Podcasturi de apartament, despre tuica de caise, trapanele si vecini de scara. Statiune balneoclimaterica in Metavers pentru pentru useri batrani si bogati. Previziunile pentru 2022 ale lui Codin Caradimu, Creative Partner Cap, par exagerate sau amuzante, asa se si vor, dar ultimii ani ne-au aratat ca realitatea bate si cele mai extravagante meme-uri. Pana la pixeli de namol si alternative metaversice la agentiile traditionale, vorbim cu Codin despre publicitatea din Romania in 2022 si incapatanarea de a nu se schimba, cel putin cand vine vorba de pitchuri nedrepte, lipsa regulilor si Fata de la pagina 5.
Cand esti constant pe toate planurile e si bine, e si rau. Nu ne plangem, ca nu ne afundam in rutina, ca pana la urma gasim timp sa facem frumos, iar workflow-ul agentiei este recurent impanat cu proiecte la care simtim placerea facerii si pe care de cele mai multe ori uitam sa le partajam cu fala in retele, cum ar spune un sistem de operare setat pe ardeleneste, spune Codin.
Un fel de bilant pentru 2021, rezolutii, NFT-uri, vin si poezie, in randurile de mai jos:
Cum intri in 2022 fata de 2021
Mai optimist si mai imprudent ca niciodata. Cred ca am inceput sa imi asum - poate chiar imi fac anul asta cadou de ziua mea niste conturi reale pe Facebook, Instagram si Tik-tok - sa fiu in centrul atentiei si mi-o caut prin mici imprudente pe care le mai comit ici colo. Viata personala cu cea profesionala nu mai au demult granite clar definite, noroc ca la birou am niste filtre de securitate bine setate de cerberii Kiki si Sanzi, care vegheaza cu vigilenta la intrarile si iesirile mele (analogice sau virtuale) din agentie.
Ce-i drept 2022 arata bine, cel putin pe hartie, nici n-are cum altfel cand avem parte doar de clienti cu pachet complet (produs, viziune, buget) ca sa parafrazez marota emisiunii Bravo ai stil. Da, e 2022 si inca ma uit la tv. Dar nu va relaxati ca am si o aplicatie pe mobil al carei AI genereaza lucrari de arta dupa setarile mele, pe care apoi le transforma in NFT-uri pe care le promoveaza pe Reddit. Ce sa fac daca mi-a placut intotdeauna sa stau cu un picior in trecut si unul in viitor, ca un arc de triumf al comunicarii moderne.
Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
Vremurile nu se schimba, oamenii le fac mai urate sau mai frumoase, spunea cu alte vorbe un intelept din antichitate. Si in 2021 m-au enervat in continuare oamenii, munca si banii. Nu sunt deloc genul conversation starter, hater, urban, venituri medii, studii superioare, care se emotioneaza la The Dodo si nu simte nimic cand un coleg face covid. Oricum si cainii mei ma enerveaza teribil, dar ai altora.
In 2021 am fost bulversat de reactiile oamenilor, de mercantilism, de faptul ca multe lucruri de bun simt au devenit taine pentru care trebuie sa faci niste cursuri online ca sa le intelegi, de faptul ca cine spune primul o evidenta pe un ton raspicat si tare castiga respectul urbei in continuare samd. Incantat cred ca am fost doar de un vin de import, imi scapa numele si cateva seriale pe care le-am si uitat deja. Apropo, in 2021 pentru prima oara in 25 de ani n-am avut nicio vacanta.
Cum stai cu rezolutiile
Da. Imi plac rezolutiile. Rar ma tin de ele, dar imi plac. Rezolutiile de anul nou sunt un fel de superstitie pentru mine precum banii cash tinuti in buzunar la cumpana dintre ani sau chilotii norocosi de prezentare. In 2021 mi s-au intamplat lucruri foarte bune, dar si cateva urat mirositoare. Primele in plan personal, ultimele in plan profesional. In 2022 ma simt obligat sa imi indeplinesc rezolutiile care sunt continuarea celor din 2021 si le tin secret, ca sa se indeplineasca.
Una peste alta, e timpul pentru schimbari, lucrurile nu mai functioneaza cum trebuie doar cu precautie si din inertie. Sa arunce piatra cel care nu se simte la inceput de an pe un teren mlastinos cand danseaza cu numarul de proiecte si deadline-uri vs numarul de problemele personale ale lui si ale echipei, generate de presiuni care mai de care mai reale si originale. Ca doar n-o sa dam vina pe pandemie toata viata de acum inainte. Sau mai stii, psihiatrii sa ne judece.
