Mi-am dorit foarte mult sa ajung si anul acesta la Portoroz. Experienta 2005 mi-a trezit apetitul pentru mai mult si am sperat intr-o editie si mai buna, in special pentru Romania. Am plecat gandind un pic pesimist, dar odata ajunsa aici am inceput sa vad in nuante de roz. Daca anul trecut ne-am ferit cat am putut de ploi si am fost "sechestrati" prin hoteluri, acum Portorozul ne-a intampinat cu un soare minunat, o caldura de zile mari. Am facut baie, am stat la soare, m-am simtit intr-o semi-vacanta. E uimitor sa vezi cat pot fi de relaxati oamenii de aici. Ai putea sa juri ca nu au nici cele mai mici griji din lume, ca fiecare zi este la fel de frumoasa si de usoara. Incetul cu incetul felul lor de a fi te cuprinde si pe tine si uiti ca tu muncesti. Devine mult, mult mai placut.
Luni, 2 octombrie
In timp ce pentru juriu era timpul evaluarii la sange, pentru noi, participantii, a fost mai mult o zi de relas, cu conferinte pe media si prezentarile directorilor de creatie cu lucrari selectate la "campania anului". Am asistat cu mare bucurie la multe prezentari romanesti: Mihai Coliban pentru DaKINO, Andrei Cohn pentru "Gala Societatii Civile" si Tzugu cu o lista impresionata de patru campanii pentru MTV, Bookfest, Maggi si Entran. Am intrat incet in atmosfera, desi sincer nu ma asteptam sa vad ca Romania are un parcurs atat de frumos.
Am colindat prin oras, am simtit marea aproape, m-am relaxat cum nu am mai facut-o demult si am ras. Incheierea ideala a venit pe seara in Piran. O petrecere clasica de deschidere a atmosferei, un loc in care publicitarii romani s-au intalnit la o sticla de vin si au uitat de micile rivalitati. O zi buna, inceput de saptamana promitator.
Marti, 3 octombrie
Romania rules, imi venea sa strig din toti plamanii!!! Shortlistarile la tv ne arata o recolta buna de nominalizari, condusa de McCann si presarata si de campanii ce au starnit vii discutii pe piata (Transavia si UCPR). Uneori ma amuza sa vad indarjirea din ochii publicitarilor nostri. Apoi ma pun in locul lor si inteleg. Am noroc ca nu sunt direct implicata, mai mult decat o inima de roman in plus. Am sansa de a sta departe si de a simti pulsul, de a-l lua din cand in cand si de a ma detasa. Grea trebuie sa fie insa asteptarea. Le inteleg bucuria, intristarea, zambetele si lacrimile.
Si Doamne cat de grea va fi ziua de vineri! McCann cu cele trei trofee Golden Watch a starnit frica in jur, iar Lowe a trezit si mai mult bucuria in noi ca suntem romani. Stam bine. Si totusi ma simt ciudat. Desi ar trebui poate sa dantuiesc de fericire, ma simt un pic la Ad'Or - ul de acest an. Leo Burnett nu exista in acest an la Portoroz, cel putin deocamdata. Le simtim cu totii lipsa, se stia cand erau si ei aici. Lupta parca era mai frumoasa. Nici o nominalizare insa mi se pare un pic neverosimil. Nu am avut un an genial din punct de vedere publicitar, dar sa vezi ca agentia ce aspira la patru trofee consecutive de cea mai buna agentie lasa a trece si ziua de marti fara o nominalizare ma socheaza. Avem trupe din spate: GMP, Lowe, Gavrila&Asociatii, Odyssey, Papaya Advertising. Incepem sa dominam clar regiunea. Dar sa fim realisti. Nivelul nu este cel de anul trecut. Regresia este vizibila si cine a asistat la jurizarea pentru tv stie ce spun. Lucrari care la noi nu ar fi fost executate niciodata, ce sa mai spunem de prezentate la un festival, au umplut lista de inscrieri. Misiunea juriului ar trebui sa fie mai usoara. Sau poate nu
Invingatori, am parasit sala de premiere si am plecat spre Izola, superb oras sloven, unde se presupunea ca trebuie sa dansam pana picam. Din pacate, palid fata de acum un an. Nu am mai inchis petrecerea, nu am mai dansat pe cuburi sau in "foisor". Mi-am exersat cateva miscari, dar ma uitam cu uimire in jur. Atatia romani care anul trecut umpleau ringul erau acum in tara sau in News Café, locul preferat "de pierzanie" al publicitarilor romani. La doua dimineata am capitulat si am parasit uriasa discoteca. As fi vrut sa retraiesc senzatia lui 2005, sa ma pot intoarce un pic in timp. S-ar putea sa fie si vina mea. Nu ma dau in vant dupa cunostinte noi in cluburi, dupa flirturi cu straini sau datul pe gat a numeroase pahare de vin sau whisky. Putini reprezentanti ai tarii noastre au mai ramas pe ring la ore inaintate.
