"Suntem brazilienii marketingului cultural"

Sibiul este Capitala Culturala a Europei in 2007. Multe proiecte culturale, multi turisti, multe schimbari de infrastructura a orasului. Pe langa toate acestea, foarte important, Romania "se va vedea" in Europa printr-o campanie care promoveaza evenimentul cultural al anului. Lucian Georgescu, Managing Partner gav|Scholz&Friends, si Marius Rosu, Directorul de Creatie al agentiei, ne povestesc de ce au ales "Normal. Sibiu." pentru a vorbi batranului continent despre Sibiu si despre Romania.

IQads: Cat de mult inseamna proiectul Sibiu pentru voi?
Marius Rosu: Pentru mine inseamna foarte mult, avand in vedere ca m-am nascut la 80 de km de Sibiu. Sunt de-al casei acolo. Pictor la origine.
Lucian Georgescu: Esential. Asta e ceea ce ne-am dorit intotdeauna. Am fondat impreuna cu Marius gav|balkanski intial ca un atelier de marketing cultural si nu ne-a fost usor. Nici financiar si nici in ceea ce priveste mentalitatea locala. Azi facem o campanie care tine de marketingul cultural si care se va vedea pe canale de televiziune europene in foarte scurt timp. E foarte important si suntem mandri ca in acest moment comunicam pentru tara si ne facem treaba cu placere si profesionalism.

IQads: Cum ati reusit sa castigati contul?
Lucian Georgescu: Marius a reusit sa-l castige facand ceea ce vedeti voi astazi. Apoi, am castigat aceasta licitatie pentru ca ne-am dorit foarte mult. Am fost mult mai bine pregatiti decat cei impotriva carora am concurat. Ii respectam pe acestia din urma, dar sa nu uitam ca noi asteptam un proiect de acest gen de ani de zile. Competitorii nostri mai putin. Ei abordau proiectul ca pe unul de advertising uzual, venind la licitatie cu cliseele aceste mici lumi in minte. E ca si cand un canotor se duce si la un meci de baschet si incearca sa dea un cos. Noi insa chiar trageam la rame de cativa ani de zile. Ce am pus noi in prezentarea pentru licitatie a fost foarte multa responsabilitate, gandire strategica si suflet. Daca am fi pierdut era ca si cum finala campionatului mondial de fotbal ar fi fost jucata intre Mongolia si Brazilia si ar fi castigat Mongolia. Cred ca suntem brazilienii marketingului cultural. Pentru asta ne-am antrenat. Asta nu inseamna ca nu putem pierde meciuri pe teren propriu... Sau, dimpotriva, ca nu putem castiga pe terenul altora… Pentru ca nu in ultimul rand suntem si o companie de advertising pur si simplu….

IQads: Care credeti ca au fost avantajele voastre?
Lucian Georgescu: In primul rand specializarea noastra in domeniu, portofoliul si nu in ultimul rand, Scholz & Friends Berlin. Sa nu uitam insa si ca la acest nivel sunt niste cerinte oficiale extrem de speciale. A fi o firma mica implica avantaje si dezavantaje. Unul dintre avantaje este ca esti la zi cu taxele si cu certificatul fiscal. Nu toate agentiile mari de publicitate pot sa prezinte un certificat fiscal la zi. Iar asta e o cerinta obligatorie pentru un buget public.

IQads: Ce face GAV pentru comunicarea Sibiu CCE 2007 ?
Lucian Georgescu: Noi facem comunicare integrata. Facem partea de media, creatia si strategia, distributie pe suporti mediatici in limitele bugetului si, nu in ultimul rand, un aspect foarte important, facem PR. La nivel local si, mai ales, la nivel international. Avem cateva evenimente internationale, in colaborare cu Scholz&Friends Berlin. Am avut un prim eveniment de avanpremiera la Strasbourg la Parlamentul european. Peste 10 zile avem un eveniment important la Berlin de prezentare a campaniei in prezenta unor oficialitati romane: Klaus Werner Johannis - Primarul Sibiului - si Sergiu Nistor - Comisarul Ministerului Culturii si Cultelor pentru Sibiu CCE2007. Asta in pre-ziua votului Bundestagului pentru aderarea Romaniei la UE. Asadar, campania noastra transcende un pic zona comunicarii uzuale. Intr-un fel, comunicam faptul ca Romania se integreaza in Uniunea Europeana mai ales prin cultura.

IQads: Ce inseamana "Normal"?
Marius Rosu: Cred ca in 2007 este important ca romanii sa arate ca sunt mai mult decat un trib cocotat pe un deal, care mananca ceapa cu mamaliga si care traieste in muzeul satului. Trebuie sa iesim odata de pe drumul asta paralel pe care am mers in ultimii ani si sa intram intr-o zona a perceptiei normale.

IQads: De ce urban? De ce underground?
Marius Rosu: Cum am spus mai devreme, cred ca suntem mai mult. Stim sa facem mai mult. Cultura nu se mai regaseste doar intr-o sala de teatru sau intr-un muzeu. O vezi pe strada. Sau mai ales acolo…
Lucian Georgescu: Dincolo de asta, toata iconografia, tinerii pe care ii vedem in vizualuri, chiar abordarile underground si de cultura diferita (cu siguranta diferita fata de ce ne-am astepta sa fie Sibiul) sunt o proiectie a noastra despre acest oras, dar sunt si parte a unei realitati. Daca te duci seara prin Sibiu, vei vedea tineri extrem de interesanti. Speciali. In timpul zilei ii vezi mai mult sau mai putin. Sibiul are o viata subterana care pulseaza altfel decat ceea ce se intampla ziua, diferita de Sibiul uzual. Are un public foarte interesant ca viata, ca atmosfera si ca stil.

