Faptele bune se fac tot timpul anului. Este ideea de la care am pornit discuția de mai jos cu László Bodor, cel care, alături de colegii lui, a creat în anul 2013 platforma Galantom. Avem, de atunci, un instrument de încredere, prin care putem strânge fonduri pentru diverse cauze, mobilizându-ne prietenii, familia și comunitatea care ne urmărește online. Fiecare dintre noi o poate face.
Tot prin această unealtă virtuală putem sprijini cu donații proiectele umanitare care ne sunt aproape de suflet. Este foarte ușor să facem binele și, mai ales, să îl înmulțim zilele astea, nu doar de sărbători. Iar dacă nu știți ce proiect neguvernamental să alegeți, pe platforma Galantom găsiți o mulțime de idei.
"Pe cei care se implică doar de sărbători, îi îndemn să facă astfel de gesturi și pe parcursul anului. Și le mai spun să nu creadă că un gest de bine poate fi prea mic pentru a conta. Un gest mic venit la momentul potrivit poate însemna enorm de mult pentru cineva aflat într-o situație dificilă".
Galantom este cel mai important proiect al Asociației Envision, care este și reprezentat local al mișcării globale GivingTuesday. Vorbim cu cu László Bodor despre proiectele sale și despre cum arată zilele acestea disponibilitatea românilor de a dărui.
Din biografie
M-am născut la Sfântu Gheorghe și am crescut în comunitatea maghiară de acolo. Am venit la București pentru facultate și am rămas aici. Am învățat la Academia de Studii Economice. Am ales Bucureștiul pentru că îmi plac orașele mari și în special capitalele. Cred sincer că a fost o alegere foarte bună, îmi place mult acest oraș. Înainte de a ajunge să lucrez în sectorul neguvernamental, am petrecut cel mai mult timp pe plan profesional la Mars, unde am lucrat 8 ani. Am început ca Management Trainee, după care am fost Trade Marketing Manager. Este o companie multinațională cu o cultură organizațională foarte prietenoasă, unde am învățat mult și m-am simțit foarte bine în majoritatea timpului petrecut acolo.
Prima experință ca voluntar
Am început voluntariatul acum aproape 12 ani, mai exact în aprilie 2010, la HOSPICE Casa Speranței. A fost un punct de cotitură, m-a schimbat foarte mult. Cauza HOSPICE este minunată, este una dintre cele mai umane, fără dar și poate. Organizația oferă îngrijire paliativă copiilor și adulților cu boli incurabile, mai exact îngrijire medicală și suport psiho-emoțional și spiritual, după caz. Însă, dincolo de pacienți, HOSPICE are în vedere și familiile acestora care pot beneficia de suport psiho-emoțional pentru că o boală cum este cancerul afectează întreaga familie. Atunci când, de cele mai multe ori, în spital li se spune „nu mai putem face nimic pentru dumneavoastră”, intervin cei de la HOSPICE și îi ajută pe acești oameni greu încercați să trăiască fiecare clipă cu demnitate și cu cât mai puțină durere.
Ca voluntar, am ajutat echipa de fundraising în organizarea evenimentelor și derularea campaniilor. Am fost un voluntar foarte activ și, deși făceam lucruri simple, am simțit tot timpul că ceea ce fac nu este în zadar. Am cunoscut oameni extraordinari acolo, câțiva îmi sunt prieteni foarte buni și azi. Experiența asta m-a scos din filmul în care mă aflasem inițial, mi-a arătat o altă față a vieții, mult mai umană și mai profundă. Am învățat mult despre mine, despre prietenie și am avut ocazia să conștientizez și să pun în valoare latura mea umană.
Schimbarea direcției profesionale
Experiența de voluntariat la HOSPICE a fost cea care a declanșat dorința de schimbare pe plan profesional. Aveam cu totul alte planuri profesionale înainte. Mă vedeam cu o carieră solidă în companii multinaționale, evoluând, călătorind, cu o situație materială foarte bună. Și eram pe calea cea bună către toate acestea. Doar că prin voluntariatul la HOSPICE am descoperit o lume mai caldă, mai umană, în care eu m-am redescoperit și am simțit că mă pot pune în valoare mult mai bine. În 2013 am aplicat la programul Voluntar de Profesie, derulat de Fundația Vodafone România, pentru a implementa un proiect la HOSPICE, pe o perioadă de 6 luni în departamentul de fundraising. Îmi doream atât de mult să văd cum este să lucrezi cu normă întreagă într-un ONG încât nu-mi amintesc să fi avut nicio temere. Am avut și avantajul că știam atât organizația, cât și echipa, iar cauza mă motiva foarte mult.
