[Marcom 2022] Ciprian Susanu: Dacă ar fi să aleg un trend cu adevărat disruptive pentru 2022, acela e întregul potențial de aplicabilitate pe care blockchain și NFT-urile îl au în marketing

[Marcom 2022] Ciprian Susanu: Dacă ar fi să aleg un trend cu adevărat disruptive pentru 2022, acela e întregul potențial de aplicabilitate pe care blockchain și NFT-urile îl au în marketing

După aproape 17 ani în industrie si două crize economice, Ciprian Susanu, General Manager Dare Digital, nu se mai enervează și nici nu se mai încântă ușor. Rămâne, totuși, un optimist incurabil. E bucuros că digitalul crește, accelerat și de factorii pandemici, dar atrage atenția că adoptarea lui nu se face cu forța. 

Un element esențial de înțeles când vine vorba de marketing digital care să aducă rezultate este că el pornește din digitalizarea întregului business și din adoptarea și adaptarea la o cultură digitală a întregii organizații, spune Ciprian.

În 2021, piața de comunicare a fost influențată de foamea de conținut de entertainment, snackable content și fenomenul TikTok. În România, suntem în mijlocul unui trend de entertainment video content, care va mai dura cel puțin câțiva ani, crede Ciprian. Povestim cu el în rândurile de mai jos despre factorii care influențează marcomul în 2022, trenduri, previziuni și obiectivele Dare Digital din acest an.

 

Cum ai intrat în 2022 

Sunt un optimist incurabil. Nu o să-mi pierd niciodată entuziasmul pentru ceea ce fac înainte să găsesc încă ceva care să mă entuziasmeze și mai tare. Toți prietenii îmi spun că sunt o sursă inepuizabilă de energie.

 

Ce te-a încântat în 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat

S-ar putea să par ușor blazat, dar după aproape 17 ani în industrie, două crize economice și 10 ani de P&L-uri închise pe plus, e greu să mai pun astfel de etichete evenimentelor. :)

Este bine că suntem sănătoși, că digital-ul crește încet dar sigur și că nu mai avem melodii gen Ganghnam Style care să ne indispună pe radio-urile on și offline.

 

Cum stai cu rezoluțiile

Nu-mi fac rezoluții explicite la început de an. Cred într-un proces de evoluție continuă, și-n martie sau august, de exemplu, nu doar cu milestones în decembrie sau ianuarie.

Business-wise, ne-am propus, în 2021, o creștere consistentă de business pentru Dare Digital și să întărim layer-ul de middle și top management al agenției. Volumul de business a crescut cu 70% iar atât numărul, cât și senioritatea partenerilor din ecosistem au evoluat semnificativ. Suntem mult mai puternici și pot spune că începem 2022 dintr-o poziție favorabilă pentru o nouă creștere de 70-80%.

Îmi doresc ca în 2022 cele câteva produse digitale de marketing pe care le-am pregătit în ultimele 6 luni să fie lansate cu succes, dar și să venim cu servicii de inovație tehnologică dedicate brand-urilor locale, pregătite să adopte noi tehnologii precum blockchain, AR/VR sau NFT-uri.

 

Planuri & obiective

Un obiectiv important este creșterea ecosistemului de parteneri Dare Digital de la aproape 40+ până la peste 70 de profesioniști în marketing, comunicare digitală și consultanță de business. Experții cu 8-10+ ani experiență din piață au tendința să părăsească mediul corporate al marilor agenții din industrie și să se îndrepte către sisteme flexibile, meritocratice și cu respect pentru viața personală și preferințele individuale, cum este modelul de business pe care l-am adoptat în Dare.

Prioritatea zero pentru dezvoltarea agenției sunt produsele de marketing digital la care lucrăm de peste 6 luni. Ce au toate aceste proiecte în comun este că îmbină tehnologia cu expertiza de marketing digital, adunată în sutele de proiecte dezvoltate de agenție, pentru a disrupe status qvo-ul campaniilor digitale și a genera exponențial mai multă valoare adăugată pentru brand-uri.