IQads: Vi se pare reprezentativa pentru Sibiu aceasta abordare?
Marius Rosu: Cred ca ar trebui sa fie reprezentativ pentru noi ca popor, nu neaparat pentru Sibiu. Vorbim despre ceea ce tindem sa fim. Nu neaparat catre ceea ce suntem in unanimitate in momentul de fata.
Lucian Georgescu: E mai mult o idee pe care o proiectam. Nu e vorba de mimetism prin care spunem: asta reprezinta Sibiul. Daca am face un focus grup si am intreba "Ce imagine vedeti cand auziti de Sibiu?", probabil ca raspunsurile ar fi: vedem un ceas, vedem un turn, vedem dealuri in jur, vedem dumbrava. Dar noi nu ne-am propus sa redam asta. Acest normal, pe care ni-l dorim noi, nu e vorba de banalul-cliseu. E vorba despre o viziune, o proiectie, de o altfel de lume, pana la urma. Sa nu uitam ca publicul nostru principal nu este nici Romania, nici Sibiul. Noi vorbim cu aceasta campanie mai ales Europei.

IQads: Ideea comunicata in campanie se regaseste in evenimentele culturale organizate la anul? Exista vreun risc in a-i dezamagi pe cei care vor vizita Sibiul in 2007?
Lucian Georgescu: Noi comunicam continut, nu il producem. Dar asta nu inseamna ca Sibiu 2007 e gol de continut… Pentru cei care vor veni din afara, Sibiul in sine va fi o surpriza, tocmai fiindca ei se asteapa ca noi sa fim un trib cocotat pe un deal, care mananca mamaliga, cum spunea Marius. Pe de o parte va fi surpriza unui loc extrem de frumos, reprezentat in principal de centrul istoric. In al doilea rand vor avea surpriza unor evenimente, festivaluri, intamplari de noapte sau de zi, un happening non stop care va fi interesant in special de la inceputul primaverii, iar vara mai mult ca sigur ca va fi la inaltime. Sa nu uitam ca dincolo de proiectele special concepute pentru Sibiu 2007 exista foarte multe altele care se vor intimpla ca editii speciale la Sibiu (TIFF, Caragiale etc.) in afara de deja celebrele festivaluri ale orasului, precum Festivalul de Jazz, cel de teatru, de film antropologic.

In toata lista de proiecte sunt si niste lucruri fabuloase. De exemplu, Goethe in Transilvania lui Purcarete, pus in zona industraiala pe 500 de metri patrati, cu Iordache ca Faust si Dinica in rolul lui Mefisto este un spectacol de talie internationala. Asta ca sa dam un singur exemplu pour les connoisseurs.

IQads: Prin ce canale veti ajunge la publicul european?
Lucian Georgescu: Am ales EuroNews, Travel Channel si National Geographic. Selectia a fost facuta in primul rand pentru a putea comunica campania in principal europenilor. Aveam si varianta CNN, dar perioadele de prime-time nu corespund cu orele de varf din Europa. A mai existat varianta TV5, prin care puteam ajunge la lumea francofona sau RTL pentru spatiul germanic. Din pacate nu le puteam alege pe toate, din cauza limitelor de buget, care este sub 1 milion de euro, asa ca am ramas la ce ni s-a parut mai eficient. Punctul forte al acoperirii media ramane EuroNews, prin cele doua programe - "Le Mag", programul dedicat artelor si timpului liber, si "Agenda", calendarul zilnic al celor mai importante evenimente ale continentului.

IQads: Ce mai urmeaza dupa FabriKultura si cele 4 printuri?
Marius Rosu: As vrea sa ramana o surpriza. Cu siguranta ca vor mai veni si alte spoturi, alte printuri. Cel de-al doilea urmeaza sa fie aprobat. Ideea din primul spot este continuata, de data aceasta in afara zonei hiper urbane si underground.

IQads: Care a fost contributia lui Bogdan Albu la realizarea clipului?
Marius Rosu: Bogdan a venit cu acel suflu nou de care aveam nevoie. Noi, care lucrasem atata la el, deja nu ne mai puteam detasa pentru a-l imbunatati. Bogdan a venit cu forte proaspete si cu o viziune noua.

IQads: Exista o sustinere reciproca la nivel de comunicare intre Sibiu si Luxemburg, de asemenea capitala culturala europeana in 2007?
Lucian Georgescu: Cand am prezentat celor de la Luxemburg campania noastra de comunicare nu le-a venit sa creada. Ambele campanii merg cam in aceesi directie, ei mizand mai mult pe absurd si pe iconul cu cerbul albastru, care apare in toate vizualurile. Iar in toate materialele lor nu uita sa mentioneze si Sibiul. Deci putem spune ca exista sustinere din partea lor. Iar invers nu cred ca este necesar...

IQads: Cat de agresiva va fi campania?
Lucian Georgescu: Campania nu va fi atat "agresiva", cat incitanta, diferita de ceea ce ar fi insemnat cliseele traditionaliste, "samanatoriste"… La nivel de mediatizare, nu ne permite bugetul sa o facem atit de "agresiva" cat ne-am dori, dar va fi vizibila, fara indoiala. Cu siguranta ca cei care vor vedea spotul se vor simti atrasi de ceea ce le promite Sibiul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Sectiune



Branded


Related