Munca în sectorul neguvernamental
Pot spune cu mâna pe inimă că activitatea mea de 8 ani în sectorul neguvernamental mi-a oferit o experiență profesională foarte bogată, dar și o experiență de viață frumoasă, în același timp. Una dintre cele mai bune părți în a lucra în ONG-uri este că ceea ce faci zi de zi pe plan profesional este atât de aproape de viață încât reprezintă și o experiență de viață. Cea mai mare parte a activității mele în mediul nonguvernamental a fost în zona de fundraising. După cele 6 luni la HOSPICE în care am fost Fundraiser, am preluat coordonarea departamentului de Fundraising și Comunicare, după aceea am lucrat la Asociația pentru Relații Comunitare.
În prezent fac parte din boardul „Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor” dar, în paralel, în tot acest timp am fost implicat în activitatea Asociației Envision pe care am fondat-o cu doi prieteni foarte buni, pe care i-am cunoscut cât timp eram voluntar la HOSPICE. Din propria experiență pot spune că profesia de fundraising este foarte complexă și îți oferă extrem de multe oportunități de a învăța și a te dezvolta. Poate fi oricând comparată din punct de vedere al complexității cu profesii în vogă din zona de business, cum ar fi marketingul, de exemplu. Partea mai puțin bună este faptul că sectorul neguvernamental oferă salarii mici și necompetitive cu alte sectoare și, deși este mare nevoie de oameni buni și competenți, este foarte greu să-i atragi în aceste condiții. Sunt din ce în ce mai mulți profesioniști buni care pleacă din domeniu cu o experiență cumulată impresionantă, pentru că după ani de zile de muncă susținută, oboseala și remunerarea necorespunzătoare își spun cuvântul.
Despre Asociația Envison
Am fondat Envision în 2012 cu doi prieteni pe care i-am cunoscut la HOSPICE, din dorința de a contribui la dezvoltarea sectorului neguvernamental, la creșterea gradului de implicare socială a românilor și la promovarea voluntariatului ca modalitate de implicare. Organizația s-a dezvoltat cu pași mici, pentru că resursele pe care le-am putut aloca au fost limitate. De exemplu, implicarea mea a fost mult timp voluntară, în limita timpului care îmi râmânea pe lângă joburile full time pe care le-am avut în paralel de-a lungul timpului.
Cel mai important proiect al nostru rămâne platforma Galantom, prin care oamenii de bine pot strânge fonduri pentru cauzele în care cred, însă suntem și reprezentantul local al mișcării globale GivingTuesday, care încurajează oamenii să se implice prin generozitate. În ultimii 3 ani am reușit să alocăm mai multe resurse proiectelor Envision și acest lucru se vede. În perioada următoare urmează să implementăm un rebranding pentru organizație - ne vom numi „Asociația OneKind”, iar sloganul noului brand este „A generous kind”.
Acest rebranding are la bază un crez puternic pe care îl avem ca echipă, și anume că generozitatea este în fiecare dintre noi, doar că sunt mulți oameni care au nevoie de un imbold, de o inspirație care să le aducă generozitatea la suprafață într-o lume în care suntem din ce în ce mai ocupați și timpul devine, de multe ori, un dușman. Astfel, ne propunem ca prin proiectele noastre să oferim românilor acea inspirație de care ei au nevoie pentru a se implica prin generozitate.
Cum a venit ideea Galantom
Ideea platformei ne-a venit în 2013 dintr-o nevoie pe care am identificat-o în cadrul unor proiecte în care eram implicați. În perioada respectivă evenimentele sportive deveneau din ce în ce mai populare, iar componenta lor caritabilă se dezvolta și ea. De exemplu, din ce în ce mai mulți oameni se înscriau să alerge la Maratonul București, organizatorii îi încurajau ca prin participarea la eveniment să susțină și o cauză socială, iar organizații precum HOSPICE sau United Way au îmbrățișat cu deschidere această nouă oportunitate de a atrage susținători și fonduri.
