Continuare jurnal de Portoroz. Stop. Am revenit cu forte proaspete. Stop. Va ramasesem datoare cu un raspuns si v-am lasat sa asteptati un pic cam mult. Stop. Mai stiti intrebarea? Petrecerea cea mai tare. Castigatoarea... Turcia, buna ca si anul trecut. Nici Macedonia nu a stat rau insa. Oamenii au cam facut du-te vino intre cele doua locatii aflate la doar 2 minute de mers pe jos una de cealalta. Am plecat tarziu, mai ales datorita grupului de amici din Romania.
Joi, 5 octombrie
Se anunta ziua cea mai interesanta de pana acum. Pana si trezitul de dimineata a fost o placere. Nu m-am mai uitat urat la ceas, nu m-am mai intors pe partea cealalta. Am sarit rapid din pat, m-am aranjat si la 8 eram deja la micul dejun. Drumul pe jos de circa jumatate de ora nu a facut decat sa ma trezeasca si mai bine. Ce sa mai.. eram pregatita. Voiam advertising la greu. Simteam nevoia sa invat. Iar John Hunt, Worldwide Creative Director TBWA Worldwide, a stiut cum sa transforme chiar si ora foarte matinala intr-un avantaj. Am fost socata insa de cat de goala era initial sala. Pana la final s-a umplut si cred ca toti au regretat ca nu au venit de la inceput. Stateam lipita de scaun si savuram fiecare cuvant. Am asistat la discursul unui om care poate spune ca intr-o campanie de succes nu conteaza marimea bugetului, ci doar marimea ideii si ca loialitatea fata de un brand va putea fi calculata in functie de participare.
Creative Academy, care reuseste in fiecare an sa umple sala. Nici anul asta nu a facut o exceptie, iar Michael Conrad, gazda mesei rotunde a stiut sa faca un spectacol si din aceste simple prezentari. Tema mesei rotunde fiind « Dancing with ideas » (Dansand cu ideile), fostul CEO Leo Burnett Worldwide a luat-o la dans pe Milka Pogliani, Chairman si Executive Creative Director McCann Erickson Worldgroup. O introducere perfecta pentru o prezentare extrem de interesanta. Milka a prezentat doua exemple clasice de campanii de succes, in care McCann a reusit sa transforme brandurile si sa le dea un nou suflu. Este vorba despre Mastercard, seria de campanii « Priceless », si de o campanie pentru Red. In cazul Mastercard, problema era ca celelalte branduri din categorie erau mai sexy, prin urmare mult mai interesante pentru consumatori. Agentia trebuia sa reuseasca sa vorbeasca cu un nou target, cel format din oamenii care folosesc cardurile in mod inteligent, iar regulile au fost folosite doar pentru a ne deschide ochii. Si cel mai important: un brand trebuie sa aiba abilitatea de a se schimba cand inca este acelasi.
Stefan Sagmeister, designer si proprietar al studioului de design Sagmeister Inc. New York, a facut trecerea spre o discutie bazata mai mult pe vizual si pe cum poti sa iti atragi targetul printr-o campanie inteligenta si diferita, care trebuie descoperita incetul cu incetul pentru a putea fi inteleasa. O idee venita extrem de simplu: trecerea pe o foaie a principalelor ganduri si teluri si apoi transpunerea lor pe mash-uri, prin imagini deosebite si fonturi creative. Am simtit in cateva ore ca invat cat nu as fi facut-o in doi ani de zile in Romania. Ramai uimit cum ideile cele mai frumoase sunt mereu langa noi, dar nu stim sa le culegem si sa le transpunem.
Dintr-o data ziua a decurs mult mai lin si intr-un ritm total diferit. Am ales sa petrec cateva ore relaxante si unreaching alaturi de cativa amici din publicitate si m-am simtit din nou diferit. O alta perspectiva, alte pareri interesante, care m-au facut sa vad niste adevaruri la care nu ma asteptam. E bine sa mai treci din cand in cand de partea cealalta si e cu atat mai bine cand unii publicitari iti acorda increderea lor.
Nu am mai ajuns la hotel. Drumul ducea din News Cafe-ul care ma rapise 4 - 5 ore, direct la petrecerea romaneasca. Daca serile trecute am avut parteneri de colindat si de ales locatia cea mai buna, acum stiam sigur unde o sa stau. Era pustiu insa si am preferat o locatie apropiata. Lumea s-a adunat cu greu si atunci mai mult a fost timpul de conversatie. Nu m-am plictisit, dar nici nu m-am distrat in adevaratul sens al cuvantului. Grupuletele obisnuite se mai intersectau intre ele din cand in cand, lumea comenta. A lipsit insa atmosfera de anul trecut, fie si putin cat durase ea. Pe la 1 dimineata s-a dat stingerea. Motivul? Muzica prea tare. Am inteles ca la austrieci nu fusese deloc rau, dar nici acolo nu vuia lumea, poate doar in comparatie cu ce era la noi.
Si uite cum am ajuns sa ne refugiem la maghiari. Acolo unde am inteles inca o data de ce sexul vinde. De-abia puteai sa intri, atat era de aglomerat. Cred ca ei au gasit cheia succesului unei petreceri. Noi... mai avem.
De-acum incep calculele. Fiecare agentie se gandeste la ce ar putea lua si unde, iar ziua de maine va fi si mai placut de savurat.
Vineri, 6 octombrie
Pentru unii azi ar putea fi marea zi, pentru altii exact contrariul. Multi sunt cei insa care nu mai au nici o sansa si care privesc totul mult mai detasat. Este o regula: daca nu esti sunat pana in ora 17.00, inseamna ca nu ai castigat un gold sau un silver si nici nu te afli intre primele 3 agentii. Deadline-ul este privit de multi ca o usurare. Mie imi pare rau ca exista, pentru ca distruge farmecul asteptarii. Ok, mai poti sa iei bronzuri, dar in mare parte stii ce va fi.
Cred ca cel mai asteptat a fost Donald Gunn si preview-ul sau pentru The Gunn Report. Clasamentele arata cam asa:
top tari:
Primele 5 in ordine alfabetica: Argentina, Franta, Marea Britanie, Thailanda si SUA. Pana la pozitia a zecea ordinea este:
6. Brazilia - 68 puncte
7. Germania - 63 puncte
8. Argentina - 61 puncte
9. Japonia - 52 puncte
10. Spania - 52 puncte
In ceea ce priveste primii 5 advertiseri, clasamentul este format din aceleasi branduri ca si anul trecut, ordinea nefiind comunicata inca: Adidas, Honda, Nike, Sony si Volkswagen. Situatia nu este deloc diferita nici in ceea ce priveste topul primilor cinci agentii de publicitate: Crispin Porter & Bogusky, Abbott Mead Vickers, DDB Londra, Dentsu, TBWA Paris. Clasamentul este continuat astfel:
6. Wieden + Kennedy
7. JWT Londra
8. Almap BBDO
9. Creative Juice
10. Young & Rubicam Buenos Aires
11. Fallon
12. BETC
Dupa acest clasament, este usor de aflat retelele anului din punct de vedere creativ. Top 3 este format, in ordine alfabetica, de BBDO Worldwide ( locul 2 anul trecut), DDB Worldwide (locul 3 anul trecut) si de TBWA Worldwide ( numarul 1 anul trecut). Le urmeaza in ordine: JWT (cea mai mare crestere realizata vreodata in Gunn Report), Leo Burnett, Ogilvy & Mather, Saatchi & Saatchi, Lowe, McCann Erickson, Young & Rubicam, Publicis, Wieden + Kennedy, Euro RSCG, Dentsu, FCB si Grey.
Rezultate ca niciodata in istorie
Just facts
Si veni si gala. McCann Romania nu cred ca mai reprezinta de mult o surpriza si rezultatul era de la sine asteptat dupa cele trei ceasuri de aur si 13 nominalizari. Nu stiu insa daca cineva putea crede atat de departe. Recolta? Uimitoare, oricat de carcotasi ar fi unii dintre noi si oricat de mult am cauta nod in papura. Sa vedem nu? 3 Golden Watch, 2 Golden Hammer (radio cu "Churchill" si print cu "Mount Rushmore", "Jane" si "Godmother" brand Maggi), 3 Silver Drum pentru MTV - "Teava", la tv, la radio cu "Marylin", brand Maggi si la print cu 'Rollercoaster", brand Foton, un Bronze Drum pentru "The encounter" si "Trap", brand Transilvania Adventure Trophy, la print. Cu alte cuvinte, un cumul total de 80 de puncte, mai mult decat jumatate fata de agentia sosita in final pe locul al doilea, Bob Helsinki, care recoltase 38 de puncte, si de aproximativ trei ori mai multe fata de cat obtinuse anul trecut Leo Burnett & Target. Adrian Botan, Creative Director McCann Erickson, spunea ca nu se astepta sa castige. Agentia nu avusese insa niciodata atat de multe short-listuri si, dupa confruntarea cu aceasta realitate, sperantele au crescut. "Ma bucur foarte mult pentru Maggi si pentru oamenii care au lucrat pe cont si au avut ideea", a concluzionat Botan, mandru de toate reusitele Romaniei. Cat despre prestatia Leo Burnett, Creative Directorul de la McCann afirma ca nu s-a uitat ce lucrari au avut inscrise. "Nu ma intereseaza ce fac ei in momentul asta, cred ca focusul nostru este pe ceea ce putem sa facem noi, nu pe competitie".
Vorbim insa in primul rand de o victorie a Romaniei. Tara noastra a avut o crestere puternica fata de anul trecut. Ca dovada clara, Lowe a castigat un Golden Watch si un Silver Drum cu printurile "Titanic" si "Basic Instinct", brand DaKino si a obtinut locul sase pe agentii. "Pentru mine inseamna o confirmare care vine, intr-adevar un pic cam tarziu, poate sunt inca niste pasi prea mici, dar s-au potrivit. S-au nimerit toate in acelasi timp si mi se pare ca au fost o coincidenta fericita. A fost un mare noroc sa fiu si in juriu, sa iau si premiile astea cu ceea ce cred eu ca este cea mai buna lucrare a mea si a lui Lowe de pana acum", a spus Mihai Coliban, Creative Director la Lowe, prins si el la petrecerea urmata festivitatii. De altfel, festivalul a insemnat mult mai mult pentru el. Este prima prezenta in juriul de la Golden Drum si o experienta extraordinara, care i-a schimbat multe din perceptiile asupra a ceea ce inseamna sa participi in festival si sa faci parte din juriu.
GMP si-a adus si ea contributia cu un Silver Drum pentru Mandra - "The Note", alaturi de Papaya Advertising - Silver Drum pentru Kreskova - "Camaradul rus" - un spot tv aplaudat la scena deschisa. Pentru Robert Tiderle si Papaya Advertising, acesta este primul premiu la Golden Drum si a venit pe post de surpriza. "Nu este obtinut nici la Ad'Or, nici la vreun festival din Letonia, ci acolo unde trebuie: la Portoroz. Sper sa ii mai urmeze si altele", a spus acesta. Odyssey a fost si ea premiata pentru prima data la Golden Drum cu un bronze pentru Arctic, spotul "TV Drama". La randul lui, Valentin Suciu, Creative Director la Odyssey, a trecut prin emotiile aferente unui astfel de premiu si prin tirada de felicitari ulterioare. "Ne-am dorit sa facem o treaba buna, onesta si faina pentru client, iar faptul ca a fost recunoscuta aici ne bucura foarte mult. E un premiu luat pe un brief pe bune al unui client si pe un proiect cerut de client si livrat de noi pe bune si cred ca asta inseamna foarte mult pentru noi", a apreciat Suciu.
