In 2021, Liviu Florescu, Manager Craft Interactive si-a propus sa alerge si dupa mamuti si dupa iepuri pentru a supravietui tribul pe timp de criza. Si agentia a prins tot felul de proiecte interesante, in toate categoriile, beneficiind de transformarea digitala accelerata care a avut loc pe piata de comunicare. Anul acesta, isi propune sa dezvolte ce a inceput: echipa, portofoliul, tehnologia.
Daca in 2021 nu erai in online, chiar la nivel de baza, atunci va fi foarte greu sa te adaptezi intr-un timp foarte scurt la ceea ce inseamna azi marcom. Cred ca urmatorii 2-3 ani sunt decizivi pentru multe business-uri si pentru multe industrii, spune Liviu.
Vorbim cu Liviu Florescu in randurile de mai jos despre cum a decurs adaptarea digitala anul trecut, care sunt trendurile care se intrevad anul acesta, si ce factori influenteaza industria de comunicare in acest moment.
Cum intri in 2022 fata de 2021
Mai entuziast, mai prudent, mai obosit si mai optimist.
Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
M-a incantat forta de munca provenita din sperietura contextului prin care am trecut. M-a bulversat panica unor clienti care a determinat asteptari diferite de realitate si schimbarea dinamica a manierei in care faceam lucrurile in trecut. Practic, cu toate ca nu prea aveam ce face decat sa asteptam cu rabdare... rabdarea a disparut. Daca inainte faceam planuri pe cel putin 12 de luni, acum suntem toti 'responsive' sa vedem ce se mai intampla in urmatoarele 2 saptamani. M-a enervat faptul ca in loc sa gasim solutii colective rationale, toti am devenit experti in chimie si in conspiratii.
Cum stai cu rezolutiile
Mereu imi fac rezolutii la tranzitia dintre ani. Pentru 2021 mi-am propus sa supravietuim alergand dupa mamuti dar si dupa iepuri (din punct de vedere vanzari) ca sa treaca tribul peste iarna. Am prins si mamuti si iepuri, am trecut cu bine, probabil ca noi, in marcom, si in mod special in digital marketing suntem norocosii consecintelor transformarii accelerate digitale, on si post pandemice. Am avut anul trecut cele mai multe solicitari organice de la inventarea agentiei incoace, paralel cu accelerarea proceselor noastre de lead generation.
Planuri & obiective 2022
Pentru 2022 ne-am propus sa continuam ce am inceput, sa crestem portofoliul, echipa, know-how-ul, tehnologia folosita si calitatea serviciilor oferite de agentie.
Performance Marketing-ul e focusul nostru de multi ani si continua sa fie. De ceva timp suntem foarte preocupat si cu Automation.
Piata de comunicare in 2021
Pentru mine 2021 a fost confirmarea pentru switch-ului radical catre zona de digital. In schimb ma asteptam la o adaptare, in anumite verticale de piata, catre noul context. Am vazut surprize placute chiar in protofoliul nostru - campioni care s-au reinventat, dar am vazut si cazuri in care unii nu mai vedeau luminita de la capatul tunelului si au plecat acasa.
Factorii care au influentat cel mai dramatic piata
Panica, lipsa de experienta, pregatirea pentru ce a fost mai rau. Daca in 2021 nu erai in online, chiar la nivel de baza, atunci va fi foarte greu sa te adaptezi intr-un timp foarte scurt la ceea ce inseamna azi marcom. Cred ca urmatorii 2-3 ani sunt decizivi pentru multe business-uri si pentru multe industrii.
Previziuni 2022
Piata va continua directia inceputa anul trecut si se va standardiza, cumva, la final de an sau in 2023. Totodata, cred ca ca migrarea spre digital si toate derivatele lui va avea si anul acesta mult teren de acoperit, implicit ne va slefui comportamentul nostru de consumatori. Daca in anii trecuti mergeam in weekend sa alimentam frigiderele pentru saptamana, azi comandam noaptea paine cu smartphone-ul.
Trenduri
Aici iti voi raspunde in nisa noastra: cred ca A.I.-ul (artificial intelligence) va penetra tot mai mult tot ce inseamna zona de online si nu numai. Search-ul vizual este si va fi tot mai utilizat la nivel macro, voice search-ul cred ca va avea un cuvant puternic de spus, iar video-ul e deja regele, asa cum se estima acum scurt timp. Evident, Block Chain-ul se va sinergiza tot mai tare cu lumea in care traim, desi e un domeniu la inceput.
Daca ne-a invatat ceva istoria tehnologica din ultimele decenii, a fost ca dupa ce se nasc nise apar agregatoare de nise care automatizeaza procesele bidirectionale. Probabil vor aparea solutii prin care putem promova automat anumite produse in podcast-uri, sau probabil ca se va uni si mai tare offine-ul cu online si remarketarea advertising-ului va fi prezenta si in display-uri stradale cu geolocalizare. Google, Facebook si alti mari jucatori vor pregati schimbari majore marind zonele de interactivitate ale magazinelor online cu potentialii clienti - vorbim de promotii la cosuri abandonate direct in chrome, de retargetare in WhatsUp s.a.m.d.
Sa ramana in 2021
Daca te referi la un trend care sa ramana doar in 2021, ma gandesc la trendul liniei verde de cazuri noi zilnice, as vrea sa ramana in anul trecut doar. :)
Bilant 2021
Partea rea a fost lipsa de stabilitate cauzata de factori externi iar partea buna e ca am invatat sa traim cu ea.
Anul trecut ne-am apucat la modul cel mai serios de branding, ne intriga si ne place. Am facut cateva proecte de branding pentru anumite proiecte imobiliare sau din FMCG, cel mai mare proiect fiind pentru una dintre cele mai vechi companii din Romania, urmeaza sa dezvaluim. Totodata, am continuat sa ne cizelam talentele pe partea de Performance Marketing, am avut rezultate pozitive bucuratoare pentru multe din magazinele online de care ne ocupam, pentru partenerii nostri.
Campanii care ti-au atras atentia
In Romania mi-a placut cea de la Tazz. Felicitari echipei Jazz Communication!
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Leadership-ul real apare in situatii de criza. Iti mai aduci aminte de viralul 'Keep calm & Carry on'?