Într-un mediu digital dominat de dupolul global Google & Facebook, care atacă direct marjele de profit ale brand-urilor prin sistemele închise de reclame, cred că este loc pentru produse locale tailor-made pe nevoi specifice de marketing. Iar în acest an vom lansa cel puțin trei astfel de produse.

Suntem, de asemenea, foarte interesați să oferim servicii de consultanță și tehnologie pentru brand-urile și creatorii de conținut care își doresc să adopte trend-urile de blockchain, VR sau NFT.

 

Piața de comunicare în 2021

Am văzut în 2021 companii crezând că pot adopta ”digitalul” cu forța. Un element esențial de înțeles când vine vorba de marketing digital care să aducă rezultate este că el pornește din digitalizarea întregului business și din adoptarea și adaptarea la o cultură digitală a întregii organizații. Procesele și core business-ul trebuie digitalizate înainte să ai ocazia de a avea rezultate bune în social media, pe Google sau în orice mediu online. Un exemplu foarte bun aici și unul din trend-urile confirmate ale lui 2021 sunt aplicațiile de livrare (Glovo, Tazz, Bolt, etc.), acești noi retaileri digitali care schimbă total jocul și duc ecommerce & qcommerce la următorul nivel. Ei pot reprezenta un agent de digitalizare pentru toate brand-urile care nu au reușit să se adapteze încă noii ordini digitale a lucrurilor. E riscant, însă ca, din nou, niște agenți externi (așa cum au fost Google & Facebook acum peste 10 ani) să fie disruptorii care duc brand-urile acolo unde ar trebui să fie, și anume în fața consumatorilor. Toate companiile care au depins prea mult de duopolul digital global își văd acum marjele de adaos și profit aproape exterminate de companiile de tehnologie. Același fenomen se poate întâmpla acum cu livratorii.

”Foamea” de conținut de entertainment și adaptarea brand-urilor la acest trend a fost o altă confirmare a lui 2021. La fel și snackable content-ul, împreună cu rețeaua socială exponent a fenomenului, TikTok, a fost o altă confirmare a ultimelor 12 luni.

Factorul principal care a influențat toate cele de mai sus este noua ordine digitală menționată mai sus, care a fost adusă și accelerată de contextul medical și restricțiile aferente, împreună cu noile obiceiuri ”pandemice”.

 

Previziuni. Trenduri

Sunt multe lucruri de spus acum, la început de an, despre trend-uri digitale. Am făcut o serie de conținut dedicată pe conturile sociale proprii, blog și ale Formula4 pe acest subiect pentru cine dorește să analizeze mai mult. Dacă ar fi să aleg un trend cu adevărat disruptive pentru 2022, acela e întregul potențial de aplicabilitate pe care blockchain și NFT-urile îl au în marketing. Probabil că manifestarea acestui trend in România va fi timidă pe moment. Totuși noi, la Dare Digital, îl considerăm #TheNextBestThing și ne vom alinia rapid.

Altfel, cred și sper că în 2022 vor fi din ce în ce mai mulți lideri de organizații care să înțeleagă ce am punctat mai sus despre digitalizarea care nu se poate face cu forța sau la finalul procesului, ci este bine să plece din core-ul organizației sau al produsului, cu mult înaintea procesului de marketing. Abia atunci putem vorbi de potențial maxim de rezultate, atât de marketing, cât și de vânzări.

 

Un fel de bilanț

Campaniile dezvoltate împreună cu partenerii de la Sector7 au ”împușcat” mai multe premii Effie, Webstock și Internetics, dovadă că skill-urile noastre de performance media, împreună cu creativitatea și talentul lor în crearea de conținut, sunt un killer-mix aducător de rezultate la toate nivelurile, de la awareness până la vânzări.

Totuși, cred că cel mai bun aspect al funcționării agenției este că reușim să ne păstrăm ADN-ul antreprenorial și stilul holacratic, orizontal, de conducere care livrează rezultate cuantificabile clienților, într-un mod complet transparent, flexibil și lipsit de birocrație.

