Pentru Iarina Comănescu, muzica a fost dintotdeauna nucleul pasiunilor ei. Pentru că visa să ajungă ca artiștii ei preferați pe melodiile cărora își explora talentul, a început să facă primii pași în domeniul muzical prin lecții de canto. În căutarea unui mediu profesional în care firea ei artistică și creativă să se poată manifesta liber, a ajuns la publicitate. Când s-a înscris la facultate, nu știa foarte multe despre această industrie, dar o încânta ideea de a ajunge să își aducă viziunea proprie în campaniile de promovare a brandurilor. A experimentat cu strategia în cadrul agenției Friends\TBWA. A fost departmentul în care a înțeles cu adevărat ce înseamnă publicitatea și care a ajutat-o să aibă un debut premiat la WebStock atunci când a făcut tranziția către Copywriting.
Cea mai mare surpriză a fost să văd că muzica este și ea... o industrie. Că piesele pe care le ascultăm, concertele la care mergem, vinilurile pe care (încă) le cumpărăm, sunt doar vârful icebergului. Pentru ca noi să auzim de ele e nevoie de un bun manager-strateg, de un social media specialist, de un art director, de un copywriter.
Visul pe care îl avea în copilăriei a început să prindă contur în 2017, atunci când Iarina a început colaborarea cu Thrace Music și a lansat prima ei piesă care a ajuns la un milion de streamuri pe Spotify. Pe Iarina o puteți cunoaște ascultând noua ei piesă și citind acest interviu în care ne-a povestit despre cum se împletesc publicitatea și muzica, găsirea echilibrului între cele două și planurile pentru următoarea etapă din cariera ei.
Începutul în comunicare
Drumul meu în comunicare a început în urmă cu 4 ani și jumătate, când am intrat la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, specializarea Publicitate. Să dau admiterea aici a fost o hotărâre de moment. Eram la finalul clasei a XII-a, învățam la toate materiile (copilul robot, programat de școala românească), știam din toate destul de mult, dar nu aveam niciun plan. Așadar, am mers pe feeling – îmi plăcea să scriu, eram deja artistă și îmi doream să fiu mai mult decât un executant la viitorul job, îmi doream să creez. Atunci am aflat despre FJSC și m-am înscris fără să stau pe gânduri. Nu știam multe despre domeniu atunci, dar mă pasiona grozav ideea de fi eu, cândva, cea care spune povestea unui brand. Aveam o admirație uriașă față de profesorii-specialiști din domeniu, cei care ne vorbeau cu atâta pasiune despre publicitate, iar de acolo totul s-a derulat de la sine – primul stagiu de practică, primul job, primele proiecte – toate la Friends\TBWA, unde m-am simțit ca acasă din prima zi.
Evoluția parcursului tău profesional
Deși am intrat în comunicare cu gândul la creație publicitară, n-am ajuns acolo din prima – când mi-am ales stagiul de practică, am vrut să îl fac la strategie. La momentul acela, departamentele de strategie primeau foarte rar studenți și mi s-a părut o oportunitate excelentă de a vedea ce presupune munca unui strateg. Plus că terminasem un profil real în liceu și eram (încă mai sunt) înclinată spre partea analitică a publicității. Am rămas în departament un an, timp în care m-am familiarizat cu publicitatea direct de la sursă – Dan Șendroiu, Head of Strategy la Friends, mă lua în meetinguri cu clienții ori de câte ori avea ocazia (erau face to face atunci, slavă domnului), îmi arăta cum să mă port și să mă exprim publicitar și mă învăța cum să motivez și să ascult creația – adică pe mine, ceva timp mai târziu. :) O lecție importantă am învățat-o chiar atunci – publicitatea nu e artă, ci e business în proporție de 90%, iar business-ul are nevoie de strategie, sub o formă sau alta.
Nu după mult timp am făcut tranziția în creație, iar prima mea campanie în calitate de Copywriter a fost premiată la Webstock.
Pasiunea pentru muzică
Cred că de muzică am fost pasionată dinainte să mă nasc. În familia mea nu prea există oameni fără ureche muzicală, iar eu am crescut dorindu-mi să ajung ca artiștii mei preferați, nu doar adorându-le piesele. Acasă cântam non-stop – pentru mine. Nu-mi plăcea audiența neapărat, dar visam la momentul în care o să am curaj să cânt în fața oamenilor.