Era nevoie însă de o unealtă sigură și de încredere prin care acești oameni să strângă fonduri eficient, mobilizându-și prietenii, familiile și cunoștințele. Așa s-a născut platforma Galantom iar primul eveniment cu care am testat-o a fost chiar Raiffeisen Bank Bucharest Marathon, în 2013. Am ales acest nume pentru că „galantom” înseamnă un om mărinimos, mereu dispus să-i ajute pe ceilalți, fără să se aștepte la ceva în schimb, caracteristici pe care noi le vedeam în cei care alegeau și, dincolo de provocarea participării la cursă, mobilizau fonduri pentru o cauză în care credeau cu tărie.
Echipa Galantom
Andrei Chirtoc este project managerul Galantom, a fost mult timp singurul membru al echipei care lucra cu normă întreagă la proiectele Envision. Cât timp noi ne implicam printre proiecte, el a fost stâlpul de rezistență al Galantom, dând dovadă de multă răbdare, reziliență și consecvență. Andrei are experiență în project management, fundraising și organizarea de evenimente în ONG și este cel care ține echipa împreună.
Gabi Solomon, programator la bază, dar reprofilat pe organizarea de evenimente sportive, multe dintre ele susținând cauze caritabile, este dezvoltatorul platformei Galantom și oferă suport IT și nu numai pentru toate proiectele Envision.
Alexandra Vornicu are experiență în medii diverse, de la ONG la multinațională și startup românesc. Deși economistă de profesie, preferă să lucreze cu oamenii, decât cu cifrele. Este „client angel” la Galantom și răspunde cu răbdare și empatie tuturor.
Unul dintre rolurile mele în proiect este de a atrage fonduri care să susțină dezvoltarea platformei. De asemenea, mă implic cu plăcere și cu dorința de a învăța în partea de comunicare, unde colaborăm cu echipa minunată de la Conan PR.
Etape din construirea proiectului
Am construit proiectul pas cu pas, cu răbdare, pentru că mai ales la început resursele noastre au fost foarte limitate. Am testat platforma în toamna lui 2013, când 39 de alergători de la Raiffeisen Bank Bucharest Marathon au strâns peste 52.000 lei pentru 6 cauze. După aceea, am continuat cu alte evenimente sportive, iar cu timpul am adăugat noi modalități de implicare, cum sunt „Dăruiește ziua ta” sau „Obicei Galantom”.
Un moment important în dezvoltarea proiectului a fost anul 2019, când am început un parteneriat de 3 ani cu Romanian-American Foundation. Cei de la RAF ne-au oferit o cofinanțare pentru proiect, lucru ce ne-a permis să investim în resurse umane, comunicare și în noi funcționalități pentru platformă. Și, foarte important, această oportunitate ne-a permis fiecăruia dintre noi să alocăm mai mult timp proiectului, consolidându-se astfel echipa.
Lansarea campaniei #ziuatarescriepovestea în 2020, prin care promovăm dăruirea zilei de naștere râmâne, de asemenea, un moment de referință pentru Galantom. În cadrul acestui proiect am colaborat cu echipa de la Jam Session Agency care ne-a impresionat prin creativitatea, profesionalismul și dăruirea ei. Rezultatele campaniei au fost excelente, doar în 2020 peste 2.000 de persoane și-au dăruit ziua de naștere, mobilizând peste 2,7 milioane de lei pentru cauzele în care cred (+96% față de anul precedent).
Din fericire, urmează din nou o etapă importantă în viața proiectului. Cu sprijinul ING Bank, ne-am propus ca dincolo de a continua dezvoltarea platformei, să introducem sub umbrela Galantom alte două componente: dezvoltarea unui formular de donații pentru site-urile ONG-urilor și a unei aplicații de donații prin POS. Obiectivul nostru în această nouă etapă este să contribuim, împreună cu ING Bank, la creșterea digitalizării donațiilor din România.
