[Povesti de fotografi] Anca Cernoschi: Ma bucura sa vad din ce in ce mai multe fotografii sincere, cu putina editare, abordand teme noi, dar extrem de importante

[Povesti de fotografi] Anca Cernoschi: Ma bucura sa vad din ce in ce mai multe fotografii sincere, cu putina editare, abordand teme noi, dar extrem de importante

Incercam sa ne dam seama de ce multi fotografi din seria noastra spun ca isi trateaza aparatul foto doar ca pe un instrument. Si ca nu prea au grija de el. Noi, cei din afara, idealizam si aparatul si relatia unui fotograf cu el. Am crede ca doarme cu el langa perna. Dar nu. Respondentii nostri ne spun ca nu le pasa atat de mult. In cazul asta, relatia fotograf – aparat foto ar fi prima relatie abuziva care ar da nastere la lucruri minunate.

Bineinteles, relatiile cu subiectii sunt cu totul alt subiect, asa cum reiese si din titlu. Mai ales in arta Ancai Cernoschi, specializata in nuduri in natura.

“Chiar daca le-am bagat in apa, in zapada, in noroi sau le-am urcat in copaci, le-a fost foarte frig sau (mult mai rar) prea cald, modelele au fost rabdatoare si intelegatoare si le sunt extrem de recunoscatoare.”

Completam albumul nostru de fotografii si al povestilor din spate, cu Anca, parerile, sentimentele si asteptarile ei legate de arta fotografica.

 

Primii pasi

In anul 2 de facultate (Arte si Design) am urmat un curs de fotografie organizat de Casa Studentilor din Timisoara, unde am invatat si despre fotografia pe film, iar developarea in laborator m-a fascinat in special.

 

Primul tau aparat foto

Primul aparat a fost neinteresant, o 'sapuniera' pe care o foloseam sa pozez la cursuri si orice aveam nevoie. Insa fotografiile au aparut odata cu primul DSLR si cu primul aparat pe film.

Primele fotografii inca mi se par ok, stiam ce vreau sa obtin pentru ca aveam un background in arta, aveam nevoie doar sa invat sa le realizez.

Primul nud ramane una dintre cele mai bune fotografii facute pana acum (mai jos). Conceptul de baza ramane acelasi, am experimentat cu tehnica de-a lungul anilor, am invatat sa editez mai minimal odata cu fotografierea pe film si sa fac o selectie mai buna a cadrelor.

 

Mentori

Am urmat cursul mentionat, tinut de Damian Diaconescu, un fotograf foarte pasionat de printarea fotografiilor in laborator, pe hartie, folosind tehnici vechi. Apoi am asistat la o prezentare tinuta de Razvan Voiculescu despre fotografia de nud si vazand imaginile cu nuduri in natura, am stiut ca asta vreau sa fac.

De-a lungul timpului am invatat extrem de multe de la Vadim Ghirda, cel mai bun fotojurnalist roman. Fotografiile lui m-au inspirat sa incerc si fotografia documentara care este infinit mai dificila decat cea artistica (cel putin pentru mine).

 

Monetizarea

Primii bani au venit din vanzarea de printuri, clientii erau in mare majoritate din strainatate, stiau exact ce cautau si erau dispusi sa plateasca. Din pacate, in ultimii ani, printurile de calitate excelenta nu prea mai sunt apreciate.

Ne-am obisnuit sa consumam imagini pe ecrane si este pacat. Doar pe hartie, printata impecabil sau developata in laborator, o fotografie poate fi vazuta cu adevarat.

 

Temele si stilul tau

Fac fotografie fine art, in special de nud, de cand l-am descoperit ca subiect, in urma cu 15 ani si este intr-adevar o tema inepuizabila. Lucrez deseori pe film format mediu. Dar fotografiez si digital si chiar cu telefonul.

Stilul meu este clasic, direct, dar cu un element de modernitate.

In ultimii ani am explorat si alte teme si stiluri fotografice: documentar, street, portret. Imi place sa fotografiez pe strada in orase mari, sa explorez satele in cautare de subiecte (si sunt destule, de la biserici si gari abandonate, la castele si cruci vechi de pe marginea drumului).

 

Inspiratia

Raspunsul e clasic: tot ce citesc, privesc, ascult. Dar in special gasesc inspiratie in mitologie si folclor, si in opera lui Brancusi.

Ma inspira marii fotografi in general, clasicii si imaginile nemuritoare. Dar si unii fotografi contemporani cu o estetica deosebita.

 

Ce te-a invatat fotografia

Cel mai important lucru a fost sa am rabdare. Rabdare sa descopar, sa inteleg, sa aprofundez. Ce ar spune aparatul tau foto despre tine

Ca il tratez ca pe un instrument si atat. Si nici nu am prea multa grija de el.

