Ca studenta, Bianca Cheregi a fost genul care traversa orasul sa ajunga de la un curs la altul, pentru ca a urmat 2 facultati de profil – si tot avea suficienta energie cat sa faca fata cu brio. Iar ca profesor, investeste entuziasm in relatia cu studentii ei, pe care o documenteaza deseori, la final de cursuri, cu #SelfieDeLaOre.
Bianca este lector la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA; preda cursuri de branding prin social media, marketing și branding, comportamentul consumatorului, marketing și comunicare de brand. In acelasi timp, coordoneaza Masteratul de Brand Management și Comunicare Corporativă. Are o viziune ferma despre importanta teoriei in formarea profesionistilor si este deopotriva riguroasa si creativa in conceperea cursurilor:
Mai recent, abordez și tema limbajului din social media, cu accent pe meme, hashtag-uri și GIF-uri. Cred în învățarea experiențială și colaborativă, tocmai de aceea invit mereu studenții să reflecteze asupra unor concepte, să lucreze în echipă și să formuleze întrebările potrivite la momentul potrivit.
Continuam seria dedicata profesorilor de comunicare si povestim cu Bianca despre emotiile inceputului, despre noile generatii de studenti si relatia lor cu tehnologia, sau lectii invatate si aplicate in perioada pandemica.
Cum ai început să predai
Am început să predau la facultate acum nouă ani, când eram studentă în primul an de doctorat, la Școala Doctorală SNSPA (Școala Națională de Studii Politice și Administrative). M-am bucurat mult când am aflat că voi preda seminariile de Semiotică. Teorii ale limbajului, mai ales că a fost materia mea preferată din facultate.
Aveam ocazia să lucrez cu domnul profesor Dumitru Borțun, pe care îl apreciez foarte mult, este un adevărat model pentru mine. Am simțit că începe o nouă etapă, întotdeauna mi-am dorit să predau, încă din liceu eram pasionată de Limba și Literatura Română, am participat la olimpiadă la etapa națională și de atunci mi-am cultivat o fascinație pentru Semiotică.
Primele emoții
La primul seminar abia puteam să respir de emoții. Era o situație nouă pentru mine, chiar dacă mai susținusem prezentări și în cadrul unor competiții de creație sau în alte contexte. Îmi amintesc că m-am pregătit foarte mult înainte de seminar, aveam un plan bine definit, cu trimiteri la autori consacrați din Semiotică și cu exerciții în care să aplicăm teoria. Mi-am propus ca fiecare seminar să fie o invitație la dezbatere, să discutăm critic câteva concepte și să le aplicăm pe o campanie publicitară sau pe un film.
Stilul tău de predare
De-a lungul timpului, m-am axat mai mult pe o abordare multimodală, cum îmi place să spun. Cu alte cuvinte, am încercat să integrez în curs exemple actuale: materiale video, podcast-uri, campanii premiate la festivaluri internaționale de publicitate, fotografii de artă, referințe din cultura pop, filme relevante pentru a ilustra un concept.
Mai recent, abordez și tema limbajului din social media, cu accent pe meme, hashtag-uri și GIF-uri. Cred în învățarea experiențială și colaborativă, tocmai de aceea invit mereu studenții să reflecteze asupra unor concepte, să lucreze în echipă și să formuleze întrebările potrivite la momentul potrivit.
De asemenea, e important să cultivăm o relație strânsă cu zona profesională, să invităm experții din industria MarComm la cursuri. La Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA avem o comunitate de Alumni foarte puternică, cu absolvenți care lucrează pe poziții de directori de comunicare, Brand Manageri, Copywriteri, Marketing Manageri, Social Media Manageri, directori de agenții, etc. O parte se întorc la ore din poziția de experți, în fiecare an invit la cursurile mele Alumni care își spun povestea și vin cu sfaturi utile pentru studenți.
Provocări în misiunea de a-i învăța pe alții
Mă lovesc de provocări la tot pasul, dar asta îmi dă mai multă energie să mă documentez și să fiu la curent cu ultimele cercetări academice. Menirea unui profesor nu este doar aceea de a educa mintea, ci și aceea de a educa spiritul. Pentru asta e nevoie de pricepere, dedicare și de o fină cunoaștere a psihologiei umane. Poate cea mai mare provocare pentru mine este saltul de la cunoașterea comună (doxa) la cunoașterea științifică (epistema), acolo mi se pare o miză importantă, mai ales în științele comunicării.
O altă provocare este cultivarea apetitului pentru cultură, în cursurile mele integrez referințe din literatură, filme, muzică și artă. Cea mai mare satisfacție e atunci când îmi văd studenții împliniți, iar pentru asta merită toată energia și dedicarea.
Cursurile
Strategia de predare pornește întotdeauna de la consultarea unor autori consacrați din literatura de specialitate. Cu alte cuvinte, recitesc textele de referință pentru tema de curs, iar apoi mă gândesc la câteva exerciții prin care putem să aplicăm conceptele respective. Îmi adaptez discursul și în funcție de dezbaterea de la curs, așa încât revin la conceptele de bază și în cadrul discuțiilor cu studenții.
Toate cursurile mele încep similar, cu o întrebare la care invit studenții să răspundă. Catchphrase-ul meu este „Bine ați venit la al n-lea curs de...”. De asemenea, îmi place să închei anumite cursuri cu un #SelfieDeLaOre, în felul acesta construim amintiri frumoase alături de studenți, selfie-ul ne ajută să ne apropiem.
Cât contează teoria
Teoria are un rol important, mai ales că educă mintea să facă diverse conexiuni, unele inter și cros-disciplinare. Pentru cei care lucrează în domeniul comunicării este foarte important să vină cu idei noi, să vadă imaginea de ansamblu și să înțeleagă care sunt valorile publicului căruia i se adresează.
Lecturile de la seminar îi învață pe studenți să își antreneze mintea și să facă conexiuni inedite, iar când se angajează intră direct în joc. Îmi place mult să folosesc metafora jocului cu mărgele de sticlă (în viziunea lui Hermann Hesse), cunoașterea e ca un joc cu mărgele de sticlă, mai ales că sintetizează conținuturile și valorile culturii noastre. E important să ne însușim limbajul jocului și regulile de care trebuie să ținem cont.
Povesteste-ne un curs memorabil
Un curs memorabil este cursul de anul trecut de Marketing și comunicare de brand, de la Masteratul de Publicitate, la care au participat peste 110 studenți (inclusiv de la alte masterate și specializări). Am avut și doi invitați din industrie: Mădălina Pangrate, Industry Manager la Google România și Dragoș Smeu, General Manager la Mavericks. The Agency.
A fost o discuție antrenantă despre profilul de buyer persona, consumer journey și harta empatiei. Am pregătit și un video cu highlights de la curs, aici:
Un alt curs memorabil este cel de Comportamentul consumatorului, unde am făcut o colecție de meme despre comportamentul de consum în pandemie, aici și aici.
Cum te văd studenții tăi
Îmi place să cred că studenții mă văd ca pe un profesor deschis și implicat, de multe ori sunt entuziasmată și plină de energie la ore. Probabil dacă mi-ar da o diplomă, pe ea ar scrie: Premiu pentru deschidere și abordare participativă.
Noile generații de studenți
Noile generații de studenți sunt in love with technology, tocmai de aceea încerc să integrez tehnologia în cursurile pe care le predau. Mă surprinde capacitatea lor de adaptare în orice situație, schimbările frecvente de interese și creativitatea lor. Vorbim de nativii digitali, care au un stil de viață dinamic, iar tehnologia este o extensie naturală a identității noilor generații.
Cultura Internetului este o a doua lor natură, tocmai de aceea e important să abordez teme precum limbajul în social media și cultura participativă în cursurile mele.
Anii tăi de facultate
Am terminat Facultatea de Comunicare și Relații Publice la SNSPA (Școala Națională de Studii Politice și Administrative) și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București. Pot să spun că experiența facultății a fost una foarte frumoasă, mi-am făcut prieteni cu care țin legătura și acum, avem amintiri dragi din facultate și ne leagă și pasiunea pentru comunicare.
Îmi amintesc că eram într-un maraton continuu, trebuia să ajung de la un seminar la altul, de la un curs la altul, cred că aveam o energie de nestăvilit, mai ales că alergam de la o facultate la alta, traversam orașul ca să ajung la ore. Mi-a plăcut foarte mult deschiderea profesorilor, evenimentele cu invitați din industrie (inclusiv Olimpiadele Comunicării) și căldura cu care am fost întâmpinați la ore.
Mergeam de plăcere la cursuri și la seminarii, abia așteptam să discutăm despre lecturile de seminar. Printre profesorii care m-au marcat se numără domnul Prof. Univ. Dr. Dumitru Borțun și doamna Prof. Univ. Dr. Camelia Beciu.
Cu domnul profesor Dumitru Borțun m-am întâlnit la cursurile de Semiotică. Teorii ale limbajului, a fost cursul meu preferat din facultate, atmosfera de la ore te stimula să te gândești la referințe culturale și să faci conexiuni inter-disciplinare.
Cu doamna Prof. Univ. Dr. Camelia Beciu am interacționat la doctorat, mi-a coordonat teza de doctorat și este un adevărat mentor pentru mine. Apreciez enorm sfaturile și încurajările pe care le-am primit ca student doctorand, mai ales că mi-au consolidat dorința de a rămâne în mediul universitar. Aș vrea să o menționez aici și pe doamna profesoară Dorina Ziman, profesoara mea de Limba și Literatura Română din liceu, care mereu m-a încurajat să urmez o carieră în educație.
Cum ai învățat publicitate
Am învățat publicitate la cursurile din facultate, mai ales că aveam ore cu profesioniști care lucrau în creație sau strategie. Am citit cărți de profil, m-am uitat la campanii premiate la festivalurile de publicitate și am participat la evenimente și competiții organizate de asociațiile studențești.
Când am început să lucrez în domeniu am fost copleșită inițial, nu știam de unde să încep, dar pe parcurs m-am acomodat și m-am relaxat. Aveam bazele teoretice, trebuia doar să mă pliez pe cultura organizațională și să îmbrățișez stilul lor de lucru.
Industria și universitățile
Am observat că se folosește foarte mult metodologia design thinking în industria MarComm, se caută oameni cu o capacitate de adaptare foarte bună, care să se dezvolte continuu și să creeze o strategie de comunicare de la A la Z. Universitățile ar trebui să consolideze comunitatea de Alumni, care are un rol foarte important în furnizarea de know-how pentru studenți. Majoritatea absolvenților lucrează în industrie, astfel că pot fi invitați la cursuri și se pot contura câteva proiecte de cercetare pornind de la această colaborare.
Nevoile școlii de comunicare
E nevoie de o abordare colaborativă, în care să includem tehnologia în procesul de predare, să existe proiecte de echipă și să provocăm studenții să își valorifice creativitatea.
Take-aways din pandemie
Perioada pe care o traversăm de doi ani m-a determinat să regândesc cursurile și seminariile, așa încât să fie atractive pentru studenți, mai ales că se desfășoară online. Am citit articole despre utilizarea tehnologiei în predare, am căutat instrumente online care să faciliteze acest proces și cred că e important să ne adaptăm continuu.
Rămânem cu trei lecții importante din această criză: 1) tehnologia poate fi un prieten de nădejde în situații de criză (s-au dezvoltat platformele de e-learning și studiul de acasă), 2) orele online presupun o implicare mai mare versus orele față-în-față (se discută în literatură despre fenomenul Zoom fatigue), tocmai de aceea nu e recomandat multi-tasking-ul și 3) empatia – e important să ne punem în locul celuilalt și să schimbăm rolurile constant, așa încât să avem o perspectivă complexă asupra unui fenomen.