Intr-o partida neoficiala Piran-Izola, cu mine arbitru unic, castig rapid Piran.
Miercuri, 4 octombrie
Dupa o noapte mai putin nebuna si scris pana la 3 dimineata, un somn ok, o desteptare buna si un mers de jumatate de ora pe jos am ajuns la seminarii. Ralf Langworf mi-a facut o impresie foarte buna inca de anul trecut si nu avea sa ma dezamageasca nici in acest an. Am asistat la o prezentare antrenanta, care mi-a creionat mai bine idei foarte clare si utile despre eficienta unei campanii de publicitate. I-as cumpara si azi cartea daca nu ar costa 250 de EUR. Bine ca pot sa o comand si de acasa! "Ideea creativa eficienta este o combinatie neasteptata de fapte, legate intr-o modalitate unica de un anumit produs si care ii ofera consumatorului o perspectiva neobisnuita asupra unui mesaj, relevant pentru el", spune Langworf. Care ar fi factorii? Viteza, adevarul, intelegerea, ancora. Conectarea, atentia aditionala. Totul pare foarte simplu daca citesti schemele publicitarului. Nu o sa va spun insa mai mult, vreau sa va las sa cititi si aflati si voi insiva.
A urmat "intalnirea Grey". Ma consider foarte norocoasa, am cunoscut patru oameni extrem de interesanti, cu prezentari ce ne-au lasat imobilizati pe scaune. Publicitate la un cu totul alt nivel. Media alternativa face toti banii si peste. Carolyn Carter, Presedinte si CEO Grey Global Group EMEA a facut deschiderea si ne-a vorbit despre puterea publicitatii online. Potrivit ei, cu toate ca piata de gen creste in fiecare an cu un procent de aproximativ 20%, este impropriu sa mai impartim piata in media conventionala si media ne-conventionala. Mai bine am spune pur si simplu ca exista doua lumi: publicitate buna sau proasta. Si cateva sfaturi de aur:
1. nu va asteptati sau cereti controlul
2. insight-ul nu mai este suficient
3. alegeti adevarul si tineti-va bine de el
4. seduceti, nu instruiti
5. reveniti la agentie
6. dati treaba consumatorului (fiecare brief ar trebui sa contina o regula pentru consumator)
Per Pedersen, Creative Director Uncle Grey a tinut o prezentare spectaculasa despre o campanie total atipica pentru un brand de supermarketuri - Fakta, iar Grank Dopheide, Chairman Grey World Germania, a demonstrat ca si un brand Procter & Gamble poate fi original. Daca pentru Per consumatorii sunt copiloti alaturi de agentie, pentru Frank oamenii sunt cei care sustin brandurile si trebuie sa fie invitati in comunicare.
Cel mai mult insa m-a surprins si (recunosc) socat prezentarea lui David Alberts, Chairman and Executive Creative Director Grey Londra. Campania pentru brandul Remington cu sloganul "exteriorul conteaza" este un exemplu de risc asumat de client si care a dus la un succes de proportii. Bazata pe ideea unei universitati a aspectului fizic, campania sparge conventionalul politicos: sufletul conteaza! Se merge clar pe ideea importantei maxime a aspectului fizic, singurul lucru care te poate ajuta clar in viata si care iti asigura un succes garantat.
Ce spuneti fetelor de doua sau de trei ori la sala? O data pe saptamana la coafor si la masaj?
Acum fug la petreceri. E o seara aglomerata. Petrecerile nationale desfasurate in acelasi timp se bat pentru numarul unu. Cine sa fie castigatoarea? Cehia & Slovacia, Polonia, Turcia sau Macedonia? Amanuntele picante si votul... maine.