Debutul în lumea muzicală
Primul pas l-am făcut la 12 ani, când am început să fac ore de muzică într-un cămin cultural din orășelul în care locuiam atunci. Am făcut-o, bineînțeles, la insistențele mamei, care își dorea pentru mine un pic mai mult decât să cânt acasă, pe furiș. Și mă bucur mult că s-a întâmplat așa.
Cum ai învățat să cânți
Ceva ani mai târziu, după ce m-am mutat cu familia în Constanța, am început să iau lecții de canto la Centrul Cultural Județean „Teodor T. Burada”, pe care l-am absolvit după 5 ani cu diplomă de instructor de canto – muzică ușoară.
Cum s-a schimbat & te-a schimbat această pasiune
În 2017, când m-am simțit în sfârșit pregătită să duc tot ce am învățat la următorul nivel, am început colaborarea cu Thrace Music, în calitate de solist și textier. După prima mea piesă, Count On You, compusă alături de sora mea, Dharia, și producătorul nostru, Monoir, aveam deja un milion de streamuri pe Spotify și aproape 200 de mii de ascultători din 65 de țări. Au urmat apoi multe alte piese pentru care am scris versuri – atât ale mele, cât și ale altor artiști. Multe au cunoscut succesul internațional, iar două dintre ele au acumulat sute de milioane de vizualizări pe YouTube – Lost in Istanbul (Brianna) și Sugar & Brownies (Dharia).
Pentru mine muzica nu e doar o pasiune. E pe picior de egalitate cu publicitatea și îmi doresc cariere mari în ambele domenii. Oare e posibil? :)
Timpul dedicat pasiunii
Muzica îmi oferă satisfacții foarte mari, dar necesită și o mare sursă de energie și inspirație, pe care nu o am mereu intactă. În prezent sunt și masterandă în ultimul an la Facultatea de Administrație și Afaceri. Acest lucru, în combinație cu jobul full-time în agenție, nu-mi lasă foarte mult timp liber, așa că trebuie să fiu eficientă. Nu de puține ori mi s-a întâmplat să mă gândesc la versuri pentru o piesă nouă în timp ce mâncam sau făceam curățenie.
Cea mai frumoasă parte a muzicii este că îmi permite să mă exprim. Îmi permite să spun lucruri pe care nu aș putea să le zic vreodată. Îmi permite să mă eliberez de niște sentimente fără să împovărez pe nimeni – ba din contră, îi fac să danseze. :)
Descoperirile aduse de muzică
Pe acest drum m-am descoperit pe mine, am căpătat mai multă încredere în capacitatea mea creativă, mi-am privit limitele și le-am depășit de multe ori.
Cea mai mare surpriză a fost să văd că muzica este și ea... o industrie. Că piesele pe care le ascultăm, concertele la care mergem, vinilurile pe care (încă) le cumpărăm, sunt doar vârful icebergului. Pentru ca noi să auzim de ele e nevoie de un bun manager-strateg, de un social media specialist, de un art director, de un copywriter. :)
Unde se întâlnesc publicitatea și muzica
Muzica și publicitatea s-au intersectat în 2020, la propriu, atunci când am cântat și compus alături de echipa de la Thrace Music o melodie originală pentru unul dintre clienții noștri mari din agenție. Piesa a fost folosită ca sound într-un challenge pe TikTok și a strâns 257 de milioane de vizualizări în aplicație. A fost un moment foarte frumos.
Pentru mine, în general, muzica și comunicarea se întâlnesc în scris și generare de idei. Contrar așteptărilor, să scrii versuri pentru o piesă muzicală nu este doar artă. Și versurile se scriu pe un brief: linia melodică, venită de la un alt artist care o compune. Cuvintele pe care le scriu trebuie să spună o poveste cu însemnătate, dar trebuie să se și încadreze în măsuri muzicale prestabilite. Exact ca în advertising.
Echilibru între viața profesională și hobby
Muzica este ceea ce fac înainte și după job, iar uneori ziua mea are multe ore. Totuși, ce mă revigorează de fiecare dată este să văd că ideile și cuvintele mele ajung la oameni și că sunt apreciate – uneori printr-o reclamă TV, alteori printr-o piesă pe Spotify.