"Ai PR in tine"- zice argoul care defineste astfel abilitatile de a pune problema intr-un mod elegant, detensionant. "Lasa-ma cu textele de PR"- spun cei care asociaza activitatii cuvintele fara continut sau chiar contrafacerea, minciuna. "Obositor ca un PR"- spun cei care asociaza activitatii insistenta excesiva, persuasiunea dusa pana la plictis. "Cu fite, ca la PR"- spun cei care asociaza domeniului o stralucire de fatada. Daca ne raportam la acestea raspunsul este ca NU avem nevoie de (acest fel de ) PR.
In viziunea definitiei clasice- precum si in destule situatii intalnite in practica reala- activitatea de PR construieste, prin informatie si dialog, buna intelegere dintre o organizatie si audientele sale. Zambiti- presupun. Discrepanta dintre mitologia larga si scopul real al activitatii este uriasa dar "bad news travel first", nu-i asa?
Activitatea de PR organizeaza fluxurile de informatii dintre organizatie si publicurile sale, identifica temele relevante pentru audiente, vorbitorii/mesagerii potriviti, canalele eficiente, stabileste termenii oportuni. Apoi pune in opera tot acest mecanism care aseaza cu naturalete cadrul de dialog intre partea pe care o reprezinta si publicul divers. Aproape invizibil sau cat mai putin vizibil dar cu o munca importanta. Adica omul de PR se ingrijeste ca intreg circuitul comunicarii sa fie asezat corect, logic, argumentat. Sunt chiar exemple numeroase in care decizii de business cu efecte nepopulare pentru una dintre audiente nu au mai fost implementate pentru ca nu puteau fi sustinute cu o argumentatie logica, iar cea care a dat acest semnal a fost abordarea de PR. Sunt cazuri in care organizatiile isi schimba comportamentul de afaceri pentru ca prin ochiul omului de PR a fost identificata o problema pentru una sau mai multe categorii de public. Aici depasim chiar tema comunicarii pure si intram in decizia de management, bazata pe un unghi specific.
Vorbim, in final, despre un serviciu in slujba organizatiilor si, deopotriva, a publicului acestora, menit sa sprijine buna intelegere. Suna complicat pentru ca mijloacele sunt numeroase, prea diverse pentru a fi incluse intr-o definitie. Incerc totusi, mai jos, o serie de raspunsuri la intrebarea tema: de ce avem nevoie de PR?
Stabileste raporturi
- functie de management care stabileste prin informatie si dialog raporturile dezirabile intre o organizatie si diferitele categorii de public.
Management al informatiei
- ordoneaza si organizeaza fluxurile de informatie catre parteneri, audiente interne si externe; face acest lucru integrat, cu sens, spijinind obiectivele generale ale companiei.
Ochiul audientei
- priveste mereu din unghiul audientei, ajuta companiile sa selecteze datele relevante si le transmite la momentul si timpul potrivit.
Sustine obiectivele companiei
- face legatura intre obiectivele generale de dezvoltare ale organizatiei, le traduce in mesaje, gesturi si actiuni si le planifica in scopul de a descrie mai bine, mai complet cine este organizatia, ce face, de ce face; explica si argumenteaza spre mai buna intelegere.
Filtru etic si logic
- flitru etic al modului in care se emite informatia: cauta pentru fiecare mesaj dovada, argumentatia, logica adaugand astfel consistenta;
Creativitate
- poate propune unghiuri inedite in expunerea mesajelor.
Educator
- in mod planificat si deliberat contribuie, in timp, la schimbarea atitudinilor
Articuleaza complex
- opereaza atat cu explicitul cat si cu implicitul, cu forma si continutul deopotriva.
Coordonator, integrator
- integreaza activitatile si are capacitatea de a coordona si verifica, eliberand astfel din timpul organizatiilor.
Stimuleaza dialogul
- sprijina normalitatea, depasirea tensiunilor prin argumente si comportament civilizat; are in job description relevanta si buna crestere.
Liant
- nu este invaziva: propune, audienta dispune.
Un serviciu la nivel social mai larg
- in final, sprijina alegerea informata a publicului, transparenta, deschiderea.