Pentru Claudiu Vrînceanu, 2021 a fost anul în care a început să lucreze cu mai mulți CEO din alte țări și a aprofundat concepte precum Personal Branding și Thought Leadership, despre care crede că poate fi cheia pentru recunoașterea brandului în anul 2022. Claudiu este fondatorul agenției CV PR Connections, creator de conținut și Ecosystem Builder. Experiența de 20 de ani în business, media și comunicare îl ajută să întrezărească trendurile care pot apărea în 2022 în PR, iar printre ele se numără importanța acordată conectărilor umane, autenticitatea și continuarea fenomenului cunoscut ca Marea Demisioneală.
Dacă există o lecție învățată în anul 2021 și care a dat sens activității mele profesionale, aceasta-i conectarea mea la mediul de business global. Și nu mă refer neapărat la clienți internaționali care au intrat în România, ci mai ales la manageri C-level care investesc în conținut și în brandul personal, dar care lucrează în alte țări, pe poziția de CEO, iar clienții și angajații lor activează în cu totul alte piețe, cu nevoi diferite decât cele de la noi.
Cea mai importantă lecție învățată de Claudiu în anul precedent a venit odată cu ieșirea din zona de confort. A înțeles că fiecare moment alocat pentru a scrie un articol pentru blog sau media sau pentru o postare originală pe Linkedin îți poate aduce potențiali clienți și recunoaștere. Mai multe despre asta, rezoluții pe care le are și cum își propune să le înfăptuiască am vorbit în rândurile de mai jos.
Cum intri in 2022 fata de cum intrai in 2021
Am intrat deja, după prima luna de activitate, mai prudent din trei motive: 1. Simt că volumul de muncă va fi mai mare în 2022 pentru aceleași rezultate obținute în 2020 și 2021. De ce? i) Așteptările clienților vor fi mai mari într-o perioadă de revenire post-Covid-19, un context economic cu mai multe oportunități în piață. ii) Mult așteptata revenire post-Omicron din luna aprilie 2022, cu activități offline noi (evenimente, traininguri, întâlniri de business, meetup-uri clasice), va implica mai mult timp alocat pentru activități strategice și de implementare decât în anii 2020 și 2021.
Totuși, personal sunt mai entuziast în 2022 datorită celor trei tendințe mari pe care le văd în mediul de business și care influențează piața de PR:
I.Mai multe finanțări pentru firme în anul 2022, ceea ce generează o creștere a proiectelor de PR și media relations cu scopul atragerii unor investiții noi (listare la bursă, emisiuni de obligațiuni, venture capital, crowdfunding și business angels)
II.Antreprenorii și managerii români devin mai conștienți de nevoia unui brand personal puternic pentru a-și crește brandul companiei. Această nevoie s-a accentuat în contextul pandemiei, dar va deveni mai importantă în proiectele hibride de comunicare.
III.Uneltele de PR devin mai apreciate pentru modelele de business B2B întrucât încrederea consumatorilor este în scădere, ceea ce se transpune și într-un declin al rezultatelor pe care advertisingul le generează pe zona B2B. PR-ul va deveni mai puternic pe B2B în 2022 în raport cu armele publicității.
Ce te-a incantat, ce te-a bulversat, ce te-a enervat in 2021
Personal, cel mai mult m-a încântat în 2021 faptul că am început să lucrez cu mai mulți CEO din alte țări pe zone ca Personal Branding și Thought Keadership, care pot fi surprizele PR-ului în 2021 și în România. Am învățat multe de la expați care alocă, spre exemplu, 30 de minute pe zi pentru crearea de conținut (acțiuni de PR, Linkedin și earned media), ceea ce poate fi aspirațional și pentru managerii din România.
M-au enervat trei lucruri. În primul rând, scăderea încrederii în rândul oamenilor de business din cauza clivajelor apărute în societate în contextul pandemiei. În al doilea rând, m-a enervat că fenomenul fake-news a luat amploare în România, peste așteptările inițiale. În al treilea rând, mă irită că vocea antreprenorilor români este mai slabă, tonul vocii și narativul sunt mai joase decât înainte de pandemie. Cu doar câteva excepții, liderii de business nu vor să fie și Lideri de Gândire (Thought Leaders), adică să își transpună public în mod autentic propriile idei, studii, concluzii și soluții.
Dar am o veste bună: specialiștii în relații publice au soluții pentru cele trei surse de enervare :).
Rezolutii, daca a mai fost cazul
Da, în fiecare an îmi fac rezoluții. Cele mai bune, adică cele care se și pot înfăptui, sunt rezoluțiile comune, pe care la împărți cu alții, cu un prieten, cu cineva drag sau cu un partener de business. Doar trei dintre rezoluțiile pentru 2021 s-au întâmplat: mutarea la casă, mai multe zile petrecute pe munte și la mare cu cortul, plus primii clienți internaționali pe PR. Rezoluțiile mele pentru anul 2022 sunt:
- realizarea primului curs Cohort Based din România despre Thought Leadership și PR
- o carte de business citită lunar
- mai multe zile dormite la cort în 2022 versus 2021
- fără ronțăieli și gustări între cele trei mese
- să mai alerg un maraton de 42km după o pauză de câțiva ani de la ultimul maraton
Obiectivele pentru anul acesta
Principalele trei planuri ale mele pentru 2022 sunt i) păstrarea relațiilor de business și profesionale cu clienții și partenerii actuali (adică, să le fiu util în continuare), ii) educarea și mobilizarea liderilor de business din România pe zona de Thought Leadership și iii) crearea unor proiecte educaționale și de comunitate pentru firmele românești aflate într-un proces de scalare.
Obiectivul principal profesional este să mă conectez și în anul 2022 la comunitățile internaționale cu specialiști în media, PR și Thought Leadership, de la care am ce învăța. 2020 și 2021 au fost anii în care am intrat, prin meetup-uri online, în birourilor specialiștilor de PR din Australia sau SUA, în care am stat în același dormitor, prin Zoom și Teams, alături de experți internaționali. Un privilegiu pe care vreau să-l păstrez și în 2022. Dacă există o lecție învățată în anul 2021 și care a dat sens activității mele profesionale, aceasta-i conectarea mea la mediul de business global. Și nu mă refer neapărat la clienți internaționali care au intrat în România, ci mai ales la manageri C-level care investesc în conținut și în brandul personal, dar care lucrează în alte țări, pe poziția de CEO, iar clienții și angajații lor activează în cu totul alte piețe, cu nevoi diferite decât cele de la noi. Pe scurt, am început să mă conectez și profesional, nu doar personal, la comunitățile internaționale. Conectarea la comunitățile și rețelele internaționale reprezintă o mare oportunitate a românilor care încă nu este speculată la maximum, în opinia mea.
Arii noi de explorat
Anul trecut am lucrat mai mulți antreprenori care au avut nevoie servicii de PR pentru atragerea unor finanțări, prin Bursă sau de la investitori privați. Îmi propun să mă concentrez, la fel, pe două proiecte noi. Cred că datorită complexității și lungimii proiectelor, fie că ești agenție sau soloprenor, nu poți implementa în același timp mai mult de două proiecte de PR care au ca obiective principale atragerea unei finanțări noi. De asemenea, aș vrea să explorez mai multe proiecte de colaborare cu firme care au directori de marketing. Până acum, m-am specializat pe organizații care nu au o echipă de marketing sau de PR.
Ce s-a intamplat cu PR-ul in 2021
Surpriză plăcută din PR a venit din forța pe care media a avut-o în ultimii doi ani. Pe scurt, audiențele și influența media (televiziune, online, platforme independente) s-au dublat în pandemie, ceea ce a sporit puterea Earned Media în raport cu celelalte trei componente ale modelului PESO (Paid, Shared And Owned Media).
Dramatic nu s-a întâmplat nimic. Cred că bugetele de PR au crescut mai ales în zona de tehnologie, dar și în industriile afectate de criză, cum este sectorul horeca.
Previziunile care se intrevad pentru 2022
Piața locală de PR va crește doar dacă mai vin investitori străini noi. Iar investițiile străine directe noi sunt în stagnare. Doar start-up-urile românești și puținele firme de tip scaleup (maximum 500, potrivit calculelor mele) nu pot susține o creștere a pieței de PR. Ca tendințe, cred că va crește ponderea serviciilor dedicate zonei de employer branding (în contextul accentuării Marii Demisioneli și în România) și, în egală măsură, presiunea tot mai mare a organizațiilor cu un model de business B2B de a investi în acțiuni de PR autentice pentru profilarea publică a liderilor și specialiștilor proprii. Marginal, va continua tendința prin care manageri cu experiență de 10-20 de ani în multinaționale vor intra în antreprenoriat sau în consultanță (soloprenoriat, freelancing) și, prin urmare, vor avea nevoie de expertiză de PR. Tocmai de aceea, specialiștii care sunt angajați în prezent ar trebui să înțeleagă că investiția în personal branding, de exemplu, este pentru carieră lor care se întinde pe următorii 20-40 de ani, nu doar pentru jobul pe care îl au acum.
Ce trenduri noi se pot naste si in ce zone
Cred că următoarele cinci trenduri vor accelera în anul 2022 în domeniul media&PR:
1. Va continua ”Marea Demisioneală” (Great Resignation), inclusiv în rândul jurnaliștilor. Va lua amploare acest fenomen care descrie numărul record de oameni care își părăsesc locul de muncă pe măsură ce pandemia înaintează. Prin urmare, presiunea va fi mai mare pe angajatori, iar cele mai afectate vor fi organizațiile cu 30-50 de angajați. Astfel, va crește rolul platformei Linkedin (mai ales pentru “demisionari” care vor crea mai mult conținut original) și vor spori investițiile în PR pe zona de Employer Branding.
2. Conexiunile și conectările umane (Connections) vor fi și mai importante după doi ani+ de la debutul pandemiei. Pe măsură ce cazurile de COVID cresc și ne confruntăm cu un pic de déjá vu, este esențial să rămânem conectați în timp ce ne distanțăm din nou social. Indiferent dacă este vorba despre clienți, mass-media sau colaboratori, trebuie să plusăm cu elemente umane în tot ce facem, iar asta înseamnă eforturi mai mari pentru experții în PR.
3. Thought leadership poate fi cheia pentru recunoașterea brandului în anul 2022. Peste 50% dintre consumatori evaluează poziția unei companii ca lider de industrie înainte de a interacționa printr-o achiziție a produselor sau serviciilor. Acest lucru este valabil mai ales în B2B, și asta devine și preocupare pentru oamenii de PR, nu doar pentru clienții din portofoliu, ci și pentru propria reputație.
Un Thought Leader (Lider de gândire) este cineva care are o înțelegere profundă a industriei în care activează și a nevoilor clienților săi. Iar acest lucru se traduce în idei originale, noi perspective și puncte de vedere/opinii originale cu valoare pentru publicul larg. Datorită acestei expertize, colegii lui, clienții și alți experți din industrie sunt în acord cu al nostru Thought Leader/lider de gândire, și îl urmăresc ("cumpără") atunci când el/ea împărtășește în media și pe rețelele sociale sau comunică într-o anumită comunitate. Un exemplu: un avocat care-i lider de business, se implică în societate, are rezultate în domeniul insolvenței, și reușește să transmită publicului, spre exemplu, tendințele momentului în practică insolvenței sau/și face un studiu mișto despre insolvențele din România sau/și scrie un blog sau carte pe subiect sau/și scrie cel mai mișto open-ed al anului într-o publicație de business sau una juridică. Un alt exemplu: un antreprenor din industria tech care-i lider sau vrea să fie lider în domeniul lui de activitate, vorbește publicului despre prezentul și viitorului subdomeniului tech în care activează, participă ca invitat la un podcast și inspiră zeci de tineri sau își face propriul podcast, scrie un open-ed în cea mai faină publicație de startups, unde-i citit de 1000 de actuali și viitori antreprenori și mai mentorează trei antreprenori tineri și publică un articol pe blogul companiei lui despre această experiență.
