Stati asa, microbisti! Nu sariti pe mine! Voi suporteri ai fotbalului romanesc, nu trageti! Nu este vorba de jucatorul Hagi si cred ca nici de antrenorul Hagi pe post de actor; am pus la zid spotul "Hagi" pentru Vodafone - un spot de promotie, bine realizat din punctul de vedere al executiei, insa la celelalte capitole... Dar pana atunci, se aude fluierul arbitrului:
Meciul a inceput cu Mutu
Este deja un adevar universal valabil faptul ca meciurile de fotbal reusesc sa stranga cele mai mari cote de audienta. Tot un truism este faptul ca reclamele cu vedete (fie ele din lumea sportului, a mediei sau a cinematografiei) atrag atentia. Unde mai pui ca marketerii sunt convinsi ca abordarea cu VIP functioneaza (altfel probabil ca nu le-ar supra-folosi...). Imbinand astfel cele doua retete ale succesului, Pepsi a fost prima companie care s-a folosit de imaginea unui personaj carismatic (la momentul respectiv), intr-un spot de-al ei. Si asa s-au nascut spoturile in care vedeta autohtona Adrian Mutu in rol principal sau secundar "vorbea" de atitudinea Pepsi. O serie de spoturi reusite, care au avut priza la public, mai ales ca alaturi de fotbalistul roman isi faceau aparitia cele mai "mari" nume internationale ale sportului rege: Zidane, Beckham, Ronaldinho, etc. O initiativa demna de laudat.
Contra-atacul lui Chivu
La scurt timp dupa ce Mutu fusese ales imaginea Pepsi, a urmat perioada de glorie a lui Cristian Chivu care juca pentru Coca-Cola. Un altfel de "meci", o alta atitudine, un altfel de promovare si o alta bautura racoritoare. Si pentru ca tot vorbeam si de altfel de meciuri, gandindu-ma la meciul permanent dintre cele doua companii de bauturi racoritoare, imi si imaginez cat de multumiti au fost cei de la Coca-Cola de alegerea facuta, mai ales dupa scandalul in care a fost implicat Mutu. Probabil ca asa se explica noua aparitie a lui Chivu. Insa, daca in spotul vechi vedeam un Chivu "pe val", acum avem un Chivu non-Chivu. Adica, un Chivu de nerecunoscut si necunoscut; un Chivu trist si fara ambitie. Noroc cu prietenul de nadejde Coca-Cola, care ii retrezeste setea de viata. In orice caz, bravo Coca-Cola pentru o alegere mai "safe", pentru o lectie de optimism, pentru un spot mai "safe", dar de impact.
Mai multe meciuri si la nivele mai mari
Stiti care e problema cu fotbalul? Este un microb care se raspandeste prin efectul bulgarelui de zapada, pe care implicit, mai devreme sau mai tarziu, tot il capeti de la cineva, iar apoi se tine ca raia de om. Nu mai poti scapa si pace. Chiar daca nu ai o echipa din campionatul intern cu care fraternizezi si al carei partizan esti, exista oricand meciurile echipei nationale. Refuz sa cred ca exista vreun roman (includeti aici si varianta vreo romanca, nu de alta dar tot mai multe fete sunt pasionate de fotbal) care sa nu fi vazut un meci al echipei nationale. Si pentru ca Bergenbier este berea fotbalului romanesc, nu putem omite spotul "Echipa", mai ales ca are o distributie de exceptie. Toti membrii echipei nationale de fotbal a Romaniei se dedubleaza, transformandu-se in suporteri. Sincer, dintre toate spoturile cu fotbalisti autohtoni, acesta mi se pare cel mai bun. Si nu pentru ca este un spot de nota 10 in ceea ce priveste partea de postproductie, ci pentru ca insight-ul lui merita nota maxima. Plus ca "unde-s multi, puterea creste". Astfel, orice alt comentariu este de prisos.
Ecoul numelui Hagi
Daca pentru Hagi jucatorul era un pic prea tarziu pentru a fi protagonistul unui spot tv, Hagi antrenorul si-a gasit locul pe micul ecran chiar si atunci cand nu sunt meciuri. Noul spot Vodafone ni-l prezinta pe Hagi intr-o situatie familiara. In calitatea sa de antrenor, Hagi isi incurajeaza echipa inaintea unui meci. Doar ca, surpriza! Echipa nu este Poli Timisoara (evident, ca doar Hagi a plecat de acolo de ceva vreme) si nici echipa nationala. Este echipa Vodafone. Pana aici, nimic nasol, ba chiar laudabila ideea spotului si draguta promotia Vodafone. Mai ales ca orice client al operatorului de telefonie mobila poate trimite mesajul cu pricina gratuit. Insa, partea de copy este ca un comentariu televizat al unui meci de fotbal (cei care fac greseala sa asculte comentariile crainicilor din timpul unui meci stiu cu siguranta la ce ma refer). Pe langa faptul ca discursul este sintetizat in 4 propozitii simple, pe schema: Subiect + Predicat + Complement, doua dintre ele mai au si aceeasi limba de lemn: "determinare". Unde mai pui ca discursul este si foarte sacadat. Macar expresiile apartin limbajului sportiv. Mi-ar fi placut sa vad ceva mai mult entuziasm, insa... stiu! Sunt carcotasa! Si ca sa vedeti ca nu e chiar asa, va spun ca imi place mult interpretarea non verbala a lui Hagi din acest spot. Nota bene la impresia artistica. Si revenind la spot. Apreciez "coloritul" echipei formate de Hagi, la fel cum apreciez, ca intotdeauna, atentia acordata detaliilor vizuale. Se stie ca McCannul sta bine la capitolul art. Oricum, per ansamblu, este un spot decent si foarte muncit. Pacat totusi ca in ultima vreme am ajuns sa vedem cam multe spoturi cu fotbalisti sau ex-fotbalisti...