[Marcom 2022] Mugur Patrascu: Eu nu mai cred ca exista o piata de comunicare asa de profesionista, integrata si structurata, cum ne place sa credem

[Marcom 2022] Mugur Patrascu: Eu nu mai cred ca exista o piata de comunicare asa de profesionista, integrata si structurata, cum ne place sa credem

Mugur Patrascu nu se mai pricepe la viitor asa bine ca acum zece ani. Dar chiar si asa, concentrat cu intelepciune asupra prezentului, stie ca piata urmeaza viata, iar viata... hm, nu da prea bine dupa algoritmii actuali. Dar sa vorbim despre piata. Fondatorul Screen Native spune ca marcomul romanesc e o foiala continua in tot felul de directii haotice, oportuniste si pline de impulsivitate, generate de un val nou de clienti - noii antreprenori mici si mijlocii. 

Calculele sunt mai marunte si mai neprincipiale, contextuale si impredictibile. Asta e supa, aici este principalul loc in care va creste piata: amatorismul si impulsivitatea. Cei cativa clienti mari nu mai au cum sa influenteze sau sa educe acest val nou. Nou de vreo zece ani. Ca urmare, cine se descurca in talcioc va continua sa se descurce si in aceasta piata, spune Mugur. 

El povesteste mai jos despre calarirea trendurilor in 2022, cohortele de utilizatori unite de pandemie in fata ecranelor, influenceri, ura si cruciadele Facebookului. 

 

Cum intri in 2022 fata de cum intrai in 2021

Cred ca mai asezat. O fi de la varsta sau de la pandemia asta, nu stiu dar nici nu ma mai sperii, nici nu ma mai entuziasmez asa usor. E o pierdere pe undeva dar e ceea ce e. Sunt cu siguranta si obosit pentru ca am incheiat un 2021 intens, unul dintre cei mai intensi ani hands down, dar prin februarie simt ca ma refac.

 

Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat

M-a incantat cu siguranta diversitatea lucrurilor pe care le-am facut si dinamica total neasteptata a acestui an dar m-a enervat imbecilitatea din jur. Sufocanta. Tot spun ca nu merita sa ma enervez dar au fost cateva momente cand chiar m-am enervat. Chestii care vin de la oamenii in care ai incredere, pretentii. Dar, ma rog, sper ca m-am lecuit si de nervii astia, pentru ca sunt total contraproductivi. E ca in bancul ala cu prostia care face rau numai celor din jur, pentru ca prostul se simte foarte bine.

 

Cum stai cu rezolutiile

In 2022 ne-am mutat intr-un sediu nou si am tot anul ocupat cu decoratiunile interioare si asigurarea unei atmosfere cat mai placute angajatilor care, sper sa se intoarca astfel la birou. Cu sperante mari ca vom vedea mai des la fata si ca incepe the first year from the rest of our life, ma gandesc si imi propun numai pe armonie si buna intelegere, pentru ca restul cauta si atrage partea asta.

 

Planuri & obiective in 2022

Citesc cu placere si interes planurile altora dar nu as putea spune ca ma preocupa foarte mult partea asta la mine sau la noi. De obicei, pe mine, planurile ma suna, la un moment dat. Traim vremuri volatile si cel mai bun plan mi se pare deschiderea pentru tot ce este in jur. Si o intoarcere la un ritm normal, mai asezat si mai cu sens.

Mi se pare ca este ca la copii: foarte multi sunt dezorientati si ajung sa faca lucruri pentru ca trebuie sa faca ceva, pe cand, de cele mai multe ori, lucrurile bune te gasesc cumva in viata. Trebuie doar sa fii deschis si sa ai capacitatea sa le recunosti.

Dar daca trebuie sa si raspund la intrebare, pot sa spun ca vom acorda o atentie marita continutului video si proiectelor complementare agentiei: vom lansa un site de continut despre Tulcea, vom experimenta cu productia video pentru social media, vom continua sa crestem festivalul nostru de video VKRS, ne vom apropia mai mult de e-commerce si tot asa. Vedem, facem, radem, glumim. Ma gandesc ca atatia oameni destepti si talentati ar trebui sa poata face mai mult pentru tot ce e in jur decat presupune rutina de agentie.

 

Piata de comunicare in 2021

Eu nu mai cred ca exista o piata de comunicare asa de profesionista, integrata si structurata, cum ne place sa credem.

Exista mai multe nivele dar baza, majoritatea discutiilor sunt extrem de precare. La nivelul nostru (clienti medii si mici) este doar o foiala continua in tot felul de directii haotice, oportuniste si pline de impulsivitate generate de o majoritate de actori (clienti si agentii) care, ori n-au doua cuvinte unul dupa altul, ori sunt haituiti de te miri cine, ori sunt la pescuit sportiv. Calculele sunt mai marunte si mai neprincipiale, contextuale si impredictibile. Asta e supa, aici este principalul loc in care va creste piata: amatorismul si impulsivitatea. Cei cativa clienti mari nu mai au cum sa influenteze sau sa educe acest val nou. Nou de vreo zece ani. Ca urmare, cine se descurca in talcioc va continua sa se descurce si in aceasta piata.

