Claudia Drăgulin, Gun Media: Promovarea afacerilor prin digital marketing în 2022

Claudia Drăgulin, Gun Media: Promovarea afacerilor prin digital marketing în 2022

An de an mediul digital evoluează și noi trenduri își fac apariția. Focusul pe ecommerce este tot mai accentuat. Aplicațiile pe care le folosim sunt constant îmbunătățite pentru a crea engagement și o experiență de cumpărare tot mai accesibilă și intuitivă.

Încă din 2020 am fost martorii unor transformări semnificative în utilizarea rețelelor sociale, economia “mutându-și” atenția în online. Creșterea timpului petrecut pe rețelele sociale a forțat marile platforme să-și intensifice “ofertele” atât pentru consumatori, creatori, cât și pentru branduri. Aceste schimbări sunt doar o parte a întregului ecosistem.

În cele ce urmează voi trece în revistă principalele concluzii venite în urma promovării brandurilor din portofoliul agenției noastre.

Cât de important este să ai o strategie integrată de marketing

Dacă 2021 ne-a făcut să ne aplecăm atenția asupra unui lucru în mod special, aș menționa campaniile integrate de marketing. Cu siguranță nu e un lucru nou, însă, partea bună este că tot mai multe branduri au fost mai receptive către strategii complexe și diversificate de promovare. Au înțeles că dezvoltarea nu înseamnă doar obiective de conversie și ROAS. O creștere sănătoasă presupune efort susținut și în zona de awareness, îmbinarea canalelor de performance marketing mult mai mult cu zona de creație.

Dacă ar fi să menționez câteva dintre aspectele care au luat amploare, aș pune pe listă educarea prin intermediul articolelor de blog, comunicate de presă, participarea (mai mult online) la evenimente de profil, activitate mult mai intensă în zona de YouTube sau influencer marketing. Și nu în ultimul rând, campaniile de TikTok dezvoltate atât pe conturile de brand, dar și prin parteneriate.

Toate acestea pot fi parte a unei strategii de digital marketing care să furnizeze mesajele brandului în mediile în care potențialii clienți se află, de la etapa de descoperire până la conversia propriu-zisă. Iar acesta este un sfat pe care l-aș da tuturor celor care au un business și își doresc să-l scaleze în 2022: să vizeze o strategie complexă și să nu se limiteze doar la cele mai performante canale. Creșterea poate exista oricum, însă, prin limitare va fi mai anevoioasă. Și să nu vadă bugetele alocate pentru awareness ca o pierdere. Pe termen scurt e posibil să nu se vadă rezultate semnificative, însă pe termen mediu și lung, cu siguranță ajută la creșterea brandului.

E din ce în ce mai scump să ne promovăm?

Dacă vorbim de promovare plătită, răspunsul este da. Asta, prin raportare la anii trecuți, în special 2020. Este și normal. 2020 a fost un an atipic. Multe businessuri și-au redus bugetele de marketing, iar spațiul de afișare a fost mai ieftin. Asta a însemnat și trafic pe site-uri la costuri mai mici. În 2021 lucrurile s-au schimbat. Analizând peste 250 de conturi din portofoliul agenției, am văzut că CPC-urile pe Google au crescut cu 11%, iar pe Facebook costul/ link click a crescut și el cu 42%. Și bugetele investite overall în campanii au fost majorate pentru a face față creșterii costurilor de promovare.

Ce am observat pentru acele branduri care au avut o comunicare susținută atât în 2020 cât și în 2021, a fost calitatea mai bună a traficului, creșterea sesiunii medii pe site și a ratei de conversie. Practic, în acest timp s-au loializat clienți și brandurile și-au crescut și ele expunerea.

Cu siguranță ne așteptăm la creșteri ale costurilor de promovare și în 2022, poate nu într-un procent atât de mare ca în 2021, însă premise sunt suficiente. Tocmai de aceea e important să existe și acțiuni de promovare cu obiective pe termen lung de educare, awareness și campanii care să genereze engagement.

Să includem sau nu TikTok-ul în strategia de promovare?

În primul rand, ar trebui să te întreb: se pliază TikTok-ul pe specificul afacerii tale? Ai putea să generezi content pentru această aplicație?

TikTok-ul domină topul celor mai descărcate aplicații de aproape 2 ani. Se vede clar un interes foarte mare pentru tot ce înseamnă content video distractiv, original. Accesibilitatea creării unor astfel de videouri a făcut ca această aplicație să aibă o creștere exponențială, iar România nu este o excepție.

Tot mai multe branduri și-au dezvoltat conturi și au creat parteneriate cu influencers. Deși nu putem vorbi de performanță momentan, comunicarea brandurilor în această aplicație va fi parte a tot mai multor strategii de digital marketing.

