[Veterani media] Nicoleta Rătescu: Dacă le știi pe toate de la început, unde mai e misterul, unde mai e plăcerea descoperirii?

[Veterani media] Nicoleta Rătescu: Dacă le știi pe toate de la început, unde mai e misterul, unde mai e plăcerea descoperirii?

Daca nu iti mergea faxul, trebuia sa te urci in troleibuz si sa te duci la agentia unde trebuia livrata monitorizarea campaniei unui client. Sa-i spuna cineva asta unui junior, in media. N-ar crede. Dar asa stateau lucrurile in industrie, acum ceva ani, dupa cele povestite de Nicoleta Rătescu, Managing Director Media Concept Store.

Incepem o serie editoriala dedicata specialistilor in Media si ii intrebam despre cum au evoluat lucrurile in industrie de cand au inceput ei si pana azi, despre povestile adunate de-a lungul timpului si despre cum arata parcursul lor personal:

"Am fost de la director de vanzari in televiziune si radio, la director de programe locale in televiziune, am condus o companie de instore marketing si una de media, pana am deschis, impreuna cu alte patru colege si prietene, Media Concept Store".

Doua lucruri au ramas constante in povestea Nicoletei, faptul ca i-a placut intotdeauna domeniul si faptul ca munceste cu un super drag.

 

Context

In anii ‘90 erai fericit daca prindeai un loc de munca, indiferent unde era el. Eu terminasem facultatea in ‘97 si imediat am intrat ca profesor suplinitor la o scoala generala, doar pentru a nu sta acasa, pana reuseam sa imi gasesc un loc de munca la privat.

Stiam ca nu aveam sa urmez calea profesoratului si toate eforturile mele se concentrau in a nu ma angaja la stat, impinsa de mirajul teritoriilor noi, neexplorate si pline de posibilitati.

 

Cum ai intrat in media

Eu terminasem Facultatea de Educatie Fizica si Sport, iar la momentul respectiv nu existau institutii care sa pregateasca oameni pentru posturi valabile in industria de media. Parintilor mei le-a fost foarte greu sa inteleaga si cred ca a durat mai mult de 10 ani pana au inteles ce inseamna vanzari publicitate in televiziune.

In cazul meu, sansa mi-a fost acordata de Nora Marcovici, care era Director Vanzari&Marketing Prima TV si care m-a angajat ca asistenta personala, ulterior lasandu-ma sa conduc departamentul de Vanzari al Prima TV.

Procesul de invatare a fost unul aplicat, la locul de munca, trebuia sa intelegi repede si sa executi si mai repede. Bineinteles au mai fost si consultanti americani care incercau sa ne infuzeze informatii din industria media, dezvoltata in ultimii 100 de ani, precum shot-ul de expresso, concentrat.

 

Peisajul media din acea perioada

Nici nu-mi mai aduc bine aminte, dar parca erau doar 5 televiziuni pe piata, se vindea la Rate Card cu discount, Prima Tv fiind prima televiziune care a introdus pe piata conceptul de vanzare la CPP.

Actiune extrem de curajoasa, dar si anevoioasa, de a sparge tiparele de vanzare, ce se impamantenisera pe piata, chiar daca nu de mult timp, dar aia era norma si cu greu se lasau oamenii convinsi.

Ce imi aduc aminte e ca, daca nu iti mergea faxul, chestiune care se mai intampla, trebuia sa te urci in troleibuz si sa te duci la o agentie unde trebuia livrata monitorizarea campaniei unui client. Cam astea erau mijloacele si solutiile in acei ani.

 

Perspectiva asupra industriei, la inceput

As vrea sa dau un raspuns demn de o postulare, dar cand ai 20 de ani nu prea-ti bati capul cu analize asupra industriei, eram doar foarte happy ca aveam un job care imi placea, colegi minunati, viata era frumoasa, deci banuiesc ca si perspectiva mea asupra industriei era mijlocita de acest sentiment.

Munceam cu un super drag si implicare, lucru care nu s-a schimbat nici in ziua de azi.

 

Ce-ti place la acest domeniu

Sa-ti spun drept, nu-mi displacea nimic, totul era atat de nou si strain de ceea ce facusem pana atunci, incat, pentru mine mersul la munca ma entuziasma teribil.

Acum, din perspectiva agentiei pe care o conduc, cel mai mult imi place acest context in care am putut sa-mi dezvolt creativitatea.

Atat eu cat si colegele si colegii mei, am creat acest mediu in care brainstormam fara sa conteze ce scrie pe cartea de vizita, pentru ca, sunt de parere ca fiecare din noi are resurse creative infinite, care ocrotite, incurajate si puse in contextul potrivit pot duce la performante exceptionale.

 

Schimbari pe parcurs

In primul rand, metodele de masurare a tuturor canalelor media, care au revolutionat modul in care se vinde media, dupa care, era digitala, care a rescris ordinea reimpartirii bugetelor si a modului in care interactionam cu media.

De disparut a disparut resursa umana, care sa aiba motivatie, entuziasm si implicare si care din pacate nu a fost inlocuita cu nimic, caci la noi nu e ca in constructii, mai facem o infuzie de mana de lucru din alte tari si se rezolva, cel putin pe termen mediu.

 

Structura agentiilor

Acum stii cum e, fiecare Marie cu palaria ei, din punctul meu de vedere vad o evolutie in sensul aparitiei unei specii hybrid, care impleteste media cu creatia.

Odata cu dezvoltarea digitalului au aparut si clienti care isi bazeaza intreaga strategie de comunicare pe acest canal, dar ca pentru orice lucru-n viata, e bun echilibrul.

Noi nu traim doar in digital; in fizic, ne mai si deplasam, ne uitam la o emisiune, vedem un film, citim o revista, fie ea doar la coafor sau la stomatolog si suntem atinsi de mesaje pe tot parcursul zilei.

 

Parcursul tau in industrie

Am fost de la director de vanzari in televiziune si radio, la director de programe locale in televiziune, am condus o companie de instore marketing si una de media, pana am deschis, impreuna cu alte patru colege si prietene, Media Concept Store, agenție de comunicare independentă ce activează de 12 ani pe piața din România.

Cu misiunea de a crea și implementa strategii inovative și eficiente pe care brandurile să își bazeze dezvoltarea și consistența în comunicare.

Incepand cu 2019, Media Concept Store este si membru fondator al retelei de agentii de comunicare independente SEEnthesis, ce activeaza in centrul si sud-estul Europei si detine pozitia de Chairman prin persoana Mihaelei Paduraru.

 

Alternative profesionale

In momentul in care devii antreprenor, incepi sa explorezi si alte directii, nu am ramas 100% in media& advertising, am avut si alte linii de business unele mai de success, altele nu prea, dar intotdeauna am ales sa investesc resursele in lucruri ce ma entuziasmeaza.

Am ramas in industria asta pentru ca imi place.

 

Proiecte preferate

Kiss FM a fost un proiect drag, la care am lucrat de la lansare, din pozitia de director de vanzari si care mi-a permis sa construiesc o structura care s-a dovedit eficienta.

Media Concept Store, proiectul meu de suflet, care m-a imbogatit cu prieteni minunati, atat colegi, cat si clienti, si care mi-a oferit nenumarate satisfactii, de la castigarea unui premiu Gold Young Lion – Design la Cannes Lion in 2013, de catre echipa agentiei, pana la productia si organizarea evenimentului “ Cel mai mare Water Slide din lume” si multe altele.

 

Ce le-ai transmite juniorilor din industrie

Sa-si gaseasca motivatia, entuziasmul si hotararea. Daca le stii pe toate de la inceput, unde mai e misterul, unde mai e placerea descoperirii?

 

Perioada pandemica

Marcomul a facut super eforturi sa se adaptaze noilor conditii si unii s-ar putea sa fi facut o treaba chiar prea buna din aceasta adaptare.

Interactiunile fata in fata, la o gura de cafea, care iti permiteau sa dezvolti o relatie normala, umana, empatica, cu o alta persoana si care fac parte din bogatia vietii, s-au redus aproape la zero. Speranta mea este ca macar 50% din modul de a intra in legatura unii cu altii sa revina la ceea ce cred ca reprezinta normalul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related