[Comunicare ca la carte] Andrei Tripșa, despre noile generatii de studenti: Sunt mult mai putin romantici decat eram noi, dar cred ca e un lucru bun

[Comunicare ca la carte] Andrei Tripșa, despre noile generatii de studenti: Sunt mult mai putin romantici decat eram noi, dar cred ca e un lucru bun

O scoala de publicitate aduce beneficii de ambele parti - studentii vad ce fel de oameni ii astepta in agentii, iar trainerii inteleg mai bine ce fel de oameni urmeaza sa le devina colegi. Publicitarii cu care am povestit in seria noastra n-au ascuns faptul ca si-ar fi dorit sa beneficieze de astfel de contexte, atunci cand au intrat ei in industrie. Asa ne-a spus si Andrei Tripșa, Creative Partner @ Three & Director de Creatie @ Next Advertising, care gaseste multe asemanari intre a fi creative director si a preda.

Cele mai frumoase intalniri, pentru el, sunt cele in care invata la fel de mult de la studenti, pe care ii vede in felul urmator:

Sunt mult mai putin romantici decat eram noi, dar cred ca e un lucru bun. Sunt mai maturi si mai calculati ca noi si pare ca nu mai sunt dispusi sa treaca peste anumite linii doar de dragul creativitatii.

Din punctul lui de vedere, este important pentru un creativ sa fie all in, sa aiba rezultate chiar daca nu are brieful optim sau toate resursele la indemana, si sa isi negocieze bine rabdarea de-a lungul carierei. Povestim despre acestea si despre ce provocari sunt in misiunea de a-i invata pe altii, cum isi pregateste Andrei cursurile, ce stil de predare are si cum s-a schimbat industria.

 

Istoria ta de predat

Era prin 2009, eram director de creatie la Propaganda, cand proaspat infiintata organizatie Art Director’s Club Romania (ADC*RO), care avea ca principal proiect la vremea aceea o scoala de creatie, aplicata, cu briefuri pe fiecare disciplina, am primit invitatia de a ma alatura proiectului si, evident, scolii.

Calculul era destul de simplu, studentii aflau cum se lucreaza in publicitatea de la noi si, cu ocazia asta, aflau daca le place, de exemplu, iar noi, cei din industrie, aveam un bazin de recrutare din care puteam angaja tineri cu notiunile de baza deja insusite, cu un portofoliu decent, cu niste experienta in procesul de lucru cu directorul de creatie, experienta in prezentat idei – luat feedback. Cam asta era contextul la vremea aia.

Acum, legat de momentul in care m-am gandit ca as vrea sa predau, as zice ca mai degraba se suprapune cu momentul in care am decis ca vreau sa fiu director de creatie, iar din punctul meu de vedere, nu cred ca meseria de director de creatie si cea de prof sunt foarte diferite: sa pastoresti un department de creatie este in sine si un proces didactic. De la intelegerea briefului de creatie, pana la feedback pe idei sau executii, datoria mea ca director de creatie, este sa le explic oamenilor de ce aleg o idee si nu alta sau de ce o executam asa si nu altfel.

 

Obiectivele tale la inceput

A fost o perioada foarte misto. Sigur ca aveam emotii, era o experienta noua pentru mine, iar scoala ADC*RO era o noutate pentru industria din Romania, deci nu mi-am propus altceva decat sa fiu cat mai aproape de realitatea din industria de publicitate de la noi. Am incercat sa le arat studentilor felul in care ajungem sa punem ceva la TV sau pe outdoor, asa cum se face, de fapt, la noi in agentie.

E foarte important pentru un viitor om de creatie sa inteleaga si sa afle daca ii place si este facut pentru publicitate, cu bune si mai ales cu rele… publicitatea, cred ca oriunde, nu numai la noi in Romania, este o industrie in care daca nu esti 100% IN, nu prea poti sa faci ceva. Un creativ bun este bun in orice conditii, chiar daca nu are cel mai bun brief, strategie sau resurse.