Cum funcționează platforma
Cei care doresc să strângă fonduri prin Galantom trebuie să urmeze câțiva pași. Primul este să aleagă o provocarea personală, cum ar fi participarea la un eveniment sportiv, renunțarea la un obicei nesănătos sau să-și dăruiască un eveniment personal, cum este ziua de naștere. Următorul pas este să aleagă cauza și organizația pentru care vor să strângă bani, iar apoi să-și creeze pagina de fundraising. Pentru aceasta sunt necesare o descriere a motivației personale (de ce vor să strângă fonduri pentru cauza respectivă), încărcarea unei poze și stabilirea unei sume ca obiectiv de fundraising. După aceea, urmează partea în care ei își promovează pagina online și offline, îndemnând prietenii și cunoștințele să-i susțină printr-o donație făcută cu cardul bancar direct pe platformă.
Organizațiile care doresc să intre pe Galantom trebuie să urmeze și ele câțiva pași, detaliați pe site. Noi am simplificat cât de mult am putut această procedură astfel încât înrolarea pe platformă să fie cât mai simplă. Este important să menționăm însă că organizațiile care au cele mai bune rezultate în a atrage fonduri prin această metodă sunt cele care se implică activ, își îndrumă susținătorii să se implice în acest fel și țin aproape de ei pe tot parcursul procesului.
Comunitatea oamenilor de bine
Comunitatea oamenilor de bine care se implică prin Galantom este caracterizată prin diversitate, ceea ce ne bucură mult. Sunt oameni de vârste foarte diferite, cu profesii și preocupări dintre cele mai diverse, dar care au în comun bunătatea, empatia și dorința sinceră de a-i ajuta pe cei care au nevoie de sprijin. Am avut ocazia să-i descoperim mai bine în cadrul proiectului „Portret de Galantom”, pe care l-am realizat la sfârșitul anului trecut și prin care am prezentat 20 de oameni care au strâns fonduri pe Galantom de-a lungul timpului. Am postat pe social media și pe blog povestea fiecăruia, însoțită de câte un portret realizat de fotograful Cristian Șuțu.
Disponibilitatea românilor de a dărui
Atât eu, cât și colegii mei, avem o viziune optimistă legată de disponibilitatea românilor de a se implica, în general. Spuneam mai devreme că noi credem că generozitatea e în fiecare dintre noi, doar că foarte mulți oameni au nevoie de un imbold, de ceva care să-i oprească din alergătura de zi cu zi, de o inspirație care să le aducă generozitatea la suprafață. Din experiența mea când strângeam fonduri pentru HOSPICE, am observant că dacă ai un mesaj potrivit, corect și cu emoție, oamenii se vor implica. Așa că mingea e la noi, la ONG-uri și rolul nostru este să ajungem la cât mai mulți oameni cu mesajul potrivit.
Este adevărat că am observat, mai ales din a doua parte a anului trecut, că oamenii sunt mai obosiți, cel mai probabil din cauza pandemiei, și de aceea nu mai au aceeași disponibilitate de a se implica. Dar această situație este temporară și sunt convins că odată cu încheierea pandemiei, lucrurile se vor schimba.
Fapte bune tot timpul anului, nu doar de sărbători
Cu siguranță luna decembrie este de departe luna cu cele mai multe fapte bune din tot anul. Probabil așa va fi tot timpul, dar este într-adevăr foarte important ca ei să se implice și pe parcursul anului. Aici însă, din nou intervine rolul ONG-urilor de a comunica susținut și consecvent și în timpul anului, pentru că dacă disponibilitatea oamenilor de a dona este cea mai mare în decembrie, atunci și organizațiile au tendința să-și concentrează o prea mare parte din resursele lor de fundraising pe luna respectivă.
O modalitate de implicare eficientă și care contribuie mult la sustenabilitatea ONG-urilor este cea prin donații lunare. Recomand organizațiilor să-și concentreze eforturile pe a convinge oamenii să li se alăture devenind donatori recurenți, donând automat în fiecare lună o sumă prestabilită din contul bancar.
Pe cei care se implică doar de sărbători, îi îndemn să facă astfel de gesturi și pe parcursul anului. Și le mai spun că niciodată să nu creadă că un gest de bine poate fi prea mic pentru a conta. Un gest mic venit la momentul potrivit poate însemna enorm de mult pentru cineva aflat într-o situație dificilă.
Cum ajută online-ul la înmulțirea faptelor bune
Online-ul a devenit un canal de comunicare cheie pentru a îndemna oamenii să se implice prin generozitate. Existența Galantom este strâns legată de social media, pentru că cei care strâng fonduri pe platformă comunică cu precădere pe acest canal cu potențialii donatori. Asta reiese și din cifre - dacă ne uităm pe datele din 2020, vedem că 74% din traficul de pe platformă vine din Facebook.
Nu este de mirare că fundraising-ul digital este în continuă creștere iar în țările dezvoltate ONG-urile reușesc să atragă prin acest canal sume uriașe de bani prin campanii pe Facebook și Google. În România suntem departe de a fi atins vreun potențial în zona asta, motivul principal fiind faptul că pentru a performa în digital este nevoie de cunoștințe foarte specializate și de alocarea unor bugete. Sfatul meu pentru ONG-uri este să colaboreze cu agenții de performance media pentru derularea unor astfel de campanii.
Acest canal are un potențial enorm și pentru că are capacitatea de a viraliza diferite mesaje, mai ales pe cele care implică emoție puternică. Și, așa cum spuneam înainte, factorul cheie de succes în fundraising este ca un mesaj bun să ajungă la cât mai multe persoane.
Strategia de comunicare pentru Galantom
Pe partea de comunicare, de mai bine de doi ani facem echipă bună cu cei de la Conan PR. Cu ajutorul lor reușim să avem o comunicare coerentă și consecventă, care contribuie semnificativ la creșterea vizibilității Galantom. De anul trecut avem un partener de nădejde și pe partea de performance media pentru că am început o colaborare cu echipa Mavericks. The Agency. Chiar dacă resursele noastre sunt departe de cele ale unui brand comercial, ne bucurăm totuși că am avut posibilitatea în ultimii 2-3 ani de a aloca un buget decent pe comunicare. Anul trecut am reîmprospătat indentitatea vizuală și cea verbală a brandului și avem și un nou slogan: „pentru oameni”, care credem că scoate în evidență mult mai bine faptul că un galantom înseamnă, de fapt, un om pentru oameni. De altfel, prin comunicare, ne dorim să punem mult mai bine în valoare oamenii care strâng fonduri pe Galantom, bunătatea și poveștile lor. Am început să facem asta odată cu lansarea „Portret de Galantom” și vom continua demersul.
În cifre, despre creșterea platformei
Platforma s-a dezvoltat foarte frumos de-a lungul timpului, crescând semnificativ de la un an la altul atât valoarea donațiilor, cât și numărul oamenilor de bine care s-au implicat. De exemplu, valoare anuală a donațiilor a crescut de peste 6 ori din 2014 până în 2021. Cel mai bun an, din punct de vedere al rezultatelor, a fost 2020 când valoarea anuală a donațiilor a depășit 5,2 milioane de lei, cu o creștere de 47% față de anul precedent. În 2021 valoarea donațiilor a înregistrat o scădere de 19%, în contextul în care nu au mai existat proiecte unde era nevoie de o implicare imediată pentru a lupta cu pandemia, ca în 2020. O altă cauză a acestei scăderi este și faptul că oamenii au început să resimtă o oboseală acumulată pe perioada pandemiei și nu au mai avut aceeași energie de a se implica. Însă, noi suntem încrezători că în 2022 vom reuși să restabilim trendul crescător cu care am fost obișnuiți de-a lungul anilor. Suntem foarte aproape să atingem pragul de 21 de milioane de lei, suma totală donată prin intermediul Galantom în cei peste 8 ani de existență.
Importanța implicării sociale
Cred că implicarea cât mai multor oameni prin generozitate are un impact pozitiv pentru întreaga societate. Pe de o parte, dacă ne implicăm suficient de mulți, reușim să rezolvăm probleme importante și urgente la nivelul societății, în domenii cheie precum sănătatea, educația, mediul înconjurător. Probleme pe care statul nu le poate rezolva, nu le poate rezolva suficient de repede, sau probleme pe care poate nu vrea să le rezolve. Pe de altă parte, doar fiind atenți la cei din jurul nostru și la nevoile lor, fiind mai empatici și mai generoși, putem crea o lume mai frumoasă, mai caldă, mai umană, în care fiecare om are șansa să-și pună în valoare potențialul și să aibă o viață bună și demnă.