[Comunicare ca la carte] Radu Pilat: Cand am primit propunerea de a preda, am vrut sa o fac intr-un mod care schimba ceva – scoala adevarata e cea predata din propria experienta si extrem de aplicata

[Comunicare ca la carte] Radu Pilat: Cand am primit propunerea de a preda, am vrut sa o fac intr-un mod care schimba ceva – scoala adevarata e cea predata din propria experienta si extrem de aplicata

“Trebuie sa iti placa ce faci. Si iti place ce faci doar daca ai talent la lucrul ala.” Pare un advice dat de cineva cu experienta in domeniu. Orice domeniu. Iar noi pare ca incepem o noua serie, despre oamenii cu experienta in advertising, care o impartasesc in diferite contexte – workshopuri, scoli alternative sau invatamant. Exact asta facem. Si povestim cu oamenii din industrie despre cum au ajuns ei sa predea, despre cum isi pregatesc un curs sau despre nevoile scolii romanesti de comunicare.

Incepem cu Radu Pilat, Managing Partner Heist Industries si tutor la Scoala ADC, care trece momentan printr-o pauza de reconfigurare si actualizare a programelor de studiu.

Radu isi abordeaza cursurile simplu, fara catchphrase-uri, traducand tema in termeni usor de inteles, trasand un fir rosu si aducand multe exemple. Cea mai buna recomandare a lui ca profesor este faptul ca a urat scoala. Asta inseamna ca isi vede bine rolul de inovator in fata studentilor si face tot posibilul ca sa sustina cursuri interactive.

"Digitalizare si aprofundare sunt doua cuvinte cheie. Industria s-a schimbat, izbitor de mult. E nevoie ca scoala care te poate lansa in ea sa se schimbe si ea la randul sau."

Povestim mai multe in continuare, despre provocarile in misiunea de a-i invata pe altii, cat conteaza teoria si take-aways din perioada pandemica.

 

Cum ai inceput sa predai

Nu m-am gandit niciodata ca as vrea sa predau. Am urat, urasc si voi uri pentru totdeauna notiunea de “scoala”. Pentru ca pentru mine “scoala” inseamna ceva plictisitor, obligatoriu, care nu foloseste la nimic si care pune o presiune stupida si creeaza o concurenta care nu are nici o legatura cu viata reala. De aceea, cand am primit propunerea de a preda, am vrut sa o fac intr-un mod care schimba ceva – scoala adevarata e cea predata din propria experienta si extrem de aplicata.

 

Ce ti-ai propus sa aduci nou

Inceputul are loc cu fiecare generatie de studenti, pentru ca adunarile sunt diferite, temele sunt diferite. Nu prea am emotii, n-am o problema sa vorbesc in public, nici macar atunci cand habar nu am nimic despre subiect. Mi-am propus sa aduc nou exact ce mentionam mai sus – o varianta concisa, bazata pe exemple din viata reala, usor de aplicat, folositoare si care sa le ajute oamenilor in joburile lor de zi de zi, in care creativitatea poate sau trebuie sa fie aplicata.

Acum trec sau trecem printr-o schimbare. Majora. Dupa cum probabil stiti, Scoala ADC e “on hold” de ceva vreme. A contat si contextul pandemic, dar, cum eu incerc sa gasesc cate un punct pozitiv in orice, cred ca e un “on hold” bun. Sper cat de curand, alaturi de cativa membri ai clubului, sa creionam o noua scoala, care sa fie si mai aproape de ce e nevoie acum.

Digitalizare si aprofundare sunt doua cuvinte cheie. Industria s-a schimbat, izbitor de mult. E nevoie ca scoala care te poate lansa in ea sa se schimbe si ea la randul sau.

 

Stilul tău de predare

Nu stiu daca am neaparat un stil de predare, e stilul in care eu prezint in general. Incerc sa desenez un fir rosu, pe care sa il impanez de exemple, caut o parte interactiva (aici cred ca am cele mai multe probleme), incerc sa am un moment de cotitura si un final cat mai wow.

 

Provocările în misiunea de a-i învăța pe alții

M-au fascinat intotdeauna lipsa de focus si neseriozitatea pe care le-am mai observat la anumite personaje de-a lungul anilor. Inteleg sa se intample asta la o scoala publica, dar sa dai bani si de fapt sa nu iti pese de ce se intampla la cursuri? Ma depaseste complet.

Lipsa de focus, neseriozitatea si nehotararea. Sunt multi oameni extrem de nehotarati. Vin la scoala, dar nu stiu exact ce vor sa faca. Nu stiu la ce sunt buni. Si nu e vina lor, e vina anilor de scoala depasita care i-au dus departe de cine sunt ei cu adevarat. O scoala tare asta trebuie sa faca – sa te creioneze ca om, sa te faca constient de capacitatile, de talentul tau.

 

Cum captezi atentia

Depinde de la tema la tema. Nu folosesc tehnici-minune. Ma bazez pe continut, fara magie sau catchphrases. Cine are urechi de ascultat si ochi de vazut, e captivat. Cine nu, e liber sa plece.

 

Cât contează teoria

Teoria nu conteaza deloc, in viziunea mea. E important, insa, sa iti descoperi un skill pentru ca si in domeniul nostru, ca in multe altele, trebuie sa iti placa ce faci. Si iti place ce faci doar daca ai talent la lucrul ala. Asta e primul pas si cel mai greu. Sa te prinzi la ce esti bun. Si dupa sa muncesti. Mult. Enorm de mult. Si atunci devii mega smecher in ceea ce faci.

 

Povesteste-ne un curs memorabil

Clar cursul de outdoor pe care l-am tinut alaturi de Serban Alexandrescu.

 

Noile generatii de studenti

Noile generatii sunt la fel cu vechile generatii – unii sunt brilliant, altii mai putin. Ai nevoie, insa, de unelte diferite si de un discurs diferit fata de acum cativa ani, ca sa poti sa captezi atentia si sa descoperi talentul. De aici si nevoia de regandire a scolii, de care povesteam mai sus.

 

Ce fel de student ai fost tu

Am fost un student mediocru intr-o facultate private mediocra (cu licenta luata la stat pe care nici in ziua de azi nu am ridicat-o) intr-un domeniu cu care nu aveam nici o legatura. Alegeri de viata... nu mi-a placut nimic. Am facut patru ani de facultate economica fara sa invat cum se completeaza o factura. Facultatea mea a inceput in momentul in care m-am angajat in publicitate. Aici pot sa spun ca au existat multi profesori care m-au marcat. Toti cei de la care de-a lungul anilor am invatat meserie.

 

De unde ai invatat cel mai bine publicitate

Am invatat publicitatea lucrand. Singura carte de teorie pe care am citit-o inainte sa ma angajez (prin a 11-a cred) a fost “Ogilvy on Advertising” unde am aflat ca ce voiam eu sa ma fac se cheama copywriter si ca un ad are copy si vizual. Nu prea erau tutoriale de youtube pe vremea aia. Nu stiu daca as fi avut nevoie sa invat ceva despre comunicare, dar ar fi ajutat sa existe o scoala/rampa de lansare in domeniu, mi-a fost destul de greu sa patrund.

 

Universitățile și industria

Se pune in continuare mult acces pe teorie, pe acumulare de informatie, mai putin pe partea aplicata. Nu prea cunosc universitati conectate cu industria.

 

Nevoile scolii de comunicare din România

E nevoie de digitalizare, de regandire a structurii informatiei, de focus pe descoperire de talent, de focus pe craft, de focus pe partea psihologica.

 

Take-aways din perioada pandemică

Pot sa scriu o carte cu lucrurile pe care le-am invatat in astia 2 ani. Legat de subiectul nostru, pandemia a accelerat niste trenduri si ne-am trezit, din anumite puncte de vedere, aruncati cu 10-20 de ani in viitor.

Ne e inca foarte greu sa ne obisnuim, dar lucrurile de care cred ca cineva la inceput de drum trebuie sa tina cont in perioada asta, sunt: sa stie foarte clar sau cat mai clar ce isi doreste de la viata si de la job, sa caute tot timpul sa isi dea seama ce il defineste ca om si asa sa afle la ce e talentat, sa traiasca, in afara capcanelor virtuale care devin tot mai uriase si mai stralucitoare, sa aiba grija la igiena mentala si sa faca tot ce face din suflet. Orice vrei sa faci, de la modelat covrigi la desenat nave spatiale, daca e facut din inima, o sa fie un succes.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Heist Industries

Fondata in 2012, Heist Industries este singura agentie specializata in community marketing, un nou model de comunicare, bazat pe continut, povesti reale, personalitati si relevanta, folosind cele mai noi canale si... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related