 

Sedintele foto

Sunt fixista si tipicara, daca lucrurile nu merg exact asa cum imi doresc, slabe sanse sa obtin un rezultat ideal. Modelele mi-au devenit prietene si prietenii mi-au devenit modele asa ca sunt destul de relaxate, chiar curajoase multe dintre ele. Nu stiu daca ele stiu, insa sunt onorata ca imi acorda atat de multa incredere.

 

Un shooting memorabil

Au fost mai multe momente memorabile pentru ca mereu caut locuri atipice pentru a fotografia: pe plasele pescarilor din Vama Veche, pe un acoperis din centrul Bucurestiului in plina zi sau intr-o sura din Maramures la miezul noptii.

Fie ca am avut tot timpul necesar in taberele de fotografie sau am facut o sedinta de cateva secunde intr-o casa de oaspeti plina, chiar daca le-am bagat in apa, in zapada, in noroi sau le-am urcat in copaci, le-a fost foarte frig sau (mult mai rar) prea cald, modelele au fost rabdatoare si intelegatoare si le sunt extrem de recunoscatoare.

Probabil cel mai amuzant moment a fost cand intrasem (fara sa stim) pe o proprietate privata si fotografiam la un conac superb. Au venit paznicii cu caini si ne-au amenintat ca vor chema politia. Si de parca nu era suficient, nu puteam pleca pentru ca am ramas impotmoliti cu masina, asa ca au fost nevoiti sa ne tracteze. Pana la urma ne-au dat bomboane si ne-au mai invitat in vizita.

 

Fotografiile preferate

1. Primul nud, realizat in 2007 cu o 'sapuniera', intr-o camera de camin extrem de inghesuita, cu recuzita improvizata, ramane una dintre imaginile mele preferate (si ale publicului).

 

2. Cadoul de ziua mea: cea mai buna fotografie. Lucram la un proiect pentru o revista foto, primele fotografii 3D nud din Romania. Aceasta nu a iesit bine in 3D si nu a fost aleasa, insa mi-a setat directia pentru urmatorii ani.

 

3. O fotografie complet neplanuita, contrar obiceiului meu de a schita si cele mai mici detalii. Dupa o iesire ratata fotografic, in care nimic nu mersese bine, pe drumul de intoarcere, in varful unui deal, am vazut un copac. Am urcat prin zapada pana la genunchi, pe un viscol teribil, am ales cadrul si pozitia si am asteptat 'momentul decisiv'.

 

Relatia dintre fotograf si public

Cata vreme faci fotografia pentru tine si nu pentru aprecieri, esti pe calea cea buna, chiar daca nu fiecare imagine este nemaipomenita. Dar este extrem de usor sa te indepartezi de la calea ta daca interactionezi cu publicul si relatia aceasta poate fi una daunatoare, daca te lasi influentat de gusturile acestuia.

Din pacate nu suntem un popor educat vizual si asta se vede pe toate planurile. Dar cred sincer ca gustul publicului se poate educa daca este expus la arta de calitate.

 

Ghidul personal de etica

Cel mai important este sa fii onest, atat vizual, cat si in relatiile cu subiectii si cu tine. Nu incerca sa sari etape, o baza construita precar se va simti intotdeauna. In compozitia imaginilor, in nepotrivirea elementelor sau tehnicilor, in selectia imaginilor, undeva sau peste tot, un ochi experimentat o va vedea.

Aroganta de a crede ca reinventezi tu fotografia, cand nu ai studiat nici macar istoria sa, ca sa nu mai zic de toate celelalte arte, te va face doar sa dispari de pe scena artistica la fel de repede cum ai aparut.

 

Trenduri

Eu avand un stil clasic, nu sunt interesata de trenduri, insa le observ. Ma bucura sa vad din ce in ce mai multe fotografii sincere, cu putina editare, abordand teme noi, dar extrem de importante.

Nu ma bucura, insa, sa constat ca estetica imaginii conteaza din ce in ce mai putin, mesajul fiind mult mai apreciat. Ceea ce poate ca totusi nu este un lucru rau, astfel si cineva care nu are cunostiinte de tehnica sau compozitie se poate exprima.

Insa mie, avand o educatie vizuala, mi-ar placea ca cele doua sa se imbine, macar in fotografiile premiate la concursuri importante.

 

Recomandari de albume foto

Nu am o colectie impresionanta de albume, in parte si pentru ca acum oricine poate scoate un album. Insa cele mai dragi mie sunt cele ale fotografelor (si putina solidaritate feminina nu strica) si le recomand pe preferatele mele: Sally Mann si Joyce Tenneson.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related