Spre deosebire de colegii de breasla care s-au derulat in seria Editor's Cut, Dan Safta are o particularitate: in cei 15 ani de editing, a montat in proportie de 90% spoturi publicitare. De ceva timp face asta din studioul de postproductie The Post Office. Aventura lui cu montajul a inceput in 1999, cand era in clasa a 9-a, cu un film pentru liceu, proiectat la Palatul Copiilor. A urmat o reclama la Zapp in anul 3 de facultate, iar de acolo numaratoarea s-a dat peste cap.
Cred ca fiecare proiect trebuie respectat, orice ar fi el, si niciodata nu trebuie sa insisti intr-o directie daca regizorul e in alta zona, pana la urma el are responsabilitatea finala a proiectului chiar daca esti 100% convins ca ai dreptate, pentru ca e un proces artistic care este ca orice act artistic, subiectiv.
O fi de ajuns o zi de montat la o reclama sau o fi mai bun sistemul nordic, unde ai cateva zile la dispozitie? Sa bagi efecte sau mai bine mergi pe realismul cut-urilor bine dozate? Nu-ti dai seama de asta decat dupa ce practici meseria asta, spune Dan. Ce conteaza e sa ai o cultura vizuala, sa ai ureche muzicala, sa intelegi ce inseamna ritm si nu in ultimul rand, chimia cu regizorul.
Cum ai inceput sa montezi
Prin ’99 cand eram a 9-a s-a organizat prima editie a targului liceelor, si pentru ca tatal meu avea camera video (Panasonic M3000 VHS, o bijuterie) am produs, filmat, regizat si evident montat filmul liceului care a fost proiectat la Palatul Copiilor, a fost cel mai de succes proiect al meu, it all went downhill from there, glumesc evident, in facultate am inceput sa inteleg care e treaba cu montajul alaturi de prietenul Andrei Amarfoaie , iar primul proiect real pe care l-am avut a fost cand eram in anul 3 de facultate si ma angajasem la Multimedia Est, a fost o reclama la Zapp Mobile, unde regizor era Radu Jude si caruia cred ca i-am scos peri albi, dar din fericire a avut rabdare cu mine si ii multumesc pentru asta.
Ce nu știe lumea despre montaj
Oamenii cred ca stiu despre montaj ca e modul prin care se lipesc cadrele filmate intre ele in ordinea gandita initial de regizor, ceea ce e adevarat, fix asta e, doar ca e o meserie care are o gramada de alte subtilitati pe care incepi sa le intelegi doar in momentul in care te apuci sa montezi tu. Cred ca e genul de meserie pe care trebuie sa o faci ca sa o intelegi for real, de exemplu e un film care mi-a placut mult de tot a lui Gaspar Noe care se cheama Irreversible, care a ajuns la forma finala dupa lungi discutii pe care le-a avut regizorul cu editorul, am citit la un moment dat un articol despre film si am retinut linia asta,“If Irreversible had not been edited in reverse chronology it would merely be a savage film dismissed on any merit of being art.”
Cat dureaza un edit
Experienta mea este in TVC’s si cred ca in ultimii 5 ani de zile nu am montat decat reclame si foarte foarte putine videoclipuri, pentru un first draft la o reclama e suficient o zi, dar nu imi dau seama daca zic asta pentru ca sunt tarat de piata de publicitate din Romania care ne aloca fix o zi sa facem un first edit sau intr-adevar o zi e suficient, am avut recent niste experiente tot pe reclame in alte tari mai nordice si mai relaxate, si am avut la dispozitie 5 zile pentru un first edit, parca lucrurile s-au asezat atlfel in 5 zile, dar tot procesul de la first edit pana la ce ajunge la TV este un drum complicat poate sa dureze si o luna, pe de alta parte am un bun prieten care a reusit performanta sa monteze 3 ani la un documentar, nu as avea niciodata rabdarea asta.
Film, reclama sau videoclip
Sunt niste produse absolut diferite intre ele dar cred ca toate produsele astea vizuale cu imagini in miscare ar trebui sa aiba la baza o dramaturgie, singura diferenta majora intre ele este timpul pe care il ai la dispozitie sa spui povestea, sigur, exista si exemple de videoclipuri cu dansuri in sincron, taieturi rapide si tranzitii nebune doar de dragul de a ameti privitorul, dar nu am expertiza in zona asta.
