FAR încheie anul cu o ultimă discuție în cadrul FAR Talks, un dialog despre strategiile culturale și New Media Art în România pentru perioada 2022-2030. Joi, 9 decembrie, începând cu ora 19:00, Live pe Facebook. FAR Talks IV, un demers susținut de UniCredit Bank, aduce împreună specialiști din aria managementului cultural public și privat, mediul curatorial-artistic, cel de cercetare și formare culturală, sfera universitară și a antreprenoriatului în mediile emergente.
Publicul va afla care sunt prioritățile strategiilor culturale și modul în care acestea pot susține inițiativele noilor media la nivel local și național. Scopul dezbaterii este identificarea unor oportunități de dezvoltare a scenei de new media art în cadrul politicilor culturale publice.
Participanții la discuție sunt Alexandra Maria Rigler (Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara), Carmen Croitoru (Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală), Iulia Popovici (critic şi curator, expert în programe culturale româneşti şi europene), Raluca Ganea (ARCUB), Raluca Mateiu (Institutul Francez din România la Cluj-Napoca și Festivalului de artă digitală Clujotronic), Ștefan Teișanu (Centrul Cultural Clujean, Fapte și Nord), Mădălina Ivașcu (RADAR & FAR), Alexandru Berceanu (UNATC), moderatorul întâlnirii.
Temele principale ale conversației vor fi detalierea procesului de realizare a unei strategii naționale în domeniul culturii și a obiectivelor acesteia, prezentarea unui istoric al abordării cultural-publice din România și timpul necesar de aliniere al standardelor naționale la cele europene, necesitatea unei deschideri mai ample a strategiilor culturale către nișa locală de new media și în final, importanța dezvoltării noilor media prin sprijin public atunci când acestea nu urmăresc exclusiv valorificarea patrimoniului.
În 2021, FAR - Future Artistic Requirements a fost lansat de RADAR cu scopul de a uni sectoarele educaționale, culturale și creative cu noile medii de creație și de a explora aplicabilitatea tehnologiilor emergente în domeniul cultural și artistic, competențele digitale și noile meserii. Astfel, platforma a fost construită în jurul a 4 piloni: Talks, Community, Workshop-uri și Biblioteca de resurse care împreună formează o resursă de dezvoltare pentru noi competențe în artă digitală și noile medii.
Primul pilon - FAR Talks a adus discuții de specialitate între actori relevanți din industrie către un public larg și a înregistrat un reach de aproximativ 21.000 de oameni ce au accesat aceste resurse ce rămân disponibile gratuit.
Subiectele celor trei întâlniri care au avut loc până în prezent au fost: Contextul new media art în România, New media art în învățământul din România și New media art și programele de finanțare.
Alina Rizescu (RIZI Studio), Alexandru Berceanu (regizor independent de teatru, TV și VR & Manager Cultural), Andrei Nae (Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea București), Bogdan Trâmbaciu (Unitatea de Management a Proiectului, Ministerul Culturii), Cip Făcăeru (CINETic UNATC & ASA Augmented Space Agency), Cristina Pop Tiron (Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj), Dilmana Yordanova (AVmotional & KOTKI Visuals), Georgiana Toea (AMC Studio), Helga Fodorean (Anim'est), Ionuț Nicolaescu (Ubisoft România), Irina Cios (Administrația Fondului Cultural Național AFCN), Levente Kozma (Simultan Timișoara), Tamina Bojoacă (Goethe Institut) și Mădălina Ivașcu (RADAR & FAR) au fost participanții de la FAR Talks.
Cel de-al doilea pilon al proiectului, FAR Workshops, reprezintă o serie de cursuri online destinate elevilor IX-XII, cu scopul de a fi o introducere în aplicabilitatea noilor media în câmpul muncii și în beneficiul societății.
Selecția participanților s-a făcut în baza unui open call, iar cursurile s-au întins pe o perioadă de zece săptămâni. Cip Făcăeru a ținut cursul de Realitate Augmentată, o incursiune în noile dimensiuni creative, ale social media, augmented reality și playful media. Cel de-al doilea tutorial a fost de Video-Mapping și Generative Design, susținut de către Aurelian Ionuș - Paketa12. Cursul a prezentat tehnici de proiecție video pe suprafețe tridimensionale, cu conținut generativ.
