[Povesti de fotografi] Mirela Momanu: Vreau sa aflu, sa testez si sa descopar dincolo de ceea ce este evident

[Povesti de fotografi] Mirela Momanu: Vreau sa aflu, sa testez si sa descopar dincolo de ceea ce este evident

Curiozitatea și lumina. Lumina blanda sau dura, de dimineata sau de sfarsit de zi. Sunt cele doua elemente care fac din fotografiile urbane ale Mirelei Momanu un dar pentru privitor. Mirela iese des pe strada in cautarea mixului perfect de oameni, contexte si lumina. Si se joaca. Insa, de cele mai multe ori nu o face singura – se simte mai creativa cand iese sa fotografieze in grup.

Mirela are o firma si a inceput fotografia din hobby, dar a ajuns sa castige bani din acest hobby prin publicarea imaginilor ei in reviste si site-uri internationale, sau prin diverse proiecte comisionate. De altfel, s-a intors sa predea la scoala de fotografie pe care a absolvit-o.

" Aceste cautari ma tin pe strada si imi ofera o satisfactie deosebita cand reusesc sa depasesc monotonia cotidianului in care suntem scufundati zilnic, si gasesc acel moment cautat, redescoperit prin ochii mei, filtrat prin imaginatia si viziunea mea, si ulterior oferit privitorilor, ca un dar"

Povestim impreuna despre cum a invatat tehnica fotografiei, despre cum isi foloseste Mirela aparatul intr-un mod creativ, de unde vine inspiratia si cum decurge relatia dintre fotograf si public.

 

Pasiunea pentru fotografie

Am inceput sa cochetez cu fotografia in anul 2009, dintr-o intamplare. Pictam deja, ca hobby, iar la scoala de pictura unde mergeam era planificat si un curs de fotografie. Cum acesta nu s-a materializat, iar eu ma dotasem cu un aparat DSLR, am cautat un curs de incepatori in ale fotografiei, in Bucuresti.

 

Primul tau aparat de fotografiat

Tin minte ca primul aparat de fotografiat mi l-am cumparat in aeroport la Frankfurt, un Nikon 90, pentru ca „arata bine“. Desigur ca primele fotografii au fost neclare, cartea aparatului era mult prea stufoasa, butoanele mult prea multe si complicate in viziunea mea.

Si pentru ca optiunea Auto s-a dovedit cea mai utila, am continuat sa o folosesc fara sa stiu desigur cate optiuni si posibilitati minunate poate avea un aparat de fotografiat.

Primele fotografii au fost de vacanta, dar imi aduc aminte ca aparatul era mult prea greu pentru a-l tine constant in mana sau de gat, prin urmare il foloseam maxim jumatate de ora intr-o vacanta.

 

Tehnica fotografiei

Primul curs in ale fotografiei l-am urmat la « RGB Photography », cursul de incepatori, care a fost exact ce imi trebuia. Razvan Bulus nu numai ca ne-a pus sa citim cartea aparatului, dar ne dadea teme care de care mai interesante, care au declansat partea de creativitate necesara abordarii diferite a cotidianului vizibil.

Ca urmare a sustinerii examenului de finalizare a acestor cursuri, am obtinut si diploma de ‘fotograf’ eliberata de Ministerul Muncii.
Etapa de cautare in ale fotografiei nu s-a oprit dupa sustinerea primelor cursuri, si astfel am urmat cursurile propuse de Francisc Mraz si Gyuri Ilinca, in cadrul ‘Scolii de Poetica Fotografica’, un curs ce a adaugat noi valente si o noua viziune in domeniul exprimariii mele prin fotografie.

Ca mentori ii pot mentiona si pe colegii mei Dan Moruzan si Cornel Hlupina, cu care am demarat un proiect de suflet referitor la abordarea si promovarea fotografiei de strada, respectiv grupul PhotoTeam.
Munca in echipa ne-a deschis noi drumuri in fotografie, lucrarile noastre fiind prezente pe simeze in cadrul expozitiilor din tara si din strainatate, publicate in reviste de fotografie, si prezentate la diverse festivaluri de fotografie.

 

Primii bani ca fotograf

Desi in acest moment fotografia este doar un hobby drag sufletului meu, intrucat in viata de zi cu zi am o firma care activeaza in domeniul de vanzari, respectiv aprovizionarea cu materii prime a companiilor din industria textila, am inceput sa fac bani si din fotografie.

Gluma cea mai des spusa in randul fotografilor de strada este: ”Stii cum se fac bani din fotografia de strada?... Iti vinzi aparatul!“ – dar marturisesc ca este doar o gluma. Se pot face bani, dar mai mult de atat, daca stii sa faci fotografie de strada, poti face fotografie de eveniment, de portret, de sport si multe altele.

Pentru ca fotografia de strada iti educa ochiul si te tine vigilent, iar daca mai adaugi un strop de tehnica bine stiuta, poti ajunge la fotografie de studio, de produs, de fashion.