Cum ai invatat
Credeam ca am invatat sa montez in facultate, dar m-am angajat cand eram in anul 3(cca 2007) si mi-am dat seama ca I just scratched the surface, am avut noroc sa am niste colegi minunati (Marian Popescu, Andu Radu , Andrei Balasoiu) si un sef misto (Radu Toader) care practic m-au invatat in 3 luni mai multa cinematografie decat am invatat in 3 ani de facultate, so e genul de meserie in care practica e foarte importanta si la fel de important e sa ai o cultura vizuala, sa ai ureche muzicala sa intelegi ce inseamna ritm, cea mai importanta “lectie” e mai mult de social skills decat tehnica de montaj si anume ca e mai importanta relationarea cu regizorul si chimia pe care o ai cu el mai mult decat orice, defapt montajul cred ca incepe de la prima discutie cu regizorul.
Trenduri
Nu stiu daca exista trenduri in montaj, dar observ o scadere in intelegerea limbajului vizual in zone in care ar trebui sa existe cultura vizuala si din cauza asta vad o scadere a calitatii produsului final, si nu ma refer doar la reclame, asa ca pe val sunt tranzitiile “Glitch” “Swish” “Warp” acolo unde nu ar trebui sa fie si incearca sa suplineasca o lipsa de continuitate care ar fi trebuit rezolvata din decupaj.
New Media
Intotdeauna la un spot publicitar a existat si un cut-down, de la 30 la 15 secunde sau 10, acum cut-down-urile sunt transpuse pe instagram facebook tik tok, marea problema cred ca este la DOP’s care trebuie sa ia in calcul in timp ce filmeaza landscape ca imaginile lor or sa fie formatate si portrait, aici e cu adevarat un challenge.
Ce nu se face
Ar trebui sa iti organizezi materialul cat mai bine, orice proiect ar fi, cat mai fragmentat, cu cat ai mai mult timp de petrecut in zona de organizare a proiectului cu atat mai bine te familiarizezi cu materialul si doar asa pot veni ideile/solutiile pe care sa le oferi regizorului cand simti ca e nevoie,
Cred ca fiecare proiect trebuie respectat, orice ar fi el, si niciodata nu trebuie sa insisti intr-o directie daca regizorul e in alta zona, pana la urma el are responsabilitatea finala a proiectului chiar daca esti 100% convins ca ai dreptate, pentru ca e un proces artistic care este ca orice act artistic, subiectiv.
Proiectele recente
First of all toate proiectele la care lucrez sunt tratate cu respect si toate sunt interesante in felul lor, dar anul asta ma bucur foarte tare ca am lucrat la o campanie care a avut curaj sa iasa un pic din zona cu care sunt obisnuit si anume MaxBet facuta de Sector 7, cu acel personaj pe care il cheama “Bombardierul Pazitor”, e scrisa de Raul Gheba si produsa de Roxana Andrei, a regizat Florin Babei si Bobo Barbulescu, si mi se pare ca iese in evidenta in orice calup publicitar, si imi place asta.
Se pot salva unele productii in faza de montaj?
La montaj daca ai timp si materialul e bun, si s-au tras variante, poti sa incerci chestii si poti sa schimbi sensul unor lucruri, poti sa te joci poti sa fii creativ, daca materialul e prost, nu ai ce sa ii faci decat sa-l tai.
Relatia cu regizorul si DOP-ul
Cum ziceam mai sus, proiectul incepe de la prima discutie cu regizorul, si sunt de parere ca regizorul nu trebuie sa lipseasca de la montaj, intr-o lume ideala toata lumea ar trebui sa aiba o discutie pe decupaj inainte de filmare, ca sa se extraga cat mai mult profit si variante care sa ajute montajul.
Efecte speciale
Noi la montaj nu facem VFX, dar imi respect foarte mult colegii care fac asta, au o radbare uriasa, si sunt de parere ca “efectele” daca nu sunt sustinute dramaturgic si sunt facute doar de dragul de a fi facute fac mai mult rau decat bine.
Edit-uri de tinut minte
Anul asta am vazut un film care se cheama FlashBack ,si mi se pare ca este senzational montat:
Anul trecut mi-a placut clipul Ohms de la Deftones care este plin de glitch’uri warp’uri and stuff dar mi se pare ca au luat toate stereotipurile actuale si au facut ceva minunat cu ele:
si reclama asta de la Nike mi se pare cea mai tare pe care am vazut-o din ultima perioada: