Tea Tomescu: Este foarte usor sa crezi ca poti convinge pe cineva cu idei out of the box, dar, in realitate, lumea risca prea putin

Tea Tomescu: Este foarte usor sa crezi ca poti convinge pe cineva cu idei out of the box, dar, in realitate, lumea risca prea putin

Lumea urmeaza trend-urile, insa nimeni nu se diferentiaza cu nimic, spune Tea Tomescu, ilustratoare si brand designer. Din pandemie, unii clienti au iesit mai curajosi poate, dar cei mai multi au invatat prudenta, mai ales cand vine vorba de imagine. In schimb, noile generatii de consumatori nu mai au rabdare. Le poti atrage doar cu joaca, culori puternice si ilustratii super indraznete. 

Da, sigur - avem nevoie de un vizual frumos, care sa atraga, dar hai sa ne si folosim putin mintea si sa scoatem ceva diferit, nu sa ne pierdem in marea de chestii trase la Xerox, spune Tea.

Tea Tomescu a creat primul logo (platit) la 16 ani. Cea mai importanta invatatura, de cand lucreaza in acest domeniu, este sa balanseze creatia cu antreprenoriatul. Este si unul din obiectivele principale din acest an. Vorbim cu Tea mai jos despre cum se schimba lucrurile in design, care sunt trendurile, ce vor clientii, ce isi doresc consumatorii si unde este punctul de intersectie intre toate acestea. 

 

Viata de freelancer

Freelancing-ul a fost inteles gresit de mine inca de la inceput de cand am avut prima incercare, acum cativa ani. Aveam senzatia ca fiecare se afla pe cont propriu, dar nu-i chiar asa pentru ca ai nevoie de o echipa ca sa evoluezi, cel putin un om in plus. Cele mai bune proiecte ies cu persoane cu care colaborez.

In Romania, freelancing-ul este la fel ca oriunde, daca nu te limitezi doar la clienti romani. Important este sa iesi - din tipare, dar si din casa (daca tot vorbim despre asta in context de pandemie). Pentru mine inseamna sa vin de cateva ori pe saptamana la birou. De un an si jumatate mi-am gasit locul intr-un birou foarte luminos la NOD Makerspace. Pe langa faptul ca ies din casa, imi iau si cateva minute pe zi sa fac pasi - daca nu in parcul din apropiere, atunci in zona cumparand flori sau gustari de la magazinele din zona. Mens sana in corpore sana, nu?

 

Inceputul in design & ilustratie

Am fost incurajata de mica de bunicul meu sa fac benzi desenate asa ca am tot desenat, pana ce am descoperit cum sa fac video-uri si fotografii, asa ca am avut timp de exersat tot liceul. Filmuletele erau cu momente amuzante in clasa sau diverse parodii. Pe la varsta de 16 ani, un regizor mi-a observat talentul si m-a rugat sa creez primul meu logo platit - cam asta a fost primul meu gig:

Eram ferm convinsa ca vreau sa fac ceva pe grafica, dar habar n-aveam ce, iar UNARTE parea prea departe de dorintele parintilor, asa ca am urmat cursurile primei generatii de Publicitate de la SNSPA. Uite asa aveam o vaga idee despre grafica si, odata cu primul meu job la IQads, am stiut ca asta va ramane.

 

Invataturi

Una dintre cele mai recente invataturi este ca mi-am asumat prea mult rolul de creator. Sigur, creez incontinuu, dar este deja ceva cu deja natural. Ca si antreprenor, insa, ai nevoie sa iti asumi si rolurile de leader si manager. Asa ca mi-am propus ca anul acesta sa-i dau mai multa importanta manager-ului din mine si sa vad cum pot lucra acolo.

Si daca ne referim la meseria de graphic designer, aici simt ca am tot crescut si evoluat, dar pe prea multe nise: animatii, branding, ilustratie, UX etc. Nu sunt o agentie de publicitate ca sa le fac pe toate - si asa am invatat sa ma opresc din a le face pe toate si sa cer ajutor. Nu-i lucru rau ca le-am incercat aproape pe toate, acum stiu cu ce se mananca si pot brief-ui pe cineva daca este nevoie si ma bucur si ma mandresc cu asta.

Alta povata ca sa spun asa este sa profiti cat poti de moment - sa scoti tot ce-i mai bun din tine. Constant imi dovedesc ca pot mai bine si mai mult, insa poate clientul nu simte asta. Si atunci, momentul oportun sa-i spun asta este inca de la inceput, din discovery call, cand incepem sa ne cunoastem. Pe parcurs, vreau sa fiu proactiva - mereu am idei noi si simt nevoia sa le discut cu clientul sa le implementam. Daca nu-i de domeniul meu, apelam la altii.

 

Provocari

Este foarte usor sa crezi ca poti convinge pe cineva cu idei out of the box, dar, in realitate, lumea risca prea putin. Tocmai de aceea simt ca aici este un zid mare de doborat si chiar se darama, odata cu cladirea unei increderi si mai puternice in relatia client - designer.

Se pare ca urmeaza un factor si mai puternic ce vine din spate pentru noi toti, o criza financiara ce ne va forta sa facem economii. Important este sa stim unde sa le facem, ca daca nu investim in imagine si doar stam si asteptam in fata localului sa treaca cate un pieton, stam degeaba. Lumea nu mai iese din casa si tot ce ne trebuie este la un 'tap' distanta, totul pierzandu-se in scroll-ul infinit de informatii. Ce mi se pare socant este ca lumea urmeaza trend-urile, insa nimeni nu se diferentiaza cu nimic. Da, sigur - avem nevoie de un vizual frumos, care sa atraga, dar hai sa ne si folosim putin mintea si sa scoatem ceva diferit, nu sa ne pierdem in marea de chestii trase la Xerox.

Este o mare provocare totusi sa urmezi niste guides, dar in acelasi timp sa incerci sa get out of the box si, in acelasi timp, este necesar ca si clientul sa rezoneze cu tine si sa aiba un pic curaj sa iasa din zona de comfort.

 

Cum s-au schimbat nevoile& cerintele clientilor in ultimii ani

Nevoile clientilor sunt tot mai numeroase, observ ca multi ma este interesata de servicii pe zona de social media - desigur, ma ocup doar de partea de creatie. De exemplu, unui client pe zona de restaurante i-am propus niste stickere animate pentru Stories. A inteles imediat cat de important este sa-si evidentieze brandul cu ajutorul lor.

De multe ori, a afla ce-si doreste cu adevarat un client este un challenge pentru ca stie ca vrea ceva pe grafica schimbat, dar se gandeste la logo si atat. Apoi ii povestesc ca exista multe alte lucruri care merg imbunatatite la businessul / produsul sau: sa creeze un brand book, sa aiba o paleta de culori, fonturi, imagini, ilustratii, modul de comunicare etc. Lista este foarte lunga, insa, nu ne oprim la doar a construi un logo pentru ca este ca si cum ti-ai cumpara o pereche de sosete care te reprezinta, dar asta-i toata garderoba ta. Si cine umbla doar in sosete??

Cateva dintre ultimele logo-uri la care am lucrat in ultima vreme, aplicate pe carti de vizita.

 

Proiecte recente

Prima oara ne auzim sau ne vedem - este un fel de discovery session. Eu aflu despre client, si invers. Ne dam seama ce face fiecare, explic si eu care sunt pasii mei, ii inteleg cerintele. Apoi, trecem la completarea unui brief care sa ma ajute si perspectiva lor mai bine pentru ca de obicei clientul nu vine direct cu un brief clar la tine si tu trebuie sa-l ghidezi ca sa afli raspunsurile necesare. Urmeaza schitele, discutiile, variantele preliminare si apoi varianta finala.

