Putini profesori din seria noastra au vorbit despre maturitatea si bunul simt al noilor promotii de studenti. Madalin Nitis, General Manager MAINSTAGE | THE AGENCY si profesor asociat SNSPA, spune chiar ca sunt mai pregatiti pentru intrarea in industrie decat erau, de exemplu, cei din generatia lui. Studentii de azi pot spune cu lejeritate faptul ca cel mai mare defect al lor e nerabdarea, iar asta se pare ca functioneaza in beneficiul lor, chiar daca nu ajung antreprenori din prima zi.
Madalin isi aminteste despre cum primele emotii din spatele catedrei au fost risipite de atitudinea receptiva si proactiva a studentilor si despre cea mai importanta provocare cu care se confrunta in fata lor, aceea de a-i tine mereu interesati.
"Alta provocare este sa nu uit ca am fost si eu student, sa nu fiu prea strict sau insistent in ceea ce priveste respectarea prezentei sau trimiterea temelor. Incerc sa fiu mai flexibil, sa imi aduc aminte cum eram si eu."
Povestim in continuare despre stilul de predare al lui Madalin, despre felul in care a invatat publicitate, desi nu avea timp sa ajunga la cursuri in facultate, orizonturile oamenilor de comunicare si posibiltatile de conectare intre universitati si industrie.
Istoria ta de predat
Am cochetat cu ideea de predat de cand am inceput sa lucrez in advertising. Cam prin 2008-2009, dupa ce am terminat Scoala IAA, modulul 1, am fost invitat sa tin un curs despre client service la Conferintele Teach Me.
Eram oarecum la inceput si eu in cariera de advertising, dar am vorbit studentilor aspiranti la aceasta industrie si m-am simtit destul de confortabil cu ei sa impartasesc pasii prin care am trecut, cei de care, pana la urma, erau interesati si ei. Apoi, usor usor, am fost invitat si la alte evenimente, dar si la cursurile de la SNSPA, ASE, FJSC samd, sa tin scurte prezentari studentilor despre advertising, marketing sau cariera mea.
In prezent am devenit profesor asociat la SNSPA, facultatea de Comunicare si Relatii Publice si predau aici din 2020.
Începutul la catedră
Am avut emotii pentru ca mi se pare ca asteptariile studentilor sunt intr-o anumita directie pentru un profesor practicant, dar fara cariera in invatamant, asa cum sunt eu. Credeam si cred in continuare ca studentii se asteapta la altceva de la o persoana care lucreaza efectiv in industrie. Si anume sa fie mai surprinzator, mai ancorat la tot ceea ce se intampla in prezent, sa vina cu informatii ‘’picante’’ din industrie. De asemenea ma asteptam sa fiu challenge-uit in cursuri, sa mi se puna intrebari incuietoare samd.
Insa am descoperit ca studentii au foarte mult bun simt, ca vin cu inima deschisa si daca stiu ceva mai mult decat mine, chiar contribuie in mod constructiv la curs.
Provocări în misiunea de a-i învăța pe alții
Provocarea cea mai mare este sa le starnesc interesul, sa le captez atentia. Cea mai mare frica a mea este sa nu devina un curs monoton, la care studentii nu sunt atenti si la care sa astepte cu nerabdare pauza. Drept urmare incerc foarte mult sa ii implic in poveste inca de la inceput.
Alta provocare este sa nu uit ca am fost si eu student, sa nu fiu prea strict sau insistent in ceea ce priveste respectarea prezentei sau trimiterea temelor. Incerc sa fiu mai flexibil, sa imi aduc aminte cum eram si eu, si ca studentii au mai multe provocari in acelasi timp cu studiile.
Vor sa isi faca o cariera, vor sa se si distreze, eventual vor sa faca si bani. Si toate in acelasi timp. De aceea trebuie sa fim intelegatori ca profesori si sa incercam sa ii atragem prin valoarea informatiilor oferite si nu prin constrangeri.
Stilul tău de predare
Din dorinta de a-i implica in curs inca de la inceput, ii rog pe toti sa se prezinte in urmatorul fel: Numele, preocuparea prezenta si ce-si doresc sa faca in viitor (din punct de vedere cariera bineinteles). In acest fel pot sa imi dau seama daca si ce experienta au in domeniu in present, ca sa-mi ajustez discursul.
De asemenea imi dau seama care sunt preocuparile lor viitoare. Spre exemplu, am fost la un curs unde 80% din cei prezent doreau sa se faca antreprenori. Si atunci mi-am ajustat discursul prin a prezenta oportunitatile de afaceri din materia pe care o aveam de predat.
Eu imi notez toate acestea si pe masura ce interactionez cu studentii individual in cadrul seminariilor sau a temelor, incerc sa fac referire la ce isi doresc ei sa devina. Incerc sa le dau si sfaturi de cariera in acest sens, pe langa materie. Am vazut ca apreciaza foarte mult si mi-au trimis feedback in acest sens.
