2006 - cel mai prost an de publicitate autohtona?

Saptamana aceasta sta sub semnul festivalului de publicitate de la Portoroz. Tot de la acest subiect, m-am pornit si eu sa astern cateva ganduri despre spoturile romanesti. Dar mai intai, dati-mi voie sa ridic din spranceana, mirata. Daca anul trecut Romania inscrisese la festivalul de publicitate al Noii Europe 268 de lucrari (si sa nu uitam ca in 2005 am vazut ceva mai multe reclame creative pe tv), anul acesta, tara noastra, mereu surprinzatoare, a avut 299 de lucrari intrate in competitie. Nu ma mira neaparat faptul ca Romania a inscris cele mai multe lucrari, ci faptul ca sunt totusi, 299 de inscrieri romanesti. Adica, exista mai multi "cineva" care chiar considera ca au realizat o lucrare ce ar avea sanse reale de castig? Sau, de fapt, principiul calauzitor este: Numai daca participi la un festival, poti castiga sau Nu e importanta victoria, ci participarea ori alte asemenea vorbe de duh create pentru necastigatori.

Festivalurile ca Business
Un prieten mai conciliant in ceea ce priveste motivele pentru care o agentie participa la un festival imi sugerase ca unghiul meu de abordare nu este cel mai bun. Astfel ca, probabil ca inscrierile la festival sunt, in sine, un business. Dai o anumita suma de bani ca sa participi la o competitie, iar acest fapt iti genereaza notorietate daca departamentul de PR stie cum sa comunice participarea. In plus, daca din multitudinea de lucrari inscrise mai "pica" si un premiu, banii au fost investiti cu cap.

Da, trebuie sa recunosc ca rationamentul este foarte bun. Asa imi pot explica si existenta festivalurilor de publicitate, dar ar si reflecta (cat de cat) numarul extrem de mare de lucrari inscrise de romani in competitia de la Portoroz.

Aspectele ce ne doare
Daca totusi avem 299 de lucrari care merita sa participe la o competitie europeana, unde sunt ele difuzate? Care sunt cele peste 50 de lucrari bune (ca doar sunt inscrise in competitii internationale) cu care merita sa se laude o singura agentie? Nu de alta, dar daca ne uitam in pauzele publicitare de la televizor, exceptand CATEVA spoturi care chiar cred ca sunt reusite, reclamele romanesti lasa mult de dorit, fie din punctul de vedere al executiei, fie in ceea ce priveste ideea creativa din spatele lor. Ca sa nu mai vorbim de insight si respectiv strategie... De fapt, nu stiu de ce ma mir avand in vedere ca dintre sumedenia de agentii romanesti de publicitate, doar 3-4 au departamente adevarate de strategie si oameni care chiar se pot numi strategic planner.

Insa o discutie despre lucrari de festival nu-si are rostul. Pentru linistea tuturor, nu acuz pe nimeni de "ghost-uism" si nici nu mi-am propus sa ridic aceasta problema... si nici nu cred ca m-ar mai interesa acest aspect daca, pauzele de publicitate de la televizor ar arata intr-un anumit fel si nu as mai fi bombardata de testimoniale cu vedete, de spoturi normale, de idei copiate, etc. Insa, cum nu aceasta este realitatea, nu pot sa nu ma intreb: Care sunt, dragii mei creativi, cele 299 de lucrari de calitate realizate in Romania intre cele doua editii de Golden Drum? Eu daca pun pe hartie, cu toata indulgenta si exagerarea, mai mult de 50 tot nu gasesc...

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related