Sunt multe proiecte la care am lucrat in ultima jumatate de an si despre care as vorbi foarte mult, insa incerc sa keep it short, though.

Tootor

Acesta este unul dintre preferatele mele. Tootor este o platforma de meditatii pentru profesori si elevi. Am lucrat la branding impreuna cu Raluca Elena Rogoz si ne-am ocupat de toate aspectele: strategia de brand, identitate vizuala, naming.

Fontul imbina cateva elemente care formeaza doi ochi si-un zambet si de aici ne-am jucat foarte mult cu posibilitatile - am ales o paleta jucausa, de culori aprinse. Am ales ca imaginile sa fie incadrate in cateva forme si insotite si de ilustratii tip doodles.

Chargo

Este o retea de statii de incarcare pentru masini electrice. Pentru Chargo am lucrat la identitatea vizuala, iar Sonia Ardelean la naming. Rezultatul final a fost si el personificat, am simtit nevoia de a aduce si un personaj simpatic in lumea masinilor electrice astfel ca am mers pe imaginea unei prize.

Un challenge a fost alegerea unei palete care sa sugereze 'eco', dar sa nu fie neaparat folosirea culorii verzi. Am ales un gradient intre un verde si bleu si am recomandat folosirea background-ului albastru inchis pentru toate materialele de brand.

Legal Design & Build

Dupa cum spune si numele, Legal Design & Build este un hub de avocate specializate in lucrul cu clienti din domeniul constructiilor. Totul a pornit de la ideea de arata ceva stabil - sugestia a fost facuta prin asezarea a 3 caramizi, cea din mijloc iesind spre dreapta, formand o sageata care indica ideea de moving forward.

Paleta de culori reprezinta stilul elegant al celor din companie, iar fontul este unul usor patratos, in acelasi timp special prin literele 'g' si '&'. Comunicarea materialelor se face atat pe background inchis, dar si pe background bej. In constructia identitatii vizuale, clientele au acceptat sa-si faca un set de cateva fotografii cu ele, cu biroul lor, care sa ajute la crearea website-ului. Ceea ce a dus la o consistenta si mai buna a brandului.

MIMA

A fost un branding distractiv de creat deoarece l-am acceptat mai mult si ca pe un challenge. Nu mai facusem niciodata grafica pentru boardgames, dar aveam (si inca am) in plan sa creez propriul joc. Iata ca pana sa ma hotarasc a aparut Cristian Urucu cu aceasta idee super simpatica de joc de societate - MIMA.

Prima oara am creat logo-ul, stiam ca merge ceva in directia de lettering si am adaugat 2 maini. Apoi, am cautat o paleta de culori potrivita si am agreat sa facem cutia rosu + negru (partea de jos). Am creat si cateva ilustratii customizate special pentru joc.

 

Noile generatii de consumatorii

Mai mult ca oricand, noile generatii nu mai au rabdare.

Si aici intervenim noi, designerii. Venim cu tot felul de tehnici care sa imbunatateasca short attention span-ul. De obicei, multe website-uri se confurnta cu probleme precum timpul de incarcare a paginii, navigare slab pusa la punct, lipsa unor imagini/ culori atractive sau optimizare lipsa sau gresita pentru mobile/ web.

Ce ingreuneaza si mai mult problema din online este si brandingul invechit sau executat gresit - poate un logo care nu se intelege, lipsa unui manual de brand care sa ajute la constructia website-ului, a cartilor de vizita etc. sau pur si simplu alegeri gresite in materie de culori sau fonturi.

 

Trenduri

Cred ca cele mai mari trend-uri in design acum sunt chestiile organice, imaginile bespoke. Lucrurile create de la 0, imaginile si textele bold. Culorile puternice. Multa, multa joaca typography. Si ilustratii super indraznete, abstracte - 2D sau 3D.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related