În contextul digital actual în care noi rețele sociale apar peste noapte, oamenii care lucrează în marketing trebuie să țină pasul cu schimbările algoritmilor, noile trenduri și noutăți din social media, dar și să dezvolte capacități alternative de învățare și adaptare.
TikTok, de exemplu, este una dintre platformele momentului, deși încă este considerată o rețea socială tânără, în comparație cu giganții internetului, Instagram sau Facebook.
Statisticile ne arată că Instagram, cea mai populară rețea de socializare din ultimii ani care a câștigat prin abordarea să vizuală, avea doar 5.40 milioane de utilizatori în România la începutul anului 2022, pe când TikTok a înregistrat 6.37 milioane de utilizatori la începutul aceluiași an.
În urmă creșterii în popularitate a TikTok-ului, Instagram a trebuit să conceapă noi moduri de a își menține utilizatorii ancorați prin funcții inovative.
Din punct de vedere al engagement-ului, un studiu global realizat de Socialinsider a demonstrat că average engagement rate pe Instagram a avut valori constante în 2019, urmând creșteri notabile în prima jumătate a anului 2020, pentru a scădea după aceea la rata inițială de aproximativ 2.02%.
Deși tendințele globale sunt importante pentru a anticipa trenduri locale, am vrut să vedem exact cum a evoluat average engagement rate pe Instagram în România în anul 2021.
Conform graficului, average engagement rate pe Instagram în România a fost în ușoară scădere în anul 2021, pornind de la o valoare de 1.15% în Ianuarie 2021 și ajungând la o valoare de 1.13% în Februarie 2022.
Anul trecut a venit și cu câteva suișuri și coborâșuri, atingând apogeul în septembrie 2021, cu o valoare de 1.28% average engagement rate.
Instagram pare să scadă în engagement, atât la nivel global cât și local, dar și să piardă teren în fața TikTok-ului.
Așadar, ce soluții pot găsi brandurile pentru a rămâne relevante în peisajul digital care este în continuă schimbare?
1. Să adopte o strategie de conținut diversă
Conform ultimului studiu de industry benchmarks realizat de Socialinsider, imaginile sunt tipul de conținut pe care brandurile îl folosesc cel mai mult în postările lor de pe rețelele sociale, în special pe Instagram.
Însă dacă ai descoperit că imaginile funcționează foarte bine pentru tine, asta nu înseamnă că trebuie să le folosești masiv, deoarece oamenii se plictisesc repede și au o un attention span mic.
Mai mult decât atât, conform aceluiași studiu, se pare că imaginile generează cele mai scăzute valori de engagement.
Diversitatea conținutului este una dintre cele mai importante practici de marketing în rețelele sociale, o strategie care îi poate face pe urmăritori să rămână aproape de brand în continuare.
Cu atât de multe tipuri de postări disponibile pentru fiecare platformă, a avea un calendar de conținut diversificat nu ar trebui să ridice prea multe probleme.
Odată cu ascensiunea TikTok-ului, dar și a altor platforme de live streaming precum Twitch, a crescut și interesul publicului pentru conținut de tip video sau live.
Utilizatorii de social media vor să consume conținut autentic cu care să relaționeze, iar conținutul de tip video, chiar și cel de tip Reels, este cu siguranță un must în orice strategie de marketing de succes.
2. Să integreze TikTok-ul în strategia lor de marketing
Din punct de vedere al engagement-ului, ultimul studiu global de industry benchmarks realizat de Socialinsider a concluzionat că TikTok este cea mai engaging platformă de socializare a momentului, având un average engagement rate de 5.96%, la nivel global.
Cu toate acestea, foarte multe branduri sunt încă reticente în a integra TikTok-ul în strategia lor de marketing, așa că Instagram rămâne în continuare principalul canal de publicitate.
Deși TikTok este o platformă care ne scoate pe toți din zona de confort și pare să vină natural doar pentru generațiile tinere, orice brand care își dorește să investească în social media pe viitor ar trebui să ia în considerare posibilitatea de a experimenta și cu această platformă.
Pe lângă valorile enorme de engagement organic, TikTok câștigă prin algoritmul inteligent de personalizare a feed-ului în funcție de preferințele utilizatorului, dar și prin aerul fresh, creativ și chiar educativ pe alocuri.
Să luăm exemplul Pepsi România și să analizăm comparativ prezența acestui brand pe TikTok și pe Instagram, cu ajutorul platformei de social media analytics, Socialinsider.
Pe Instagram, Pepsi România are 26k următori, un average engagement rate per postare de 0.61% și un average engagement rate per profil de 56.36%.
Pe TikTok, în schimb, performanța este semnificativ mai bună. Numărul total de următori este de 42k, average engagement rate per postare este de 3.98%, iar average engagement rate per profil este de 602.35%, de 10 ori mai mare decât cea de pe Instagram.
Același lucru se poate observa și în cazul Băncii Transilvania. Pagina de Instagram, cu un număr total de următori de 149k și un average engagement rate per postare de 0.28%, are un scop educativ, fiind canalul de comunicare pentru mesaje informative de identificare a phishing-ului sau o trecere în revistă a documentelor necesare în diferite situații.
Pagina lor de TikTok, în schimb, cu un număr total de următori de 65k și un average engagement rate per postare de 24.27%, este populată de videoclipuri amuzante și provocări în tendințe realizate de creatori de conținut populari, precum Selly sau Edi Brandabura.
3. Instagram devine a pay-to-play platform
Atunci când ești responsabil de gestionarea bugetelor de marketing, presiunea este uriașă, mai ales dacă ne gândim la cât de mult investesc brandurile cunoscute în digital, poate mai mult decât în orice alt domeniu. În acest caz, vorbim despre reclamele plătite.
Având în vedere că valorile de engagement pe Instagram sunt în scădere atât la nivel global cât și local, integrarea reclamelor plătite în strategia de marketing pe această platformă devin o sursă sigură de a aduce conținutul în fața publicului țintă.
Deși reclamele pe Instagram sunt mai scumpe în comparație cu reclamele pe Facebook și performează mai slab în termeni de average CTR, așa cum a demonstrat un studiu comparativ între reclamele pe Facebook versus Instagram, brandurile creative care vor să fie aproape de un public tânăr apelează în continuare la publicitatea plătită pe Instagram.
Iată câteva bune practici pe care le poți adopta pentru a-ți îmbunătăți strategia de advertising pe Instagram:
- Instagram feed este locul în care majoritatea brandurilor își direcționează bugetele de marketing, ceea ce nu e surprinzător deloc, având în vedere că feed-ul este primul feature al platformei și locul în care utilizatorii își petrec cel mai mult timp.
- Cel mai eficient tip de reclamă de pe Instagram care convertește cu succes și face ca banii cheltuiți în reclame să merite investiția este publicitatea făcută pe Instagram story, care are un average CTR de 0.76%.
Așa că dacă încă nu te simți suficient de confortabil în a experimenta cu alte tipuri de conținut sau rețele sociale, reclamele plătite sunt un mod sigur de a ajunge și a te conecta cu audiența țintă, iar aceste sfaturi cu siguranță te vor ajuta să îți îmbunătățești strategia de marketing.
_______________________
Theodora Stanciu, Content Writer la Socialinsider