4. Viralitatea și rolul pe care newsjacking îl are vor crește în 2022, tactică pe care specialiștii în PR o pot folosi mai des. Brandurile și liderii de business vor avea mai multe oportunități să “capitalizeze” mediatic pe tendințele actuale și pe știrile de ultimă oră pentru a-și promova mai ales serviciile proprii. De aceea, specialiștii în comunicare trebuie se fie mai atenți la trendurile momentului. De exemplu, dacă lucrezi pentru un brand cu un model de business B2B, este vital să îți dublezi timpul petrecut pe Linkedin pentru a fi la curent cu tendințele de ultimă oră.
5. Autenticitatea este o condiție obligatorie în PR-ul post-pandemic. Observ trei domenii cheie care stimulează nevoia de autenticitate: în primul rând, este utilizarea tot mai mare a tehnologiilor AI pentru a crea experiențe digitale personalizate. În timp ce tehnologia ne permite să învățăm mai multe despre un public țintă decât oricând înainte, mulți liderii de business sunt de acord că lipsesc conexiunile pe care doar un om le poate crea. Soluția? Autenticitatea. În al doilea rând, pandemia în sine a dus la o schimbare în crearea de conținut, media și PR. Știrile false și dezinformarea continuă fac viața mai grea consumatorilor preocupați să fie atenți în cine să aibă încredere. În al treilea rând, liderii de business ar putea să fie mai autentici în comunicările video remote și hibride care vor rămâne în media și post-pandemie. În ultimii doi ani, am interacționat direct cu peste 1.000 de lideri de business în interviuri media, evenimente online și webinarii și am observat că în continuare peste 50% dintre aceștia fug de autenticitate în comunicarea media. O fac fie pentru că nu sunt instruiți, fie din frică, fie că așa le cere echipa de PR.
Partile bune&rele din anul precedent
Părțile cele mai bune au fost primele proiecte internaționale. Proiecte de Thought Leadership și content pentru mai mulți lideri de business globali și proiecte de comunicare ale unor companii internaționale care au intrat în România. Părțile rele au venit doar din lipsa evenimentelor clasice, mai ales că engagement-ul a scăzut dramatic în evenimentele online din cauza Zoom-fatigue.
Cele mai speciale proiecte la care ai lucrat
În primul rând, intrarea unui fintech german pe piața din România. Este foarte provocator să văd cum uneltele de comunicare și media utilizate pentru sprijinul start-up-urilor tech românești sunt similare cu cele pe care le folosesc experții media din Franța sau Germania, spre exemplu.
În al doilea rând, mi-au plăcut mai multe proiecte ale unor companii românești care au avut nevoie de sprijin pe comunicare înainte și după atragerea unei finanțări
În al treilea rând, au fost speciale proiectele prin care am colaborat cu mai mulți lideri de business internaționali, C-level, care conduc companii multinaționale - gigant, cu afaceri de sute de milioane de euro. Ce mi-a plăcut: faptul că acești executivi alocă 2-4 ore săptămânal pentru crearea de conținut, ceea ce înseamnă pentru ei câteva mii de euro, cât este evaluat timpul lor dpdv monetar.
Campanii care ti-au atras atentia in 2021
Mi-au plăcut în 2021 campania de PR care a însoțit listarea UiPath pe bursa din New York și contextul creat de Bitdefender, prin care a confirmat intenţia de listare în SUA.
Cea mai importanta lectie de anul trecut
Principala lecție învățată pentru mine a fost că au meritat fiecare ora alocată pentru a scrie un articol de opinie în media, un articol pe blogul meu sau o postare originală pe Linkedin. De multe ori, refuzăm să ieșim din zona de confort și nu ne facem timp pentru o intervenție la televiziune ori să ne luăm trei-patru ore pentru un articol în media care ne poate aduce câțiva potențiali clienți care sigur vor converti prin colaborări profesionale.
Un meme, o poza, un cuvant, un cantec cu care sa pornim anul 2022
2022 SIGUR va fi anul...
Anul evenimentelor fizice cu cel puțin 100 de participanți. Suntem optimiști :)