Primii bani castigati din fotografie au fost ca urmare a publicarii fotografiilor mele in diverse reviste de profil internationale, dupa care am obtinut bani prin vanzarea printurilor fotografiilor prin intermediul site-ului de fotografie One Exposure si mai apoi am continuat diverse proiecte de fotografie cu licee, firme si ambasade.

Mai nou imi place sa predau atat initiere in fotografie de strada, cat si elemente creative de fotografie exeprimentala, in cadrul scolii „RGB Photography“.

 

Tip de fotografii

Daca ar fi sa fac o lista a genurilor de fotografie care imi plac si pe care le practic cu placere, nu as putea defini un inceput si un sfarsit. Stiu doar ca nu pot face fotografie de peisaj, pentru ca sunt cam comoda si nu imi place sa ma trezesc cu noaptea in cap.

Mentionand partea de fotografie de strada, pot spune ca in prezent sunt membru fondator si administrator al grupului international de fotografie de strada ‘On SPOT‘ care este activ pe Facebook si are peste 8000 de membri, si care anual a organizat expozitii de fotografie cu participarea celor mai bune imagini realizate de membrii grupului.

Deci fotografia de strada ramane draga sufletului meu, dar imi place mult sa experimentez si sa folosesc aparatul de fotografiat in mod creativ. Prin urmare am lansat provocarea ‘fotografie urbana experimentala‘ in care ii indemn pe cei care ma insotesc la fotografiat sa foloseasca in mod creativ lumina, unghiurile, diverse accesorii si sa se joace cat mai mult cu aparatul de fotografiat.

De cele mai multe ori rezultatele sunt surprinzatoare, dincolo de ceea ce vedem in mod obisnuit in fotografiile clasice postate pe site-uri sau in media.

 

Inspiratia

In primul rand fotografia de strada reprezinta bucurie pentru mine. Placerea de a iesi sa caut subiecte interesante, bucuria de a bate strazile si de a gasi acel moment sau expresie care ma fascineaza, de a reusi sa le captez in modul meu personal, si nu in ultimul rand, bucuria de a impartasi rezultatele cu cei a caror pasiune este fotografia.

Fiind o fire extrem de curioasa, vreau mereu sa gasesc un loc nou, o situatie noua, un moment special. Vreau sa aflu, sa testez si sa descopar dincolo de ceea ce este evident.

Aceste cautari ma tin pe strada si imi ofera o satisfactie deosebita cand reusesc sa depasesc monotonia cotidianului in care suntem scufundati zilnic, si gasesc acel moment cautat, redescoperit prin ochii mei, filtrat prin imaginatia si viziunea mea, si ulterior oferit privitorilor, ca un dar.

Si nu in ultimul rand, ma inspira lumina. Poate uneori mai mult decat povestile, momentele decisive, expresiile sau conceptualul. Lumina blanda sau dura, de dimineata sau de asfintit, difuza sau in spot, este elementul cel mai creativ pe care il poti folosi in fotografie.

 

Ce te-a invatat fotografia

Cel mai mult la fotografie iubesc partea de socializare. Foarte ciudat pentru un fotograf de strada, cand ies singura la fotografiat, nu mi se „leaga“ imaginile. In schimb, daca ies la fotografiat macar cu cineva, daca nu chiar intr-un grup mai amplu, ideile, cadrele, atmosfera se schimba.

Incep „sa vad“, „sa arat“, „sa povestesc“ si totul se leaga incredibil de bine. Cred ca si din acest motiv am inceput sa tin acele cursuri si workshop-uri de fotografie mentionate mai sus.

Apoi am invatat sa apreciez spontaneitatea momentului (cadrele regizate in mod clar nu apartin acestui gen de fotografie). Pe strada percep prezenta umana (sigur, exista si catei si pisici si alte vietati pe strada surprinse in momente aproape ‘umane’, dar nimic nu se compara cu prezenta oamenilor pe strada sau macar sugerarea lor prin prezenta umbrelor, reflexiilor, etc).

 

Ce ar spune aparatul tau foto despre tine

“Hai la joaca” mi-ar spune aparatul. Iar celorlalti le-ar spune ca ii place ca il scot la plimbare, ca se joaca si el alaturi de mine, ca experimenteaza si vede lumea intr-un mod aparte si nu se plictiseste cu mine niciodata. Plus ca isi face mereu noi prieteni.

 

Un shooting memorabil

Cel mai drag cadru este desigur si cel mai clar in memorie. Pentru mine acesta este imaginea unui catel care sarea ca o minge la usa unei frizerii din centrul vechi. Probabil stapanul era la tuns, si catelul sarea parca pentru a-l vedea mai bine prin geam.

