[Marcom 2022] Al Kamara: Se va pune accentul pe conținutul interactiv, pe realitate augmentată și tot ceea ce oferă nou acest concept de metaverse care ne va invada, fără doar și poate, viețile

[Marcom 2022] Al Kamara: Se va pune accentul pe conținutul interactiv, pe realitate augmentată și tot ceea ce oferă nou acest concept de metaverse care ne va invada, fără doar și poate, viețile

Am banii ăștia: ce pot să fac cu ei? Această mentalitate este încă destul de întâlnită în industria de comunicare, și Al Kamara, CEO Wave Divison & CEO WeContent festival, își dorește foarte mult ca tipul acesta de abordare să fie depășit. Nu contează nici măcar de câți bani este vorba, dacă sunt mulți sau puțini, ci de viziunea mercantilă cu care marcomul din România s-a obișnuit prea mult: rezultate rapide cu investiție minimă. 

Cred că a venit vremea să ne gândim la ce înseamnă valoarea adăugată în domeniul marketingului, nu doar să bifăm niște dorințe ale clientului fără a-l consilia, fără a fi sincer cu ceea ce domeniul nostru de activitate poate oferi și cu potențialul brandului pe care îl reprezintă, spune Al.

Dar Al e optimist. Își concentrează energia pe WeContent, care revine cu o nouă viziune la final de mai, și își propune să schimbe pe cât posibil mentalitatea referitoare la importanța content marketingului, să arate că e un “teren de joacă” cu resurse infinite. Despre toate acestea, povestește el în detaliu în rândurile de mai jos: 

 

Cum ai intrat în 2022

Cred că cel mai potrivit cuvânt ar fi reinventat. Sau poate chiar și mai pragmatic, deoarece și pentru mine, dar și pentru domeniile în care activez a fost o perioadă de încercări, de reevaluări și a fost nevoie de ceva mai multă atenție și pragmatism. Dacă vrei să performezi, să inovezi, nu cred că îți permiți să fii obosit și cred că asta e ceea ce m-a motivat, faptul că trebuie să mă gândesc cum să fim mai buni în contextul dat, în noua ordine a lumii. Dar pot spune că, într-un fel, m-am și odihnit, am avut mai mult timp să analizez dintr-o altă ipostază tot ce se petrece în domeniul content marketingului.

Trăiam și eu ca și ceilalți în vria generată de dorința permanentă de a fi pe val, cât mai sus și cred că perioada aceasta ne-a dat puțin răgaz să ne dăm seama că bun nu înseamnă neapărat mult. Căci și acel mult poate duce la burnout sau la o suprasolicitare care poate dăuna și pe plan personal, dar și pe plan profesional.

 

Ce te-a încântat în 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat

Mă bucură faptul că lumea și-a dat seama ce înseamnă cu adevărat online-ul, cât de importantă e calitatea conținutului, a mesajului, a poveștilor autentice transmise pe platforme digitale specifice, faptul că se dorește stabilirea unei conexiuni directe cu utilizatorul, ceea ce dă greutate oricărei campanii, oricărei acțiuni. Putem vorbi de o legătură emoțională mai șlefuită, ca să zic așa, de faptul că brandurile și organizațiile și-au dat seama cât de multe lucruri depind de content marketing.

M-a bulversat goana unora spre a recupera rapid și lipsit de calitate și consistență tot ceea ce pandemia aceasta le-a luat. Mai e un lucru pe care îl observ și pot spune că e nociv în industrie: domne’, am banii ăștia. Ce campanie pot să fac de ei? Nu vorbesc că sunt mulți sau puțin, mă refer la abordare. Lumea privește mult mai mercantil totul, vrea rezultate rapide, dacă se poate cu investiție minimă și cu rezultate maxime, dar nu înțelege că orice ține de un brand sau de o campanie trebuie construit solid, temeinic, pentru a dura. Cred că a venit vremea să ne gândim la ce înseamnă valoarea adăugată în domeniul marketingului, nu doar să bifăm niște dorințe ale clientului fără a-l consilia, fără a fi sincer cu ceea ce domeniul nostru de activitate poate oferi și cu potențialul brandului pe care îl reprezintă. 

 

Cum stai cu rezoluțiile

Îmi fac rezoluții în fiecare an, săptămână și zi. Îmi place să plănuiesc lucruri mari și apoi să pun pe hârtie cum le putem pune în practică. Pentru 2021, mi-am propus să dau viață unor linii de business noi, sample-box.eu și WeContent.eu. Am reușit să le dezvolt pe amândouă și să le pun în mișcare. În 2022, vreau să facem cel mai frumos și bun eveniment de content marketing din Europa – WeContent Festival 2022. 