 

Factorii care au influentat cel mai dramatic piata

Intrarea masiva pe piata a micilor antreprenori de tot felul, de la turism la e-comm si lipsa acestora de apetit pentru structura si lipsa valorizarii culturii comunicarii.

Dezordinea cedarii suveranitatii de brand catre influenceri si alte situatii asimilate.

Performanta extraordinara a instrumentelor conduse de date si hegemonia marilor actori de aici.

 

Previziuni

Piata urmeaza viata iar viata nu arata bine cu algortimii actuali.

Henri Verdier spune ca: "ura și prostia sunt eterne, problema este propagarea lor algoritmică"

2022 o sa ne arate din nou, cel mai probabil, aceasta fateta a evolutiei si conectarii, capacitatea infinita de a ne ura si a ne simti destepti cu parerile noastre, de data asta in pofida oricaror argumente de bun simt. Imbecilitatea este la putere si asta se va duce din ce in ce mai mult si in economie, marind impactul ecologic generat de trendurile actuale de consumerism de acasa.

Suntem pe o perioada de crestere pentru ca anul 2021 a oferit resurse bune pentru acest an si speranta unei iesiri din pandemie impulsioneaza optimismul investitorilor. Din pacate este genul de crestere nesanatoasa, in directii neecologice, lipsite de austeritatea care ar trebui sa insoteasca incercarea de a evita dezastrul ecologic care se intampla.

 

Trenduri

Nu ma mai pricep la viitor asa de bine, ca acum zece ani :) Sunt cateva lucruri pe care nu le mai inteleg, fata de altele am aversiune, iar ultimelor nu le mai acord timp. Ce vad insa chiar si din spatele blazarii este ca, in comunicare, simularea si calaritul trendurilor va fi principala strategie de acum inainte. Daca pana acum existau specialistii in social media, de acum inainte cred ca o sa se dezvolte specialistii in implementari rapide pe trend, pentru ca fie ca imi place sau nu, a fi pe faza in cadrul unui trend aduce beneficii substantiale.

De ce sa mai gandesti strategii pe termen lung cand urmatorul trend le poate arunca la gunoi instantaneu? Trebuie doar sa fii flexibil si sa adopti cat mai repede schimbarea, sa poti sa te adaptezi permanent la ce este in jur, la ce straluceste acum.

Din pacate trendurile tind sa aiba o durata de viata din ce in ce mai mica si efortul de adoptie costa. Din aceasta contabilitate e posibil sa iesim destul de prost dar intoarcerea la cresterea asezata nu cred ca mai este posibila.

In comunicare, astazi sunt doua piete: piata de performance (sau piata tehnica), care devine preponderenta si piata de awareness (sau piata creativa, emotionala) care se schimonoseste in influencing sau executii din ce in ce mai ridicole sau plictisitoare. Aici, singurul trend coerent este alergatura dupa trend.

Practic, avem specialistii in noile instrumente de performance, care devin integrate in orice traseu, atat de vanzare cat si de notorietate si specialistii in strans comunitati, care nu au nicio treaba cu comunicarea. Incet dar sigur, algoritmii cuceresc chiar si partea de awareness iar adoptarea acestor intrumente va costa din ce in ce mai mult, pe masura ce numarul celor care intra si asteapta rezultate, creste.

De partea cealalta, si consumatorii pot fi priviti ca trenduri noi: de la cei mai mici (7+) si adolescentii, care sunt principalii componenti ai comunitatilor si cei care ataca direct zonele de e-comm si lifestyle, la cei peste 50 de ani, care invata de zor sa faca cumparaturi online si sa interactioneze pe retele sociale. Anii de pandemie au lipit de ecran cohorte noi de utilizatori, de la gaming si tik tok, la comandat mancare si socializare, regele absolut fiind e-comertul.

 

Sa ramana in 2021

Trendul ca te urasc daca nu ai aceleasi pareri ca mine si trendul ca, indiferent de argumente si bun simt, eu imi gasesc o cruciada si o identitate personala in a fi mai destept decat toti si nu-mi pasa de altceva, pentru ca sunt un om/dac/parerist liber.

 

Un fel de bilant

2021 a fost cel mai bun an al nostru by far. S-a muncit foarte mult, s-au facut lucruri, s-au inceput colaborari noi, s-au dezvoltat proiecte foarte diverse, a fost foarte intens si bun. Mai vrem. Nu mai comentez cu lucrul de acasa, pentru ca se stie ca nu-mi place, eu am venit in fiecare zi la birou si sper sa ma vad cu din ce in ce mai multi colegi aici in acest an.

 

Proiecte interesante

Nu nominalizez proiecte, insir clienti pentru care s-a muncit si s-a sarbatorit si alaturi de care ne-am simtit foarte bine: Cooler, Viper, Rompetrol, Dent Estet, Adama, Fuchs, Almette, LIFY.ro, Vola.ro, Alfaparf, Nordis si altii, care sa ma ierte ca nu i-am nominalizat.

 

Ce ai invatat cel mai important in 2021

Ca suntem niste inchipuiti, increzuti si nerecunoscatori. Ca majoritatea oamenilor traiesc deconectati de realitate, lucru care face adoptarea metaversului a walk in the park.

 

Inspirational pentru 2022

 

2022 SIGUR va fi anul

in care prind monstrul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related