[Editor's Cut] Robert Bitay: Un montaj bun POATE sa ajute un produs prost, in timp ce un montaj prost ingroapa total un produs care altfel ar fi bun

[Editor's Cut] Robert Bitay: Un montaj bun POATE sa ajute un produs prost, in timp ce un montaj prost ingroapa total un produs care altfel ar fi bun

Primele incercari in ale montajului au aparut in viata lui Robert Bitay datorita jocurilor video, in speta Counter-Strike. Se intampla inainte de liceu, pentru ca dupa aia sa treaca la scurtmetraje in loc de referate la romana. A invatat ulterior sa monteze la facultate, de la Cristina Ionescu.

Pe langa montaj, cele mai importante lectii au fost cele legate de interactiunea intre oameni. A facut in primii ani si imagine si grip si recomanda asta tuturor celor ce vor sa se apuce de editing.

In ziua de azi, Tik-Tok si YouTube dau tonul, iar efectele folosite acolo isi fac usor usor simtita prezenta si in mainstream (publicitate, cinema). Problema e ca pana ajung ele sa fie folosite, devin deja desuete. E o discrepanta imensa intre ce-si doreste audienta si ce considera industria ca-si doreste audienta.

In prezent Robert este video editor la Avanpost. Consuma cam 7 ore de YT si Tik Tok zilnic si crede ca in lumea montajului nu prea exista trenduri, alea sunt pentru cinema si publicitate, el lucreaza cu materialul clientului. Ii place mult serialul Euphoria pe care-l considera un masterclass de cinema. I-ar placea mai multe discutii cu echipa inainte sa se apuce de lucru, fapt care de obicei cam lipseste in bransa, spune Robert.

 

First edit

Primele incercari au fost in generala cu niste frag-movies de Counter-Strike.Vorbim de clasa a 6-a, poate a 7-a, ma jucam cateva ore si inregistram in Fraps, ca mai apoi sa pun pe muzica diverse faze care mi se pareau mie mai interesante. Este funny ca dupa acest prim contact cu montajul, nu m-am mai atins de vreun soft de editare pana in liceu cand am inceput sa fac scurtmetraje cu colegii in loc de referate la romana.

 

Ce nu stie (inca) lumea despre montaj

De regula, am observat ca oamenii cam banghesc ce e cu montajul. Ce li se pare insa out of this world, e nivelul de putere pe care il are un editor asupra materialului final. Daca de exemplu inversezi doua cadre, se poate schimba mai tot feel-ul unei secvente si cand pui aceasta problema in timpul unei vizionari (fie ea la job sau acasa cu iubita pe netflix) de multe ori observi cum oamenii se schimba un pic la fata.

 

Cat dureaza un edit

Ideal, cat de mult trebuie.Concret, e greu de estimat pentru ca variaza numarul de ore de brut, durata produsului final, nivelul de profesionalism de la filmare dar si cel de dinaintea acesteia. Sunt un miliard de variabile. Ca sa dau o cifra totusi, pt un spot tv de 45 de sec eu imi iau 2 zile de edit. Una de lucru si alta de fine touches.

 

Film, reclama, videoclip

In teorie, n-ar trebui sa fie nici o diferenta intre astea 3, pentru ca scopul editorului e sa vanda. Fie ca vinde un produs, o idee sau o melodie, instrumentele folosite sunt aceleasi. Practic difera nivelul de libertate. De regula, reclamele sunt batute in cuie in ceea ce priveste succesiunea de cadre, iar videoclipurile sunt limitate de numarul de ore de brut. In film, datele se schimba oleaca pentru ca de multe ori planul de pe foaie si cel de la filmare nu e acelasi. Editorul va vedea mereu mult mai obiectiv decat regizorul, iar acest fapt contribuie la un back and forth foarte interesant intre acestia.

 

Cum ai invatat sa montezi

Am invatat sa montez la facultate de la doamna profesor doctor universitar Cristina Ionescu. Pe langa montaj, cele mai importante lectii au fost cele legate de interactiunea intre oameni. Modul in care relationezi cu ceilalti in viata profesionala este la fel de important ca modul in care montezi. De lucrat, lucrez cam de 8 ani, la inceput ca freelancer, acum ca angajat. Norocul meu e ca in primii ani nu am facut doar montaj, am facut si imagine si grip si sunet, dupa oferta si noroc.Recomand aceasta experienta oricui vrea sa se apuce de edit pentru ca iti ofera un know-how pe care altfel l-ai rata.

 

#Trending

Exista trenduri in cinematografie si publicitate, nu in montaj. Noi, de bine, de rau, lucram cu ce ni se ofera si servim unei estetici stabilite inca din brief/scenariu. Nu prea ai cum sa fortezi un brut sa fie altceva decat ceea ce e, mai ales in publicitate. In ultima vreme am tot vazut ca brandurile incearca sa fie mai self-aware si mai putin serioase in abordari insa sunt putine cele care isi asuma acest vibe pana la capat. Cand reusesc, e cool. Cand rateaza, e dezastruos :D

 

Adaptarea la new media

Consum in medie cam 6-7 ore de Tik-Tok si Youtube pe zi, mi se par absolut minunate. Luand in considerare asta, nu prea am avut la ce sa ma adaptez. Daca e de preluat ceva totusi, e ca nimic nu-i sfant. Atat ca forma cat si ca fond.

 

Ce nu se face la montaj

Nu se beau lichide langa statia de lucru.

 

Proiectele recente

Momentan lucrez la un documentar observational episodic. Natura acestui produs cinematografic e super antrenanta pentru un editor pentru ca ofera libertate totala.

 

Cat poate ajuta un montaj bun?

Un montaj bun POATE sa ajute un produs prost, in timp ce un montaj prost ingroapa total un produs care altfel ar fi bun.

 

Se pot salva unele producții in faza de edit?

Am avut si am salvat. Din pacate am NDA-uri semnate ca as povesti cu drag mai multe ☺Gafele de la filmare sunt deliciul meu, mai ales cand apar la nivel inalt.

 

Relatia cu regizorul și DOP-ul

Ca editor prefer sa vorbesc in prealabil si cu regizorul si cu DOP-ul si cu productia si cu scenaristul/agentia si cu familia lor daca se poate. Din pacate,rareori se intampla. La montaj e suficient regizorul pentru ca el semneaza produsul final. Ceilalti au fost dor instrumente pentru a-l ajuta sa-si implineasca viziunea.

 

Efecte speciale

FX-urile bune sunt cele invizibile si de multe ori sunt life-saving. Am mai facut si VFX in functie de proiect si am ajutat de multe ori productia sa evite refilmarea unor cadre/secvente (lucru care ar fi dezastruos). In ziua de azi, Tik-Tok si YouTube dau tonul, iar efectele folosite acolo isi fac usor usor simtita prezenta si in mainstream (publicitate, cinema). Problema e ca pana ajung ele sa fie folosite, devin deja desuete. E o discrepanta imensa intre ce-si doreste audienta si ce considera industria ca-si doreste audienta.

 

Un montaj de tinut minte

Intreg serialul Euphoria e un masterclass de cinematografie. Sunt frustrat de-a dreptul ca in Romania nu avem asa ceva, de ce nu avem asa ceva, va rog faceti asa ceva.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related