Un an excelent în care ne-am maturizat, am crescut, am optimizat procesele interne și care ne pregătește pentru scalare accelerată în anii următori.

 

Proiecte speciale

Chiar dacă am reușit să adăugăm nume grele, precum retailerul Carrefour, livratorul Cargus, semințele Elmas, sosurile Olympia sau vopselurile Policolor în portofoliul de clienți, cel mai tare ne bucură clienții care, în ciuda unui calibru încă mic, reușesc să disrupă piețele pe care activează, prin tehnologie. Keez sau Racord sunt doua astfel de brand-uri care încearcă să schimbe doua domenii profund ancorate în trecut: contabilitatea și furnizarea de gaze naturale, aducându-le în secolul 21 din punct de vedere al interacțiunii cu clienții finali. Lucrăm, de asemenea, la un proiect de identitate de brand și servicii integrate de comunicare pentru un mobile app, care își propune să schimbe domeniul recuperării medicale.

Campania aniversară de 10 ani creată pentru brand-ul românesc de echipamente electrocasnice Heinner, precum și aducerea în portofoliu a celui mai mare centru specializat în diagnosticarea, monitorizarea și tratamentul pacientului cronic, Sanamed, sunt alte două motive de mândrie pentru Dare Digital, având în vedere că a fost vorba de campanii integrate, digital-at-core.

Totuși, poate cel mai ”special” proiect, fiind cel mai aproape de sufletul și interesul nostru, a fost redecorarea biroului din zona Aviatorilor, pe care l-am redeschis în acest an. Într-un moment în care agențiile nu prea mai știu cum să se raporteze la spațiile de birouri și în care oamenii din industrie au noi așteptări de la mediul de lucru, respectând în același timp regulile sanitare și de distanțare socială, am decis să reorganizăm birourile Dare Digital după modelul hub-urilor de co-working. Astfel, acum, pe lângă un spațiu mult mai familiar și primitor, partenerii din ecosistem au fost încântați să găsească spații de relaxare, un gaming room, plante sau o bibliotecă cu sute de titluri în locul vechilor birouri și rollbox-uri.

 

Campanii care ți-au atras atenția 

În România, ne aflăm în mijlocul unui trend de entertainment video content, care va mai dura cel puțin câțiva ani. Sunt multe exemple și majoritatea au fost premiate la Effie & Internetics.

Global, cel mai mare succes în marketing îl au brand-urile care au curajul să ia atitudine pe cauze sociale semnificative.

Personal, tot ce a făcut Heineken post-pandemie mi-a plăcut foarte mult. “We’ll Meet Again” sau „A Lockdown Love Story” sunt două din exemplele recente.

 

Ce ai învățat cel mai important în 2021

Pot spune că, în contextul trend-ului #GreatResignation, mi-am reamintit că suntem o industrie de servicii și, prin urmare, oamenii sunt cel mai mare capital pe care îl avem. Mă felicit pentru decizia luată încă din 2018 să pariem totul pe un model de business transparent, atât cu clienții, cât și cu partenerii din ecosistem. Acum, când oamenii fug din mediul corporate și din companiile înțepenite în medii, locații, norme sau venituri fixe, suntem pregătiți să concurăm pe cea mai liberă piață a forței de muncă din istorie.

Am văzut în Dare Digital anul trecut seniori cu experiență lucrând cot la cot cu tineri plini de curaj și idei fresh, iar asta e o super lecție pentru întreaga industrie. Dacă le dai libertate oamenilor responsabili, lucruri minunate se pot întâmpla și toată lumea are de câștigat!

 

Inspirațional pentru 2022

 

2022 SIGUR va fi anul... 

Cifrei 6, a responsabilității.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dare Digital

Dare Digital is a Romanian creative agency with an integrated approach to digital creativity and media performance.   We work as a core team extended to a system of more than 80 battle-tested... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related