Pana sa declansez, catelul a plecat sa mai dea o tura pe strada, asa ca am dat si eu sa plec... dar dupa cativa pasi, un gand mi-a trecut prin minte “Daca se intoarce? Ia sa vad...” si m-am intors, exact cand catelul revenise la o noua tura de sarituri in dreptul usii. Doar o declansare si momentul a fost captat “Ultimul client” (“Last Customer”) parea ca se grabeste si el la tuns.

 

Fotografii preferate

Prima fotografie care imi vine in minte este cea surprinsa in Gara de Nord, unde desori merg sa fotografiez, este o sursa inepuizabila de cadre speciale. Undeva departe pe un peron, am vazut doi baieti dormind pe scaunele de plastic, iar cand m-am apropiat, am observat ca unul avea sosete albe si celalalt avea... tot o soseta alba, dar de ghips.

 

O alta fotografie preferata este cea surprinsa in Nazare, Portugalia, unde m-am catarat pe un deal foarte inalt aflat in apropierea plajei. Unghiul folosit parca a anticipat cadrele facute acum cu ajutorul dronelor: o imagine de sus, asupra plajei pe care se asterne dantela oceanului, si un personaj singuratic pierdut in acea imensitate de nisip si apa.

 

Tot in categoria favoritelor se inscrie si ultimul cadru de care va povestesc, surprins intr-o plimbare prin Sibiu: un catel nostim s-a ivit la geamul unei masini, cu alura unui neinfricat aparator al stapanilor sai. Un clic si doua mangaieri, iar neinfricatul, aparent fioros bodyguard, a devenit cel mai prietenos si bucuros catel din Sibiu.

 

Relatia dintre fotograf si public

Fotograful surprinde momente cu care rezoneaza, dar momentul cel mai placut este atunci cand imparte viziunea sa cu publicul pasionat de fotografie: daca acesta rezoneaza similar, misiunea fotografului este mai mult decat indeplinita, el reuseste sa ajunga la sufletul privitorilor prin intermediul pasiunii sale.

De multi ani am observat un interes din ce in ce mai amplu pentru fotografie, atat sub forma digitala (pe platformele media), cat si in forma printata (albume, expozitii). Este extrem de interesanta si evolutia aparatelor de fotografiat, care a facut din ce in ce mai facil accesul la captarea si editarea fotografiilor.

Mai mult, o data cu aparitia telefoanelor cu aparate de fotografiat, actul fotografic a devenit aproape universal. Tocmai de aceea este foarte importanta lectura despre fotografie, efortul de a urma eventual cursuri sau de a participa la workshop-uri de fotografie, tocmai in ideea de a ne educa vizual si de a produce imagini care sa depaseasca banalul. Pentru ca vedem sute de fotografii zilnic si ne raman in memorie doar cateva.

Este important ca cei cu adevarat pasionati de fotografie sa isi regaseasca imaginile in acest esalon de “fotografii memorabile”.

 

Ghidul tau personal de etica

In fotografia de strada este foarte important sa respecti anumite reguli de etica. In primul rand oamenii fotografiati pe strada se simt “amenintati“ de declansarea aparatului de fotografiat. De multe ori se feresc sau explicit isi arata nemultumirea.

Prin urmare, este corect sa respecti oamenii si sa nu declansezi decat daca ai un accept macar tacit (un zambet, o privire aprobatoare). Din acest motiv nu fotografiez niciodata oamenii defavorizati si nu fotografiez daca sunt situatii defavorabile. De multe ori surprind o unda de umor prin anumite juxtapuneri, dar este un umor placut si nu ironic sau cinic.

 

Trenduri

Desi fotografia alb/negru a fost la un moment dat un trend, plecand de la clasicii fotografiei de strada si subliniind atmosfera sau povestea imaginii, in momentul de fata, in fotografia de strada domina imaginile color. Se foloseste mult expunerea spot, pentru a evidentia diferentele de lumina, de intensitate a culorii si obtinerea efetului de clar-obcur.
O alta tendinta pe care o observ este acea detasare a cadrelor “intuitive”, acele cadre care presupun o anumita ambiguitate, atat ca subiect, atmosfera sau ca suprapunere si detaliu de imagine.

Sunt acele cadre care evidentiaza o subtilitatea a gandirii, a declansarii la momentul potrivit, in unghiul potrivit si care atunci cand le-ai vazut te-au facut sa spui “Ah, ce as fi vrut sa fie cadrul meu!”

Personal apreciez aceasta tendinta despre stranietatea momentului, factorul inexplicabil, asocierea interesanta a elementelor, povestea preferabil sugerata… si multe alte elemente care definesc mult un stil modern prin care se abordeaza in acest moment fotografia de strada.

 

Recomandari de albume foto

Orice inseamna fotografie clasica de buna calitate, incepand de la Bresson, Doisneau, Brassai si continuand cu fostii si actualii membri de la InPublic (Elliott Erwitt).

Dintre fotografii care ar trebui studiati sau macar vizionati pentru fotografia de strada:
Henri Cartier Bresson, Vivian Maier, Dorothea Lange, Robert Frank, Garry Winogrand.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related