Cu toate ca nu a fost atat de sus pe cat ne-am fi asteptat, Leo Burnett & Target s-a pastrat inca in carti cu un bronze la radio pentru muzeul Antipa, intitulat "The Display". Mai rezervat Stefan Iordache, Managing Partner Leo Burnett, prefera sa nu spuna cu ce lucrare ar fi meritat agentia pe care o reprezinta sa mai bifeze la premii si ramane mereu fair-play. "Ma bucur ca Romania a castigat din nou. Bravo lui Botan si lui McCann, sper ca la anul sa il bat din nou. Cele mai multe inscrieri, cele mai multe nominalizari, este o confirmare a faptului ca Romania este cea mai puternica din punct de vedere creativ din aceasta regiune", a conchis Stefan Iordache.
Marea lipsa din nominalizari si premii este Graffiti BBDO, o agentie care ne obisnuise cu rezultate foarte bune la toate competitiile creative de gen. Din pacate rezultatul bun de la Ad'Or nu a fost confirmat. Potrivit Emei Prisca, Associate Creative Director al agentiei, miza mare a fost pe Magic FM, iar lipsa unui premiu a fost un dus rece, pentru ca i-a durut, dar le-a facut bine.
Surpriza sau nu, Romania s-a dovedit a avea si cel mai bun regizor, pentru al doilea an consecutiv, de aceasta data fiind vorba de Bogdan Albu, castigator al competitiei Studio Drum. "Este singurul premiu din viata mea si inseamna enorm. In primul rand pentru ca nu ma asteptam sa fiu invitat si atat de bagat in seama. Oamenii din jurul meu ma considera foarte important ca prezenta. Nu stiu daca premiul in sine o sa imi deschida oportunitati, dar cred ca prezenta mea la festival o va face", a spus Bogdan Albu.
O privire mai de interior
Vorbeam de impresii generale si de atmosfera. Daca anul trecut au existat voci insemnate care considerau ca McCann Romania ar fi meritat sa castige, in loc de Leo Burnett, acum am asistat mai mult la intrebarea: campaniile au rulat sau nu? Cu alte cuvinte, vesnica discutie ghost sau nu. Cu atat mai mult cu cat festivalul are din acest an o sectiune speciala dedicata campaniilor necontractate, realizate de agentii special cu scopul de a castiga la festival. "Daca vrei sa iei premiu, iei premiu si asta este posibil prin orice mijloace. Sunt o groaza de campanii pe care eu nu le-am vazut pe tv", spunea Liviu David, Creative Director la Next Advertising. Radu Florescu, General Manager Saatchi & Saatchi, pune foarte bine lucrurile la punct. "Fiecare agentie are politica ei si sunt mai multe lucrari pe care le putem considera drept ghost-uri. Dar ce inseamna un ghost? Vorbim despre idei, creatie si imaginatie si daca se vine cu o idee buna de ce sa nu o premiem?" La randul lui, Liviu Lambrino, Managing Partner TBWA Merlin, s-a declarat total nemultumit de jurizare. "Nu inteleg procedura de jurizare. Campanii care au confirmat la festivaluri internationale mari, gen Converse All Stars, campania noastra a TBWA Merlin, care a luat Bronze la New York Festivals, nici macar nu s-au calificat pe shortlist. Sincer, nu inteleg", a mai spus Lambrino.La randul ei, Ema Prisca a avut si ea parte de nemultumiri. "In afara de vreo doua categorii, in care criteriile juriului nu mi-au fost deloc clare, cred ca premiile s-au suprapus peste cele mai indraznete, mai istete si mai pline de farmec lucrari. Imi place mult campania Maggi pentru gandul puternic din spate si pentru faptul ca a animat o categorie mai putin dispusa la competitie creativa", a conchis aceasta.
Un lucru este evident. Campania Maggi a debutat pe media la inceputul lunii septembrie, iar spoturile radio suna genial in engleza. Cum ar fi insa in romana? Credeti ca ar mai prinde la fel? Oricum ar fi: un lucru trebuie retinut. Campaniile sunt cu adevarat foarte bune si ne aflam la un festival de creativitate, pe care McCann-ul l-a dominat, fara rival. Si este superb sa fii roman si sa vezi cum tara ta performeaza atat de bine.