 

Stilul tău de predare

Tot timpul se schimba felul in care tin cursurile, mai ales ca am predat discipline diferite timp de 12 ani, de cand sunt in proiectul scoala ADC*RO. Am predat introducere in publicitate, outdoor, script si productie TV/Film, Print/KV si strategie si insight. Am avut si cursuri plicticoase, doar cu informatii clare, livrate simplu, dar si cursuri de tip cenaclu, in care ne-am lungit pana la 3-4 dimineata la The Institute Café, impreuna cu Eugen si Mihnea la modulul Olimpiad…

 

Provocări în misiunea de a-i învăța pe alții

Cum faci ca un om aflat la inceput sa inteleaga ca este normal sa nu-i iasa mai nimic, desi este si bun si destept si muncitor si talentat… cum il pregatesti pentru rabdare… adica rabdarea asta este o chestie foarte importanta, dar si unul din cele mai mari pericole in viata unui creativ.

Rabdarea cu el, cu locul unde lucreaza, cu meseria asta. Am vazut multi oameni care si-au pierdut rabdarea si au pierdut disponibilitatea de a mai acorda sanse acestei meserii, asa cum e ea, de multe ori nasoala, si intr-un fel sau altul s-au pierdut, au dat meseria pentru bani, fie ca fac publicitate la dictare, fie ca, pur si simplu, s-au lasat.

O alta provocare, pe care sincer, nu prea am bagat-o in seama la inceput, dar pe care am simtit-o din ce in ce mai des in relatia cu studentii, era sa-i fac sa inteleaga ca publicul tinta din ideile pe care mi le prezentau pe fiecare brief primit din scoala, nu eram noi, tutorii/profesorii care dadeam note, ci era publicul tinta scris in briefuri. De multe ori veneau cu idei care credeau ca imi plac mie… sau nu stiu-carui profesor.

 

Cum îți pregătești cursurile

De obicei, incepeam cursurile cu o parte cat se poate de simpla si clara cu informatii “basic” pe care studentii trebuie sa le stie pe fiecare disciplina in parte, apoi, bineinteles, ca am incercat sa suprapun partea asta de teorie cu practica si sa le povestesc din experienta mea in agentie cum stau lucrurile de fapt.

Sigur, cel mai important lucru era partea care de obicei era si cea mai “vie” si dura cel mai mult, in care le prezentam exemple de bune practici si discutam pe marginea lor, luam intrebari, ceream pareri, se vorbea liber.

La intalnirea cu grupa de 4-5 studenti cu care ne vedem saptamanal pe parcursul scolii, aveam o bucata in care lamuream anumite neclaritati de la cursuri, fie legate de disciplina predata, fie legate de brieful dat, apoi treceam la partea care mie imi placea cel mai mult si studentii aveau de castigat cel mai mult, partea de feedback, in care isi prezentau ideile live, in fata mea si a colegilor de grupa.

 

Cum captezi atenția

De obicei, n-am facut mai mult decat sa ma prezint si sa le spun ce urmeaza sa invatam in ziua aceea… asteptau destul de interesati de fiecare data inceperea cursului, fara prea multa vanzoleala. Deci inceputul cursului de fiecare data a mers destul de simplu. Ma interesa mai mult cum se incheia intalnirea, intotdeauna m-a stresat ultimul slide.

 

Unde predai în prezent

In acest moment, suntem cu scoala ADC*RO intr-o pauza “pandemica” in care trebuie sa regandim niste procese care nu mai au cum sa se intample la fel ca acum cativa ani: de la felul si locul in care vom tine cursurile si intalnirile cu studentii, pana la ce discipline noi vom introduce in programa.

Un alt lucru destul de clar este o eventuala impartire a cursurilor scolii in doua module: Un modul cu notiuni de baza pentru toate disciplinele si un modul Craft, pentru cei care vor sa aprofundeze o disciplina, Film/TV, Vizual sau SM, de exemplu… dar, oricum ar fi, eu vreau sa fac parte in continuare din acest proiect.

 

Cât contează teoria

Teoria este foarte importanta daca este insusita prin practica la inceput. Baza publicitatii, in esenta, este aceeasi chiar daca formele executiei se schimba permanent. Cand stii baza bine, poti extrapola in orice mediu nou. Dar e important sa ai ocazia, inainte sa incepi lucrul efectiv intr-o agentie, sa simulezi o perioada lucrul intr-o agentie.