“Modul de prezentare a informațiilor a fost liber și s-a simțit organic, nu scriptat, cum sunt orele de curs de le școală”, declară Ștefan Bîrcă, 17 ani, elev al Liceului Teoretic Emil Racoviță, Vaslui și participant al cursului de Realitate Augmentată.
Peste 200 de liceeni din toată țara s-au înscris la open call, iar 20 dintre aceștia au beneficiat de bursele oferite de către UniCredit Bank. Pe parcursul celor 10 săptămâni, adolescenții au fost introduși în new media art, putând să învețe lucrurile de bază din cele două domenii explorate prin intermediul cursurilor. Astfel, aceștia au avut oportunitatea să învețe și să pună în practică noțiuni care pe viitor îi vor ajuta să fie parte din această industrie.
Pentru ca aceste resurse să fie disponibile unui număr cât mai mare de persoane, cursurile au fost încărcate online după ce au fost predate elevilor.
În 2022, RADAR își propune să dezvolte platforma în continuare și să promoveze New Media Art unui public și mai extins, în 2021 reușind să ajungă la un reach online de peste 2.900.000.
Seria FAR Talks va continua să angreneze actorii principali din industria locală, dar și internațională, în dialoguri construite în jurul unor teme cheie precum educația, bunele practici al scenei noii media din alte țări și perspectiva de a avea un muzeu de new media art în România.
Datorită feedback-ului primit de la elevii înscriși la prima rundă de cursuri, FAR Workshops se va dezvolta și anul viitor.
Platforma FAR reprezintă un proiect curatoriat cu atenție la nevoile industriei locale, care depinde de susținerea și de formarea unei comunități strânse de artiști pentru promovarea inovației și consolidarea creativității emergente. Astfel, RADAR, împreună cu UniCredit Bank, construiesc o platformă în România concepută pentru artiștii new media.
FAR este posibil cu ajutorul partenerilor care investesc în artiștii de mâine: UniCredit Bank, Institutul Francez din România, Augmented Space Agency, Paketa 12, UNATC_CINETIc - Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative, DIA - Digital Interactive Arts din cadrul Universității Babeș Bolyai, UEFISCDI - Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării Fundația C.A.E.S.A.R. (Centrul pentru Acces la Expertiza Studenților și Absolvenților Români), Edison – Cluburi de antreprenoriat si tehnologie, Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, Ubisoft, AMC, ARDEN, PostModernism Museum, LEADERS România, Radio Guerrilla, IQads, The Institute, Feeder.ro
RADAR s-a născut ca urmare a potențialului imens al unei nișe în care tehnologia se transformă în mediu artistic de creație pentru artiști. Această inițiativă este cea mai amplă manifestare de artă prin tehnologii emergente, cu artiști din toată țara ce prezinta proiecte de Realitate Virtuală, Realitate Augmentată, Inteligența Artificială, Proiecții Video, Instalații Interactive, Game Art, Robotică si Sound Design.
Proiectul RADAR are ca fundație o abordare curatorială aparte și generează punți conceptuale originale între artiști, dezvoltatori, studiouri de creație, ateliere de producție, instituții culturale și comerciale.
FAR - Future Artistic Requirements este o platformă multidisciplinară, care are ca scop să inițieze o comunitate new media, să creeze un dialog între actorii cheie și să educe viitoarele generații care vor să facă parte din această industrie. Misiunea proiectului este să susțină noile generații ce vor extinde scena de new media art din România, dar și pe cele actuale, pentru ca aceștia să aibă susținerea necesară, tool-urile de care au nevoie și un mediu creativ și inovator.
Proiectul FAR are la bază 4 piloni: Talks, Community, Workshop-uri și Biblioteca de resurse care împreună formează o resursă de dezvoltare pentru noi competențe în artă digitală și noile medii. FAR este un spațiu de învățare, colaborare și experimentare pentru comunitatea de new media art.
UniCredit Bank este parte a UniCredit, bancă comercială paneuropeană, cu un sistem integrat de servicii de banking Corporate şi de Investiţii, care oferă o rețea unică vest, central şi est europeană bazei sale de clienți. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management şi UniCredit Services.