UPDATE: Intre timp, McDonald's, Coca Cola si Pepsi au anuntat suspendarea activitatii in Rusia.
Se discuta intens zilele acestea despre sanctiunile impuse Rusiei de organismele internationale si masurile luate de diferitele companii sau institutii sportive si culturale. Dar oamenii vor mai mult. Publicul pune presiune pe brandurile care au ramas in Rusia.
Organizatia non-guvernamentala cu agenda anti-coruptie TI Ukraine, a distribuit o campanie pe contul ei de Twitter, in care targeteaza branduri globale, predominant din categoria food & retail, a caror strategie in Rusia este business-as-usual. Mesajele campaniei respecta aceeasi structura si fac legatura directa intre activitatea brandurilor in Rusia si finantarea razboiului. Printre companiile targetate se numara Coca-Cola, McDonalds, Unilever sau Auchan.
De altfel, de CocaCola s-a legat si Stephen King, care a luat din nou atitudine pe contul sau de Twitter si a indemnat personal la un boicot impotriva brandului:
O buna parte din brandurile globale au luat oricum masuri in privinta comercializarii produselor lor pe teritoriul Rusiei. In social media exista multa confuzie in privinta companiilor care isi intrerup sau opresc activitatea comerciala - liste din surse sigure pot fi consultate aici sau aici.
Se pune insa si problema responsabilitatii acestor branduri pentru categorii vulnerabile ale publicului rus. Danone a anuntat public ca:
“Am decis să suspendăm toate proiectele de investiţii din Rusia, dar în prezent ne menţinem producţia şi distribuţia de produse lactate proaspete şi de alimentaţie pentru sugari, pentru a satisface în continuare nevoile alimentare esenţiale ale populaţiei locale”.
Asadar, brandurile vizate sunt intr-o pozitie delicata acum si au de facut strategii si calcule financiare, dar si de vieti umane.
Iata campania TI Ukraine, pe larg: