Cu orice plan am fi inceput acest an, undeva, in capul listei era o * de atenționare, clauză specială a contractului nostru cu viitorul. Să fim pregătiți pentru orice (e mai rău). Raluca Mihalachioiu și Simona Dan, Managing Partners The Public Advisors, au învățat din anul precedent să se adaptaze la neprevăzut pentru a putea crea campanii autentice chiar și într-un context dominat de incertitudine. Când vine vorba de previziunile pieței de PR pentru 2022, Raluca își dorește să vadă abordări autentice și o comunicare care reușește să treacă dincolo de ecrane. Simona simte că oamenii au nevoie mai mult ca niciodată de reconectare, de aceea crede că în acest an va crește popularitatea thought leadership-ului.
Am lucrat din toate anul trecut, proiecte de management de reputație la nivel înalt, proiecte de construcție de categorie, gestionare de crize de imagine, însă unele proiecte au avut altă încărcătura, cum e cea emoțională. Deși aceste proiecte au fost mai greu de gestionat în vremuri de pandemie, rezultatele și toată munca depusă ne-au dat și multă energie.
Oricum se va dovedi a fi până la final 2022, Simona și Raluca au siguranța că lecțiile adunate din anul precedent și experiența în domeniu le va ajuta să depășească orice provocare. Am vorbit cu ele despre cum își propun să facă asta, despre campaniile la care au lucrat și planurile agenției pentru lunile ce urmează.
Cum ați intrat în 2022
Raluca: Întrebarea îmi aduce aminte de o discuție de la trecerea dintre ani, când ne-am dat seama că nu s-a schimbat ceva neapărat odată cu schimbarea anului, că tot în pandemie suntem și în 2022. Însă acum avem cu un în plus de “training” în condiții de pandemie și cred că acesta este un lucru bun. Poate nu putem plănui pentru un an, dar știm ce facem în următoarele săptămâni, acționăm cu resursele pe care le avem la îndemână, ne adaptăm, însă păstrăm obiectivele într-un cadru mai larg, we keep our eyes on the ball, cum ar veni.
Ca agenție, noi ne-am adaptat foarte ușor condițiilor setate de pandemie. Însă acum ne facem ușor-ușor revenirea la normal, la birou. Mai ales că acum avem un birou nou, proprietatea The Public Advisors! Și de abia aștept anul acesta să amenajăm terasa noului birou :).
Noi am funcționat foarte bine în sistem hybrid dinainte să intrăm în pandemie, nu putem spune că am obosit în acești aproape doi ani. Așadar, aș spune mai entuziasmată, anticipând că va veni și vremea post-pandemie când vom putea să ne vedem clienții și partenerii de business și face-to-face, și chiar să ne întâlnim fizic clienții pe care i-am câștigat în perioada aceasta, însă pe care i-am întâlnit și cunoscut exclusiv online.
Simona: La început de 2021 eram cu toții încă în prima fază de încercare de soluții pentru pandemie, cu fake news-uri despre vaccin și multe păreri împărțite. Deși fake news-urile nu au dispărut, dimpotrivă, anul acesta suntem mai optimiști pentru că știm că există soluții, oamenii au devenit mai receptivi și, deși nu avem un verdict, am învățat să lucrăm mai bine cu incertitudinea, să o tolerăm, fără să o lăsăm să ne afecteze total activitatea.
Cred că prudența își are locul ei în multe situații, dar nu cred că e cuvântul principal care ne ghidează anul acesta. Noi vrem să venim în ajutorul clienților și să aducem energie bună, optimism, care cred că are un drum dublu. Din pandemie am hotărât să lucrăm cu clienții care ne oferă o energie bună și care investesc în proiecte relevante, pentru ei și pentru contextul social actual.
Cât despre oboseală, sper să vină de la petrecerile colegelor care s-au logodit anul trecut! :) Și, bineînțeles, ne dorim oboseala frumoasă, a proiectelor închegate. Așadar, intrăm cu multă energie bună, planuri de a ne crește echipa, sediu nou și modern. Sună a optimism, nu? :)
Ce v-a încântat & ce v-a bulversat la 2021
Raluca: În 2021 mi-a plăcut mult faptul că ne-am mutat în casă nouă. Este incredibil ce senzație de bine primim când venim la birou și ne simțim aproape ca acasă. Conceptul noului nostru birou este de working loft, și cred că se potrivește foarte bine cu stilul nostru de muncă pre pandemie și pandemie, unde am realizat că fiecare dintre spații oferă beneficii diferite.
Și anul trecut am întâlnit, în situațiile de pitch, o atitudine care, din punctul meu de vedere, trebuie revizuită: lipsa transparenței din pitchuri. În primul rând, declararea bugetului dinaintea pitch-ului este un lucru de bun simț. Nu poți compara proiecte cu patru zerouri cu cele de cinci zerouri, oricât de creative și de succes pot fi primele. Ambele necesită un efort de pregătire și gândire diferite. Nu te poți tocmi la fața locului în asemenea situații, nimeni nu o face, așadar e greșit să crezi asta. De asemenea, transparența în ceea ce privește lista de participanți e importantă pentru noi în setarea așteptărilor corecte. Cu tot respectul pe care îl avem pentru freelanceri, avem nevoie să știm despre calibrul participanților care participă la un pitch.
Ne dorim ca viitorii noștri parteneri de business să înțeleagă că viziunea unei agenții este mai amplă și de cursă lungă, și nu poate fi comparată cu suportul temporar a unui freelancer, care te poate ajuta cel mult cu proiecte extrem de punctuale, și care dacă nu fac parte dintr-o strategie pe termen lung, ele nici nu rentează. Cred că mai este loc de educare în piață.
Simona: Anul trecut The Public Advisors a fost în top șase agenții de PR din România după gradul de satisfacție al clienților. Ne bucurăm mult când proiectele și munca noastră aduc nu doar rezultate ci și mulțumire din partea partenerilor de afaceri.
Ce a fost bulversant în 2021 a fost amorțirea sau înghețarea cu totul a unor sectoare economice, fapt ce ne-a făcut să pierdem anumite proiecte. Însă lucrul acesta a fost și un mod de a testa piețe noi și de a obține clienți din domenii noi, la care poate nu ne-am fi gândit înainte.
Credeam că piața de PR s-a mai maturizat și companiile au început să valorifice munca piariștilor cum se cuvine. Însă nu e chiar așa. Încă văd companii care se descurajează când acțiunile de PR nu produc direct vânzări. Unii dintre ei au învățat asta în timp, însă ducem muncă de convingere în continuare pe subiectul acesta.
Cum arată rezoluțiile pentru noul an
Raluca: În 2021 ne propusesem să mutăm The Public Advisors într-un nou birou, și asta s-a întâmplat! Anul acesta avem ca prioritate să amenajăm și terasa agenției :), care a rămas restantă de anul trecut. De aceea, în 2022 ne dorim să petrecem mai mult timp împreună, și credem că acum avem cadrul perfect pentru asta. A fost un perfect-timing :) Vrem să primim primăvara la birou!
Anul trecut ne-am dorit să ne vizităm din nou clienții, și nu prea a fost posibil. Am avut multe proiecte de succes ale căror roade am fi vrut să le sărbătorim la un pahar bun cu toată lumea. Planul rămâne în picioare pentru anul acesta, în schimb.
Simona: Anul trecut a fost important să continuăm să operăm aproape 100% digital, și cred că asta a mers foarte bine. Am reușit să implementăm proiecte de rang înalt din zona de management de reputație, strategice, dar și proiecte cu încărcătură emoțională mare. Privim cu ochi mari către 2022 și în continuare vrem să ne creștem echipa care, btw, a rămas aproape neschimbată în ultimii cinci ani. Cine vine la noi, cam stă :), rata noastră de retenție fiind mult mai mare față de media pieței. Nu cred că ne facem rezoluții, ci mai degrabă ne pregătim continuu ca noul an să ne găsească cu forțe proaspete.
Principalele planuri pentru 2022
Raluca: Așa cum am mai zis, ne dorim să ne mărim echipa și să lucrăm și mai mult pe partea de tech start-ups care cred că este o nișă în continuă creștere.
Simona: Ne dorim să dezvoltăm mai multe intervenții de comunicare strategică pentru clienții noștri și mai puțin pe partea de proiecte cu un singur “glonț”.
Ce s-a întâmplat cu PR-ul în 2021
Raluca: În pandemie, în general, și inclusiv în 2021, s-a creat mai mult conținut. Este din ce în ce mai ușor de înțeles cum PR și digitalul fac o treabă foarte bună împreună. Alt lucru e digitalizarea pieței de PR. Am lucrat pe proiecte de anvergură exclusiv online. Deși asta vine la pachet câteodată cu missing the human connection, modul work-from-home sau digital mode a adus totuși rezultate.
Simona: Am văzut multe branduri în pandemie care au ales să combine diverse activități de media, PR și digital pentru a avea un impact mai mare. Conținutul de pe fiecare canal e o investiție în sine, nu se pot compara, fiecare aduce rezultate diferite, însă, se pot, în schimb, potența.
Cum credeți că va evolua piața în 2022
Raluca: Ne mutăm încet, încet, către era post Covid și asta înseamnă un nou mod de adaptare. Unele audiențe au crescut și s-au dezvoltat în perioada aceasta (Generația Z, mai ales), însă așteptările noastre ale tuturor din partea brandurilor s-au ridicat la un nou nivel. În pandemie am căutat autenticitatea adevărată din partea lor, umanitate, și lucrul acesta va continua și în viitor. Digital storytelling-ul va fi un trend care va putea să susțină acest lucru foarte bine.
Simona: Credem că activitățile de influencer marketing vor continua să crească și mai mult, mai ales în România, inclusiv la nivelul micro influencerilor. Pentru că ne-a lipsit mult partea aceasta de conectare și comunicare în pandemie, cred că zona de thought leadership va crește în popularitate. Recunosc că îmi este dor de conferințele de specialitate în comunicare, care atrăgeau toți specialiștii într-un singur loc. Acum ne vedem online, însă ideea rămâne, nevoia de conectare a liderilor din industrie nu poate fi ignorată indiferent de timpurile pe care le traversăm, dimpotrivă, devine mai necesară, ca o nevoie de concret.
Trenduri care pot apărea & trenduri care ar trebui să dispară
Raluca: Zona de de Live video PR cred că are potențial și mi-aș dori să văd mai mult curaj în România în a o folosi. Față de TV, care implică mai puțină plasticitate, Live video-urile comunică mai multă autenticitate și potențial de conectare cu audiența. Cât despre lucruri pe care vreau cu desăvârșire să rămână în urmă sunt: conținutul de tip senzațional, comunicarea care dezinformează, sau fake news-urile. Știu, visez frumos :) Însă ce mi-aș dori mult să rămână în 2022 este comunicarea super-autentică, ce ajunge “dincolo de ecrane”, și acțiuni umanitare din partea mai multor branduri.
Simona: Zona de e-commerce a crescut foarte mult anul trecut, chiar în ultimii doi ani, și am văzut asta și din prisma clienților noștri. PR-ul poate amplifica acest trend, într-un mix bun cu partea de digital. Ce mi-aș dori să lăsăm în 2021? Trendurile sau acțiunile nesănătoase ale unor branduri de a profita pe seama pandemiei.
Cum a fost 2021 pentru agenție
Raluca: Anul 2021 a fost un an digital. Și cred că la bază 2022 va fi la fel, doar că sperăm să avem liber la mai mult offline, la mai puține temeri la întâlniri, la mai multe concerte și evenimente. Părțile mai puțin bune au însemnat clienți care nu și-au mai putut efectua activitatea în noile condiții și au trebuit să renunțe automat la sprijinul nostru. Însă acesta nu a fost un lucru rău neapărat, ci a fost o adaptare. În 2021 am generat și business nou, și ne-am orientat și către un profil nou de clienți, fapt ce ne-a motivat să continuăm să ne creștem echipa.
Simona: Deși a fost trist să vedem cum în 2021 unele sectoare economice au fost practic înghețate de criza de sănătate, economică, și cea de personal, a fost loc și de creștere pentru alte sectoare. Mulți dintre clienții The Public Advisors au crescut organic în perioada din pandemie și pentru că s-a schimbat comportamentul utilizatorului, vezi partea de online shopping, și asta a impactat într-un mod pozitiv mai multe zone (e-commerce, logistică, distribuție etc).
Cele mai speciale proiecte la care ați lucrat anul trecut
Raluca: Am lucrat din toate anul trecut, proiecte de management de reputație la nivel înalt, proiecte de construcție de categorie, gestionare de crize de imagine, însă unele proiecte au avut altă încărcătura, cum e cea emoțională. Deși aceste proiecte au fost mai greu de gestionat în vremuri de pandemie, rezultatele și toată munca depusă ne-au dat și multă energie. Menționăm aici campania de conștientizare a depresiei în rândul adolescenților, ce a avut în prim plan filmul Otto Barbarul, al cărui mesaj a fost adresat în principal adulților, ca parte din problemă și mai ales soluție. Campania s-a numit NU da doar cu SEEN. Cateva execuții aici:
Simona: Pe același filon al susținerii cauzelor sociale, campaniile lunare ale Asociației Zi de Bine, înființată de Melania Medeleanu, ne-au antrenat resursele într-un mare fel. Menționăm câteva dintre campanii: “Tehnologie și mobilitate pentru persoanele cu dizabilități de vedere”, camere de audiere adaptate minorilor “LocDeBine”, “ClaseDePoveste” pentru copiii proveniți din medii vulnerabile.
Ce campanii v-au atras atenția în 2021
Ne-a plăcut mult ce a făcut Spotify la cererea lui Adele. Faptul că, la cererea ei argumentată, au scos butonul de shuffle pentru momentele în care asculți albumul unui artist mi se pare un “real-time PR” extraordinar. Nu cred că a fost planificat.
Ce ați învățat din anul precedent
Raluca: Să ne adaptăm. Credem că ne-a ieșit foarte bine. Am adus proiecte noi în agenție, echipa a început să crească (și vrem s-o mărim și mai mult!), ne-am luat energie din proiecte când lucrurile în general nu arătau prea roz.
Simona: Am învățat să lucrăm cot la cot cu oameni și companii care investesc în strategii pe termen lung și proiecte relevante pentru stadiul actual al lucrurilor. Și, după o lungă perioadă de restricții on & off, să ne bucurăm cu adevărat de prezența celorlalți.
Cuvinte care să ne însoțească în 2022
Raluca: Îndrăzneală.
Simona: Candoare & Autenticitate.
2022 SIGUR va fi anul:
Raluca: tigrului :)
Simona: reuniunilor :)