După doi ani de învățături forțate și antrenamente de reziliență intense, intrarea în 2022 s-a anunțat prudentă. Speranțele pentru mai bine au primit * la final de contract colectiv cu timpul: ”în condițiile date”. Dar Valentin Văcăruș, Managing Director Godmother, nu își menajează resursele: începe anul mai curajos, cu încredere. În 2022, obiectivul agenției este creșterea eficienței:
Work smarter not harder. Da, sună banal, dar adevărul este că până acum am fost setați pe ‘’luptă până la moarte’’.
Godmother păstrează direcția strategică de BTL în 2022, dar adaugă o zonă de digital și un studio video dedicat evenimentelor online. Agenția are în plan un târg de agricultură digital, târg de construcții digital și festival online pentru generația Z.
Valentin Văcăruș povestește mai multe în rândurile de mai jos despre obiectivele din 2022, cum s-a schimbat piața în 2021, trendurile care se arată și proiectele importante la care au lucrat anul trecut.
Cum ai început 2022 față 2021
Mult mai curajos. Pentru BTL și pentru Godmother, 2021 a însemnat resetare și primii pași pe drumuri noi. Pentru mine fiecare început înseamnă entuziasm, încredere și energie. Asta simt și pentru anul care vine.
Ce te-a încântat în 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
Încântat: că putem trece relativ ușor peste orice tip de obstacol – noi ca specie, noi ca firmă și eu ca om.
Mă bulversează politica noastră ca industrie în care se acceptă prea ușor să muncim pentru unele proiecte și chiar dacă sunt anulate, nu se plătește munca agenției. Cumva aud celebrul cuvânt spus și de mai marii conducători ai țării: GHINION.
M-au enervat limitele mele. Incapacitatea de a alege doar proiectele de succes dezvoltate de agenție.
Bilanț 2021
În 2021, obiectivul comun al agenției a fost să devenim mai smart, să acumulăm cunoștințe, să comunicăm noi mai bine, să ne dezvoltăm individual, dar și ca echipă. Nu am avut deloc obiective financiare. Simțeam că nu le putem controla și atunci am ales ceva ce chiar puteam influența. A fost o alegere excelentă și estimez și pentru viitor ca aceste obiective să fie focusul nostru.
Atunci când echipa crește, când oamenii sunt mai buni, și agenția devine mai performantă.
În 2022, ne propunem să creștem eficiența. Work smarter not harder. Da, sună banal, dar adevărul este că până acum am fost setați pe ‘’luptă până la moarte’’.
Planuri & obiective 2022
Păstrăm direcția strategică – suntem agenție de BTL – punem în contact direct brandul și consumatorul, chiar dacă este în online, în fața raftului sau în cadrul unui festival. Ce am adăugat este zona de digital.
Apare o agenție nouă, entitate separată, din dorința de a explora mai bine oportunitățile de dezvoltare ale brandurilor în jurul unui eveniment punctual.
În plus, faptul că am pornit un studio video dedicat evenimentelor online aduce multe alternative pe masă pentru proiecte de video content. Menționez aici doar câteva: târg de agricultură digital, târg de construcții digital, festival online pentru generația Z, sunt doar câteva din ideile care vor fi implementate.
Piața de comunicare în 2021
Over all, economia a crescut și implicit au fost bugete de comunicare. Mici în comparație cu alte țări și, mai ales, cu ambițiile brandurilor de a crește.
Pentru noi se confirmă strategia brandurilor mari de a alege proiecte safe, rețete confirmate, chiar dacă ele înseamnă rezultate medii.
Factorii care au influențat cel mai dramatic piața
Vorbesc din perspectiva agenției de BTL și nu cred că este o surpriză. Nu atât pandemia, cât mai ales lipsa de predictibilitate a influențat dramatic piața. Au fost foarte multe evenimente anulate cu 1-2 zile înainte de implementare și, asta dincolo de consecințe financiare, înseamnă multă frustrare. Oamenii din industria asta nu trăiesc doar pentru salarii, ci și pentru bucuria proiectelor. Persoanele care nu-și văd rezultatele muncii puse în practică ajung rapid să fie demotivate.
Mai este un trend pe care îl văd și mai dramatic: exodul de seniori din industrie. Asta se întamplă pentru că termenele limită dese, presiunea constantă, salariile nu foarte mari, au făcut ca mulți oameni cu experință să aleagă calea altor industrii, freelance-ingul sau o viață la client care la prima vedere pare mai predictibilă.
Trenduri bune, trenduri rele
Agențiile bune vor deveni mai scumpe pentru că au mai puțini oameni și, implicit, pot gestiona mai puține proiecte. Vremea în care clienții aveau 10 agenții la ușă cred ca se apropie de final.
Nu văd un an fără Covid și atunci această incertitudine o să fie constantă în viata agențiilor.
Sunt convins că evenimentele hibrid vor rămâne o constantă și cine reușește să facă mai bine acest mix de audiență o să fie foarte eficient.
Proiecte în 2021
Ne păstram clienții. 80% din portofoliul de clienți lucrează cu noi de mai bine de 4 ani, iar asta spune mult pentru o agenție independentă.
Am lansat 3 proiecte noi, am închis unul și am suferit la capitolul de a găsi colegi noi care să ne ajute și mai mult în ceea ce facem.
Proiectele noi:
Tappy – este promoterul digital cu deja peste 400 000 contacte în anul 2021. Promoții, sampling sau activări speciale cu un robot ce o sa meargă anul acesta și în alte țări să interacționeze cu consumatorii.
Pampam Multimedia Garage – studio video dedicat evenimentelor online. Vine ca o prelungire firească la expertiza noastră în organizarea evenimentelor online, integrat perfect cu platforma de evenimente 3D. Credem că avem un pachet complet de soluție hardware și software pentru orice tip de solicitare. Toate acestea coordonate de o echipă cu expertiză amplă în proiecte de digital events.
Cognition – este o agenție de digital, o sa revenim cu detalii în curând despre ea. Ne propunem să explorăm mai mult potențialul activărilor digitale.
Am închis un proiect. Ne-am dat seama repede că nu ne pricepem la logistică și am închis magazinul online 42years.ro cu o super petrecere – Priveghi 42 – un party care ne-a dat șansa să bem un vin cu echipa și prietenii, să mâncăm colivă și să ascultam cântece de jale.
Lipton a avut un an plin în comunicare și noi ne-am implicat de la strategie la promoții naționale și comunicare in-store.
Ne bucură însă și cel mai mare târg de agricultură sau cel mai mare târg virtual de construcții din România.
Personal, cred că lipsesc proiectele mari din piață. Se lucrează mult, fragmentat și pe termen scurt.
Campanii care ți-au atras atenția în 2021
În România mă bucur să văd că mai sunt branduri care cred în poveste și asta am văzut la Tazz.
În afara țării urmăresc mai mult ce se întâmplă la nivel de events și menționez două:
Buzz – și cum să inovezi în campanii in-store. Nespresso – și cum a internaționalizat pandemia lumea evenimentelor.
Ce ai învățat cel mai important în 2021
Au fost multe lucruri, dar cred că este prima dată când văd proiectele pe termen mediu și lung cu adevărat. Orice drum începe cu primul pas și cu cât îl faci mai repede cu atât mai bine.
2022 SIGUR va fi anul ...
….aspiratiilor !