aseza mai bine.

 

Previziuni

Ciprian Dron: Cei care au inteles ca doar brandurile puternice, bine pozitionate, care acorda propriilor businessuri bugete de comunicare echilibrate, cu obiective consecvent asumate, vor avea de castigat. Probabil ca piata va fi caracterizata de o circulare mai dificila a cash flow-urilor si de blocaje in zona deciziilor de executare a bugetelor de marketing. Va fi o lupta continua pentru a ajunge in cosul de cumparaturi al clientilor si pentru ca brandurile sa reprezinte mai mult in viata cumparatorilor – nu doar beneficiul functional in schimbul unei sume de bani. Noi suntem aici, cu experienta de peste 18 ani, cu solutii complexe in constructia de branduri, repozitionare, dezvoltare si echilibrare a portofoliului de produse si de branduri, cu solutii strategice de a conecta brandurile cu obiectivele de business, cu evolutia profilului consumatorului si a pietei. Din cei 18 de ani, de peste 9 ani am dezvoltat Unity Group ca o solutie 360, dezvoltand impreuna cu partenerii mei o suita de agentii de media, PR, comunicare strategica in digital & influencer marketing si proprietate intelectuala & consultata juridica in procese de comunicare.

Cristi Marinescu: Oricat ne-am dori sa avem o piata stabila, iata ca incertitudinile sunt inca ridicate, atat in contextul evolutiei pandemiei, cat si in alte zone. Totusi, exista planuri pentru sustinerea mediului de afaceri, ceea ce ne duce cu gandul la o evolutie pozitiva a pietei, in continuare, chiar daca privim la o reorientare a audientei in industrie. Iata ca deja avem noi abordari in ceea ce priveste utilizarea datelor, modul in care internetul este folosit pentru livrarea de publicitate, migrarea catre platformele Video On Demand care duc la o scadere a audientei TV traditionale. Cererea mare pentru reclama TV, in acest context, a dus la inflatii de cost importante, atat in 2021 cat si in 2022. Zona de performance marketing este intr-o crestere accelerata datorita investitiilor din ce in ce mai mari ale companiilor mari.

 

Trenduri

Ciprian Dron: Cred cu tarie ca trebuie sa fim atenti la fiecare brand, astfel incat sa vedem daca trebuie sa se alinieze anumitor trenduri creative & canale de comunicare in top sau nu. Fiecare brand trebuie sa fie atent la ce se intampla in categorie si nu numai, insa, cel mai important, trebuie sa inteleaga ce il ajuta sa-si atinga obiectivele. In plus, liderii de piata trebuie sa influenteze trendurile si cand pot, sa le creeze. La nivel general, brandurile care vor sti sa aleaga mixul & volumul de expunere corect, mesajele bine aliniate, strategia de pozitionare (alergarea dupa prinderea fiecarui val de comenzi este buna, insa daca dauneaza focusului si pozitionarii in piata a brandului, va fi distructiva pe termen mediu si lung) si cantitatea de creativitate optima - vor fi in topul preferintelor.

Brandurile vor cauta sa reprezinte mai mult in viata consumatorilor, se vor implica mai mult in proiecte de CSR si vor dori sa demonstreze ca organizatiile din spatele lor nu sunt doar o suma de alergatori dupa profit. Vor persista temele de ecologie, sustenabilitate, economie sociala, implicare comunitara. Digitalul va ramane o forta si aici vom avea parte de inovatie in social media si mai ales in campaniile in care se vor utiliza influencerii. Offline-ul va reveni in forta pentru ca brandurile si consumatorii au nevoie sa se reconecteze si altfel decat virtual, iar TV-ul va da putere brandurilor in continuare, chiar daca audientele sunt in scadere. Sper si imi doresc sa vedem campanii integrate memorabile si eficiente.

Cristi Marinescu: Avem cu siguranta trenduri noi, pe care trebuie sa le integram in comunicarea de anul acesta: Podcast-urile, care au devenit un canal important pentru strategiile clientilor si influencer marketing-ul, care este in crestere de ceva vreme si unde vedem o diversificare in ceea ce priveste rezultatele asteptate. Daca pana acum ceva vreme influencer marketing-ul a fost folosit ca tactica de awareness, acum ne focusam mai degraba pe conversii si vanzari. Zona de video advertising este de asemenea in crestere, datorita expansiunii retelelor ce livreaza content video: Tiktok, Youtube, Instagram Reels. Multi-channel marketing-ul ramane in continuare o solutie foarte buna ca si strategie, intrucat consumatorii au inceput sa se niseze pe diferite platforme.

 

Bilant 2021

Ciprian Dron: A fost un an de crestere pentru fiecare agentie din grup, proiecte noi interesante in care am adunat cu bucurie rezultate foarte bune. Mi-as dori ca presiunea deciziilor pe termen scurt ale unora dintre clientii nostri sa scada, pentru a acorda timpul necesar analizei si strategiei.

 

Proiecte speciale

Ciprian Dron: In ultimii doi am dezvoltat foarte multe proiecte, in foarte multe domenii. Multe dintre ele au plecat de la definirea strategiei de brand, pentru ca mai apoi sa construim 360 pentru ele. Enumar doar cateva branduri:  Penny (Hanul Boieresc & SuporteRO), URBB (Skol & Granini), Sarcom (Sticky & Coral), Octal (Octal, El Rubio, Gimoka), Microfruits, Mandy, Bosch Electrocasnice, Seboradin. Mai multe detalii aici.   

Daca agentia Bloom Communication este specialistul in branding, comunicare strategica & campanii de publicitate, activitatile de media au fost coordonate si implementate de Sunday Media & We-Do Communication, PR, social media & influencer marketing de Impressum Communication, iar provocarile legate de proprietate intelectuala si tot ce a tinut de zona juridica in procesele de comunicare, de Nomenius.

 

Ce ai invatat cel mai important in 2021

Ciprian Dron: Fiecare an si fiecare proiect de branding sau comunicare integrata are un aport important in dezvoltarea noastra si a echipei, pentru ca totul este intr-o evolutie continua. Anul 2021  a fost anul „pe repede inainte” care ne-a aratat ca mobilitatea echipei in context de presiune este buna, insa nu este un context in care dorim sa functionam. 2021 ne-a aratat din nou ca este mai ok sa venim la birou si ca suntem mai eficienti, mai sociabili si mai creativi atunci cand ne intalnim fizic (cu toata protectia de rigoare).

Cristi Marinescu: Am invatat ca redresarea vine dupa orice perioada problematica si cu restrictii, am invatat sa ne repliem si sa raspundem cerintelor mai bine si mai rapid, am invatat sa pretuim si mai mult munca depusa.

 

Inspirational pentru 2022

Ciprian Dron: Chiar daca profesia pe mi-am ales-o este uneori foarte provocatoare, este cea mai buna profesie din lume si iubesc sa ma trezesc in acest univers al creativilor, in fiecare dimineata.

 

2022 SIGUR va fi anul

strategiei si a competitiilor comerciale blitzkrieg :) 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Bloom Communication

Incepand din 2004, Bloom Communication a participat la constructia si dezvoltarea unor branduri importante in piata regionala, nationala si internationala, in peste 500 de proiecte de branding si comunicare... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related