Nivelul festivalului per general? Opiniile sunt impartite si la acest aspect. Unii l-au perceput ca fiind mai slab, altii ca fiind mai bun. Una peste alta insa, daca ne uitam la lucrarile castigatoare simtim un vant occidental. Si nu ne pica rau. "In fiecare an, aud ca festivalul de anul trecut a fost mai tare, nimeni neputand spune clar de ce. In anul in care majoritatea premiilor de la Portoroz va scora in liga mare a festivalurilor, vom putea spune fara dubii de ce anul cu pricina a fost mai bun. Personal, mi-a lipsit o prezenta gen Zoom! Lituania, care anul trecut a surprins pe toata lumea, lansand in jurul lor un val spumos de simpatie », a spus Ema Prisca, Associate Creative Director la Graffiti BBDO.
"Cred ca am vazut cateva lucrari bune, unele dintre ele chiar m-au emotionat, am avut un loc destul de prost in sala si poate nu am putut sa inteleg de la inceput totul, dar ma bucur pentru McCann. Sa nu uitam ca Romania este in momentul de fata tara cea mai de pe val din Europa de Est. Crestem cel mai mult si ca economie si ca imagine si este normal sa se vada acest lucru si in publicitate", a afirmat Stefan Pop, Strategic Planner TBWA Merlin. De partea cealalta, Robert Tiderle compara nivelul din acest an al Golden Drum cu festivalul Ad'Or de anul trecut. "Idei mai putine, dar poate de data asta mai bine executate. Romania face din ce in ce mai bine de multi ani de zile. Si apar alte agentii, nu numai Leo si McCann: GMP, Lowe, Odyssey". Ideea unui festival mai slab decat anul trecut este sustinuta si de Claudiu Dobrita, senior copywriter Grey. "Bravo McCann si Romania, bravo Papaya, dar in principiu mai slab fata de anul trecut". Cat despre lucrarea preferata? Raspunsul ar fi simplu : Maggi. "Pentru strategie, pentru executie, pentru gand, pentru context. Vine intr-o categorie urata si face un lucru minunat. Iti da respiratia de care ei nevoie si care de obicei lipseste in categoria asta. Si in sfarsit radiouri minunate din Romania. Aplauze! Mi-au mai placut niste executii pentru muzeul Kafka pentru fotografie, in principiu calitate foarte buna la lucrarile de interactiv si new media", a mai adaugat Claudiu Dobrita. Parerile sunt echilibrate de Mihai Coliban, care considera ca nivelul general a crescut. "Sunt executii mai ingrijite, oamenii investesc in publicitate, insa ideile nu au fost foarte proaspete, foarte originale. Din punctul asta de vedere mi se pare mai slab fata de ceea ce s-a intamplat anul trecut, dar si fata de ceilalti ani, cand am vazut lucruri foarte originale din anumite puncte de vedere", a pus el punctul pe i.
O privire interesanta are Radu Florescu, caruia festivalul i s-a parut mult mai linistit in acest an. "Eu m-am concentrat mai mult pe Romania si campania care mi-a placut foarte mult este DaKino. Cred ca este o lucrare foarte bine gandita si realizata. Cred ca anul viitor o sa vedem alte nume noi", a mai spus Florescu.
Am vrut ca punctul de vedere strain din acest articol sa fie al d-nei Milka Pogliani, Chairman si Executive Creative Director McCann Erickson Worldgroup. Intrebata de nivelul festivalului, ea s-a declarat multumita si impresionata in special de radio si print, unde considera ca a intalnit lucrari remarcabile. "Impresia generala este buna. Exista design, prezentare, pasiune. Cred ca Romania merita sa castige, cunosc echipa si ma asteptam, pentru ca de fiecare data isi doresc din ce in ce mai mult. Mi-a placut MTV. Mi s-a parut fantastic. Gandirea, culoarea locala, indrazneala, noutatea", a incheiat Milka Pogliani.
Nu spun la revedere..., pentru ca vreau sa merg si anul viitor si vreau sa vad acest drive deosebit la toate agentiile romanesti. Vreau prezentari mai bune, mai multa incredere in noi si creativi mai uniti. E prea mult? Sunt eu prea visatoare? Nu cred...