Planuri si obiective in 2022
Cum spuneam mai sus, reorganizarea e cuvantul de ordine in 2022. Si, desigur, fiind mereu in pas cu trendurile o sa ne incercam norocul cu o investitie in noul si controversatul Metaverse. Vizam o alternativa la agentia de publicitate analogica desueta, pai pana cand sa invarti brieful pe toate partile si sa cauti insightul. O statiune balneoclimaterica pentru useri batrani si bogati care sunt dispusi sa decarteze cryptomonede grele ca sa se unga la salele digitale cu namol atent selectionat din soluri virtuale virgine. Asta e viitorul. Primii 100 care dati like sunteti invitati la lansare si primiti un card de discount pentru o sedinta de terapie cu namol pixelat. Desigur vom promova lansarea printr-o campanie ATL cu spot de 30 sec in prime time la Prima TV, OOH pe marile calcane din oras si o serie de spoturi si testimoniale la radio Guerilla.
Piata de comunicare in 2021
Anul trecut parca s-a mers si mai pe burta decat in 2020. Dupa 20 de ani piata pare influentata in continuare de Stirile de la ora 5, Fata de la pagina 5 sau alte informatii la fel de pretioase de pe Biziday sau Hotnews. Incerc sa ma protejez, dar nu reusesc mereu sa ma abtin. Mai nou ma targeteaza pe Tik Tok un om de stiinta roman din diaspora, nu i-am retinut numele, care pretinde ca e angajatul unui Institut de Cercetari din Franta si care cu vestile lui pandemice antisistem ma linisteste mai ceva decat un review onest la o pizza cu ostropel al lui Imi place sa mananc sau un muckbank la KFC al lui Dorian Popa.
Previziuni
Chiar zilele trecute analizam cu o clienta inteligenta situatia pietei. Esti tentat sa spui ca prin prisma previziunilor optimiste urmeaza o perioada de crestere bazata pe eliberarea de sub jugul pandemic, vine revansa, cand toata lumea o sa faca ce a vrut sa faca in ultimii doi ani si a tropait de ciuda prin casa ca n-a avut voie sa faca. Oare? Cand azi, in plin val 5 (ok, unul mai soft ca simptome), mall-urile, avioanele, carciumile, partiile si cluburile sunt pline? Cu certificat legit sau al vreunui unchi paralizat, ne-am vazut de viata cu Nole inainte. Pare ca doar cei care isi cauta o justificare pentru lene, depresie sau disconfort financiar dau vina pe pandemie ca nu se distreaza ca inainte.
Trenduri
Stiinta, ca prima sau a doua religie, de la caz la caz, ramane in topul trendurilor calarite si indragite de consumatori si in 2022. Iar in bransa noastra tot lipsa regulilor si a sanselor egale la participarea la pitchuri ramane in trend ascendent. Trend ce va continua sa sape transee adanci intre participanti prin disproportionalitati gen spot filmat pe pelicula si prezentat direct de regizor la pitch vs videomatic montat din footage cu watermark, prezentat de un copywriter timorat de board-ul vadit dezinteresat. Asta asa, ca mi-am adus aminte de asta vara, cand n-am avut concediu, dar asta parca v-am mai zis.
Trendurile au devenit un trend in sine, dar parca unul singur a inflorit precum Praslea cel voinic in ultimii doi ani. Astept un nou boom al podcasturilor, de data asta facute de oameni simpli, fara notorietate, fara pregatire, podcasturi facute in case de tara sau de cultura, despre tuica de caisa sau rase de gaini ouatoare, leacuri si necazuri, preturi din targ, manele sau trapanele samd. Ori in apartamente de bloc, dupa scarbici, cu invitati de la munca, vecini de pe scara, rude sau fost colegi de scoala, la un pet de Ciucas si o dezbatere pe teme din proximitate sau agenda economico-politica a zilei.
Sa ramana in 2021
Uite, o sa iti dau ceva care suna interesant, ca nu sunt vreun vanator de trend-uri. NFT-urile penibile si preturile lor nejustificate sunt un trend care mi-a coplesit feed-urile in ultima vreme. Mi-ar placea sa reusim sa ignoram aceasta asa zisa arta colectibila, ca deja a inteles toata lumea care conteaza cum functioneaza lucrurile si sa trecem la adevaratele chestii pentru care s-au inventat treburile astea, sa transformam si tranzactionam servicii si produse, sa trecem la nivelul urmator ca sa atingem mai repede scopurile idealiste si neintinate de frauda sau coruptie ale pietelor financiare digitale. Banii nu exista, striga intr-un club beata o fata cu porecla de manelist.