Algoritmul TikTok-ului este diferit față de Instagram. Sugestiile de videouri se fac în funcție de tipul de content cu care utilizatorii interacționează, nu neapărat în funcție de contentul creat pe conturile urmărite. De aici și potențialul de creștere rapidă a unor conturi mici, care inițial au puțini urmăritori. Partea creativă are un cuvânt greu de zis.

Ce ar trebui să știi despre TikTok

Deși inițial TikTok-ul a fost catalogat ca fiind folosit preponderent de copii, în România peste 93% din useri au peste 18 ani, majoritatea fiind în intervalul de vârstă 18 – 24 ani, urmat de 25 – 34.

Popularitatea sa a determinat ca în alte aplicații să apară funcționalități similare. Toată lumea știe de Reels-urile din Instagram, nu? Pe de altă parte, TikTok-ul va trebui să dezvolte modalități de monetizare pentru creatori. Astfel, ei vor continua să creeze content în aplicație și să-și construiască audiențele. Rămâne de văzut dacă alte platforme vor oferi în timp soluții mai bune de monetizare, cu un revenue mai mare, caz în care s-ar putea să asistăm la o migrare.

Video tipsurile și cadourile virtuale în TikTok sunt deja valabile pentru o serie de creatori în cardul live-urilor. În curând vor fi valabile și pentru videourile obișnuite. Printre criteriile de eligibilitate se numără cel puțin 1000 de urmăritori, cel puțin 1000 de vizualizări și 3 videouri postate în ultimele 30 zile. Aceste criterii pot varia în funcție de țară. La asta se adaugă și Creator Marketplace, unde brandurile pot găsi influencers și crea parteneriate.

Soluții integrate de promovare online

Unul dintre obiectivele cheie în cadrul agenției Gun Media, este să oferim soluții integrate de promovare online. Nu credem în jumătăți de măsură, tocmai de aceea, în timp am construit servicii care împreună pot crește cu adevărat un brand în online. De aici și ideea de “one stop shop for digital marketing services”.

Dacă inițial ne-am axat destul de mult pe zona de performance marketing (campanii de Google, Facebook și Instagram Ads), la care se adăuga și SEO, ulterior am diversificat paleta de soluții digitale.

Pentru zona de descoperire am adăugat Pinterest Ads, pentru zona profesională am adăugat LinkedIn organic & Ads, iar din 2021 am construit un departament întreg de content marketing care "să dea glas" brandurilor cu care lucrăm. Fiindcă nouă ne place și TikTok-ul (deși nu vrem să recunoaștem mica dependență), am lansat și primele campanii de TikTok Ads, iar rezultatele putem spune că au fost peste așteptări atât din punct de vedere al engagementului, cât și din perspectiva conversiilor.

De ce să lucrezi cu o agenție pentru dezvoltarea brandului tău în online?

Alegerea unei agenții de marketing online nu este un proces ușor, chiar dacă ai mai lucrat în trecut cu alte agenții sau ești la început de drum.

De-a lungul timpului am întâlnit owneri care își promovau singuri brandul și aveau nevoie de mai mult timp pentru a se concentra pe dezvoltarea afacerii, owneri care aveau departament de marketing, însă le lipsea zona de performance sau business owneri cu afaceri la început de drum, fără experiență în digital marketing…lista poate continua. Toți au nevoi diferite, targeturi distincte și activează pe nișe variate.

Pentru noi, ca agenție, este esențial să înțelegem businessul, serviciile/ produsele, punctele forte, slăbiciunile și oportunitățile. De aceea, auditul și discuția inițială sunt esențiale. Pentru client contează know-how-ul, strategia, creativitatea, feedback-ul susținut și rezultatele. Un lucru e cert: pentru rezultate e nevoie de un parteneriat durabil.

 _______________________
Claudia Drăgulin, Head of Strategy Gun Media

La Gun Media ajutăm businessurile să scaleze, folosind eficient instrumente de marketing online în sistem performance: livrăm strategii de content marketing și gestionăm campanii integrate de Social Media, Google Ads, YouTube Ads și SEO. În echipa noastră avem specialiști cu peste 11 ani de experiență, formați profesional în agenții de marketing online internaționale.

Ne implicăm activ în înțelegerea businessurilor pe care le promovăm și folosim experiența acumulată în domeniu pentru atingerea obiectivelor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Gun Media

La Gun Media ajutam businessuri sa scaleze folosind eficient instrumente de marketing online in sistem performance: livram strategii si gestionam campanii complexe de Google Ads, YouTube Ads, Social Media... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related