În Oborul comunicării romanesti ne este ghid Costin Buta, Managing Director WOPA. La taraba din dreapta avem NFT-uri ieftine, fara E-uri, pe stanga mai multe variante de Metaverse, dupa gust, la etajul unu tot felul de tech-innovation-digital immersion-content-experience-impact și tot așa. Toată lumea vinde poveste, clienții au de unde alege.
Acum, piata este plina de tot felul de agentii care, sub caen-ul 7311, ofera unul sau mai multe servicii de creatie, branding, design, digital, PR, in-store, content, social media etc. pe diverse preturi, spune Costin.
Din valul nou de agentii mici si medii aparute dupa criza din 2008-2009, au rezistat doar cateva. WOPA e una dintre agentiile supravietuitoare, povesteste Costin. Care sunt planurile lui pentru 2022 si ce se intampla cu piata de comunicare, vedeti mai jos:
Cum intri in 2022 fata de cum intrai in 2021
Ies din 2021 direct in Metaverse cu un Qoobo in mana, fara niciun NFT, dar asteptand de 3 luni 3 saracii de Mac-uri care nu mai vin. Si asta ca demonstrez ca nu am fost (inca) invins in lupta pentru cat mai mult cool&tech&hype&yeet&eco, dar cu un strop MARE de realitate.
Daca intereseaza pe cineva, agentia a fost pe crestere, dar efortul a fost unul enorm si victoriile au venit pe final de an cand mult work s-a amanat pentru 2022 ca nah, valuri peste valuri si la sfarsit parca nici nu-ti mai pasa.
Dar ce sa zic, intru in 2022 in forta, extrem de obosit si extrem de optimist, lucrurile nu vor fi mai bune, dar sper sa facem noi mai bine.
Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
Nu pot sa zic ca m-a incantat ceva pentru ca nu l-am simtit. Am venit la birou in ianuarie si m-am trezit in decembrie, a fost un an cam cat vreo 3 asa. Si totusi, nu nivelul de munca m-a obosit, ci lupta asta continua dintre „tech-innovation-digital immersion-content-experience-impact” si “cum salvez si eu un story in telefon”. Dintre “creatively unite and connect across the entire brand experience” si “culoarea de pe flyer n-arata ca aia din simulare”. Bai fratilor, roll-up-ul si spider-ul inca n-au murit! Despre ce (*@$# #$&) vorbim!?!
Ah, si ma mai enerveaza ceva, intr-adevar: faptul ca gasesc din ce in ce mai greu oameni cu drive, pasionati de ceea ce fac, care sa aiba focul ala interior sa rupa norii, sa fie smecheri, sa dea take over.
Cum stai cu rezolutiile
In 2021 imi propusesem sa supravietuiesc. Am reusit :)
In 2022 mi-am propus sa fac bani. Pentru Agentie. Am nevoie de ei sa o ducem la next level, sa dezvoltam divizii, business-uri si proiecte noi.
Planuri & obiective in 2022
Ca sa fiu pe trend-ul local as putea sa spun: content & digital. Dar nu. Mi se pare ca cele doua sunt absolut vitale oricarei agentii si oricarui brand care vrea sa iasa putin in fata. E ca si cum ai spune ca unui concert super tare ii trebuie intai un sunet extrem de bun. Dar ca sa raspund la intrebare, da, vreau sa ne concentram cat mai mult pe design. Stii vorba aia: “sa facem frumos”? Eh, tot ce iese din agentie trebuie sa arate bine, de la un pix pana la o prezentare de campanie integrata, iar frumosul asta il obtii prin design care trebuie sa se regaseasca in orice punct de contact si cu fiecare interactiune a oamenilor cu agentia, deopotriva angajati, clienti, parteneri sau consumatori.
Piata de comunicare in 2021
Pai eu cred ca a mers bine la toata lumea, iar agentiilor de retea le-a mers #tothemoon. Nu au existat factori perturbatori, lumea a luat ce a putut, cam tot, n-ar ramas liber niciun slot de TV, niciun OOH, nimic.
Previziuni
Este un val nou de agentii mici si medii aparute dupa valul modest de dupa criza din 2008-2009 in care doar cateva agentii s-au creat (si au si rezistat :), printre care si noi. Acum, piata este plina de tot felul de agentii care, sub caen-ul 7311, ofera unul sau mai multe servicii de creatie, branding, design, digital, PR, in-store, content, social media etc. pe diverse preturi. Este un mare Obor al comunicarii cu multe tarabe unde clientii sunt liberi sa isi aleaga si rosiile alea cat un pomello la 25 de lei, dar si pe alea de 15 lei care gusta pana la urma ca alea la 10 lei, oricum toate sunt romanesti, crescute si bio si vandute de aceleasi babute care de generatii au crescut la tara, in Berceni.
Lucrul acesta pe mine ma bucura, pentru ca mie imi place competitia si oricum ne batem pe maxim 40% din piata, ca restul e la retele. Dar aceasta aglomerare se va regla usor, usor odata ce piata ajunge la maturitate: unele vor disparea pur si simplu, altele vor fuziona si se vor consolida, iar altele probabil vor fi cumparate ca sa se mai reduca din competitie.
Si mai cred ca, odata ce economia Romaniei va creste in urmatorii ani considerabil, vor aparea agentii care vor oferi servicii in anumite regiuni ale tarii pentru ca va fi suficient business acolo pentru ele. Ceea ce este, la fel, foarte bine.
Un fel de bilant
Ziceam la inceput ca a fost greu. Am munci mult si cel mai tare ma enerveaza ca nu ne-am prea vazut intre noi. Noi n-am chemat oamenii la birou anul trecut si lucrul aceasta ne-a indepartat putin. Mai ales ca au venit si au plecat oameni si e greu sa ii aliniez la cultura organizationala. Chiar, care dracu’ mai e cultura noastra organizationala?
Deci a fost un an flat, cu victorii marunte si dese, work constant, peste medie, fara spike-uri.
Campanii care ti-au atras atentia in 2021
Din RO nu stiu, nu imi amintesc. Si ca sa nu fiu hater, am intrat acum sa ma uit pe Facebook la Effie de exemplu si suntem… flat.
De afara imi plac mult integrarile intre real si virtual prin gamification de genul asta (acuma asta cred ca e un ghost, dar ati inteles ideea). In general nu urmaresc constant, dar o data pe luna, imi folosesc abonamentul la adweek unde scriu simplu (best ads so far, ads of the month, best activations etc.).
Ce ai invatat cel mai important in 2021
“Termenul de livrare” a fost hero-ul din 2021.
2022 SIGUR va fi anul
…in care: https://vm.tiktok.com/ZMLJP4e7C/