Un fel de bilant
Cand esti constant pe toate planurile e si bine, e si rau. Nu ne plangem, ca nu ne afundam in rutina, ca pana la urma gasim timp sa facem frumos, iar workflow-ul agentiei este recurent impanat cu proiecte la care simtim placerea facerii si pe care de cele mai multe ori uitam sa le partajam cu fala in retele, cum ar spune un sistem de operare setat pe ardeleneste.
Altfel, la nivel uman a fost un an surprinzator care ne-a maturizat printr-o diversitate de experiente. 2021 a fost anul care ne-a luminat asupra semnificatiei unor proverbe din intelepciunea populara precum: nu-i pentru cine se pregateste e pentru cine se nimereste, s-a urcat scroafa in copac sau unde-i minte-i si prostie. Daca am fost prea criptic, sa inteleaga fiecare ce vrea sau sa ma caute in privat.
Proiecte misto in 2021
O sa aleg proiectele interesante din aceasta intrebare pentru ca termenul are multiple intelesuri si nu consider ca mai intereseaza pe nimeni in 2022 promotiile pentru care am facut spoturi tv in 2021. Desi a fost o experienta memorabila filmarea pentru Maxbet cu pensionare vesele si cupluri horny care rup cazinoul online pentru o casa noua.
Asculta-ti corpul de la Regina Maria e o campanie lansata acum 3 ani, dar in ultimii 2 a fost si mai relevanta. E un intreg pilon de comunicare pe educatie si preventie, subiectul cel mai hot in sanatate in ultimii 2 ani. Este o campanie mare si importanta pe care am dus-o in medii variate si spre segmente de target noi, invatand sa vorbim pe limba lor. Si trebuie sa remarc aici campania pentru studenti unde am avut libertatea folosirii unor insighturi cu care nu jonglam in fiecare zi, care a avut impact in medii alese diferit fata de orice alta campanie din ultima vreme.
Am continuat sa ne crestem portofoliul de branduri noi de vinuri si alcool reincarcat in 2020 cu lansarile celor de la Cooperativa Enologica Romana (Vimn, S’Ete, Tabardos, Sf Arde, Acumva etc) si intr-un alt registru estetic sunt foarte importante pentru noi proiectele cu artisti contemporani realizate pentru Regina Maria, precum zidul lui Mircea Popescu sau calendarul lui Sasa Lazar. Pe langa prezentele deja traditionale la RDW, TIFF sau Art Encounters.
Am sa inchid insa cu campania de imagistica Regina Maria, care ne-a oferit privilegiul sa lucram cu sportivi, mari campioni recunoscuti la nivel mondial (Ana Maria Popescu, Horia Tecau, Simona Radis si Ancuta Bodnar) si sa cunoastem povestile lor de succes ale caror detalii interesante le afli la machiaj sau in pauza de fursec, pentru ca intr-o campanie publicitara din pacate n-ai timp si loc sa faci cunoscut omul din spatele campionului.
Campanii care ti-au atras atentia
Mi-a placut reclama feminista cu doamne fotbaliste. Pana la Acumva, vinul lansat cu noi de catre Cooperativa Enologica Romana, n-am mai asociat branduri cu poezia mare, doar cu rime ticluite prin agentie, iar cand am vazut spotul asta am regretat ca n-am avut ocazia sa facem o campanie pentru Acumva, vinul cu nume inspirat din titlul unei carti de George Geacar. In viata totul e poezie, de la vin la fotbal feminin. Mai putin casele de pariuri ai fi tentat sa spui, dar poezie e in orice, doar de talent depinde.
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Nu stiu daca am invatat ceva nou, darmite ceva important, poate doar mi s-au confirmat niste lucruri banuite. Cum ar fi confirmarea ca poti face mai eficient o treaba daca te imprietenesti cu cel pe care il platesti de fapt s-o faca. Iar asta e valabil de la echipa de zidari analfabeti care iti ridica o casa si pana la echipa de creativi problematici cu care castigi un pitch. Iar in plan personal am inteles ca nu degeaba ma lua bunica de mana si ma trecea pe partea celalalta a strazii cand vedea de la distanta un om care vorbea singur pe trotuarul de pe partea noastra.
Un meme pentru 2022
2022 SIGUR va fi anul... :)
...in care o sa repar gardul dintre mine si vecina cpf-ista si o sa slabesc 10 kg.