Andrei Olaru are 27 și majoritatea oamenilor îi zic Dexter. Este Studio Lead la Critique Gaming. În cea mai mare parte a timpului își ajută colegii să se organizeze, să comunice cât mai eficient, să ia diverse decizii creative. Destul de rar lucrează direct la un joc, iar când o face scrie conținut narativ. În restul timpului îi place să participe la competiții de debate (concurent, arbitru, coach sau organizator), să joace TTRPG-uri, să încerce orice sport îi iese în cale și tâmplăria.
Din ce în ce mai multe jocuri devin nu doar niște jucării digitale, ci adevărate capodopere artistice, care chiar explorează nuanțat și evocator multe aspecte interesante ale lumii noastre.
Spune că dezvoltatorii de jocuri au început să fie din ce în ce mai atenți la hate-ul care poate apărea asupra minorităților și din ce în ce mai neempatici cu cei care promovează asta. În prezent, alături de colegii de la Critique lucrează la Good Morning AI, despre un Amsterdam din viitor, guvernat de inteligență artificială.
Când ai intrat în industria de gaming
Când aveam 22 de ani, împreună cu câțiva prieteni și ei parte a comunității de debate din România ne-am decis că vrem să facem jocuri video care să exploreze problematici mai cărnoase. Așa că am creat Critique Gaming.
Primele proiecte
Primul joc pe care am încercat să îl facem era un joculeț de mobil care ironiza întreaga îndustrie hyper-casual. Nu l-am scos vreodată, dar am lansat în 2019 Interrogation: You Will Be Deceived.
Cum înveți în domeniul ăsta
Energia colegială din industria de game-dev e destul de incredibilă, cu toții ne ajutăm între noi. La Critique Gaming când am pornit la drum eram destul de noobi și în principal am învățat de la alți oameni din industrie (fie live fie din diverse talk-uri sau cărți) dar și mult din propriile greșeli.
Schimbări în domeniu
Nu sunt de suficient timp în industrie încât să fi putut observa multe trenduri. Mă bucură că lumea devine puțin mai atentă la câteva probleme fundamentale ale lumii dezvoltatorilor de jocuri, mai ales discriminarea față de femei și de persoanele NB sau trans. Cred că devenim din ce în ce mai empatici, mai calzi și mai toleranți (și mai intoleranți cu hărțuitori sau oameni care discriminează).
Cât durează în medie lucrul la un joc
În jur de doi ani.
O zi de muncă
Majoritatea timpului mi-l petrec ajutându-mi colegii să se organizeze, să comunice cât mai eficient, să ia diverse decizii creative și încercând să prevăd următorul potențial hop și să găsesc cum am putea să sărim și peste el. Rar chiar lucrez direct la un joc (și când o fac, ajut mai ales prin a scrie conținut narativ).
Evoluția industriei jocurilor
Lumea se joacă din ce în ce mai mult și din ce în ce mai variat. Acum jocurile sunt o formă artistică care se adresează mai ales unui public matur (la fel cum sunt și cărțile sau filmele) și din ce în ce mai multe jocuri devin nu doar niște jucării digitale ci adevărate capodopere artistice, care chiar explorează nuanțat și evocator multe aspecte interesante ale lumii noastre.
Trendurile în 2022
E atât de vastă industria noastră că nu simt că pot să răspund la întrebarea asta. Lumea se joacă de toate, sunt miliarde de oameni pentru care jocurile au devenit sursa de entertainment principală.
Cele mai reușite videogames
Wow, asta chiar e o întrebare grea. Eu admir atât producțiile masive AAA, ca The Last of Us sau Red Dead Redemption 2, cât și jocuri cu substanță mai mici ca This War of Mine sau Papers Please și inclusiv jocuri fără narațiune dar cu adevărat inovatoare ca Baba is You. Altfel nu prea pot face un short-list cu cele mai reușite jocuri, cum nu pot face nici cu cele mai reușite cărți, filme sau albume.
La ce lucrezi în prezent
Acum lucrăm la Good Morning AI și cred că ne-au ieșit foarte bine conversațiile în care înveți etică umană pe AI-ul care va guverna acest Amsterdam al 2064, chiar rar am găsit un joc care să te pună pe gânduri așa de mult.
Recomandări
Dacă sunt obosit de obicei mă joc chestii destul de braindead: platformere, 3D action games, și aici pot recomanda din cele jucate de curând Psychonauts 2, Hades și Super Mario Oddysey. Dacă nu sunt obosit încerc să mă joc ceva mai cerebral, și aici pot recomanda Disco Elysium, e probabil unul dintre puținele jocuri pe care le-am jucat vreodată care atinge un nivel de profunzime similar cu cel din literatura de calitate.
Gaming & VR
Sincer cred că mai e mult până când să fim siguri că experiențele VR vor deveni mainstream. Mi-e evident că o să tot apară joculețe VR bune, ca Beat Saber sau Half Life Alyx, dar există încă niște pași incerți de acolo până la visurile lui Zuckerberg.