 

Un curs memorabil

Nu am unul, dar au fost multe intalniri memorabile, cum erau cele de la modulul Olimpiad. Erau intalniri foarte mishto cu studentii. Aveam ocazia sa ne cunoastem mai bine unii cu altii, studentii vedeau ce fel de oameni ii astepta in agentii, noi intelegeam mai bine ce fel de oameni urmeaza sa ne devina colegi. Cele mai frumoase seminarii au fost cele in care am invatat la fel de mult ca si studentii.

 

Noile generații de studenți

Sunt mult mai putin romantici decat eram noi, dar cred ca e un lucru bun. Sunt mai maturi si mai calculati ca noi si pare ca nu mai sunt dispusi sa treaca peste anumite linii doar de dragul creativitatii.

 

Ce fel de student ai fost

S-au schimbat atat de mult vremurile, incat nu stiu care mai e norma, nu stiu daca pot spune ce fel de student eram... probabil la fel de plictisit si de debusolat de lucrurile pe care trebuia sa le invatam si din care sa dam examen ca multi alti studenti de acum… oricum, cele mai importante lucruri le-am invatat dupa cursuri, la spritzurile cu colegii de grupa, impreuna cu profesorul nostru de pictura Mirel Zamfirescu. El a fost cel mai important profesor din facultate si singurul care a incercat sa ne predea si materia “sa fii artist”.

 

De unde ai învățat publicitate

Am invatat lucruri importante in toate locurile in care am lucrat, evident. Fiecare loc mi-a oferit lectii despre meseria asta, foarte valoroase, mai ales ca fiecare schimbare de loc a insemnat de obicei altceva, alta functie, alte responsabilitati. Dar cu siguranta n-ar fi stricat sa existe o scoala in care sa pui in practica bazele publicitatii, pe langa cartile de publicitate ale vremii… poate asa, as fi fost mai putin speriat la inceput.

 

Schimbări în industrie

S-a schimbat aproape tot, dar cred ca asta este regula industriei, nu? Oameniii si-au schimbat felul in care isi iau informatia si felul in care consuma entertainment, deci este foarte diferit felul in care trebuie sa concepi o campanie de comunicare. Este un proces mult mai fluid si mai atent la context, atent la reactia oamenilor, este un proces in care nu mai faci creatii separate pentru medii separate, ci mai degraba ai un script unitar al campaniei in care diferitele canale de contact cu oamenii evolueaza permanent, iar felul acesta de a face lucrurile schimba si structura in care se lucreaza in agentie.

Apoi ne-a schimbat si perioada asta dementa de doi ani incoace, mai ales felul in care nu se mai intampla lucrurile in agentiile de publicitate, ci in sediile lor de pe Zoom. Si am vazut ca nu e catastrofal sa lucram de acasa, dar nici extraordinar… este clar ca agentiile trebuie sa se uite cu mai mare atentie la oamenii lor, poate la nucleul dur, la inima agentiei, si sa caute noi forme de colaborare, poate o alcatuire mai customizata a echipelor pentru anumite proiecte.

Iar scolile ar trebui sa incurajeze studentii sa experimenteze mai mult, sa incerce mai mult, sa-i incurajeze sa faca lucrurile asa cum le vad ei. Sa-i dezveleasca de patura asta a teoriei si sa-i trimita in lume.

 

De ce e nevoie în școala de comunicare

Probabil, prezenta fizica… si la cursuri, si la practica, in agentii. Este greu in perioada asta sa cresti juniori pe Zoom. Chiar mi se pare greu.

 

Lecții din pandemie

Orice criza este o oportunitate, iar o criza de genul asta, in care aproape totul este altfel, din punctul meu de vedere nu prea mai exista diferente decisive intre oamenii care stiu calea si cei care de abia au intrat pe ea… deci industria de publicitate din Romania este mai deschisa ca niciodata, iar studentii ar trebui sa se faca vazuti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related