Ce cursuri predai
In prezent predau materia Managementul Evenimentelor la SNSPA, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, master, anul 2. Am inceput acest curs din anul 2020 si acum sunt deja la a doua generatie de studenti. In viitor, imi doresc sa predau si la alte facultati si alte specializari, in masura in care imi va permite timpul.
Cât contează teoria
Teoria e foarte importanta. Nu sunt adeptul doar a ‘’learning by doing’’. Cel mai bun echilibru in invatare este in a combina teoria cu exemple practice. Nici doar teorie, nici doar exemple practice. Ci ambele.
Spre exemplu, la curs prefer sa vorbesc despre teorie, iar la seminar sa dau ca tema un proiect real pe care studentii sa il duca la capat, contribuind la proiect cu fiecare tema. Iar la sfarsitul semestrului fiecare student va avea un mini plan de afaceri cu care se pot duce sa caute investitori, daca vor.
Un curs memorabil
Un curs memorabil a fost atunci cand l-am invitat ca speaker pe Bogdan Radulescu, Head of Partnership & Sales la Untold. Studentii au fost foarte captivati de exemplele practice din cadrul festivalurilor Untold si Neversea si au fost foarte recunoscatori sa stea de vorba cu un profesionist din industrie.
In urma acelui curs mi-am propus sa aduc cel putin unul-doi invitati speciali pe semetru, astfel incat studentii sa aiba cat mai mult contact cu indusrtia reala in care vor activa.
Cum te văd studenții tăi
Sper sa ma vada ca o persoana relaxata, un profesor aproape de ei si de preocuparile lor, pe care pot sa il concacteze si in afara cursului ca sa ceara un sfat. De aceea ii incurajez pe studenti sa imi scrie oricand pentru o intrebare sau un sfat, chiar si la cativa ani dupa ce termina masterul. Piata e mica si sunt convins ca studentii de azi imi pot fi colegii de maine.
Noile promoții de studenți
Ma surprinde maturitatea si bunul simt. Oamenii par mult mai preocupati de cariera decat eram noi. Sunt mai bine documentati, la curent cu trend-urile si mai seriosi. Din acest motiv sunt mai pregatiti pentru industrie decat eram noi.
In acelasi timp, par si mai putin rabdatori fata de angajatori, vor sa sara etape, vor sa fie ‘’antreprenori’’ din prima zi de munca daca se poate. Sunt convins insa ca acest curaj le va face mai mult bine, decat rau si ca orice experienta, chiar daca nu va fi cea mai placuta, ii va face mai buni.
Ce fel de student ai fost
Din pacate, am fost un student care nu prea a dat pe la cursuri pentru ca am avut full time jobs din primul an de facultate. Drept urmare, am fost nevoit sa improvizez mult la cursuri si la evaluari, ceea ce m-a facut sa ma adaptez rapid in situatii necunoscute, cred eu.
Cum ai învățat tu publicitate
M-a ajutat mult Scoala IAA pe care am facut-o dupa facultatea de Marketing. Am avut ocazia sa cunosc profeisonisti din industrie, sa imi fac un networking solid si sa schimb idei cu colegi care lucrau la fel ca mine, in industrie.
O recomand oricarui student care termina o facultate cu profil de comunicare sau marketing. Apoi am citit mult, nu doar carti de profil. Ci si de istorie sau strategie de razboi. Ca oameni de comunicare si marketing trebuie sa ne largim putin perspectivele, pentru ca avem de invatat din orice domeniu.
Industria și universitățile
Schimbarile o sa fie constante in sens ca evolueaza industria si tehnologia, insa deja se fac eforturi in a apropia zona universitara de cea practica. Exista programe gen MentorIAA si AcademIAA care au deja rezultate vizibile.
Nevoile școlii de comunicare
E nevoie de cat mai multa practica, de cat mai multe programe de internship coordonate din ambele parti, de zilele portilor deschise la agentii si companii, de targuri de joburi sau expozitii, petreceri sau orice alte mijloace de a apropia studentii de cat mai devreme posibil de industrie.
Take-aways din pandemie
Capitalul uman e cel mai important. De asemenea, e din ce in ce mai greu sa pastrezi oamenii in companie, exista un flux foarte mare de resurse intre firme si chiar un exod al oamenilor din publicitate catre freelance, antreprenoriat sau IT.
Am invatat ca trebuie sa te pozitionezi cat mai supportive fata de angajati, sa le oferi toate conditiile si sa ii ajuti sa se simta in siguranta ca sa poata crea. As include la facultati cat mai multe infomatii despre managementul resurselor, oamenilor.
Am ajuns sa constat ca aceasta e cea mai mare provocare. Sa tii oamenii interesati si productivi pe termen lung, cand exista atatia factori externi care ii pot afecta sau pur si simplu distrage de la pasiunea lor.