 

Planuri & obiective

Din procesul de reinventare, de reevaluare face parte și modul în care am ales să mă raportez la contextul actual, abordând mai pragmatic resursele, dar fără a-mi altera planurile, dorințele și visurile, pentru că fără pasiune lucrurile nu merg în direcția bună. WeContent este un proiect lansat în 2018 sub forma unor conferințe cu speakeri locali și internaționali, cu scopul de a crea un eveniment dedicat celor care doresc să înțeleagă cum funcționează content marketing-ul în atingerea obiectivelor afacerii lor: copywriteri, specialiști în domeniul publicității, content writeri, bloggeri, influenceri, vloggeri, dar și antreprenori dornici de dezvoltare și maximizare a vânzărilor prin conținut de calitate.

După doi ani pandemici de reflecție, WeContent revine cu o nouă viziune la final de mai, între 26-27 mai, la Palatul Știrbei, sub forma unui festival complex, primul și singurul din Europa, cu trei scene, speakeri internaționali relevanți, module și paneluri menite să deschidă orizonturile celor care participă și să ne ajute să avem o părere de ansamblu asupra content marketingului local și global, să descoperim tendințe după pandemie, studii de caz și abordări noi care să ne ajute să consolidăm relațiile cu clienții, să ne creștem business-urile în noua lume, ca să spun așa.

Pentru anul acesta îmi propun să schimb pe cât posibil mentalitatea referitoare la importanța content marketingului. Dorința mea cea mare este ca lumea să înțeleagă că acesta este un “teren de joacă” cu resurse infinite, plin de potential creativ, în care brandurile și companiile trebuie să să-și adapteze focusul în funcție de obiectivele celor cărora li se adresează, fără a face rabat de la calitate. Îmi doresc să fim cât mai cunoscuți în domeniu, să fim vocea, glasul celor care vor să se dezvolte an de an.

 

Schimbări

Schimbarea face parte din orice business, dar ultimii doi ani ne-au forțat să ne adaptăm și mai rapid la noul context și la noile comportamente ale consumatorilor. Wave Division are o experiență vastă în crearea de conexiuni valoroase în magazine. Prin sample-box.eu, luăm această experiență și o aplicăm în mediul online și acasă la oameni. Și aici ne concentrăm pe content marketing. Content-ul face parte din relația dintre branduri și consumatori și doar brandurile care reușesc să genereze conținut relevant și valoros reușesc să rămână competitive.

 

Piața de comunicare în 2021

Cred că anul trecut a fost oglindirea panicilor din 2020. În martie 2020 asistam la o criză, lumea nu știa încotro să-și direcționeze bugetele, outdoor-ul era în moarte clinică, online-ul a trebuit optimizat și abia atunci ne-am dat seama de potențialul enorm pe care îl are content marketingul. A fost ca o lecție târzie, ca atunci când te apuci de facultate după câțiva ani de hoinărit. Lumea și-a dat seama că pentru a fi relevant și pentru a nu pierde bugete, pentru a ajunge la client trebuie să accesezi zone pe care mulți le ignorau în trecut.

Iar 2021 asta a făcut, ne-a scuturat puțin, ne-a făcut mai atenți la calitate, nu la cantitate. Teama de a nu mai vinde, de a nu pierde banii sau de a nu mai ajunge la client/consumator cred că au fost printre cele mai mari frici care au influențat piața. Dar am asistat și la o reinventare a obiceiurilor de consum și a abordării acestora de către companii. Zona de shopping online a cunoscut o creștere rapidă, la fel și felul în care home delivery sau alte domenii adiacente s-au folosit de tot ceea ce înseamnă resursele de marketing. A fost o evoluție rapidă, aparent forțată, dar benefică pentru viitor.

Teama că lumea nu se mai raportează la fel la branduri de când stă mai mult acasă a dus, într-o primă fază, la o redirecționare a bugetelor, chiar și la o anulare a campaniilor sau planurilor pentru 2021, ceea ce a afectat agențiile sau anumite branduri. Nu spun că precauția nu-și are rostul ei în redefinirea bugetelor, dar e important să asculți specialiștii, să te sfătuiești cu cei care ți-au fost alături la bine, căci s-ar putea ca la greu să se sedimenteze relația și să iasă lucruri bune, dincolo de aspectul tranzacțional al relației client-agenție.

Ca o concluzie, cred că teama de necunoscut a fost cea care a influențat cel mai mult piața. Însă trebuie să avem în vedere faptul că abia de acum încolo aceste consecințe își vor face simțită prezența în mod real și profund și că lumea va trebui să se recalibreze, să își evalueze bugetele și domeniul de activitate și să acționeze în consecință.

 

Previziuni

Vreau să fiu optimist și să spun că am învățat cu toții din lecțiile acestui trecut recent neașteptat și că în 2022 vom folosi mai mult resursele și uneltele descoperite și reinventate în pandemie. Ar fi bine să abordăm această perioadă de regenerare mondială ca pe un factor catalizator spre reinventare și reorganizare. Multe domenii se vor concentra pe online, pe livrarea de conținut autentic și valoros pentru comunități și clienți, va crește tot ceea ce înseamnă conținut video, podcasturi, se va îmbunătăți user experience, se va crea conținut axat pe o mai bună cunoaștere a consumatorului, care și-a schimbat și el, la rândul lui, abordarea și prioritizarea nevoilor.

Se va pune accentul pe conținutul interactiv, pe realitate augmentată și tot ceea ce oferă nou acest concept de metaverse care ne va invada, fără doar și poate, viețile, se va îmbunătăți experiența clientului în ceea ce privește evenimentele online, deși există o nevoie mare de socializare offline, se va merge pe informație segmentată, sintetizată, pe vizual informațional sub formă de grafice care să sintetizeze ceea ce până acum primeam în pagini întregi pe care le conspectam pentru a le înțelege și internaliza.

 

Trenduri

Content marketingul cred că are șanse să devină un stâlp și mai important în ceea ce privește comunicarea. El va trebui, cu siguranță, readaptat de la an la an, dar ceea ce trebuie să reținem este că trebuie să ne concentrăm pe o înțelegere profundă a produselor și serviciilor și pe inovație. Să fim în pas cu vremurile, cu tot ceea ce înseamnă adaptare la noul online, să folosim content marketingul în cât mai multe paliere pentru a îmbunătăți experiența celor la care vrem să ajungem. Restricțiile din ultimii doi ani ne-au arătat că, uneori, pentru branduri, conținutul original și comunicarea sunt singura cale de a ajunge la consumator, la client, singurul liant dintre brand și el.  

Cred și sper că va crește foarte mult zona de platforme de conținut, acolo unde clientul își poate gestiona, controla conținutul, să nu mai fim neapărat dependenți 100% de social media în ceea ce privește transmiterea mesajelor sau construirea campaniilor. Pot apărea platforme cu conținut nativ, care să genereze brand awareness și care să fie bazate pe un conținut original și care poate genera, totodată, date relevante legate de clienții fideli, date care te pot ajuta să-ți crești business-ul organic, sănătos. Nu spun că totul se poate realiza fără sprijinul platformelor deja existente, însă cred că ar trebui să găsim soluții să creăm sinergii între ele, nu dependențe.

Îmi place evoluția din zona de conținut video, podcasturi și se simte nevoia de feedback direct și constant din partea consumatorului, ceea ce va duce tot mai mult la construirea de platforme interactive. Și mi-ar plăcea să ieșim ușor, ușor în lume, să ne întâlnim și în spațiul offline. Căci oricât de prolific și util ne-ar fi zona virtuală, realitatea este cea care ne conferă echilibru și energia necesară pentru a crea și pentru a ne raporta în mod realist la lume.

 

Bilanț 2021

Partea cea mai rea a fost și cea mai bună. Sunt antreprenor și privesc problemele ca pe oportunități. Prin natura business-ului, am fost nevoiți să reducem din activitate din cauza pandemiei. Însă asta ne-a dat ideile și energia să dezvoltăm noile direcții de mai sus.

Proiectul special pentru mine este WeContent, care, deși nu a avut loc în 2021 din motive de siguranță în contextul pandemiei, a fost anul important pentru a defini și planifica o transformare de amploare a proiectului. Astfel că, anul acesta, România găzduiește primul festival WeContent și devine, timp de două zile, centrul universului european în content marketing.

 

Campanii care ți-au atras atenția 

Nu e o campanie în sine, dar are legătură cu crearea de conținut relevant pentru utilizator, ușor de dat mai departe și cu potențial de word-of-mouth: Spotify Wrapped. E un concept pe care l-au dezvoltat de la an la an și cred că mulți dintre noi l-am folosit și am dat măcar un share în social media. E genul de idee simplă care poate face valuri pentru un business.

 

Ce ai învățat cel mai important în 2021

Că avem o putere foarte mare de adaptare dacă dorim să performăm. Că frica nu trebuie să existe atunci când ești bun în ceea ce faci și că content marketingul este chiar o comoară pentru cel care știe ce să facă cu ea.

 

Inspirațional pentru 2022

Cred că The Show Must Go On semnat de Queen sintetizează cel mai bine faptul că nu trebuie să renunțăm, nu trebuie să ne dăm bătuți, trebuie să mergem cu valul. Și cred că ultimii doi ani ne-au arătat că viața este cu adevărat un spectacol, un show. Uneori dramă, alteori tragedie sau comedie, dar întotdeauna o lecție.

 

2022 SIGUR va fi anul... 

Renașterii!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related